Intoxicări

Publicat în Dilema Veche nr. 669 din 15-21 decembrie 2016
Intoxicări jpeg

CONECTACT, ediţia a V-a (24-27 noiembrie 2016), Teatrul Naţional Tîrgu Mureş împreună cu „Fabulamundi. Playwriting Europe“.

La Tîrgu Mureş, unde Teatrul Naţional este un conglomerat instituţional cu două companii autonome, română („Liviu Rebreanu“) şi maghiară („Tompa Miklós“), există o platformă de artă contemporană, CONECTACT, realizată în parteneriat cu „Fabulamundi. Playwriting Europe“ (proiect de dramaturgie contemporană care conectează teatre, festivaluri şi organizaţii culturale din mai multe ţări europene). Prefer să numesc CO-NECTACT „platformă“ şi nu „festival“ datorită preciziei cu care evenimentul se coagulează în jurul ideii de „contemporan“, de la dramaturgie la interconectarea artelor (teatru, dans, performance, vizual). Ediţia din acest an, a cincea, a fost coerentă în eclectismul său, cuprinzînd, mai mult decît pînă acum, variate formate performative.

Spectacolul Nicoletei Esinencu de la Teatru-Spălătorie din Chişinău, Că veni vorba despre vreme, a înlocuit, din cauza îmbolnăvirii unui actor, o altă creaţie a regizoarei, Life (parte din programul „Estetica Rezistenţei – Peter Weiss 100“ derulat de Hau, Berlin pentru a marca o sută de ani de la naşterea scriitorului; din acelaşi proiect face parte şi spectacolul lui Oliver Frljic, Violenţa noastră şi violenţa voastră, prezentat recent în -Temps D’Images, Cluj). Realizat împreună cu performerii Doriana Talmazan şi Kira Semionov, Că veni vorba despre vreme este un poem urban care radiografiază istoria (relativ) recentă şi modul în care manipularea politică transgresează generaţiile, spaţiile şi sistemele de guvernare. În spectacol nu este deloc vorba despre vreme, cît despre vremuri şi, mai precis, despre război – o meta-realitate, indiferent de regimul politic –,
cel creat de politicieni, despre duşmanul din afară, real sau nu, de teama căruia se ţine bine în frîu gîndirea dinăuntru. Retorica sovietică despre ne-prietenii imperialişti (cîtă ironie!) era asezonată deliberat cu inducerea sentimentului de nesiguranţă, de frică de inamicul extern, ţinînd astfel sub control butoiul de pulbere intern. Cînd Zidul Berlinului s-a prăbuşit, conflictele care au urmat în Estul european au dezmembrat fostul imperiu sovietic. Lucrurile nu s-au liniştit în timp, căci strategia războiului şi politica fricii sînt instrumente universale de manipulare.

În spectacol apare discursul inversat: un inventar al cunoştinţelor necesare populaţiei în caz de război (cum se foloseşte o mască de gaze etc.) este dublat de „scrisorile pentru pace“, scrise obligatoriu de copii la şcoală şi ajunse, necitite, la gunoi. O dublă măsură, vieţi trăite între realităţi fabricate şi rezultatul aferent: perpetuarea strategiilor manipulatorii, după dispariţia regimului comunist, de către generaţia „scriitorilor“ pentru pace într-o lume plină de războaie. Spectacolul acuză media ca instrumente de propagandă: doar la rubrica meteo nu se vorbeşte despre război, de unde şi titlul ironic, căci, în final, discursul violent se generalizează: „21-22 de grade în Siria, vreme bună pentru bombardamente“.

rosencrantz2 foto cristina ganj jpg jpeg

Esinencu foloseşte o formulă teatrală adecvată poemului urban, un concert performativ în care Doriana Talmazan este vocea, iar Kira Semionov este DJ ul care creează universul sonor, avînd în fundal proiecţiile lui Denis Bartenev. Forţa spectacolului, dincolo de text şi formatul performativ, vine de la Doriana Talmazan, actriţă fascinantă, o Audrey Hep-burn mai puţin ingenuă care ştie să dozeze infinitezimal umorul, drama, poeticul, candoarea, folosindu-se minimal de mobilitatea chipului şi modulaţiile vocii, atentă să nu pluseze, să nu vulgarizeze. Efectul este fabulos: timp de aproape două ore, Doriana ţine o sală întreagă captivă într-un univers de cuvinte, un pic de sunet şi un strop de imagine, cu o poezie aspră, palpabilă şi recognoscibilă, care reciclează vocabularul epocilor, trecute şi prezente, cu care este speculată frica maselor în favoarea liderilor. O lume care devine toxică precum gazul şi faţă de care nici o mască nu ne poate proteja.

Asemănător ca temă şi parţial ca format performativ, dar per ansamblu diferit, este spectacolul Companiei „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional din Tîrgu Mureş, :P Patru piesuţe politice despre duşmani, un text de Csaba Székely, în regia lui Aba Sebestyén. Cele patru fabule contemporane gravitează în jurul ideii de „celălalt ca pericol“, folosită ca stratagemă manipulatorie pe diferite teme: poliţia politică şi retorica naţionalistă (Caruselul), alegerile şi naşterea dictaturii (Băi, animalelor), discriminarea celui diferit – ca etnie, rasă, religie, gen etc. – (Fîntîna), refugiaţii (Viaţă sau Marte!). Viziunea asupra politicului este intenţionat candidă, de unde şi personajele: preşcolari, animale, marţieni şi grupări bizare care au supravieţuit Apocalipsei. Din această perspectivă, politica, violenţa, prejudecăţile discriminatorii şi lupta pentru putere sînt comice. Politica actuală este explicată simplu, ca unui copil. Reducţia scoate la iveală absurdul lumii contemporane şi cu atît mai mult, prin contrast, tragismul ei. Muzicianul Cári Tibor aduce ca element de legătură hit-ul copilăriei „În pădurea cu alune“, în chei diferite, sugestiv pentru ideea străinului-pericol. Un alt cîntec (compoziţie orginală) explică/explicitează în final show-ul ca parabolă a lumii contemporane. Actorii funcţionează ludic într-un spaţiu mobil (decor Lokodi Aletta), în care costumele (Hotykai Evelin) şi recuzita se schimbă la vedere. Aba Sebestyén, Andi Gherghe, Csaba Ciugulitu, Raisa Ané au mai lucrat cu textele lui Csaba Székely şi se descurcă bine cu umorul său special. Lor li s-au alăturat Luchian Pantea, Cristian Iorga, Loredana Dascălu şi Georgiana Ghergu, care plonjează curajos în universul comic-absurd al dramaturgului.

Csaba Székely spune lucruri dure despre lumea contemporană, folosindu-se de comic şi de formule considerate minore în literatură sau teatru (fabulă, varieteu etc.). Nu e o noutate, dar în peisajul teatral autohton conservator, scriitura lui provoacă o mutaţie: aceea de a (re)considera genurile „uşoare“ drept depozitare ale discursului public cotidian şi implicit, ale problemelor contemporane. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: C. Gânj

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.