Levente de stîncă

Publicat în Dilema Veche nr. 610 din 22-28 octombrie 2015
Levente de stîncă jpeg

Nu zîmbeşte. Are o figură tăiată în stîncă, aspră, colţuroasă, cu o privire limpede şi albastră, care scrutează în ceilalţi. Mare parte din timpul lui este tăcere, una cumva apăsătoare dacă îi stai alături („stau aşa, cu gîndurile mele“). La ce se gîndeşte omul ăsta, cu chipul lui tăios şi neclintit ca Sfinxul? Cea mai cameleonică figură pe care am văzut-o vreodată, care în cinci secunde poate fi şi James Dean, şi Frankenstein, un corp atletic, flexibil, făcîndu-şi loc printre oameni cu asprimea aceea indescifrabilă a lui, Levente Orbán este un actor de mare expresivitate, care captează atenţia imediat cum apare pe scenă (ţi se lipesc ochii de el) cu energia concentrată în statura lui stîncoasă (e zgîrcit cu mişcarea, nu se risipeşte fizic pe scenă). Lucrează la M Studio (teatru de mişcare) din Sfîntu Gheorghe, unde a ajuns în urma unui casting. A jucat rolul principal din

după

de Kafka şi a vrut să plece, dar directorul de atunci, Péter Uray, i-a oferit un contract permanent şi colegii l-au sfătuit să rămînă. De atunci face dans, deşi în şcoală, la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj, a făcut doar dramă. L-am văzut prima dată cînd era student, în Programul de Practică Teatrală în Regiunile Centru şi Nord-Vest, derulat de Teatrul 74 din Tîrgu Mureş, unde a jucat Ivan din

de Csaba Székely. Un text care a făcut istorie, cu un rol scris special pentru el. „Nu ţi-e dor de teatrul de text?“ „Ba da, dar lucrez şi spectacole de text, acum la Tîrgu Secuiesc, de exemplu.“ Vorbeşte puţin româneşte şi ne ajută cu traducerea Reka Szabó, PR la M Studio. „Cum te descurci cu teatrul de text, dansul şi filmul? Sînt domenii diferite ale actoriei, cer competenţe diferite.“ „Nu mă simt aproape de nici unul dintre ele şi în acelaşi timp toate îmi sînt familiare. Sînt foarte atent cînd lucrez.  Lucrul bun se bazează pe atenţia reciprocă. De trei ani sînt la M Studio, dar simt că nu e destul. Trebuie să fii foarte precis în dans, sincron cu ceilalţi, şi eu sînt încă la început.“ Vorbeşte serios, cîntăreşte cuvintele ca şi cum s-ar teme să le dea drumul oricum. „Mi-e uşor să mă folosesc de corp, căci şi în realitate mă exprim mai mult prin gesturi, nu sînt vorbăreţ. Îmi place să mă joc cu asta. În teatrul dramatic ajută să ai experienţă în mişcare. De cînd am învăţat să folosesc corpul conştient, ştiu cum să folosesc şi pauzele în teatrul dramatic, să fiu prezent în momentele în care nu vorbesc pe scenă. Mă simt mai în siguranţă şi atunci cînd mă exprim prin cuvinte pentru că implic şi corpul.“ Relaţia cu filmul a început brusc şi în forţă. Joacă în pelicula care a obţinut Marele Premiu la Cannes, cotată cu mari şanse la Oscarul pentru cel mai bun film străin, Son of Saul, în regia lui László Nemes. A primit un telefon şi a fost invitat la casting. Nu ştie cine l-a sunat, fusese recomandat de Péter Uray. Casting-ul online a durat un an, a tot trimis probe video. Apoi, în şase luni, s-a dus de patru ori la probe live, la Budapesta. După un an şi jumătate a obţinut rolul. Între timp, l-au mai văzut şi alţii şi a mai făcut un film care a avut premiera înaintea Fiului lui Saul. Cu László Nemes a lucrat bine, e un regizor strict cu actorii, a vrut să fie foarte precis ceea ce face, „de aceea casting-ul a durat atît de mult“. Filmul este făcut pe celuloid – „are o calitate mai bună decît digitalul, e mai fin“ –, aşa că s-a tras din prima, fără duble, şi pentru asta s-a lucrat ca la teatru, cu multe repetiţii şi cu o scenografie foarte bine pusă la punct. După modul de lucru şi după scenariu, Levente a crezut că filmul va arăta altfel. „Nu m-a dezamăgit, dar simt că procesul de lucru a fost mai important şi că s-a pierdut ceva valoros în film.“ 

Îngerul Levi şi demonii lui 

Vorbim de mai bine de o oră. Şi-a luat o sticlă de apă minerală şi cîteodată priveşte pe fereastra ceainăriei, spre Piaţa Mică. În seara asta va juca în Festivalul Tînăr de la Sibiu spectacolul

. A început să se relaxeze şi uneori chiar zîmbeşte, iar zîmbetul e neaşteptat pe chipul lui aspru. „Prima mea opţiune a fost designul. Am făcut un an de facultate la Timişoara. Nu văzusem teatru pînă atunci. Am făcut figuraţie într-un spectacol la Teatrul Maghiar «Csiki Gergely» din Timişoara, într-o operă rock,

M-am dus pentru bani. Nu prea mi-a plăcut designul, nu îmi place să lucrez pe computer, aşa că mi-a fost uşor să renunţ. Şi dacă nu ar fi fost teatrul, tot aş fi renunţat la design. Poate aş fi făcut grafică sau sculptură.“ Face teatru cu o trupă de amatori în satul lui natal, a simţit nevoia să ducă acasă ceea ce el nu a avut. „E o formă de generozitate“, îi spun. Tace un pic, dar cînd vorbeşte îi simt în voce o emoţie reţinută. „Acolo trăiesc, în satul Nicoleşti din Harghita. Niciodată nu a fost în sat o trupă de teatru, dar, la doi-trei ani, o profesoară de la şcoală organiza un eveniment, a făcut piese populare în care a jucat şi tatăl meu. Era timpul să fac ceva, pentru că de cinci ani nu s-a mai făcut nimic în sat. Am vrut să devin regizor, dar încă nu sînt pregătit. Acum ştiu să lucrez cu amatori, sper să vină timpul să lucrez şi cu profesionişti. Mi-a fost de folos ce am făcut acasă cu amatori, în două luni am învăţat mai mult decît la facultate. Lucrez şi cu adulţi, şi cu copii. De asta simt că e important să fac piese populare, pentru că teatrul nu se întîmplă acolo în fiecare zi, e ca o sărbătoare, deci trebuie să fie accesibil. Eu nu pot lucra mereu cu ei, dar vreau să facem o trupă constantă. Am un plan. Peste vreo cinci ani vreau să mă mut din nou acasă.“ „Activitatea ta este în secuime, într-o zonă de confort pentru tine. De ce nu ieşi de acolo?“  „Budapesta nu este zona mea de confort şi m-am dus acolo să fac filme. Nu cred că mă retrag, doar că e important pentru mine să stau lîngă părinţii mei, să fiu cu ei cînd îmbătrînesc. Am învăţat mult de la tata şi mai am de învăţat. Orice carieră voi avea, ştiu că trebuie să le mulţumesc părinţilor pentru asta şi locului în care m-am născut.“ Îl întreb despre identitatea lui de maghiar şi despre relaţia cu ţara în care trăieşte. „Nu ştiu de unde să mă apropii de tema asta.“ „Din mijloc.“ „Din mijloc. Hm.“ Rîde. „În cultura secuilor există un fel de (căutăm cuvîntul pe Internet –

Seara, la spectacol, observ că are două mici umflături pe omoplaţi. „Ce sînt astea?“ „Sînt înger. Am aripi.“ Rîde. Cred că voia să exerseze cuvîntul „înger“, prins din zbor dintr-un spectacol românesc la care asistase. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: L. Orban, M. Ştefănescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.