Frumuseţea ca uniformă

Publicat în Dilema Veche nr. 442 din 2-8 august 2012
Frumuseţea ca uniformă jpeg

● Urîtul, de Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul German de Stat din Timişoara 

Un cub zăbrelit de metal cu leduri ca o celulă de interogatoriu. Lumină rece, chiar şi atunci cînd ţipă în culori tari, portocaliu sau galben. Cîteva siluete androgine, îmbrăcate în uniforme cenuşii ca salopetele de cosmonaut. Mai multe personaje poartă aceleaşi nume şi sînt jucate de aceiaşi actori. E destul de dificil de înţeles care-i cine. Succesiunea scenelor e rapidă, fără avertizare. Doar lumina se modifică, uneori e neutră, alteori devine obositoare şi scormonitoare, chirurgicală sau colorată, ca de discotecă. În acest decor pop & SF (scenografia Velica Panduru), personaje descărnate, caractere scheletice se mişcă într-un ritm constant, robotic (una dintre sursele de inspiraţie a fost Odiseea spaţială 2001 a lui Stanley Kubrick). Spectacolul lui Theodor-Cristian Popescu Urîtul se articulează exclusiv din lumini şi din muzica abrazivă a lui Vlaicu Golcea care marchează schimbările de loc şi de personaje. Senzaţia este de spectacol-puzzle mai mult decît de spectacol-videoclip, căci jocul de-a ghicitul personajelor captivează în primă fază, pentru ca apoi să capete un sens neaşteptat. În fapt, spectacolul prefigurează lipsa de individualitate ca element esenţial (şi coşmaresc) al viitorului.

Teatrul German din Timişoara se află la al doilea spectacol pe un text de Marius von Mayenburg. În urmă cu cîţiva ani, regizorul Radu-Alexandru Nica a montat cea mai cunoscută piesă a dramaturgului german, Chip de foc. Von Mayenburg identifica acolo dezintegrarea familiei contemporane ca generator de violenţă. Disecţia pe psihicul adolescentin, care reacţionează visceral la traume familiale, se subsumează unei teme vehiculate în scriitura contemporană (Ian McEwan – Grădina de ciment). Partenerul lui Thomas Ostermeier la Schaubühne, Berlin, pentru care traduce şi rescrie texte clasice sau contemporane în scenarii ingenios-logice (antologic rămîne scenariul său la Hamlet în care a redus personajele la şase, a scuturat volutele metaforelor shakespeariene, a tăiat draconic textul urmărind strict funcţionalitatea poveştii), Marius von Mayenburg este foarte atent la dramele/tragediile contemporane. Lumea se schimbă şi fiinţa umană trebuie să răspundă unor cerinţe care îi modifică personalitatea şi, uneori, chiar persoana.

Urîtul porneşte aparent de la un concept clasic: frumuseţea ca ideal al umanităţii. Laudă celui frumos! Conceptul este însă deformat. Frumuseţea este necesară astăzi pentru că vinde. Marketingul contemporan îl foloseşte pe om ca accesoriu pentru publicitate. O maşină nu se vinde fără imaginea unei fete aproape nude, pe capotă. Cumperi maşina şi ai fata, asta este sugestia care transformă omul în bonus. Depersonalizare majoră: omul ca anexă a unui obiect. În Urîtul, situaţia este împinsă pînă la absurd. Lette, inventatorul unui ştecăr, îşi face o operaţie estetică pentru a-şi putea prezenta produsul la o conferinţă. Firma pentru care lucrează decisese să trimită un alt angajat în locul lui, întrucît Lette este urît şi asta afectează şansele de a vinde produsul. De la acest enunţ, von Mayenburg ridică mai multe probleme. În primul rînd, care este prototipul frumuseţii? Care sînt standardele, cine decide ce e frumos şi ce nu, care este reperul estetic absolut? Au fost făcute studii despre proporţiile perfecte ale feţei, artiştii plastici au produs, de-a lungul timpului, prototipuri de frumuseţe, dar receptarea ca „frumos“ sau „urît“ rămîne, în esenţă, subiectivă. Conceptul asupra frumuseţii diferă în timp, de la o cultură la alta (Venus din Millo sau Kate Moss). Regizorul Theodor-Cristian Popescu a avut inteligenţa de a alege o figură neutră pentru acest rol (Alex Halka), tocmai pentru a demonstra că percepţia e relativă. Mai mult, după operaţie, figura actorului nu se schimbă. Nu e vorba de un efect placebo – îl „vedem“ frumos pentru că ştim că a fost „îmbunătăţit“ –, ci despre anularea categoriilor estetice. Căci în momentul în care Lette devine frumos, ceilalţi îi copiază chipul şi îi anulează astfel unicitatea. El nu mai este nici frumos, nici urît. Este un oarecare. Un om fără chip. Diferenţa este cea care individualizează, personalizează, valorizează.

Von Mayenburg emite o ipoteză pesimistă: în goana după frumuseţe, oamenii ajung să semene între ei pînă la identificare. Frumuseţea se banalizează. Concluzia este aceeaşi ca în Povestea porcuşorului verde, din piesa lui Martin McDonagh, Omul pernă: fii fericit pentru că eşti diferit! Şi aici, von Mayenburg atrage atenţia asupra demenţei generalizate pe care a generat-o chirurgia plastică. Tabloidele sînt pline de chipuri fără expresie, serii de păpuşi gonflabile însufleţite. Apare însă şi reversul frumuseţii de bisturiu. După cîţiva ani de la operaţii, cînd pacientul îmbătrîneşte, îi „cade“ faţa. Aceleaşi tabloide, care glorifică perfecţiuni umane obţinute cu cuţitul, prezintă cu satisfacţie fotografii sinistre cu foştii clienţi ai plasticienilor. Poate e pedeapsa biblică pentru omul care modifică creaţia divină. Este incitant însă, dacă ne gîndim că frumuseţea obţinută în laborator se sfîrşeşte în urîţenie. Pactul cu diavolul nu ţine mult, asta ştim de la Faust.

Premisa de la care pleacă piesa lui von Mayenburg mai are un aspect provocator: frumuseţea ca element esenţial în orice CV, chiar dacă e vorba de produs ştecăre. Doar cei frumoşi vor supravieţui. Se pune astfel baza unei discriminări absurde care trimite la nebunia nazistă cu rasa ariană. Realitatea dă însă o replică hilară: în China, au apărut anunţuri de angajare în care se cere ca potenţialul candidat să fie născut într-o anumită zodie. Corporaţia uniformizează, anulează personalitatea, robotizează, fură vieţi şi chipuri, e stăpînul absolut, noul demiurg malefic.

Marius von Mayenburg spunea că regretă că nu s-a gîndit să transforme şi femeile din text în Lette (declaraţie făcută într-un interviu prezentat în „Programul“ de sală, prilej cu care remarc consistenţa caietelor-program de la Teatrul German din Timişoara). Theodor-Cristian Popescu a făcut însă acest lucru în spectacol prin androginizarea tuturor personajelor. Parcursul lor nu este de la urît la frumos, ci de la individual la uniform. Şi asta este oarecum înfricoşător.

Urîtul este un spectacol-concept: într-un decor Matrix, umanoizi cenuşii caută frumuseţea. Un posibil răspuns se găseşte într-o imagine cu o textură inedită: un corp seminud întins în cuşca de metal cu leduri. Unica sursă de căldură vine din pielea aurie a actorului.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Tentativă de omor în trafic. Pietoni loviți intenționat cu mașina pe trotuar. Una dintre victime a fost ulterior înjunghiată
Doi bărbați au fost arestați preventiv sub acuzația de tentativă la omor după ce unul dintre ei a lovit în plin cu mașina doi pietoni care mergeau pe trotuar, iar cel de-al doilea s-a dat jos din autovehicul și a înjunghiat-o apoi pe una dintre victime
image
Prețurile de pe litoralul românesc au luat-o razna. Cât au ajuns să coste produsele obișnuite din supermarket
Luna mai este aproape de final iar comercianții de pe litoralul românesc pun la punct ultimele detalii pentru noul sezon de vacanțe. Chiar dacă turiștii nu se înghesuie deocamdată în stațiuni, multe afaceri deja și-au deschis porțile
image
Istoria romanțată a Hotelului Intercontinental, unde s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar" VIDEO
Simbol al Capitalei, Hotelul Intercontinental a fost inaugurat în luna mai a anului 1975. De-a lungul timpului, aici au înnoptat personalități ale lumii și tot aici s-a filmat pelicula „Nea Mărin Miliardar".

HIstoria.ro

image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.