Improvizaţii fluide

Publicat în Dilema Veche nr. 510 din 21-27 noiembrie 2013
Improvizaţii fluide jpeg

ÔŚĆ Vremuri de pace de Hajdu Szabolcs; scenografia: Iuliana V├«lsan; cu: Bal├ízs Attila, Bandi Andr├ís Zsolt, B. Em├şlia, Hajdu Szabolcs, Kiss Attila, L├Ârincz Rita, Magyari Etelka, Szab├│ Domokos, Tar M├│nika, Tasn├ídi-S├íhy No├ęmi, T├Âr├Âk-Illy├ęs Orsolya. Teatrul Maghiar de Stat ÔÇ×Csiky GergelyÔÇť Timi┼čoara. 

├Än timpul Festivalului Na┼úional de Teatru, dar ├«n afara lui, Teatrul Maghiar de Stat ÔÇ×Csiky GergelyÔÇť din Timi┼čoara a prezentat, la Bucure┼čti, un spectacol de Hajdu Szabolcs ÔÇô Vremuri de pace. Interesul pentru spectacol este st├«rnit, ├«n primul r├«nd, de numele regizorului. Hajdu Szabolcs este actor, regizor ┼či dramaturg maghiar, autorul filmelor Palme albe ┼či Biblioth├Ęque Pascal, cu o poetic─â cinematografic─â stranie, care m─â face s─â m─â g├«ndesc la un film de Kusturica, pe un text de Mircea Eliade. C─âs─âtorit cu o actri┼ú─â de origine transilv─ânean─â, T├Âr├Âk-Illy├ęs Orsolya, a locuit un timp (┼či) ├«n Rom├ónia, astfel c─â este un bun cunosc─âtor ale scenei teatrale autohtone. ├Än filmele sale lucreaz─â cu actori maghiari ┼či rom├óni (Oana Pellea, R─âzvan Vasilescu, Florin Piersic Jr., Ion Sapdaru; cu Andi Vasluianu, pe care l-a distribuit ├«n Biblioth├Ęque Pascal, a lucrat ulterior ┼či ├«n alte produc┼úii).  

Vremuri de pace este rezultatul unui workshop ┼úinut la Timi┼čoara, ├«n care a experimentat limitele comunic─ârii teatrale. Din improviza┼úii, determinate de impulsuri precum un cuv├«nt ┼čoptit la ureche sau de o tem─â secret─â, s-au construit personaje ┼či pove┼čti care au relevat noi forme de exprimare. Spectacolul rezultat a ├«nsemnat, de fapt, o construc┼úie aproape ├«n ├«ntregime nou─â, c─âci din materialul lucrat ├«n timpul atelierului ÔÇô texte, fire narative, coregrafii ÔÇô s-a p─âstrat foarte pu┼úin.  

Vremuri de pace este un spectacol cu structur─â fluid─â, alc─âtuit din module de improviza┼úii ├«n timp real ┼či scene fixe, cu regizorul ca moderator ┼či acompaniator discret. Povestea tip puzzle red─â momente semnificative din via┼úa scriitorului Langermann S├índor (numele este ironic, apar┼úine unui culturist): o ├«nt├«lnire cu jurnali┼čtii ┼či cititorii, rela┼úiile complicate de familie, moartea tat─âlui, boala ┼či suferin┼úa ÔÇô un tablou dezolant care arat─â pr─âbu┼čirea lent─â a personajului. Vremurile s├«nt tulburi, nici vorb─â de pace. Scenariul fragmentar este ├«ns─â mai pu┼úin important ca nara┼úiune ┼či mai mult ca pretext pentru inventarea unor situa┼úii scenice. Textul este ├«n mare parte improvizat ├«n timp real, pe o structur─â existent─â, care poate con┼úine doar punctul de pornire ┼či pe cel de final, ceea ce a necesitat introducerea ├«n spectacol a unui translator profesionist, S├╝t├Â-Udvari Magdolna, care s─â poat─â realiza cu acurate┼úe o traducere rapid─â. Uneori, textul improvizat este exclusiv fonetic, alc─âtuit din necuvinte, intraductibil ├«n limba rom├ón─â. ├Än scena discursului viceprimarului, Bal├ízs Attila are un delir verbal ├«ntr-o limb─â inexistent─â, care sun─â a maghiar─â. Aparen┼úele sonore induc auditoriului cunosc─âtor al limbii maghiare o aten┼úie sporit─â ├«n ├«ncercarea de a ├«n┼úelege. Tehnica actorului pare a fi excelent─â, c─âci se contureaz─â, chiar ┼či pentru necunosc─âtorii limbii maghiare, senza┼úia unei hemoragii verbale comice, care frizeaz─â absurdul. Reac┼úiile colegilor de scen─â ÔÇô care alc─âtuiesc publicul oratorului, din scaune m├«nuite cu dexteritate ÔÇô ┼či ale spectatorilor confirm─â impresia. ├Äntr-o alt─â scen─â, la tavern─â, dintr-un punct ini┼úial neutru ÔÇô o discu┼úie despre bere ÔÇô se ajunge la un deznod─âm├«nt tragic, cu un ocol printr-o reflectare deconstructivist─â ├«n oglind─â a textului improvizat (o discu┼úie despre bere poate sau nu s─â fie o scen─â interesant─â ├«ntr-un spectacol de teatru?). Exist─â ┼či scena-revers, ├«n care, ├«n trei minute, un personaj face tranzi┼úia de la o stare neutr─â la pl├«ns (motivul: o cea┼čc─â de cafea), pe text fix.  

├Än ciuda jongl─ârii cu multiple elemente variabile ÔÇô improviza┼úii ├«n timp real pe text ┼či mi┼čcare, alternate cu scene fixe ÔÇô, se creeaz─â un ritm constant, calm, care se men┼úine pe durata ├«ntregului spectacol, cu exactitatea unui metronom. Este pulsa┼úia ini┼úial─â, imprimat─â de regizorul-moderator ├«n prima scen─â. Dinamica se p─âstreaz─â ┼či ├«n scenele nonverbale, precum cea a le┼činului, ca un perpetuum mobile, ├«n care actorii aglomereaz─â spa┼úiul de joc, pr─âbu┼čindu-se succesiv la podea, de unde s├«nt revitaliza┼úi permanent de un personaj.

Spectacolul se dezvolt─â organic, cu fluiditate ┼či consisten┼ú─â, dar desc─ârcat de tensiune, p─âstreaz─â o anume deta┼čare, o depersonalizare a actan┼úilor, ca un teren neted pe care prinde contur imagina┼úia, ┼či asta ├«n contrapunct cu drama convulsiv─â a scriitorului, pulverizat─â narativ. Scena care strive┼čte prin impact tot spectacolul, cea a ├«mboln─âvirii lui Langermann (Szab├│ Domokos are un fizic de artist romantic ┼či angoasat), se constituie ├«ntr-un proces de cancerizare, vizualizat prin ata┼čarea treptat─â a c├«te unui actor de corpul personajului, asemenea unor tumori care metastazeaz─â un organism. Num─ârul ÔÇ×tumorilorÔÇť cre┼čte, ele paralizeaz─â trupul bolnavului, ca ni┼čte siamezi multipli, suda┼úi de un corp principal, pe care ├«l sufoc─â. Imaginea este simpl─â ├«n construc┼úie ┼či bogat─â ├«n sensuri, ba mai mult, genereaz─â st─âri contradictorii. Sugestia dramatic─â a bolii care invadeaz─â un corp, devitaliz├«ndu-l, preg─âtindu-l pentru moarte, este contrabalansat─â de imaginea comic─â a ÔÇ×tumorilorÔÇť care se aga┼ú─â, adormite, ca ni┼čte copii trezi┼úi prea devreme. ├Än aceast─â scen─â, Langermann poate fi ┼či o variant─â de Christ r─âstignit ├«ntre propriile angoase ÔÇ×tumoraleÔÇť, dar este ┼či rezumatul simbolic al vie┼úii sale, un b─ârbat d─âr├«mat de oamenii pe care i-a purtat dup─â el ÔÇô p─ârin┼úii, so┼úia, surorile, prietenii. Un om ├«ngropat ├«n sine. Rar mi s-a ├«nt├«mplat s─â ├«nt├«lnesc metafore scenice simple, at├«t de generatoare de sensuri ┼či st─âri, c─âci nu te po┼úi ├«ntrista ├«n fa┼úa unei imagini comice ┼či nu te po┼úi amuza din cauza suferin┼úei pe care o con┼úine. Meritul acestei formule de spectacol absolut fluide ÔÇô succesiunea ┼či num─ârul scenelor se decid chiar ├«nainte de spectacol, astfel c─â fiecare reprezenta┼úie e diferit─â, nara┼úiunea s-a dezvoltat din improviza┼úii, nu a fost sursa lor ÔÇô apar┼úine actorilor maghiari de la Timi┼čoara, care au explodat imaginativ sub ├«ndrumarea lui Hajdu Szabolcs.

Spa┼úiul de joc are un rol crucial ├«n spectacol. Scenografa Iuliana V├«lsan a construit o ser─â ├«n interiorul c─âreia actorii, cu spectatorii al─âturi, transform─â la vedere interiorul pentru fiecare scen─â. Locul e mic, claustrofob ┼či cald. Senza┼úia de ÔÇ×pus sub lup─âÔÇť e contrapunctat─â la final, c├«nd spectatorii s├«nt elibera┼úi ├«n spa┼úiul generos al s─âlii, decorate de Cr─âciun, cu zeci de pinguini albi. O imagine relaxant─â pentru o clip─â, dar dezam─âgitoare ├«n falsitatea ei. Toat─â via┼úa era ├«n─âuntru. ├Än─âuntrul lui Langermann S├índor.  

Oana Stoica este critic de teatru.

AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordeaz─â voci narative surprinz─âtoare, de la intelectuali ╚Öi corporati╚Öti la gospodine cu blog de g─âtit, de la so╚Ťii ratate bovaric la scriitori c─âl─âtorind bezmetici pe ╚Öosele ├«ntre lans─âri de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la ├«nainta╚Öii lui (Chaplin, bun─âoar─â) ╚Öi a ├«n╚Ťeles c─â hazul ar putea s─â ne duc─â ceva mai aproape de adev─ârul negru, ├«nv─âluindu-ne ca o protec╚Ťie ╚Öi-apoi abandon├«ndu-ne ├«n ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradi╚Ťie din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) pluseaz─â cu programe mai spectaculoase ╚Öi expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre ╚Öi imagini ÔÇô interviu cu artistul vizual Ana TOMA
ÔÇ×Recitesc cartea de c├«te ori e nevoie p├«n─â se contureaz─â o imagine mental─â care s─â surprind─â atmosfera volumului ├«n ansamblu.ÔÇŁ
956 15 Banu1 jpg
Ultima dat─â
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
ÔÇ×Proud LadiesÔÇŁ. O istorie dansat─â a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan ╚Öi o tu╚Ö─â feminist─â ÔÇô a╚Öa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner ÔÇô ÔÇ×Num─ârÔÇŁ sau ÔÇ×Domnul 45ÔÇŁ
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
ÔÇ×ParadisÔÇŁ aduce la via╚Ť─â o lume extrem de complex─â, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimb─âri care se fac abia sim╚Ťite, dar care urmeaz─â s─â-l zguduie ╚Öi s─â-l scufunde ├«n m├«lul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelen╚Ť─â al m─ârturiilor de alt─â epoc─â. Iar un elocvent exemplu ├«n acest sens este cartea de amintiri recent ap─ârut─â a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La r─âscruce de vremuri
Frammartino lucreaz─â greu (ÔÇ×Il bucoÔÇŁ este doar al treilea lungmetraj al s─âu ├«n mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e str─âin─â nici de rezultate str─âlucite, nici de orbiri ╚Öi manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mi╚Öcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invoc├«nd condi╚Ťia magic-r─âzbun─âtoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei ╚śora
Erai ceea ce mi s-a p─ârut a fi primul om cu adev─ârat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski ÔÇô cea mai actual─â biografie a liderului ucrainean apare ├«n rom├ón─â
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nou─â la Humanitas: ÔÇ×Valul negruÔÇŁ de Kim Ghattas
ÔÇ×Kim Ghattas poveste╚Öte ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observa╚Ťia direct─â, investiga╚Ťia jurnalistic─â.ÔÇŁ
954 16 Cop1 jpg
Rememor─âri fic╚Ťionale
Asist─âm ├«n ace╚Öti ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat ├«ndeob╚Öte minor. Vorbim despre biografia roman╚Ťat─â.
p 17 2 jpg
Despre filmele c├«╚Ötig─âtoare la Vene╚Ťia ╚Öi Berlin
ÔÇ×EvenimentulÔÇŁ este un film realist, ╚Öi tocmai aceast─â op╚Ťiune a tonalit─â╚Ťii ├«l recomand─â drept un vehicul de n─âdejde pentru o nara╚Ťiune cu concluzie clar─â, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar ÔÇ×Regele Mihai: Drumul c─âtre cas─âÔÇŁ va fi prezentat la sec╚Ťiunea ÔÇ×History and CinemaÔÇŁ din cadrul BIFF
Edi╚Ťia a XVIII-a se va desf─â╚Öura ├«n perioada 29 septembrie ÔÇô 9 octombrie 2022, sub ├Änaltul Patronaj al Alte╚Ťei sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 ÔÇô ÔÇ×Ramific─âriÔÇŁ
Edi╚Ťia a patra a Musica Ricercata Festival, ÔÇ×Ramific─âriÔÇŁ, are la baz─â un concept dedicat p─âcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebe╚Öelea la Napoli, opera ÔÇ×La foresta dÔÇÖHermanstadÔÇŁ (ÔÇ×P─âdurea SibiuluiÔÇŁ).
Afis Barbu FormaDeva jpg
ÔÇ×Doctor Coloris CausaÔÇŁ ÔÇô expozi╚Ťie Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expozi╚Ťia ÔÇ×Doctor Coloris CausaÔÇŁ, p├«n─â ├«n data de 5 august 2022, la Galeria Na╚Ťional─â de Art─â Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoa╚Öte diferen╚Ťele dintre echivocul pur ╚Öi simplu (periculos, pentru c─â indecis ╚Öi flotant) ╚Öi acela care pune nuan╚Ťele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
╚śaptesprezece scriitoare de v├«rste diferite (n─âscute ├«ntre 1933 ┼či 1979) au fost invitate s─â scrie despre experien┼úa lor, ca femei, ├«n comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste ╚Öi al╚Ťi demoni
Alice Diop urm─âre╚Öte ├«n film patru b─ârba╚Ťi pe care ├«i ├«ntreab─â despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare ╚Öi o voce metal l─âtrat─â pentru o pozi╚Ťionare comercial─â c├«t de c├«t coerent─â m─âcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live ╚Öi pentru cei mai pu╚Ťin interesa╚Ťi de identitatea chitaristico-matematic─â a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nou─â la Humanitas: ÔÇ×C─âl─âtorie pe urmele conflictelor de l├«ng─â noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, ArmeniaÔÇŁ de Sabina Fati
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×C─âl─âtorie pe urmele conflictelor de l├«ng─â noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, ArmeniaÔÇŁ de Sabina Fati, carte ap─ârut─â de cur├«nd la Editura Humanitas, ├«n Colec╚Ťia Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciad─â
├Än ziua de 27 noiembrie 1095, pe c├ómpul din fa╚Ťa ora╚Öului Clermont, c├óteva sute de oameni a╚Öteptau s─â aud─â predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al R─âzboiului ruso-turc din 1877-1878
R─âzboiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unit─â╚Ťi otomane, ruse╚Öti ╚Öi rom├óne╚Öti ├«n principal, dar ╚Öi trupe s├órbe╚Öti ╚Öi muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemor─ârii recente a mor╚Ťii voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Na╚Ťional ÔÇ×Regele Ferdinand IÔÇŁ a publicat pe pagina de socializare a institu╚Ťiei povestea inedit─â a raclei ├«n care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.