Istorii posibile

Publicat în Dilema Veche nr. 575 din 19-25 februarie 2015
Istorii posibile jpeg

● Capete înfierbîntate de Mihaela Michailov & David Schwartz. Cu: Alexandru Potocean. Sunet: Cătălin Rulea. Scenografie: Adrian Cristea & Adela Iacoban.  

La începutul lunii februarie, anunţul că dosarul mineriadei din 13-15 iunie 1990 va fi redeschis a coincis cu debutul Platformei de Teatru Politic 2015, un amplu proiect care investighează trecutul recent din perspective individuale şi confruntă istoria oficială cu naraţiunile personale. Primul eveniment din acest proiect a fost Capete înfierbîntate, un spectacol despre mineriada din iunie 1990, creat în urmă cu cinci ani şi prezentat la Teatrul Luni de la Green Hours. Titlul reia o expresie des folosită de fostul preşedinte Ion Iliescu, personaj-cheie în acele evenimente tulburi. Spectacolul are la bază 40 de interviuri – care se constituie într-o arhivă şi pot fi vizionate pe youtube.com – realizate de Mihaela Michailov, Cinty Ionescu şi David Schwartz cu actori sociali implicaţi în mineriadă şi o documentare aprofundată (rapoarte ale unor instituţii şi organizaţii, presă etc.). Acest material a fost structurat în opt interviuri care oferă o imagine panoramică asupra evenimentului, încercînd să prezinte mai multe perspective, din aproape toate zonele sociale implicate.

Concluziile spectacolului pot fi structurate în cîteva enunţuri. Nu există un singur adevăr, ci mai multe adevăruri. Realităţile trăite de un protestatar din Piaţa Universităţii, de un miner şi de un factor decizional din sfera puterii sînt diferite şi simultan valabile. Versiunile fiecărui actor social sînt afectate de subiectivitate, de perspectiva proprie în care ego-ul apare uneori supradimensionat (Doru Mărieş, Marian Munteanu, la Miron Cozma apare un delir egocentric). Spectacolul nu intenţionează să descopere adevărul incontestabil despre mineriadă, ci să arate complexitatea evenimentului, care a atins straturi variate ale societăţii şi a implicat persoane din zone sociale diferite. Uneori, poveştile sînt contradictorii, dar asta nu înseamnă că se exclud sau că doar una dintre ele poate fi adevărată. Dimpotrivă, contradicţiile stau la baza acestui moment istoric, ceea ce sugerează, fără pretenţia de adevăr absolut, că la nivel înalt, dar cu ramificaţii pînă jos (de la decizie la execuţie), a fost o imensă manipulare. De exemplu, motivaţia venirii minerilor la Bucureşti dată de Miron Cozma diferă de cea a lui Ion Iliescu, dar, aşa cum reiese din declaraţiile acestora, ele nu se exclud, ci sînt interpretări în contexte diferite ale aceluiaşi fapt. Oricum, singurul lucru cert din tot acest mecanism complex de perspective personale şi deturnări narative pare a fi manipularea. Sugerată, resimţită, presimţită, acuzată, deconspirată, dar niciodată asumată. Există doar frînturi de declaraţii care, puse cap la cap, pot duce la scenarii posibile, fără să existe o garanţie că ele sînt şi adevărate. Spectacolul reconstituie astfel o istorie, dar nu dă sentinţe, nu are pretenţia viziunii obiective ca o lecţie din manual. Nu este o versiune „oficială“ şi nu se rezumă strict la cele trei zile din iunie 1990, ci încearcă o înţelegere a evenimentului, cu antecedentele şi consecinţele sale. Performance-ul nu foloseşte doar informaţii cunoscute. Unele date furnizate sînt noi, cel puţin pentru o parte bună din public. Adolescentă în provincie în anii ‘90, am perceput mineriada exclusiv prin intermediul televiziunii, parte şi ea din manipularea generală, prin ascunderea informaţiilor şi prezentarea deformată a faptelor. La mine, un spectator oarecare, a ajuns doar versiunea „oficială“. Ceva era în neregulă – nu înţelegeam de ce, abia ieşiţi din coşmarul viziunii unice, nu acceptam opiniile diferite –, dar nu aş fi putut să spun ce anume, nici cît de mare era eroarea şi cine a „comis-o“. Spectacolul are meritul de a ridica vălul de pe aspecte ignorate ale mineriadei. De exemplu, faptul că, la pachet cu manifestanţii, au fost arestaţi sau agresaţi cetăţeni care treceau prin zonă, dar şi un număr considerabil de romi care nu aveau nimic de-a face cu protestul. Mineriada a servit ca pretext pentru o altfel de „curăţenie“ a Pieţei Universităţii, de aşa-numiţii bişniţari, majoritatea de etnie romă. Apar chiar şi informaţii că minerii au fost îndrumaţi spre cartierul Rahova, deci au „vînat“ romii la ei acasă. Un alt aspect revelat este legat de ducerea arestaţilor la unitatea militară Măgurele. Pe de-o parte, din punct de vedere juridic, este vorba despre privare ilegală de libertate, căci arestările nu s-au făcut în baza unui mandat şi au durat cu mult peste limita admisă în cazul unei reţineri în flagrant. Pe de altă parte, se pare că numărul arestărilor a atins o mie de persoane, iar 50% din acestea erau romi, neimplicaţi politic. Încă o dată, adevărul despre mineriadă necesită o investigaţie complexă, iar recenta redeschidere a dosarului este o oportunitate pentru luminarea cît de cît a acestui moment controversat din istoria recentă. Un alt merit esenţial al spectacolului vizează prezentarea faptelor din punctul de vedere al tuturor celor implicaţi (mai puţin romii, care nu au dorit să vorbească), astfel încît se observă că manipularea a vizat şi actanţii, nu doar „publicul“, şi că victimele nu sînt doar cele direct agresate.

Spectacol de istorie performată, Capete înfierbîntate este format din opt monoloage interpretate de Alexandru Potocean. Putîndu-se raporta la personajele reale (Miron Cozma, Ion Iliescu, Cristian Paţurcă, Marian Munteanu, Vlad Gorneanu – pe atunci elev, acum solistul formaţiei ZOB –, Doru Mărieş, un miner, poetul Mircea Dobrovicescu), Potocean purcede la o explorare a caracterelor în ADN-ul lor, refuzîndu-le accentele cabotine, preferînd apropierea de realitate în locul unei caricaturizări care ar fi teatralizat întregul demers şi l-ar fi lipsit de credibilitate. Performanţa lui Potocean ţine de performarea veridicului. Reuşita actorului este admirabilă, deşi nu a atras atenţia juriilor UNITER, dar asta nu mai miră pe nimeni.

Capete înfierbîntate a deschis Platforma de Teatru Politic 2015, proiect amplu care pune în discuţie, pe parcursul unui an, probleme sociale şi politice ale prezentului şi istoriei recente. Proiectul – finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României – cuprinde o stagiune de teatru politic (la Teatrul Luni, Centrul de Teatru Educaţional Replika şi Căminul „Moses Rosen“), un turneu cu spectacole politice în patru oraşe (Galaţi, Iaşi, Craiova, Timişoara), ateliere de teatru-forum (unul pentru profesionişti, altul pentru elevi) şi două producţii noi, una despre istoria mişcărilor de rezistenţă din România post-1918 şi alta despre abuzurile şi presiunile la care sînt supuse femeile.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Marinescu

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cea mai terifiantă armă a dacilor. A băgat spaima în romani și i-a forțat să-și modifice echipamentul militar
Cea mai de temut armă folosită de războinici daci a fost, fără îndoială, falx-ul, spun specialiștii. Era vorba despre o armă cu o lamă curbă care putea ajunge și la un metru lungime, mânuită de luptători profesioniști de elită. Falx-ul în mâinile potrivite făcea ravagii în rândurile inamicului.
image
Alimentația uimitoare a celor mai de temut războinici ai antichității. Alimentul minune consumat de spartani, gladiatori, celți și daci
Printre cei mai renumiți dar și de temut luptători ai antichității erau în mare parte vegetarieni, sau cel mult lacto-vegetarieni, cu un consum ocazional de carne. Cel puțin asta arată noile cercetări, mai ales pe rămășițele gladiatorilor din arenele romane.
image
Explicațiile unui psiholog privind riscurile dormitului în paturi separate în cuplu
Somnul alături de persoana iubită poate aduce o multitudine de beneficii, în timp ce dormitul în paturi separate poate duce la o distanțare în relația de cuplu atrage atenția psihologul Iulia Barca.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.