Gilda

Publicat în Dilema Veche nr. 703 din 10-16 august 2017
Gilda jpeg

● Compania de Teatru Giuvlipen, albastru / portocaliu, adaptare liberă după Joe Penhall, muzica live: Poetrip, scenografia: Laurențiu Ridichie, regia: Mihai Lukács, cu: Zita Moldovan, Iulian Gliță, Claudiu Dumitru, Centrul de Teatru Educaţional Replika. 

O femeie romă ajunge într-un spital de boli nervoase din România. Cum va fi experienţa ei cu sistemul medical autohton? Asta investighează spectacolul lui Mihai Lukács, albastru / portocaliu, produs de Compania de Teatru Giuvlipen (care face teatru feminist rom şi a produs, printre altele, spectacolul regizat tot de Lukács, Cine a omorît-o pe Szomna Grancsa?) în proiectul SASTO, VESTO! finanțat de Open Society Founda­tions. Cu premieră la finalul stagiunii trecute la Centrul de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti, albastru / portocaliu funcţionează ca o turnantă pentru cîteva din rateurile societăţii, urmărind două direcţii: o analiză a rasismului antiromi şi o panoramare a sistemului medical românesc şi a „avariilor“ sale.

Mihai Lukács rescrie piesa cu acelaşi titlu a britanicului Joe Penhall, în care un pacient de culoare dintr-un spital psihiatric se crede fiul unui dictator african. Esenţa textului original – temă, subiecte, personaje – se păstrează în adaptare, dar este reimaginată în context autohton, unde romii sînt ţinta (preferată a) discriminării, de unde şi scenografia lui Laurențiu Ridichie, care creează un fel de hartă miniaturală a zonelor din capitală în care trăieşte populaţia romă.

Gilda a urmat un tratament pentru schizofrenie şi vrea să părăsească spitalul, dar medicul ei crede că încă nu este stabilă şi că mediul în care s-ar întoarce – marcat de precaritate financiară, lipsa unei locuinţe şi a familiei sau prietenilor – ar distruge fragilul echilibru obţinut şi ar condamna-o definitiv. Şeful secţiei consideră însă că Gilda ocupă un pat care ar putea fi dat altcuiva, care „nu este ca ea“.

„Oameni ca tine“ este o replică – a medicilor adresată Gildei – ce concentrează mentalitatea discriminatorie pe care o purtăm în noi, chiar şi latent, este expresia eşecului nostru personal de a ne conforma retoricii oficiale „tolerante“. În raport cu Gilda – şi cu „oameni ca ea“ –, cei doi doctori se poziţionează involuntar, la început, conform schemei cu poliţistul bun şi poliţistul rău, pentru ca pe parcursul spectacolului opiniile lor să se nuanţeze şi diferenţele să se atenueze (deşi conflictul dintre ei se adînceşte). N aş zice că tînărul doctor (Claudiu Dumitru – nu ştiu dacă a fost cu intenţie, dar etnia medicului, posibil/aparent similară cu cea a pacientei, ar putea „justifica“ în spectacol grija acestuia faţă de ea), aspirant la o carieră medicală care depinde de bunele relaţii cu şeful său, este ipocrit din cauză că de sub umanitatea sa se iţesc colţii stereotipurilor discriminatorii, ci mai degrabă că mintea sa este dispusă să fie deschisă atîta timp cît propriile sale interese sînt satisfăcute. În momentul în care, pentru sine, lucrurile încep să meargă prost, disponibilitatea sa spre umanitate scade. Medicul-şef (Iulian Gliţă în rolul unei veritabile canalii), aflat aproape de vîrful sistemului, suficient cît să-şi permită afişarea mizantropă a rasismului, va adopta o retorică prudentă atunci cînd poziţia sa este ameninţată. Practic, cei doi au parcursul unor politicieni şi utilizează arsenalul cunoscut (şantaj, intrigi, subterfugii, bonus demenţa puterii la medicul-şef).

Spectacolul este alcătuit exclusiv din discuţii despre/cu pacienta (problematica ei etnică, socială, medicală) şi despre sistemul medical, învăluite de universul sonor realizat live de trupa Poetrip. Această structură performativă are mai multe consecinţe. Una se referă la Gilda, pacienta romă care nu este subiect, ci obiect al discuţiilor (şi „electorat“ manipulabil) în sensul că medicii dezbat idei în legătură cu ea ca reprezentantă a unei tipologii sociale, nu empatizează cu ea ca persoană. Gilda (minunata actriţă Zita Moldovan) încetează să fie, în ochii lor, o fiinţă umană, este un actant public faţă de care trebuie să se poziţioneze. Evoluţiile lor, doctori şi pacientă, sînt astfel paralele (cele două culori complementare din titlu trimit tocmai la ideea de argument şi contraargument, în text acest lucru ­fiind explicitat metaforic de perspectiva Gildei asupra portocalelor, pe care le vede albastre). De altfel, personajul Gilda este un construct care concentrează mai multe „ţinte“ ale discriminării din societatea românească: este femeie, de etnie romă şi suferă de schizofrenie. Misoginismul, rasismul antirom şi stigmatizarea bolnavilor psihici fac ravagii în mentalul colectiv autohton. Gilda are o gîndire neîngrădită de cutume sociale, boala o face instabilă şi uneori agresivă, dar ea este conştientă de realitatea aspră în care trăieşte şi de care poate „fugi“ doar reinven­tîndu şi biografia (se crede, pe rînd, fiica unor personalităţi publice). Prin urmare, Gilda nu este uşor de suportat, de înţeles, de acceptat. Doar că toate reproşurile la adresa ei ricoşează în sfera „viciilor“ de rasă, gen sau medicale.

O altă consecinţă se leagă de retorica rasismului antiromi existentă în spaţiul public. Cum personajele-medici sînt educate şi inteligente, argumentaţia lor trece dincolo de locurile comune ale rasismului de duzină şi aduce la lumină cam tot ce se gîndeşte şi se afirmă în societate pe această temă. Gilda şi medicii sînt exponenţii a doi poli sociali antagonici, iar publicul este mai degrabă reprezentat de cei care judecă decît de cel judecat, astfel că, la intrarea în spaţiul de joc, spectatorilor li se oferă halate medicale (de chirurg).

În sfîrşit, demersul lui Mihai Lukács se configurează mai mult ca o dezbatere performativă decît ca un spectacol, întrucît înşiruirea de lungi discuţii poate deveni monotonă prin repetitivitatea formatului. Dar pierderea pe care am resimţit-o aici a fost mai degrabă legată de diluarea evoluţiei retoricii celor doi medici, schimbările lor în argumentaţie fiind prea lente şi, prin urmare, riscînd să nu fie remarcate.

albastru / portocaliu este un performative debate, inconfortabil pentru buna părere despre sine a majorităţii. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Larisa Baltă

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Muzeul Antipa nu se va deschide din 15 mai jpeg
Persoanele cu nume de animale au acces gratuit, marți, la Muzeul Antipa
Muzeul Antipa anunță că persoanele care poară numele unui animal au acces gratuit la expoziții, marți, pe 4 octombrie, de Ziua Mondială a Animalelor.
Protest in Iran FOTO EPA EFE jpg
SUA sunt alarmate şi revoltate de reprimarea protestelor paşnice din Iran
Statele Unite sunt ''alarmate şi revoltate'' de reprimarea exercitată de către autorităţile iraniene împotriva manifestaţiilor studenţilor, a declarat luni purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karine Jean-Pierre, potrivit AFP.
calinic si balasoiu 01 foto arhiepiscopia argesului jpg
Arhiepiscopul Calinic, reacție în cazul deputatului Bălășoiu, exclus de PSD după un scandal sexual FOTO
Exclus din PSD după ce ar fi apărut în mai multe imagini dezbrăcat alături de un tânăr, deputatul Aurel Bălășoiu a fost exclus și din Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia