Istorie şi istorii

Publicat în Dilema Veche nr. 558 din 23-29 octombrie 2014
Istorie şi istorii jpeg

● Moldova independentă. Erată, de: Ion Borş, David Schwartz, Dumitru Stegărescu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc. Teatrul-Spălătorie, Chişinău. 

Toamna teatrală bucureşteană se dovedeşte tumultuoasă şi extrem de interesantă, mai ales din perspectiva unor festivaluri de artă politică, organizate în bună parte de entităţi independente de sistemul public. Poate este din cauza efervescenţei campaniei electorale care atrage nevoia de investigare a trecutului recent, pentru a înţelege mai bine prezentul, poate este vorba despre apariţia acelui moment de clarificare a identităţii naţionale care începe cu recuperarea istoriei, dar, indiferent care este motivul, teatrul devine din ce în ce mai mult vocea unei conştiinţe publice active. S-au derulat deja Stagiunea de teatru politic – Teatrul Istoriilor Recente, Platforma de teatru educaţional, Festivalul „Vieţi paralele“ şi urmează Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti. Toate aceste evenimente conţin un teatru trezit din picoteala metaforelor autosuficiente, scormonitor şi dubitativ, pregătit să descopere, să înţeleagă, să (se) întrebe.

Stagiunea de teatru politic – Teatrul Istoriilor Recente a prezentat, pe lîngă spectacolele cunoscute – Capete înfierbîntate, subPămînt, După Traian şi Decebal, Nu ne-am născut la locul potrivit –, două producţii ale Teatrului-Spălătorie din Chişinău, aflat pentru prima dată la Bucureşti (dar invitat de mai multe ori la Cluj, în Festivalul „Temps D’Images“, organizat de Colectiv A la Fabrica de pensule). Spectacolele Clear history şi Moldova independentă. Erată oferă perspective complementare asupra istoriei recente a Republicii Moldova. În fapt, este vorba despre al Doilea Război Mondial şi despre perioada postcomunistă, agitată de speranţa libertăţii şi haosul democraţiei „originale“.

Regizorul David Schwartz a lucrat cu actorii moldoveni Ion Borş, Dumitru Stegărescu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc, la un material complex despre realitatea postsovietică din Moldova, în care viziunii fanfaronarde a autorităţilor i se opun poveşti dramatice dintr-un cotidian descurajant. Concret, istoria oficială, uneori cu variante antagonice – acelaşi eveniment este prezentat diferit în manualele de istorie din Republica Moldova şi Transnistria, iar citirea alternativă şi concomitentă a textelor redă performativ haosul general –, este ajustată de istorii personale care modifică perspectiva. Regizorul şi actorii se bazează pe o cercetare minuţioasă şi pe interviuri cu oameni simpli, ale căror poveşti arată fragilitatea ţării şi vulnerabilitatea umană în vremuri de mari schimbări. David Schwartz evită însă blocarea spectacolului în dramatism şi captează diferite forme de umor cotidian. Poate cel mai bun exemplu este povestea războiului din Transnistria, eveniment important în istoria recentă a Moldovei, cu drame personale, dar şi cu soldaţi de ambele părţi care se alcoolizau împreună şi trăgeau cu puşca în aer, ca să mimeze „conflictul“. Se creează astfel imaginea unei lumi tumultuoase, confuze, care, deşi îşi pierde speranţa, îşi păstrează umorul.

Istoria scurtă, dar bogată în schimbări politice a Moldovei postcomuniste este marcată prin steagurile care „îmbracă“ o catedră – de la cel sovietic, cu secera şi ciocanul, la cel al Uniunii Europene – şi care configurează un grafic al politicii de stat şi al mentalului colectiv, în acelaşi timp, ambele schimbîndu-şi des şi uneori radical, credinţele proprii. Se asigură astfel nu numai fundalul cronologic necesar poveştilor, ci şi rama spectacolului care devine un manual de istorie alternativă, formă de teatru educaţional necesar într-o perioadă în care istoria este mulată pe viziunile guvernanţilor. În Moldova indepedentă. Erată, forma pervertită a istoriei se confruntă cu realitatea, într-o imagine eclectică a unei lumi în derivă, permisivă, chiar inertă faţă de corupţia generalizată. Politicienii care iau cu japca bunuri şi noii afacerişti care preiau funcţii în stat configurează societatea ca o junglă socială în care supravieţuiesc doar cei puternici. Acestea sînt caracteristicile la nivel macro ale Moldovei de după 1990. La nivel micro, oamenii se confruntă cu sărăcia. Distrugerea sistemului politic a dinamitat economia, şomajul şi disperarea au crescut exponenţial. Asistenta medicală, excelent interpretată de Irina Vacarciuc, a cărei tiradă descrie un traseu al disperării, de la precaritatea financiară actuală la nesiguranţa viitorului, este un exemplu ilustrativ pentru Moldova postcomunistă.

Spectacolul atinge diverse teme din ultimul sfert de veac: situaţia economică, corupţia politică, dezvoltarea mafiei, ineficienţa justiţiei, identitatea naţională, limba, relaţia cu România şi românii, situaţia noilor minorităţi etnice (ruşii). Structura este strictă, cuprinde serii de cîte două scene – varianta oficială şi un caz concret – prin care se ilustrează cronologic evenimentele importante din perioada vizată. De la general la individual, de la limbaj de lemn la mărturisiri sincere, de la personaje de carton la oameni vii, istoria se derulează panoramic şi înregistrează două trăsături esenţiale: disperarea economică şi confuzia identitară. Regizorul David Schwartz foloseşte drept coperţi biografiile actorilor, integrează şi alte poveşti ale acestora, în spectacol, ceea ce accentuează veridicitatea celorlalte istorii personale.

Spectacolul demontează clişeele retoricii naţionaliste. Între visul unirii, resuscitat acum în condiţii de campanie electorală, în ambele ţări, şi realitatea socială există o prăpastie. Cetăţenia română pare să fi fost o afacere înainte de 2007, în Moldova, se vindea şi se cumpăra. Valoarea ei era economică, nu sentimentală. În prezent, unirea cu România nu pare a fi o preocupare, pe scară largă, a societăţii moldoveneşti: „Nu poate fi unire decît atunci cînd românul se va simţi acasă în Moldova şi moldoveanul acasă în România.“ Relaţia cu Rusia are mai multe aspecte, de la reperul economic şi cultural la limba rusă, cu rol esenţial în viaţa cotidiană a moldovenilor şi la minoritatea rusă, o problemă ignorată deocamdată (un etnic rus: „voi aţi votat independenţa, apoi aţi plecat în Rusia şi pe mine m-aţi lăsat aici“). Independenţa politică de Rusia este discutabilă într-un context naţional şi zonal fluctuant, dar dependenţa economică este certă.

Umorul lui David Schwartz detensionează atmosfera ce ar fi putut deveni apăsătoare: un playlist underground, ascultat în pieţe şi autogări care „conceptualizează“ aspecte al ruralităţii (cîntecul despre sapă), o perspectivă fatalistă asupra vieţii, povestea neştiută a războiului din Transnistria, personaje a căror realitate pare caricaturizată. O lume colorată, vie, uneori delicios de comică.

Icoanele, stema Moldovei cu acvila, capul de bour şi crucea, steluţele din steagul Uniunii Europene, secera şi ciocanul sînt simboluri. Dincolo de ele, viaţa oamenilor rămîne complicată şi precară. Moldova îndură.

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Romania nationala (Sportpictures) jpg
trafic tara iarna jpg
Situația traficului în țară. Pe ce drumuri se circulă cu dificultate. Probleme pe calea ferată
Centrul Infotrafic al Poliţiei Române a informat, sâmbătă, că la ora 7,00 erau semnalate precipitaţii sub formă de ninsoare, carosabilul fiind pe alocuri acoperit cu zăpadă pe mai multe drumuri din judeţele
contemporary drawing hong xiuquan taiping rebellion battle scenes 1024x589 png
Revolta Taiping, una dintre cele mai mari şi sângeroase războaie civile din istorie. Au murit peste 20 de milioane de oameni
Revolta Taiping a fost o rebeliune împotriva dinastiei Qing, din China, una dintre cele mai mari şi sângeroase războaie civile din istorie, care a izbucnit din cauza credințelor religioase în mijlocul problemelor economice, corupției și lipsei de moralitate. Revolta a fost atât de sângeroasă încât a
Razboi in Ucraina FOTO Profimedia (16) jpg
Mii de soldaţi nord-coreeni staţionaţi în Rusia vor lupta „în curând” împotriva Ucrainei. Avertismentul șefului Pentagon
SUA se așteaptă ca mii de soldați nord-coreeni staționați în Rusia să intre „în curând” în luptă împotriva Ucrainei, a declarat sâmbătă secretarul apărării.
Vânt puternic FOTO Shutterstock
Vremea sâmbătă, 23 noiembrie: Județele care intră sub cod galben de vânt și viscol
Un nou Cod galben de intensificări ale vântului și viscol intră în vigoare sâmbătă, 23 noiembrie, la ora 10, când expiră precedenta atenționare meteorologică emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM).
pep guardiola facebook jpeg
istock vot votare jpg
Prezidențiale 2024. Câți români au votat deja în Diaspora, pe țări. Campania electorală s-a încheiat
âmbătă, la ora 7:00, s-a încheiat oficial campania electorală pentru alegerile prezidențiale din România. Conform legislației, aceasta se desfășoară pe o perioadă de 30 de zile și se
12635650 jpg
Sfaturile „omului cu fierăstrăul” pentru Elon Musk și departamentul său al eficienței guvernamentale
Președintele Argentinei, Javier Milei, și-a petrecut joia trecută la Mar-a-Lago interacționând cu legiuitorii americani, făcând selfie-uri și intrând în istorie, fiind primul lider străin care s-a întâlnit cu președintele ales Donald Trump după victoria sa decisivă în alegeri.
elon musk colaj gettypixabay jpg
Averea lui Elon Musk atinge un nou record, după victoria lui Trump în alegeri
Numeroasele afaceri ale lui Elon Musk au crescut spectaculos, după victoria în alegeri a lui Donald Trump.