În numele fiului

Publicat în Dilema Veche nr. 550 din 28 august - 3 septembrie 2014
În numele fiului jpeg

● Seuls / Singuri – Text, regie, interpretare: Wajdi Mouawad; Dramaturgie: Charlotte Farcet; Decor: Emmanuel Clolus; Costume: Isabelle Larivière; Muzică: Michael Jon Fink; Video: Dominique Daviet; FITS 2014. 

În seria artiştilor consacraţi invitaţi la Sibiu, în Festivaul Internaţional de Teatru 2014, prezenţa lui Wajdi Mouawad a fost prefaţată printr-un spectacol, Incendii, prezentat anul trecut de compania mexicană Tapioca Inn. În acest an, libanezul naturalizat în Canada a fost prezent cu filmul care i-a adus faima, pe un scenariu după aceeaşi piesă, Incendii (regia Denis Villeneuve, nominalizare la Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin în 2011), cu un spectacol-lectură, Ceruri, şi cu o monodramă, Seuls / Singuri, în care este scenarist, regizor şi performer.

Incitant în demersul artistic al lui Wajdi Mouawad este modul în care combină ficţiunea cu elemente autobiografice, într-o investigaţie a identităţii alterate de dezrădăcinare. Plecat din Liban la 8 ani, în timpul Războiului Civil din anii ’70, trăit cîţiva ani în Franţa, apoi la Montréal – ocazie cu care limba franceză devine limba principală şi, prin urmare, motiv de adîncire a dezrădăcinării –, el poartă permanent, în piesele şi spectacolele sale, cîteva teme: războiul, lipsa identităţii, memoria, originea, ruptura între generaţii, pe fondul unor relaţii de familie accidentate.

Este fascinant că Wajdi Mouawad filtrează subiectele prin prisma diformităţii relaţiilor familiale, în special cele dintre părinţi şi copii. Ca şi în Incendii, în Singuri figura tatălui este un punct de reper dureros. În timp ce îşi pregăteşte teza de doctorat despre identitate în solo-urile lui Robert Lepage (starul teatrului quebecoaz), tînărul Harwan află despre accidentul vascular al tatălui său, un libanez emigrat în Canada, cu care are o relaţie torturantă, definită de prînzurile duminicale ritualice, în care acesta îi reproşează, la nesfîrşit, „sacrificiul“ făcut pentru el şi sora sa (părăsirea ţării în timpul conflictului civil din anii ’70, pentru a-i pune la adăpost). Relaţia cu tatăl nu se limitează strict la cadrul familial, vizează identitatea lingvistică – limba maternă, araba este resimţită drept „străină“ – şi „tatăl spiritual“, în persoana lui Robert Lepage, subiect de studiu şi mentor ipotetic (pentru întîlnirea cu care face, fără succes, o călătorie în Rusia). Monologul fiului la capătîiul tatălui în comă răstoarnă acuzele şi resentimentele acestuia, opunînd ideii sacrificiului parental o memorie, posibil alterată, dar care păstrează amintirile unei copilării fericite, ale cărei rămăşiţe au supravieţuit mutării. Nu este singura răsturnare de viziune, cea mai spectaculoasă abia urmează, căci Harwan percepe, de fapt, o realitate inversată. Cel aflat în comă este el însuşi, dar în prima jumătate de spectacol continuă să funcţioneze într-un univers aparent real, pentru a se revela apoi că această perspectivă este distorsionată. Ceea ce el consideră exterior se dovedeşte a fi interior. Prizonier într-un trup care nu îl mai ascultă un timp, pierzîndu-şi vederea (prea facilă sugestia oedipiană), Harwan are un acces de furie creatoare şi recreează, în manieră Pollock (stropind cu vopsea), o pictură la care făcuse referire de mai multe ori, Întoarcerea fiului risipitor de Rembrandt, aflată la Muzeul Ermitaj.

Spectacolul este construit aparent auster, cu un decor minimal (un pat, o valiză, un perete) şi video. Singurătatea performerului este atenuată de jocul cu umbrele prin care se creează un alter ego – în timp ce personajul zace pe pat, umbra sa se ridică şi îi continuă existenţa în altă realitate – şi de voci din alte spaţii, auzite la telefon sau la spital, în starea de comă. Textul polifonic generează un spectacol polimorf, în care Wajdi Mouawad devoalează singurătatea (titlul este intenţionat la plural, dezvăluind serii de singurătăţi) celui care, desprins dintr-o cultură în copilărie, nu se mai recunoaşte în ea la maturitate şi, în acelaşi timp, este o poveste despre abuzul psihic „nevinovat“ în cotidianul familial. Spectacolul suferă de un anume haos dramaturgic, se focusează (prea) lent asupra subiectelor, întîrziind nu atît mult, cît incosistent pe detaliile vieţii de zi cu zi şi ratînd, în acelaşi timp, fructificarea unor elemente şi teme conţinute în text (de la Robert Lepage, a cărui figură nu este folosită în nici un fel, la teza de doctorat, a cărei concluzie, căutată întreg spectacolul, se dovedeşte a fi lirică şi infertilă). Dar nu atît performanţa particulară a acestui spectacol este incitantă, cît universul spectacular şi dramaturgic, în ansamblu, al lui Wajdi Mouawad, în care Singuri se integrează şi căruia îi continuă temele, obsesiile, cu aceeaşi angajare socială care îi marchează stilul (a refuzat Premiul Molière din Franţa, în semn de protest faţă de lipsa de interes a regizorilor de teatru francezi pentru dramaturgia contemporană). Prin revelarea acestor trasee dureroase ale relaţiilor personale, în special cele dintre părinţi şi copii, dramaturgul şi performerul libanezo-canadian chestionează fractura dintre generaţii, vizibilă în modul de gîndire şi atitudine faţă de problemele esenţiale ale lumii, cu precădere faţă de violenţa din zonele de conflict civil, odioasă şi ascunsă, care mutilează caractere şi ucide.

Aceste teme apar şi în Ceruri, a patra piesă din tetralogia Sîngele făgăduielilor (alături de Plaja, Incendii, Păduri), tradusă de Vlad Russo pentru Antologia pieselor prezentate în secţiunea „spectacole – lectură“ a FITS 2014 şi prezentată în lectură la Sibiu, în prezenţa autorului. Ceruri reia ideea războiului, a unei lumi aflate sub ameninţarea terorismului, în care frumuseţea poate deveni sursă a terorii. Un grup de spioni antrenaţi să prevină atentatele se confruntă cu o provocare extremă: poate fi arta (poezia, pictura) un instrument de ucis? Introspecţiile în vieţile private ale personajelor, cu tensiuni şi conflicte, relaţii de cuplu deteriorate, traumatizante, arată că abandonul fiilor de către taţi generează distrugerea lumii. Şi aici apare o pictură, un tablou de Tintoretto, Bunavestire, care prilejuieşte o reconciliere, tardivă, între un tată şi un fiu.

Lumea lui Wajdi Mouawad este bolnavă, în plină autodistrugere, dominată de violenţă şi confuzie, în care teroarea apare în conflictele armate şi la masa de familie. El este vocea unei generaţii care reneagă, cu forţă, complicitatea prin tăcere a înaintaşilor cu agresorii, acceptarea ororii, tăinuirea ei. Textele sale sînt în egală măsură poetice şi necruţătoare, străbătute de furia unui om care nu-şi găseşte identitatea în lumea de azi.

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: M. Marin, T. Baron

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Otelul Galati FCSB (Sportpictures) jpg
Qarabag - FCSB, azi, ora 19.45, în grupele Ligii Europa. Campioana României caută puncte pentru „optimi”
FCSB joacă azi (ora 19.45), la Baku, cu Qarabag, o formație ieșită din cărțile calificării în faza următoare din Liga Europa la fotbal.
Denis Alibec jpg
Alibec și-a primit suspendarea după gestul care l-a scos din minți pe Hagi
Denis Alibec nu-și va putea ajuta echipa în următoarele două jocuri de campionat.
parasutist turnul eiffel png
Topul celor mai vizitate țări din lume. Ce destinații au atras cei mai mulți turiști în 2024?
Turismul global a înregistrat un an remarcabil în 2024, cu cifre record ale vizitatorilor în multe destinații. De la orașele vibrante ale Europei la peisajele exotice ale Asiei, topul celor mai vizitate țări a scos în evidență preferințele turiștilor din întreaga lume.
adjud jpeg
Sistemul e-Sigur poate detecta clar persoana de la volan și dacă aceasta poartă centură
Noile camere de supraveghere a traficului rutier oferă o calitate ridicată a imaginii, lucru care permite polițiștilor să observe clar cine se afla la volan și să verifice dacă șoferul purta centura de siguranță.
image png
Locul din România care ascunde galerii de 120 km. Are și o cameră principală, la 120 m adâncime
Situată în județul Harghita, Salina Praid este una dintre cele mai spectaculoase atracții turistice din România, atrăgând anual mii de vizitatori din toate colțurile lumii. Această salină nu este doar pentru relaxare și tratamente naturale, ci și o incursiune într-o lume subterană plină de povești ș
friptura vita istcok jpg
Jamie Oliver dezvăluie secretul unei fripturi perfect gătite: fragedă, suculentă și nemaipomenit de delicioasă!
Ai visat vreodată să gătești o friptură perfectă acasă? Acea friptură care te cucerește cu o textură fragedă, suculentă și un gust desăvârșit?
13 persoane au murit după ce au sărit dintr un tren din India Foto X jpg
13 oameni au murit loviți de tren, în India, după ce fugiseră dintr-un alt tren, de teama unui incendiu
Cel puțin 13 oameni au murit și cinci au fost răniți după ce au fugit din trenul în care se aflau, pentru că au auzit că ar fi izbucnit un incendiu. Ei au fost loviți de un tren aflat pe o cale ferată adiacentă.
Padure din viitoarea Centura Verde Bucuresti Ilfov foto Centura Verde jpeg
Animalul care s-a domesticit singur. Și-a dat seama că îi este mai bine să locuiască printre oameni
Elegantă, independentă și, uneori, imprevizibilă, pisica este astăzi unul dintre cele mai iubite animale de companie. Dar știați că pisicile nu au fost domesticite de oameni, ci s-au „domesticit” singure?
Netflix FOTO Shutterstock
Filmul din 2018, care are în distribuție un actor legendar, face furori pe Netflix. Ocupă locul 2 în topul preferințelor
Regizat de Brad Peyton și bazat liber pe seria de jocuri video cu același nume de la Midway Games, acest film din 2018, cu celebrul actor Dwayne Johnson în rol principal, ocupă în prezent un loc în Top 3 cele mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix.