Green Hours "în centrul atenţiei"

Publicat în Dilema Veche nr. 449 din 20-26 septembrie 2012
Green Hours "în centrul atenţiei" jpeg

● În centrul atenţiei. 5 monoloage după Neil LaBute; cu: Sorin Poamă, Ilinca Hărnuţ, Mihaela Sîrbu; Teatrul Luni de la Green Hours. 

Neil LaBute este unul dintre cei mai jucaţi autori dramatici în România. Îl suspectez că îi depăşeşte pe Shakespeare şi Cehov ca număr de montări. Desigur, spectacolele cu piesele dramaturgului american se găsesc, de regulă, prin cotloanele teatrului independent. Arareori ele sînt considerate texte pretabile la scenele oficiale (au „riscat“ cu LaBute Teatrul „Tony Bulandra“ Tîrgovişte – Helter Skelter în regia lui Cristi Juncu, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu, secţia germană – Some girls, Teatrul German de Stat din Timişoara – CUPLUtoniu, ultimele două regizate de Radu-Alexandru Nica). Absenţa lui LaBute (şi a altor dramaturgi) din teatrele de stat are legătură cu teama de scriitura contemporană şi conservatorismul comod care domină încă scenele oficiale. De partea cealaltă, independenţii sînt atraşi de LaBute ca albinele de miere. Actorii, mai ales cei tineri, vor să joace şi să se afirme, iar LaBute este exact scriitorul de care au nevoie. Textele lui „se spun“ singure. Temele, extrase atent din realitatea urbană, vizează relaţiile interumane cu toată monstruozitatea lor cotidiană. Dramaturgul ştie să spună poveşti, să surprindă prin răsturnarea naraţiunii, să creeze finaluri „nefinalizate“ (care se opresc în mijlocul suspansului). Replica e ironică, rapidă, sclipitoare. Tentaţia actorilor de a juca LaBute pentru că „se scot“ – şi asta e adevărat – e mare. Rateurile sînt puţine, iar reuşitele – de neuitat (cele mai vechi – Bash. O trilogie contemporană şi The Shape of Things, regia Vlad Massaci la Teatrul Act sau mai nou – XXL, regia Cristi Juncu, tot la Act).

Cu cinci monoloage (lui LaBute îi place să scrie teatru scurt) reunite sub titlul În centrul atenţiei, trei actori au creat la Teatrul Luni un spectacol tip stand up despre anonimii urbani şi dramele lor neînsemnate. Desigur, Neil LaBute nu e noul Dostoievski. Personajele lui calcă graniţa ridicolului. Confesiunile lor sînt banale – un tînăr gay încearcă să se integreze la noul job, un bărbat este părăsit de nevastă (Sorin Poamă), o studentă are o relaţie cu profesorul ei căsătorit, o mamă singură este abandonată de iubitul ei (Ilinca Hărnuţ), soţia unui militar este anunţată că soţul ei a murit în Irak (Mihaela Sîrbu). Drame personale cotidiene. Nici măcar tragedia văduvei nu e neobişnuită. Lumea a devenit autistă la astfel de poveşti. Dar măiestria lui LaBute constă în faptul că lucrurile nu se opresc aici, ele nu sînt niciodată ceea ce par a fi. Fiecare poveste are o direcţie pe care o schimbă brusc. Tînărul gay care debutează stîngaci în stand up comedy este un introvertit care vrea să se adapteze într-un nou oraş. Adevărat sau fals? A făcut această mărturisire într-un moment de vulnerabilitate pe care o neagă apoi, speriat de propria sinceritate, sau a manipulat spectatorii cu o poveste lacrimogenă ca să epateze în prima sa seară ca actor? Sorin Poamă ţine cu precizie chirurgicală suspansul, refuzînd un final explicit (la fel face şi în monologul soţului părăsit). Aici este miza acestor texte, în crearea dubiului. Personajele au două feţe şi spectatorul nu poate şti care este cea reală. Ilinca Hărnuţ face nişte schimbări de situaţie mai puţin spectaculoase. Personajele sînt bine construite (femei rănite, părăsite de iubiţi), dar devin confuze în final, cînd se răsuceşte situaţia. Cel mai captivant episod este cel al văduvei militarului din Irak, pentru că implică două personaje – unul de ficţiune şi unul aparent real. Monologul despre terorism al văduvei unui militar american este reflectat pe dos în discursul halucinant al actriţei care interpretează personajul, scoasă din minţi de obsesia unui fan pentru ea. Este joaca preferată a lui LaBute, aceea de a-şi pune actorii să-şi conteste personajele (a făcut-o şi în Marele război, unul dintre episoadele spectacolului timişorean a lui Radu Nica – CUPLUtoniu) sau să le prelungească nebunia. Mihaela Sîrbu păstrează convenţia pentru ambele personaje, le „joacă“. Demenţa ar fi şi mai mare dacă personajul actriţei ar fi interpretat hiperrealist astfel încît să pară că aceasta chiar abandonează spectacolul, lansîndu-se într-o dispută dubioasă cu un spectator. Dar Green Hours e locul în care poţi încerca orice, poţi chiar schimba un spectacol din mers.

Clubul din Calea Victoriei, cu tot cu teatru, s-a aflat în centrul atenţiei în această vară din cauza unor probleme fiscale care au culminat cu reţinerea pentru 24 de ore a lui Voicu Rădescu (mama, tatăl, unchiul şi mătuşa Green-ului – vorba prinţului danez). Dincolo de disputele economico-juridice pe care trebuie să le rezolve autorităţile, se află în joc (unul mai mult sau mai puţin legal) soarta unui spaţiu emblematic pentru teatrul românesc. Green-ul este un icon al independenţilor. Este locul în care orice artist a putut să încerce. Ai o idee – se face la Green. Ai un spectacol – se joacă la Green. Ai un text – se montează la Green. Asta atunci cînd nu ai bani de producţie sau nu te primeşte nimeni altcineva. Şi, mai ales, cînd vrei să fii liber. La Green a fost debutul bucureştean al lui Radu Afrim (cu Ada Milea şi Nici Mihoc în No Mom’s Land). La Green s-au produs Sex, Drugs & Rock’n’Roll cu Florin Piersic jr. (care a adus primul premiu UNITER pentru un teatru independent), Stop the Tempo! de Gianina Cărbunariu, din care se trage toată noua dramaturgie socială, spectacolele despre bubele purulente ale societăţii contemporane: Copii răi (sistemul de învăţămînt), Declar pe propria răspundere (asumarea identităţii rome), Faceţi loc! (situaţia caselor naţionalizate). Aici au debutat Peca (dramaturgul Ştefan Peca) şi Lia (dramaturgul Lia Bugnar) şi tot aici continuă să li se monteze piesele. Green-ul a lansat un nou tip de actor, pe Otto von Otterle, terrierul pentru care Lia Bugnar a scris două piese – Oase pentru Otto şi Fir’mituri. În stilul său eclectic, fără obsesia de a urma o direcţie anume (dimpotrivă), Green-ul (Voicu) a dat libertate teatrului. Din această dezordine conceptuală au ieşit uneori spectacole-reper pentru noua dramă, care ar fi fost dificil de produs în altă parte, chiar dacă în ultimii ani au apărut numeroase spaţii de joc în cluburi (orientate aproape exclusiv spre spectacole comerciale). Identitatea teatrală a Green-ului s-a păstrat intactă la 18 ani de la deschidere (cînd se juca doar lunea, de unde şi numele teatrului).

Concluzia e una singură şi a apărut pe Facebook: Green Hours is in a relationship and it’s complicated.

Oana Stoica este critic de teatru. 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image