Mansardă la Bulandra cu vedere spre moarte

Publicat în Dilema Veche nr. 444 din 16-22 august 2012
Mansardă la Bulandra cu vedere spre moarte jpeg

● Arlechino moare?, de Nikolai Evreinov, Teatrul Bulandra, Laboratorul de noapte, un atelier condus de Antoaneta Cojocaru 

Pierrot cade din cer. La propriu. În Arlechino moare?, spectacolul care a inaugurat Laboratorul de noapte, noul spaţiu de joc al Teatrului Bulandra, se aud bătăi repetate într-o uşă din tavan. Uşa dă direct afară şi, cum noua sală se află în mansarda teatrului (deasupra Sălii „Liviu Ciulei“ de la Izvor), atunci cînd se deschide spectatorii pot vedea acoperişurile clădirilor din împrejurimi şi cerul de unde Pierrot se rostogoleşte împiedicat pe o scară. O asemenea cădere se poate realiza pe scenă doar prin forţa de sugestie a metaforei şi prin ceva butaforie. Aici însă, Pierrot se prăbuşeşte literalmente din cer în teatru (teatrul ca purgatoriu?). Din persoană devine personaj. Interesantă este această prelungire a existenţei personajelor în afara scenei, care aminteşte de obişnuinţa lui Radu Afrim de a-şi imortaliza fotografic personajele în aer. Le oferea astfel o viaţă mai bogată decît cea strict de pe scenă, iar fanilor care ştiau de seriile de fotografii ce preced, de regulă, spectacolele regizorului, le dădea senzaţia că asistă la o captură de realitate (o realitate afrimiană, dar asta este altă poveste). Din existenţa complexă a unor personaje, Afrim decupa un fragment pentru public. Ideea apare şi în Arlechino moare?. Fotograful Alex Iatan a realizat cîteva imagini-portret (pot fi văzute în foaier) ale personajelor bîntuind prin cer. Una dintre ele lămureşte subtil natura lui Pierrot. Căderea lui nu e luciferică, nu este magică, precum a lui Mary Poppins, nu este un deus ex machina care vine să răstoarne ordinea firească a tragediei. Căderea lui Pierrot este o necesitate. El este partenerul în absenţa căruia moartea (lui Arlechino) nu poate exista. Pierrot este viaţa. Într-una dintre fotografii, Alex Iatan îl surprinde pe Arlechino cărîndu-l pe Pierrot în spate pe un cer decolorat, brăzdat de păsări mici şi negre. În spectacol, Moartea (soprana Raluca Oprea, o voce uimitoare care ţîşneşte dintr-un trup micuţ), delicată, îmbrăcată ca o dansatoare de epocă într-o rochie albă şi lungă (sugestia este cea de mireasă, dar Moartea-balerină mi se pare o metaforă mult mai puternică) este purtată în spate de toate personajele cu care se întîlneşte. Toţi ne purtăm moartea în spate. Dar şi viaţa.

Dramaturgul Nikolai Evreinov a reinventat personajele schematice din commedia dell’arte într-o formulă simbolistă, dar în ipostaze surprinzătoare. În primul rînd, scheletul personajelor se acoperă de carne şi ele se umanizează. Consecinţa firească este că şi problemele lor devin umane: dragoste, trădare, prietenie, bani, moarte. Mai ales frica de moarte, sentimentul prin care s-ar putea defini rasa umană. Lui Arlechino (Adrian Ciobanu) îi este frică să moară. Ca orice om, ştie că va muri, dar asta se va întîmpla cîndva. Nu acum. Moartea îl surprinde, iar răspunsul lui este frica. Şi frica lui Arlechino este ca orice frică: urîtă, aproape iraţională, dementă. Pierrot-naivul (Antoaneta Cojocaru) funcţionează ca un personaj eminamente pozitiv, pînă la un punct. Dar resemnarea ofticată atunci cînd este trădat îi patinează pozitivismul suficient cît să-l umanizeze. Colombina (Ela Ionescu) arată ca un fluture. Şi esenţa ei pozitivă, de ingenuă a commediei dell’arte, este atenuată prin uşurinţa cu care îl înşală pe Pierrot. Cît despre Doctor (Mihai Marinescu), el întruchipează probabil hibele sistemului medical din România. Sigur, metafora ar fi vulgară dacă ar fi explicită, în spectacol nu există vreo sugestie de acest fel, dar asemănarea se impune de la sine. Incompetent, agresiv şi corupt, Doctorul se pozitivează brusc căci suferă de boala pacientului: frica de moarte.

Evreinov face şi alte schimbări majore faţă de commedia dell’arte. Arlechino, fericitul, giumbuşlucarul, eroul ingenios, se transformă într-un antierou. În faţa morţii, farsele lui dispar, inventivitatea se sterilizează, rîsul contaminant se ascute schizofrenic, sună nefiresc, strident ca un disc stricat. Sub rîsul acesta inuman, Arlechino îşi ascunde frica. Umanitatea l-a decăzut din legendă la statutul de simplu muritor. În scenă se află mai multe cărţi. Pierrot îşi face de lucru cu ele, îi citeşte muribundului, îşi construieşte gîndurile ridicînd castele din volumele prăfuite, le împachetează şi despachetează ca pe singurul bagaj pe care îl face un om, şi pentru viaţă, şi pentru moarte. De fapt, personajele lui Evreinov ies din tiparele stabilite de cărţi. Poate de aici şi alegerea acestui text pentru primul spectacol al unui spaţiu-laborator care se vrea o alternativă într-un teatru de stat la zona underground: dorinţa de a forţa limitele. Actorul Bulandrei, Florian Pittiş spunea că „orice clădire are un subsol“, cu referire la nevoia de încălcare a regulilor, de (măcar) experimentare a revoltei ca mod de păstrare a substanţei vitale. Contestă ca să exişti. Laboratorul Bulandrei nu este în pivniţă, ci la mansardă, dar învecinarea cu cerul nu îi poate face decît bine.

Cu textul lui Evreinov, foarte scurt, cu replica seacă, pornind de la commedia dell’arte, cu formă simbolistă şi personaje realiste, actorii şi-au pus problema esteticii spectacolului. Au experimentat o formulă hibridă de teatru de mişcare, utilizînd elemente definitorii pentru tipologiile din commedia dell’arte, gaguri, construind metafore prin improvizaţie. Rezultatul s-ar putea numi teatru poetic (la fel ca Trilogia ochelarilor regizată de Emma Dante, văzută integral la Reflex 2 Sfîntu Gheorghe, în acest an, şi parţial la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, anul trecut). Sînt cîteva lucruri bune în spectacol: entuziasmul actorilor, treziţi la viaţă de un proiect personal, expresivitatea corporală a lui Adrian Ciobanu şi a Antoanetei Cojocaru, vocea Ralucăi Oprea (minunată „găselniţă“), figura de copil-femeie a Elei Ionescu, forţa comică (doar intuită) a lui Mihai Marinescu, decorul lui Mihai Păcurar (un glob pămîntesc atîrnat de tavan, un ceas imens desenat pe podea şi o cadă în care Arlechino îşi petrece viaţa /moartea între lume şi timp). Cea mai gravă problemă este lungimea de peste două ore, care epuizează spectatorul. Spectacolul mai trebuie curăţat de elementele de laborator, dar constituie un început bun pentru o zonă aproape ignorată în performance-ul autohton: cercetarea teatrală.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Iatan

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Panică în Ploiești. Creșteri semnificative ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat și benzen în aer
Locuitorii Ploieștiului se confruntă cu o scădere semnificativă a calității aerului în ultimele zile, cauzată de creșteri alarmante ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat (H2S) și benzen (C6H6).
image
De unde poate obține România un munte de bani în loc să crească taxe și impozite. Expert: „Ne-am permite tot ce avem nevoie”
România nu reușește să-și țină în frâu cheltuielile, iar deficitul crește de la o lună la alta spre cote amețitoare. Analistul economic Adrian Negrescu explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, cum ar putea fi rezolvată problema, fără să mai fie nevoie de taxe și impozite mai mari.
image
EXCLUSIV. David Petraeus, fost director CIA: „România e pregătită militar în cazul unui potențial atac al Rusiei”
Fost director CIA și comandant al Forțelor Armate ale SUA în Afganistan, generalul David Petraeus a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru ”Adevărul”, despre importanța României în regiune și despre posibilitățile ca Vladimir Putin să fie înlăturat de la putere.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.