Imaginea frîntă a sinelui

Publicat în Dilema Veche nr. 536 din 22-28 mai 2014
Imaginea frîntă a sinelui jpeg

● Romanian Dance Showcase, 28 aprilie – 4 mai, Centrul Naţional al Dansului.

Aflat în plină ofensivă a afirmării identităţii, Centrul Naţional al Dansului – singura instituţie naţională din estul european dedicată dansului contemporan – a organizat Romanian Dance Showcase, o „vitrină“ necosmetizată a scenei autohtone de performance şi dans contemporan la care au privit, timp de o săptămînă, critici şi curatori din centrul şi estul Europei (una dintre dezbaterile evenimentului a vizat rolul şi misiunea unei Case a Dansului – aşa cum este CNDB – în Europa). Fragilitatea dansului contemporan în contextul socio-politic postrevoluţionar – cu referire la continua luptă a dansatorilor pentru fonduri, spaţii, instituţii – a fost tema instalaţiei video Increasing Romanian Dance (prezentată la festivalul de dans contemporan Moving Romania de la Fabrik Potsdam, Berlin, în septembrie 2011), creată de realizatoarea TV Bogdana Pascal, producătoarea unor emisiuni despre artele contemporane, inclusiv dans, la Televiziunea Română. Ecrane pe care curg fragmente din aceste înregistrări sînt amplasate într-un spaţiu minuscul, decorat cu baloane albe. Publicul poate sta oriunde, astfel încît „accidentele“ sînt posibile oricînd. Este o sugestie a efemerităţii care a marcat statutul dansului contemporan pînă acolo încît i-a influenţat esteticile şi tematicile (acel „băi, efemerule!“, sloganul sub care s-a desfăşurat una dintre platformele de dans românesc). Precaritatea financiară şi incertitudinea instituţională, adică fonduri şi spaţii, au determinat pe scena românească de dans nu numai hiperminimalismul, ci şi revolta ca performance.

O expresie a acestei austerităţi hiperconceptualizate este propunerea de studiu asupra publicului făcută de Vlad Basalici. Performance-ul Este ceea ce este testează reacţiile – diferite sau nu – în prezenţa performerului şi a imaginii sale înregistrate. Un subiect real schimbă atitudinea spectatorilor faţă de unul intermediat prin video? Imaginea statică a artistului vizual Vlad Basalici, filmat şi expus pînă cînd publicul cere expres, în orice fel, schimbarea este înlocuită cu prezenţa, statică şi ea, a aceluiaşi performer. Se modifică în vreun fel comunicarea cu publicul? Cum spectatorul român este de regulă, nonludic, nu îi place să interacţioneze (sau este prea inhibat ca să o facă, reminiscenţă a unei pioase şi nesănătoase atitudini faţă de cultură şi a carenţei cronice din învăţămîntul românesc, care nu dezvoltă individualităţi şi nu încurajează atitudini), şi cum invitaţii străini au fost politicoşi, mulţumindu-se să şuşotească între ei, cineva trebuia să intre în jocul lui Basalici. O sugestie a fost să se facă un selfie (cred că a venit din partea Bogdanei Pascal), dar cum autoarea a abandonat-o, am decis împreună cu managerul cultural Ştefania Ferchedău să o punem în practică. Am răspuns astfel chestionării lui Vlad Basalici cu un stereotip, recent intrat în obiceiurile sociale, care cutumizează o formă accesibilă de expresie personală prin care refulează frustrarea anonimatului. Este aceasta o reacţie? Faptul că s-a răspuns unei provocări cu un gest standard reprezintă indiciul unei mase amorfe, al unui public amorţit, nonreactiv? În partea a doua, cu performerul live pe scenă, am repetat selfie-ul. Şi totuşi, nu era acelaşi gest, deşi contextul era neschimbat, cu un public care murmura, dar nu reacţiona (s-a ridicat, totuşi, un spectator nemulţumit, care l-a chestionat, fără succes, pe performer). Două elemente au influenţat selfie-ul: reticenţa noastră de a repeta gestul şi imaginea în sine, care ne arată mai rezervate decît în prezenţa video-ului. Nu ştiu dacă asta îi va fi de folos lui Vlad Basalici în vreun fel, dar mă tem că este una dintre acele puţine reacţii pe care le va primi la propunerea sa.

Probabil cea mai amplă propunere coregrafică din Romanian Dance Showcase îi aparţine lui Florin Fieroiu, care a creat un spectacol de autor la Teatrul German de Stat din Timişoara, unde se află una dintre cele mai bune trupe din ţară, cu actori români şi germani, individualităţi care pot funcţiona impecabil ca grup. Derdiedans este un tablou abstract al feminităţii şi al masculinităţii.

Ceea ce face Fieroiu e să deseneze, cu linii, triunghiuri, dreptunghiuri şi vise, fizionomia interioară a femeilor şi bărbaţilor, indivizi cu personalitate, blocaţi în stereotipuri sociale. Fetele (Ioana Iacob, Daniela Török, Olga Török, Silvia Török, Anne-Marie Waldeck) se construiesc şi deconstruiesc în linii, cu răbdare, sondînd, în elementele definitorii ale feminităţii lor, senzualitate sau maternitate. Personalităţile lor se devoalează în raport cu standardele sociale, asumate ca o uniformă, nu ca o epidermă, prin urmare – contestabile, susceptibile de falsitate. Corpurile se individualizează, se „trezesc“ din solitudine într-un concert corporal. Băieţii (Franz Kattesch, Konstantin Keidel, Georg Peetz, Horia Săvescu şi Radu Vulpe) preferă un moment de improvizaţie, în care jonglează cu limbaje diferite – cifrele şi săruturile sînt cuvinte, un „cimpanzeu“ ţine un discurs (excelent Georg Peetz), iar moartea este o formă de afirmare a teatralităţii. Derdiedans este un spectacol despre corpul care se dezidentifică – finalul aparţine unor costume golite de trup, în timp ce corpurile se anonimizează prin costume neutre. Cine pe cine personalizează, corpul pe costum, sau invers?

În Derdiedans, Florin Fieroiu explorează, fără reguli, omul în raport cu standardele şi convenţiile sociale, care nu îl definesc, ci îl anulează. Aneantizarea sinelui. Afirmarea corpului. Asumarea costumului ca identitate socială. Această instalaţie cu actori şi obiecte casnice (scenografia: Cristina Milea), înăbuşită într-un univers sonor straniu, ca o inimă care bate în ureche (muzica orginală: Vlaicu Golcea), este un mixaj între om şi angoasele sale, o negociere performativă între sinele depersonalizat, forţat să încapă în tipare şi sarcinile sociale. Un performance ca un sistem de pîrghii, în căutarea echilibrului între ceea ce sîntem şi ceea ce societatea pretinde să fim.

Romanian Dance Showcase a fost un succes. Sala „Stere Popescu“ a fost plină pînă la refuz (Parallel a avut o a doua reprezentaţie, neprevăzută, la cererea spectatorilor rămaşi pe-afară la primul spectacol). Publicul a umplut sala la toate spectacolele din Showcase, inclusiv la Derdiedans, prezentat la Teatrul Odeon, într-o seară în care ploaia curgea prin tavan între scenă şi primul rînd, fără ca asta să alunge spectatorii. E semn de sănătate, a dansului contemporan, a CNDB, a artelor performative în general şi a publicului. Centrul continuă ofensiva evenimentelor cu proiectul „Mai CNDB“ (18-29 mai), care conţine o serie de spectacole, inclusiv premiera The Institute of Change.

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

image png
Rețetă secretă de cârnați a gospodinelor din Ardeal. Ce pun în compoziția lor pentru a fi fragezi, suculenți și aromați
Nici bine nu și-a intrat iarna în drepturi, căci românii au început deja să taie porci și să pregătească cele mai bune preparate din carnea lor. Cârnații de casă sunt nelipsiți din multe gospodării, iar oamenii din diverse zone ale țării se înghesuie care să-i facă mai buni. De pildă, ardelenii au p
Control migranti Germania FOTO Profimedia jpg
Un fost președinte al Comisiei Europene critică reintroducerea controalelor la frontieră în Germania şi în alte state UE
Fostul preşedinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a criticat reintroducerea controalelor la frontieră în Germania şi în alte state ale Uniunii Europene.
philippe clement ianis hagi profimedia jpeg
Mark Rutte FOTO EPA-EFE
Mark Rutte a discutat cu Donald Trump în Florida despre problemele de securitate globală cu care se confruntă NATO
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, s-a întâlnit vineri cu preşedintele ales al SUA, Donald Trump, la Palm Beach, în Florida, a anunţat sâmbătă purtătoarea de cuvânt a Alianţei Nord-Atlantice, Farah Dakhlallah.
serviciul de evidenta a populatiei Galati
Efectivele MAI pentru ziua votului, suplimentate. Program cu publicul la Evidența Populației pentru românii care nu au documente valabile
Ministerul Afacerilor Interne a stabilit pentru alegerile de duminică, suplimentarea efectivelor mobilizate de la 43.000 la 45.000, a anunţat purtătorul de cuvânt al MAI, comisar-şef de poliţie Monica Dajbog.
image png
Electrocasnicele care dispar de pe piață din 2025. Sunt indispensabile pentru casele românilor, dar consumă foarte mult curent
Reducerea consumului de energie și promovarea sustenabilității poate fi făcută, consideră Uniunea Europeană, prin eliminarea a 3 electrocasnice. Despre ce este vorba, descoperiți din continuarea articolului.
image png
Cum păstrăm corect vinetele în congelator, ca să nu prindă gust amar. Greșeală pe care toți românii o fac
Gospodinele nu își pregătesc doar cămara cu bunătăți diverse pentru iarnă, ci și congelatorul. Multe dintre ele aleg să congeleze vinete pentru salată sau alte mâncăruri, însă de cele mai multe ori acestea au gust amar. Care este cauza și cum poate fi evitată?
Vasile Banescu foto Basilica jpg
Vasile Bănescu, mesaj pentru alegători: „România nu trebuie să devină o corabie a nebunilor. Există pentru ea căi mai bune decât naufragiul”
Vasile Bănescu, fostul purtător de cuvânt al BOR, membru CNA, a transmis un mesaj critic la adresa stării politice actuale și a alegerilor prezidențiale. „Să NU validăm periculoși impostori care, odată ajunși în funcții decizionale, ar inaugura ducerea de râpă a țării”, spune Bănescu.
image png
Cuvântul care le dă bătăi de cap tuturor românilor. Cum se spune, de fapt, corect: tăieței sau tăiței?
De cele mai multe ori, mulți români se confruntă cu diverse dileme atunci când vine vorba de folosirea corectă a anumitor cuvinte și în ceea ce privește ortografia lor. Nu puține sunt exemplele care le pot da mari bătăi de cap, și se întâmplă deseori chiar și cei care se bat cu pumnii în piept că nu