Istoria incomodă

Publicat în Dilema Veche nr. 672 din 5-11 ianuarie 2017
Istoria incomodă png

Marea ruşine, un spectacol de Alina Şerban, scenografia: Maria Creţu. Cu: Alina Şerban, Oana Rusu, Elena Duminică, Alexandru Fifea, Radu Ciobănaşu. Centrul Naţional de Cultură a Romilor – Romano Kher. 

Aferim!, filmul lui Radu Jude, aducea anul trecut în atenţia publică, pentru prima dată, un subiect delicat: sclavia romilor. Trecută aproape sub tăcere în ma-nualele de istorie – există referinţe la dezrobirea romilor ca parte din reforma statului în Ţările Române (1855 1856), dar nu se detaliază subiectul – şi ignorată în cele de literatură română (Ţiganiada lui Ioan Budai-Deleanu serveşte pentru studiul epopeii ca specie literară şi al Şcolii Ardelene, nu pentru conţinut), sclavia romilor este o temă tabu în discursul public. Aferim! a rupt tăcerea asupra acestui subiect şi a adus informaţia la nivel de masă, iar reacţiile au fost efervescente, dintre ele remarcîndu-se refuzul adevărului istoric, justificarea unui trecut abuziv şi atacarea virulentă a creatorilor, acuzaţi de atentat la demnitatea naţională.

Actriţa Alina Şerban a creat un spectacol-lecţie, Marea ruşine, în care face o incursiune documentată în istoria romilor şi o scanare a mentalului rasist din prezent. Investigaţia artistică urmăreşte atît discursul public, cît şi autolimitările din interiorul etniei, căci sub presiunea discriminatorie a majorităţii, minoritatea se cenzurează singură. Astfel, spectacolul are două episoade: chestionarea prezentului printr-o poveste care luminează panoramic umorile societăţii contemporane româneşti cu privire la romi şi „lecţia“ de istorie propriu-zisă, cu documente performate.

O tînără romă pregăteşte un doctorat pe tema celor cinci sute de ani de sclavie a romilor în Ţările Române. Demersul ei antrenează un val de reacţii, are efecte asupra vieţii personale şi profe-sionale, a ei şi ale celor din jur, şi zguduie o serie de convingeri dominante în societate. Alina Şerban panoramează nu doar rasismele clare, cît mai ales pe cele subtile, sădite în mentalul colectiv de educaţie, de folclorul urban sau de imaginea demonizată a romilor din basme şi care răbufnesc involuntar printre bunele intenţii. Romii au de-a face cu o presiune cotidiană de care, poate, este mai uşor să se ascundă decît să o provoace. Unul dintre lucrurile puse de spectacol în dezbatere este identitatea romă, stigmatizată universal la nivel public. O figură puternică este cea a tînărului preot ortodox de etnie romă, care îşi găseşte un sens în viaţă prin Biserică, dar conştientizează că această instituţie a deţinut robi romi de-a lungul timpului şi că rasismul este puternic prezent în cadrul ei, şi printre „slujitorii Domnului“, şi printre enoriaşi. Scena rupturii de Biserică este emoţionantă, iar Alexandru Fifea ştie să o gradeze subtil, căci personajul său, acceptat şi apoi respins de clerici, trebuie să facă o alegere dificilă. Profesoara (Oana Rusu) şi fiica ei (Elena Duminică) trec şi ele printr-o schimbare: relaţia lor, configurată conflictual, între mama care susţine la nivel academic identitatea romă şi fiica ce refuză să-şi asume public această identitate, se îmbunătăţeşte cînd amîndouă renunţă la radicalizarea poziţiilor. Relaţiile de cuplu sînt şi ele afectate: cea dintre tînăra doctorandă (Alina Şerban) şi prietenul ei (Radu Ciobănaşu) se erodează sub presiunea celor din jur, cărora cei doi nu pot şi nu ştiu să le facă faţă. La fel se întîmplă cu fiica profesoarei şi iubitul acesteia. Asumarea identităţii rome duce la încercarea de a corecta prejudecăţile din mentalul colectiv şi asta generează conflicte. Orice maturizare, aici a mentalităţii, implică schimbări, unele fundamentale.

672 rosencrantz foto tania cucoreanu png png

A doua parte a spectacolului iese din ficţional şi se bazează pe documente care instituie, certifică şi abolesc robia romilor. Textele autentice, unele proiectate pe fundalul scenei, altele performate, demonstrează inventarul de prejudecăţi care a străbătut timpul, pe care l am moştenit şi care este astăzi determinant în perpetuarea atitudinii discriminatorii faţă de romi. Pare stupefiant că, în decursul secolelor, agresivitatea (fizică şi psihică) faţă de romi nu a dispărut. Alina Şerban întreabă a cui este ruşinea pentru acest trecut abuziv: a romilor sau a românilor? Cine fabrică istoria oficială, lăsînd deoparte sau cosmetizînd evenimentele incomode pentru demnitatea naţională (sclavia romilor nu este singura parte din trecut ignorată în discursul public, mai sînt şi altele precum pogromul de la Iaşi şi masacrul de la Odessa, ambele din 1941)? Ceea ce nu este asumat oficial nu există? La nivel colectiv, romii şi românii suferă de ruşinea negării unui trecut incomod. La nivel individual, de ruşine suferă şi personajele tipologice: românii toleranţi, ale căror rezerve de bunăvoinţă dispar la confruntarea cu ceilalţi, sau romii care „se românizează“ ca să-şi ascundă identitatea etnică.

Alina Şerban spune, de fapt, povestea unei tăceri comune asupra unui subiect care, odată explodat, divide societatea aşa cum a făcut-o de secole. Marea ruşine avertizează asupra acestei perpetuări fără oprire a discursului public rasist care creează un tipar de gîndire pentru mentalul colectiv, înclinat astfel să stereotipeze negativ perspectiva asupra romilor. De neuitat copertele spectacolului, în care actorii poartă dispozitive impresionante care erau folosite pentru robi: gulere cu ţepi, coarne de fier, lanţuri etc.

Cu o dramaturgie fragmentară în care mai multe poveşti se întretaie pentru a converge într-un story comun, cu personaje tipologice, exemplare pentru prezent, poate un pic prea didactic, şi încă fragil, Marea ruşine este primul spectacol despre sclavia romilor, necesar ca informare asupra trecutului şi conştientizare a prezentului atît pentru comunitatea romă, cît și pentru români. Prezentat la Teatrul Mic din Bucureşti în două reprezentaţii, spectacolul are acum o soartă incertă. Creatorii lui promit să caute soluţii pentru găsirea unui spaţiu în care să poată fi jucat. Sper ca demersul lor să aibă succes. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: T. Cucoreanu

Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.
O cineastă de redescoperit jpeg
O cineastă de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă.
Exotic & orchestral jpeg
Exotic & orchestral
Danezii Efterklang se aventurează prin părțile noastre să-și prezinte cel mai recent album, cu adevărat unul de primăvară, încărcat de candoare și speranță, în contrasensul mersului mondial al lucrurilor.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.