Maşini de spălat vise (I) – Părinţi teribili

Publicat în Dilema Veche nr. 581 din 2-8 aprilie 2015
Maşini de spălat vise (I) – Părinţi teribili jpeg

● Girafe – Fabula urbană #1, după Pau Miró, traducere şi adaptare: Radu Afrim, regie, univers sonor: Radu Afrim, scenografia: Dragoş Buhagiar, coregrafia: Andreea Gavriliu. Cu: Marius Turdeanu, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Adrian Matioc, Ioan Savu, Dana Maria Lăzărescu şi actorii din Bizoni: Raluca Iani, Vlad Bîrzanu / Cristian Timbuş, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan / Maria Soilică.  

O savană cu maşini de spălat şi animale sălbatice care se mişcă alene, tresar încordate sau îşi bălăcesc capetele albe, deformate de supradimensionare, în sîngele victimei, într-o lumină stranie care se stinge în penumbră. Proiecţiile rotunde (ca în

lui Romeo Castellucci, un rai postapocaliptic abandonat, vidat de viaţă) cu poze de familie în care copiii şi adulţii privesc cu o seriozitate bizară, inconfortabilă, trimit involuntar la fotografiile din cartea lui Ransom Riggs,

(Radu Afrim rezonează şi cu ce nu a văzut la fel ca Csaba Székely, care specifica, sub titlul

, că este inspirată şi din piesele pe care nu le-a citit încă). 

Radu Afrim a produs la Sibiu un diptic în care îşi concentrează direcţiile regizorale, obsesiile şi simbolurile personale de pînă acum. Acest binom performativ care conservă universurile interioare ale artistului (cuvîntul „artist“ îl defineşte cel mai bine, Afrim îşi depăşeşte cu mult „atribuţiile“ de regizor, sistemul său creativ este mai aproape, din nou, de Romeo Castellucci) este alcătuit din spectacole complementare, dramaturgic şi regizoral. Cele două piese,

şi

fac parte din

a catalanului Pau Miró, prima despre părinţi fără copii, a doua despre copii fără părinţi. În scenă, Afrim foloseşte cele două tipuri esenţiale ale esteticilor sale, una relaţională şi grotescă

, alta bazată pe corporalitate şi poetică suprarealistă

Dar în

sînt tuşe de poem vizual şi în

sînt scene

, deci formulele performative se intersectează.

Universul comun în

lui Pau Miró (pe lîngă

şi

există şi

, aceasta fiind prima piesă din grup) este o spălătorie – scenograful Dragoş Buhagiar a construit un decor modular din maşini de spălat, folosit în formule diferite în ambele spectacole –, un acvariu pentru vise şi frici, spaţiu al singurătăţii în care se consumă abuzurile, cu o anume poetică mecanică, în care formele rigide şi albul maşinilor de spălat au contrapunct în animalele supradimensionate, albe şi ele: o girafă şi mai mulţi bizoni. Un aspect specific regizorului este neostentativitatea discursurilor sociale. Abuzurile sexuale şi psihologice, fragilităţile marginalilor, vulnerabilitatea vîrstelor, identitatea sexuală nu au dus niciodată la spectacole viguros militante, ci la incursiuni personale în aceste universuri rănite, decrepite de angoase. 

În

, Afrim transformă Barcelona anilor ’50 în Constanţa din ’68. Realitatea comunistă românească înlocuieşte dictatura franchistă din textul lui Pau Miró, regizorul recurgînd la o anume poetică a vremii, căci îi place

-ul românesc, pe care l-a mai folosit ca fundal în alte spectacole. Piesa vizează emanciparea femeii, căci, în acea perioadă, „celula de bază de societăţii“ se dovedea o formă de „detenţie“ pentru femei. Familia tradiţională era încă patriarhală. Cuplul fără nume din text, care în spectacol poartă prenumele actorilor, funcţionează după regulile unui patriarhat comod. Soţia Mariana (Mariana Mihu) este tratată ca un animăluţ simpatic – o veveriţă ademenită cu nuci, aluzie la numele generic dat veveriţelor în parcuri, de exemplu în Ostrovul din Călimăneşti, Vîlcea –, redusă la postura de menajeră, învinovăţită subtil din cauză că nu are copii. De altfel, lipsa copiilor reprezintă neîndeplinirea unei obligaţii absolute, „pedepsită“ prin alimentarea permanentă a sentimentului de vinovăţie. Soţia nu reuşeşte să atingă un nivel social obligatoriu. Nu întîmplător,

-ul ei, girafa, este „arestată“ în spatele peretelui de maşini de spălat pentru că Mariana este prizoniera unei mentalităţi primitive. Soţul Marius (Marius Turdeanu) îşi conduce familia – nevasta şi fratele ei, probabil autist (Ioan Savu) – cu bunăvoinţa mimată a marelui stăpîn, în timp ce este cocolit de un grup de femei „de la ţară“ care ştiu bine cum trebuie să te porţi cu bărbatul. Corul babelor (majoritatea travestiuri, nu toate bătrîne) este iarăşi o marcă a regizorului

la fel grotescul comic (savuroasele acrobaţii pe bicicletă ale unei babete etc). Relaţia dintre soţi (care se apelează reciproc cu numele la vocativ, ca tuşă a unei anume clase sociale, a muncitorilor care vin de la sat), derulată molcom pe sistemul servit/servitor, este scurtcircuitată repetat de un vînzător de maşini de spălat Albalux. Domnul Ventura (Adrian Matioc), un comis-voiajor îndrăgostit de obiectul pe care îl vinde, alimentează visele Marianei şi îi creează coşmaruri lui Marius. Maşina de spălat generează o schimbare de putere în cadrul cuplului şi amîndoi ştiu asta, motiv pentru bărbat să blocheze, cît poate, achiziţionarea calului troian al patriarhatului. Transformarea Marianei, datorită maşinii, din menajeră informă în femeie atractivă nu este doar fizică. Ea îşi afirmă independenţa – refuză nucile, nu mai este controlabilă – şi gîndirea. Mariana citind căţărată picior peste picior pe maşina de spălat este o imagine puternică a unei lungi evoluţii a mentalului la nivel mondial în ceea ce priveşte femeia. 

În micul univers conjugal se înghesuie ca într-o mănuşă (aceea din povestea copilăriei noastre, în care se adunaseră toate animalele pădurii) cuplul primordial, fratele/cumnatul introvertit, vecinele, vînzătorul de maşini de spălat şi un chiriaş (Ioan Paraschiv), aparent muncitor, în realitate un ins suspect din perspectiva moralei sociale a epocii (dispare nopţile de-acasă sau vine bătut). Aici Afrim îşi reia un alt tip de personaj, travestitul abuzat, care nu-şi poate nega natura nici dacă este agresat. Imaginea lui – un bărbat înalt, cu alură puternic masculină, în rochie lungă, roşie, cu paiete şi decoltată, cîntînd senzual – se trage din mai multe spectacole afrimiene (de exemplu, Mihai Smarandache în Antoine din

la Teatrul Odeon, drapat în catifea neagră cu spatele gol). Violat de un grup de bizoni, travestitul se refugiază într-un viitor imaginar. 

Emanciparea lui şi cea a Marianei au o notă de utopie în planul concret. Nu este aşa de uşor să distrugi convenţia socială, tiparele în care mentalul colectiv închide oamenii. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A.Bulboacă, R. Afrim

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

phone 292994 1280 jpg
Instagram, Facebook și WhatsApp au picat în România. Problemele tehnice s-au produs la nivel național
Miercuri seara, utilizatorii din România s-au confruntat cu probleme semnificative în utilizarea platformelor Facebook, Instagram și WhatsApp, toate trei deținute de gigantul Meta. Incidentul a început în jurul orei 19:00 și a afectat atât aplicațiile mobile, cât și versiunile desktop ale acestora.
aplicatia facebook jpeg
Facebook, WhatsApp și Instagram au picat în Europa și în SUA. Zeci de mii de utilizatori sunt afectați și în România
Facebook și Instagram au fost indisponibile pentru mii de utilizatori din Europa și Statele Unite miercuri, potrivit site-ului de urmărire a întreruperilor Downdetector.com. Afectată a fost și aplicația WhatsApp.
telefon imagine ilustrativa foto Daniel Guță jpg
Avertizare privind o nouă escrocherie: apeluri și mesaje frauduloase, cu oferte de joburi online
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a avertizat cu privire la o nouă escrocherie care vizează românii din țară și din străinătate.
Izvorul de la Manastirea Sf  Dionisie Exiguul si Sf  Efrem jpg
Satul blestemat din România care se întinde și pe teritoriul altei țări. Fenomenele întâmplate aici îți fac pielea de găină
În inima Dobrogei, în apropiere de Cheile Dobrogei, se află un sat uitat de lume care ascunde povești pline de mister și legende întunecate.
439024798 2754810491335853 5273486255929161781 n jpg
„Închide ușa Căline, vin mascații după tine”. Colind pentru Georgescu compus de profesorul amenințat cu moartea de simpatizații legionari
Profesorul de Istorie, Marcel Bartic, care a fost amenințat cu moartea pe rețelele sociale de către adepții mișcării legionare, a compus un colind manifest, pe care il dedică lui Călin Georgescu.
ctp digi24
CTP, despre conflictul Șoșoacă-Georgescu: Partenera lui Iisus se încaieră cu trimisul lui Iisus, arbitru este Mache Teodosie
Cristian Tudor Popescu a comentat conflictul izbucnit între președinta SOS, Diana Șoșoacă, și candidatul independent Călin Georgescu. Partenera lui Iisus se încaieră cu trimisul lui Iisus, iar arbitru este Mache Teodosie, scrie jurnalistul pe Facebook.
Tanc T-34 distrus în apropierea Mării Nege (© Das Bundesarchiv Bild 169-0017)
Tancurile T-34 cumpărate de Gheorghe Gheorghiu-Dej din Uniunea Sovietică
Ziua de 25 octombrie 1944 a fost cea în care s-a terminat cucerirea României și un nou stat a fost inclus în lagărul comunist, teoretic pentru vecie.
Magazin Auchan din Rusia FOTO Profimedia
Economia Rusiei se prăbușește. Inflația a accelerat, în timp ce UE urmează să impună un nou pachet de sancțiuni
Inflaţia a accelerat în luna noiembrie în Rusia, până la 8,9% în ritm anual, a anunţat Oficiul federal de statistică, înainte de o reuniune de politică monetară la Banca Rusiei, la care ar putea fi decisă o nouă majorare a dobânzii de bază, care este deja la un nivel record în ultimii 20 de ani.
Reconstituire a unei temnițe medievale  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL JPG
Secretele înfiorătoarelor temnițe medievale. „Niște puțuri uriașe ce seamănă cu infernul”
Câteva cetăți medievale din România au păstrat camerele întunecoase folosite de foștii lor stăpâni ca închisori și săli de tortură. Însă nu numai beciurile acestor edificii erau destinate condamnaților, iertați de pedeapsa unei morți rapide.