Joaca de-a Ada & Bobo povestită pentru cei care nu se joacă

Publicat în Dilema Veche nr. 450 din 27 septembrie - 3 octombrie 2012
Joaca de a Ada & Bobo povestită pentru cei care nu se joacă jpeg

● Insula (cu jucării) de Gellu Naum; Ada Milea & Bobo Burlăcianu

Duminică după-amiază, clubul de la Muzeul Ţăranului e plin de puştime, de la bebeluşi care dorm în cărucioare la copii de 7-8 ani. Cei mai mulţi sînt „grădinarii“ de 3-4 ani însoţiţi de părinţi. Fetele – majoritare – au cîrlionţi moţaţi cu grijă de mama şi „converşi“. Băieţii – puţini – stau stingheri pe margine, nu socializează nici măcar unul cu altul. Atîta femininate guralivă îi intimidează. Pe băncuţele din faţa scenei se înghesuie, cu scîncete şi reclamaţii, vreo zece fetiţe. La cele două capete, doi băieţei stau tăcuţi. Unul s-a aşezat cu spatele la scenă, urmărindu-şi cu interes vecinele. Ar vorbi cu ele, dar nici una nu îi dă atenţie. Pălăvrăgesc agitat şi din cînd în cînd strigă smiorcăit: „maamii“. Pe scenă intră Ada Milea şi Bobo Burlăcianu. „Aţi auzit de Robinson Crusoe?“ întreabă Ada. Puştimea încetează zarva ca să se gîndească serios. „Daaaa. Nuuuu.“ Ada îi linişteşte. „Bine, vă povestim noi.“

Insula lui Gellu Naum este joaca lui Bobo cu pluşaţii: ursul-pirat Pierre, văcuţa-sirenă, bondarul (sau ce-o fi) Vineri, mieii şi alte chestii. Bobo e omul-poveste, joacă multiplu (toate personajele), mînuieşte blănoşii naiv-lasciv (văcuţa e sexy, iar piratul – un Don Juan stîngaci), construieşte spaţii de joc neaşteptate (sub t-shirt-ul pe care scrie „ship happens“) şi are capacitatea uimitoare de a-şi schimba vocea dacă poartă ochelari de soare à la John Lennon. Bobo povesteşte pentru fiecare copil ca şi cum ar face-o pentru băieţelul lui, Radu. „N-aş vrea să aflu / ce căuta la dumneata / nevasta mea.“ Vocea ursului e gravă, unicul lui ochi de pirat ar vrea să fie încruntat, dar cu atîta pufoşenie de blană e cam greu să pară ameninţător. „Te rog să-mi promiţi / c-o să-l eviţi / are un caracter de pirat / o să fug de la el imediat“, se smiorcăie văcuţa. „Cînd o să vii / o să putem vorbi“, dar puştimea zumzăie demult. „Te iubesc“, ţipă o fetiţă mînuind o păpuşă cu crinolină, apărută brusc de niciunde. „Te iubeeeeesc!“ Trebuie să sune mai tare ca Ada, Bobo şi piratul blănos cu voce groasă. „Dac-o să vii / din struguri îţi fac rujuri de buze“, îi promite Bobo-Robinson văcuţei, iar puştimea feminină se alintă încîntată. O moţată cîrlionţată a urcat pe marginea scenei şi după ea încă două fetiţe s-au aşezat pe jos, la picioarele Adei. Una trage de microfon, alta strigă ceva cu înflăcărare, cît poate de tare. Povestea asta s-a terminat. Începe imediat alta. „Maaaatei / vrea să bată toţi pereţii / să fure toţi băieţii / să mîzgălească vişine de la vecin.“ Rîsete chiţăite în cascadă. Şi alta. „Îl ştiţi pe Kovaliov care şi-a pierdut nasul?“ Ada se uită cu grijă la fetiţa care trage de cablu. „Asta nu se poate“ – susură peltic nişte bucle blonde – „curge sînge.“ „Ba se poate“, se înverşunează Ada. „E adevăraaaat“, piţigăie Bobo. „Kovaliov avea faţa netedă.“ Buclele blonde se miră neîncrezător. „Netedă ca un fund de tigaie.“ Sprîncenele se încruntă. „Netedă ca gresia din baie.“ Colţul gurii se ridică ghiduş. „Netedă ca o felie / de pîine unsă cu unt.“ Buclele blonde se zguduie de rîs. Bobo cîntă la/pe/cu nas(ul) (metodă verificată de spectatori, inclusiv de englezoaicele scrobite la Londra). Cîteva perechi de ochi se fac mari de tot. Cu Ada şi Bobo nu e de glumit. E de rîs în hohote şi de povestit.

După concert, cei mici vin să ceară autografe cu cd-urile în mînă, împinşi de la spate de părinţi. Trei fetiţe pozează pentru mama lor în chip de vedete, lîngă microfon. Băieţeii se retrag tăcuţi. O adolescentă le întinde, Adei şi lui Bobo, chitara la semnat. Urmează o pauză de patru ore. Seara e Concert din Alcool, pe versurile poetului Ion Mureşan (Alcool – cea mai bună carte de poezii în 2010, la Gala Tinerilor Scriitori).

„Behăială“, zice mustăcind Ada cea cu ochii albaştri. Taie tacticos frigăruile de berbecuţ. Şi Bobo mănîncă berbecuţ. Îmi trece rapid prin cap gîndul că astea sînt oile din Insula. E o empatie muzicalo-culinară. „Nu lucrez dacă nu îmi face plăcere.“ Mă priveşte ca şi cum s-ar scuza. Colaborarea cu Bobo Burlăcianu este cea mai inspirată de pînă acum, se potenţează reciproc, le place atît de mult să se joace: un pic de suprarealism, cîteva picături de absurd, ceva umor, multe vise şi o tuşă de ironie. Cu Ada şi Bobo rîzi pînă îţi înghiţi lacrimile.  

● Alcool de Ion Mureşan; Ada Milea & Bobo Burlăcianu  

La Concertul din Alcool s-a adunat alt fel de public, adult şi intelectual. „Aici la dumneavoastră / se plînge şi se fumează mi-nu-nat.“ Rîsete şi oftaturi aprobatoare. „Oricum, în cultura română se plînge mult.“ Rîsete aprobatoare. Din Ada şi Bobo curg tristeţi stinghere. Simţurile distorsionate de beţie nasc angoase înfricoşate. „Îmi vine să plîng / că aş putea înghiţi un îngeraş de pahar / că el ar putea fi foarte singur în mine.“ Lumea se unduieşte hipnotic în coşmaruri. „Mie în somn mi-au îngheţat mîinile / pentru că mie în somn mi-e foarte frig.“ Vocea Adei e gravă, dar figura parcă s-a îmblînzit. Bobo se tînguie melodramatic. Delirul înmoaie venele şi consoanele. Lumea devine ovală, alunecă pe sub fluturii pictaţi pe scaunele de lemn. „Dormi, puiul mamii, dormi.“

La bis, dau tîrcoale vechile personaje ale Adei – Ceauşescu, Rodica, Andreea, Apolodor, greierele şi furnica, bunicile bătăuşe din Insula (varianta în engleză) care se luptă cu beduinii. Publicul ştie versurile, ba chiar şi hmm-urile. Ada face jam session cu spectatorii. Cîntă în română şi în engleză „pentru un oaspete străin“. Expresia „mi-e dor“ se traduce în limba lui Shakespeare (de ce nu se spune niciodată limba lui Marlowe / Dickens / Orson Welles sau George Bernard Shaw?) printr-o lungă poveste care conţine arborele genealogic şi traumele emoţionale ale lui Apolodor. Nu ştiu dacă oaspetele străin a înţeles expresia, dar sigur are acum toate informaţiile despre psihologia pinguinului călător. Asta e magia Adei: îţi povesteşte una prin alta, răsuceşte cuvintele, dinamitează topica, amestecă frînturi de fraze, le lasă suspendate în aer şi te trezeşti rîzînd cu gura pînă la urechi.

La al treilea bis ar vrea să se oprească, dar publicul nu se dă dus. Încă unul, încă unul. După al cincilea, deşi aplauzele sînt insistente, face un semn cu mîna din culise. Seara se termină aici. „Eu mi-aş băga / graniţa-n raniţă / ţara în raniţă/ şi gata.“ Ada Milea e un brand. Păcat că nu e brandul de ţară. 

Foto: L. Pollak

p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist în marketing şi de câteva luni a început un experiment social. El a făcut o comparaţie „cosmetizată” a costului vieţii în paradisul din Bali, cu Bucureşti sau Cluj, iar concluziile acestul „clickbait” elaborat au fost surprinzătoare: oamenii au înghiţit „găluşca” şi au generat un trafic nebun postării.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, şi a spus că mirosul şi mâncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii să anexeze toată Dobrogea. Jafuri, crime şi bomboane otrăvite în Primul Război Mondial
După nici jumătate de veac de la ieşirea Dobrogei de sub stăpânirea otomană, provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut din nou ororile ocupaţiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au încercat să anexeze toată provincia prin jefuirea şi omorârea populaţiei.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.