FITS sau teatrul-oraş

Publicat în Dilema Veche nr. 594 din 2-8 iulie 2015
FITS sau teatrul oraş jpeg

● Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia a 22-a, 12-21 iunie 2015.  

Invadat de miros de iasomie şi caprifoi, Sibiu devine la început de iunie un oraş performativ datorită Festivalului Internaţional de Teatru. Gîndit ca un impuls de explorare a spaţiului comunitar şi de testare a limitelor (de receptare) prin performance, FITS a cucerit de-a lungul timpului noi teritorii ludice, descoperind deopotrivă locuri şi publicuri. Structura sa arborescentă şi conţinutul eclectic au avut cîştig de cauză în timp, atrăgînd spectatori diverşi care îşi decupează propriile programe din oferta generoasă a festivalului. Am descoperit în acest an diferite formule de performativitate propuse de FITS, de la cele „clasice“, din spaţiile de spectacol, pînă la omul-performance Dan Perjovschi (care face spectacol din arta vizuală), de la tangoul dansat în aer pînă la soldatul chinez devenit coregrafă (Jin Xing este primul transsexual din China), de la frusteţea estetică a lui Daniel Veronese la poetica multimedia a lui Joël Pommerat. 

Aparent, festivalul are o arhitectură haotică, dar publicurile sînt bine ţintite şi mizele sînt clare: coagularea comunităţii prin diversitatea ofertei culturale astfel încît fiecare să se regăsească în eveniment, descoperirea oraşului, provocarea spectatorului şi confruntarea lui cu noi limbaje performative, includerea cărţilor şi a vizualului în sfera spectacolului, exersarea dialogului prin întîlnirile cu creatorii, promovarea dramaturgiei contemporane în spectacole-lectură. 

Ludic auster într-un festival baroc 

FITS are întotdeauna o notă (sau mai multe) de

. Ediţia din acest an a mizat pe celebritatea lui Klaus Maria Brandauer, actor de teatru şi mai ales de film, cunoscut publicului larg, dacă nu din

şi

atunci măcar din

unde juca alături de Meryl Streep şi Robert Redford. Brandauer a jucat la Sibiu

în regia lui Peter Stein, care a respectat cu religiozitate textul şi didascaliile lui Samuel Beckett. Într-un spaţiu decupat ca o insulă, personajul-clovn deconstruieşte o complicată relaţie cu memoria, de care are nevoie pentru a-şi justifica recluziunea, renunţarea la viaţă, detenţia în „amintiri“ ca singură formă de supravieţuire. Krapp al lui Brandauer are răutatea schizofrenică a nefericirii, jucată parcimonios, fără risipă de gesturi sau mimică. Rigoarea actorului este remarcabilă, dozajul gesturilor şi al mimicii este farmaceutic cîntărit. Decesul lui Krapp pe masă, într-un

al iubirii, apropie două elemente definitorii pentru personaj, sexul şi moartea, primul urmat de o lungă analiză, întinsă pe zeci de ani, al doilea precedat de o lungă aşteptare. 

Un alt tip de monodramă a creat Olivier Py, directorul Festivalului de la Avignon:

text propriu montat la Teatro de la Abadia cu Pedro Casablanc. Spectacolul, creat în cadrul proiectului

este construit aproape în întuneric (Py are aceeaşi simpatie pentru penumbră ca şi Joël Pommerat), unul al minţii, căci personajul, un bărbat matur, se trezeşte cu teama imposibilităţii de a crea. Pedro Casablanc susţine timp de o oră un discurs neîntrerupt despre frică şi o posibilă extincţie a lumii prin dispariţia creativităţii, asta în timp ce aleargă continuu (ca şi Nicoleta Lefter în spectacolul

, regia Silvia Călin, text Ana Maria Sandu) pe lîngă / printre pereţi imenşi care îi „presează“. În această lume care sufocă omul, discursul lui Py este profund pesimist, din dramaturgie şi din spectacol, dar este şi anti-dramatic, căci textul pare mai degrabă destinat lecturii decît reprezentării, şi de aici dificultatea percepţiei, nu la nivel intelectual, ci la nivel performativ. FITS a lansat şi cartea lui Olivier Py,

în aforisme consistente, care deschid întrebări şi uneori se contrazic savuros. Există definiţii foarte scurte ale teatrului şi, dintre ele, aceasta mi-a plăcut cel mai mult: „Asentiment“. 

Eimuntas Nekrosius, gurul lituanian al regiei, a revenit la Sibiu cu cea mai nouă producţie a companiei sale Meno Fortas,

Deconstrucţia vizuală a textului, marcă a lui Nekrosius, s-a păstrat, dar stilul său s-a esenţializat, a devenit mai auster, metafora a fost sublimată. Spectacolul începe cu povestea spusă din mai multe perspective, a lui Dumnezeu, a Satanei şi a lui Iov însuşi, şi se construieşte din elemente primare (altă marcă a regizorului, dar aici are o motivaţie clară, fiind vorba de o poveste biblică): lemn, hîrtie, pînză. Credinţa, negarea, independenţa şi revenirea la credinţă a lui Iov alcătuiesc un proces de reidentificare format vizual dintr-o înşiruire de gesturi simple, de mare impact: Dumnezeu construieşte, Satana distruge, Iov este un pion pierdut între ei, cu un singur moment de afirmare a personalităţii. Dacă, la Nekrosius, acesta a fost un spectacol auster, la argentinianul Daniel Veronese minimalismul a mers pînă aproape de limită. În

Veronese foloseşte o poveste încurcată de familie, cu secretele şi dramele aferente, pentru a elimina orice element artificial de teatralitate. Textul este frust, spectacolul refuză metafora, scenele sînt directe, acţiunea curge brutal, fără metatext, cu un final abrupt. Un spectacol ca o lovitură de bici, care determină în primă fază o reacţie de respingere şi abia după un timp de decantare devine atractiv conceptual. 

Tot în zona austerităţii performative a fost şi spectacolul de la Deutsches Theater Berlin,

regia Brit Bartkowiak, pe un text de Marianna Salzmann, despre identitatea evreiască şi modificările sale de-a lungul timpului. Trei generaţii – bunica, mama, fiica – se confruntă cu diverse provocări în a-şi asuma/nega originea iudaică, contestîndu-şi reciproc alegerile de viaţă, făcute tocmai în numele acestei identităţi. Experienţa nazismului, a comunismului şi a democraţiei capitaliste determină poziţionări diferite, dar, în esenţă, identitatea rămîne aceeaşi. Într-un decor format din mobile, predominant scaune, mai vechi şi mai noi, cele trei personaje funcţionează ca nişte pîrghii de memorie colectivă. Spectacolul serveşte textul, refuzînd vizualul sau deturnarea mesajului spre o poetică regizorală puternică, un lucru cu care est-europenii sînt mai puţin obişnuiţi. 

FITS este un festival puternic pentru că ajunge la oameni diferiţi ca nevoi şi gusturi şi pentru că îşi permite să rişte cu noi formule de performativitate. Dar despre asta, pe larg, în articole viitoare. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: J. Rakete, M. Ştefănescu

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.