Festival de criză

Publicat în Dilema Veche nr. 822 din 21–27 noiembrie 2019
Festival de criză jpeg

● FESTin pe Bulevard, Ediția a VIIa, 11-20 octombrie.

Una dintre caracteristicile peisajului teatral din România este aglomerarea de evenimente în două perioade din an, aprilie-iunie, şi toamna, septembrie-noiembrie, cu două vîrfuri, în lunile mai şi octombrie, în care oferta culturală atinge niveluri ameţitoare. Evenimentele se adună într-un interval scurt de timp, într-un areal restrîns (mari oraşe, în centrul acestora), ajungînd să se lupte pentru public şi presă. Motivaţiile fenomenului sînt diferite, de la calendarul proiectelor cu finanţare nerambursabilă (AFCN) pînă la perioada tradiţională de derulare a festivalurilor. Aşa că se suprapun premiere, spectacole-lectură, festivaluri, la care se adaugă evenimente de dans (platforme, proiecte punctuale), care rup şi ele o bucăţică din acelaşi public. Este ca şi cum am avea ingrediente pentru zece pahare de limonadă, dar le-am pune pe toate într-unul singur: nouă pahare ar conţine apă chioară, iar unul ar fi de nebăut. Situaţia a devenit critică, chiar cu nuanţe absurde: se produc evenimente fără public, deşi nevoia de ele este foarte mare, doar că în altă parte, temporal şi geografic. De la relaxarea calendaristică pînă la difuzarea acţiunilor culturale în zone care exced centrului, lucrurile trebuie schimbate. Însă e puţin probabil că se va întîmpla asta în absenţa dorinţei şi a unui efort comun al operatorilor culturali şi finanţatorilor, dar şi a unei strategii culturale naţionale, care să fie pusă în practică, nu doar să zacă pe hîrtie într-un sertar din Ministerul Culturii.

Unul dintre festivalurile care se luptă pentru vizibilitate în octombrie este FESTin pe Bulevard, organizat de Teatrul Nottara. Pe fondul reducerilor bugetare din domeniul cultural, festivalurile din acest an au funcţionat la cotă de avarie, motivaţia derulării lor în aceste condiţii ţinînd de continuitate (menţinerea atenţiei publice etc.). Prin urmare, ele au fost regîndite ca să se poată produce cu bugete reduse şi să se „justifice“ conceptual (asta fiind partea cea mai puţin reuşită). În aceste condiţii, FESTin a fost, în fapt, un showcase al teatrului-gazdă, cu cîteva spectacole invitate (care şi-au plătit singure deplasarea), coagulate (şi nu prea) în jurul unei teme, vagă ca enunţ: „Criza feminităţii“.

rosencrantz2 iona credit foto mihaela marin jpg jpeg

Printre spectacolele teatrului-gazdă, Iona de Marin Sorescu, coproducţie cu Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, în regia lui Tompa Gabor, a fost unul dintre punctele de interes. Interpretată, de regulă, ca o parabolă a comunismului şi a restricţionării libertăţii (de opinie, mişcare, creaţie), piesa lui Sorescu a necesitat reinterpretări după 1989, cînd realitatea politică s-a schimbat. Tompa Gabor duce ideea singurăţii umane în univers, chestionată filosofic în text, în zona dilemelor artistice prin identificarea lui Iona, metaforic, cu Constantin Brâncuşi. Decorul Carmencitei Brojboiu sugerează un atelier în şantier, în care un schelet de peşte aduce cu Coloana infinitului, iar Iona manevrează diferite Domnişoare Pogany – de fapt, el le desenează, personalizîndu-le, căci acele obiecte ovoide sînt nonfigurative iniţial şi trimit la alte lucrări brâncuşiene precum Sculptura pentru orbi, Începutul lumii etc. (cred că am văzut şi Peştele pe scenă). În această construcţie este înşurubat monologul lui Iona, echilibrat bine de Gabriel Răuţă, atent să nu cadă în patetism, nici să fie abscons. Ce nu poate evita însă este monotonia dată de dinamica monocordă a textului, pe care spectacolul încearcă să o spargă, dar reuşeşte numai parţial. Se pune presiune pe monotonie prin introducerea unui personaj, un Ianus cu două sensuri, o voce interioară a lui Iona şi o voce exterioară a universului (Providenţa, oricare ar fi ea, cosmosul, marea etc.), o reverberaţie în univers a problematicii umane. Căci dacă problema lui Iona e singurătatea, cel care îi răspunde, ca în Micul prinţ al lui Antoine de Saint-Exupéry, este ecoul. Imaginat sonor şi textual de Ada Milea şi susţinut cu dexteritate muzicală şi umor de Cristina Juncu, acest personaj este pata de culoare şi ritm din spectacol.

O altă coproducţie, cu unteatru, care oferă zona de bar ca spaţiu de joc, Yonkers de Neil Simon, în regia Andreei Vulpe, pune în discuţie autoritarismul în relaţiile de familie. Dramă de familie plasată în 1942, Yonkers vorbeşte despre zidurile interioare pe care le ridică trauma şi despre imposibilitatea dărîmării lor. Bunica (excelentă Mihaela Trofimov într-un rol de compoziţie, rigidă ca o statuie), emigrată în SUA din Germania, unde s-a confruntat cu violenţa aparatului poliţienesc al Kaiserului la finalul secolului al XIX-lea, ajunge să reproducă militarismul german în propria familie, pe care o conduce cu mînă de fier şi complet lipsită de afecţiune. Rezultatul constă în distrugerea emoţională şi psihologică a copiilor şi nepoţilor. Povestea este spusă din perspectiva generaţiei tinere, care are cea mai bună şansă de a scăpa de tirania domestică, prilejuind nişte interpretări foarte bune nepoţilor adolescenţi (Alex Popa şi Sandra Ducuţă în travesti) şi fiicei debile (Cristina Juncu).

rosencrantz3 boys and girls foto oana monica nae jpg jpeg

Unul dintre spectacolele invitate, Girls Boys Love Cash, producție a Citizen.KANE.Kollektiv, în colaborare cu Junges Ensemble, Stuttgart, în regia lui Christian Müller, abordează prostituţia dintr-o perspectivă care, în România, a mai fost prezentată într-un singur spectacol, Tabu, regia David Schwartz, la Macaz. Ideea de lucrător sexual este aproape necunoscută la noi, prostituţia fiind mereu asociată cu traficul de persoane şi violenţa. Spectacolul are la bază o documentare de doi ani, inclusiv în România. De altfel, un interviu cu o lucrătoare sexuală din România, care vorbeşte despre prostituţie ca muncă sexuală, dar şi despre experienţele negative (violenţa şi violurile, unele comise chiar de poliţişti), „sparge“ structura bazată pe ficţiune şi impersonal. Spectacolul pune problema supraviețuirii financiare în conexiune cu imigrația economică, discriminarea muncitorilor est-europeni, acutizarea discrepanţelor dintre clasele sociale, dar şi a relaţiei dintre corp, dragoste, sex şi bani într-un format performativ ce conţine documentar video, autobiografie (una dintre actriţe este româncă şi prezintă clişeele cu care este văzută în Occident) şi performance. Propunînd o temă nouă într-o structură performativă eterogenă, e greu de spus în ce măsură artiştii au reuşit să transmită informaţiile publicului unui festival nu tocmai interesat de astfel de abordări artistice.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Nottara, Mihaela Marin, Oana Monica Nae

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Banner Carmen Harra Prigoana
Numerologul Carmen Harra dă verdictul. Silviu Prigoană a murit cu zile? „Se afla în anul morții. Avea în codul lui banii, cei patru copii și această cumpănă”
Numerologul Carmen Harra, despre decesul lui Silviu Prigoană: „Avea în codul lui banii, copiii și această cumpănă”
zodiac chinezesc jpeg
Horoscop miercuri, 13 noiembrie. O zodie trebuie să profite de momentele de inspiraţie, iar un nativ face proiecte legate de casă
Lorina, astrologul Click!, ştie ce le-au pregătit astrele celor 12 zodii miercuri, 13 noiembrie. Aflaţi care zodie trebuie să-şi pună ordine în priorităţi pentru a face faţă presiunii şi cine trebuie să profite de momentele de inspiraţie.
index webp
Cât costă colierul cu perlă purtat de Kate Middleton. Suma e accesibilă pentru toată lumea
În ultima vreme, colierele cu perle au devenit la modă, însă Kate Middleton a fost pasionată de asemenea accesorii dintoteauna. Recent, Prințesa de Wales a avut o apariție spectaculoasă în cadrul unui eveniment.
WhatsApp Image 2024 11 12 at 20 59 31 (1) jpeg
Dan Negru, anunț neașteptat. Cum putea să dea lovitura în afaceri: „Cumpăram acum Pro TV, Kanal D și Antena, dacă aveam atunci curaj”
Dan Negru, anunț neașteptat. „Regele Revelioanelor” a transmis că Parlamentul a adoptat un proiecte de lege care îi scutește pe anumiți români de impozit până în vara anului 2025.
Michael Hubner si Nelson Vails 1, foto Facebook Nelson Vails jpg
Michael Hubner, multiplul campion mondial la ciclism a murit, la 65 de ani
Michael Hubner, sextuplul campion mondial de ciclism pe pistă, unul dintre cei mai buni sprinteri de pistă din anii '90, a murit la vârsta de 65 de ani, a anunţat, marţi, Federaţia germană de ciclism.
Silviu Prigoană vrea tot ce e mai bun pentru copiii lui jpeg
Ce s-a întâmplat în restaurantul în care a murit Silviu Prigoană. Momentul în care i s-a făcut rău
Omul de afaceri Silviu Prigoană a murit subit marți, 12 noiembrie, într-un restaurant din Bran, după ce i s-a făcut rău la masă. Administratorul localului a sunat imediat la 112, iar echipajele de salvare l-au resuscitat timp de aproape o oră, dar fără succes.
Irakli Kobakhidze FOTO Civil ge webp
Însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Georgiei la Chișinău, convocat la MAE pentru declarațiile premierului georgian
Însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Georgiei la Chișinău a fost convocat la Ministerul moldovean al Afacerilor Externe în urma declarațiilor prim-ministrului georgian, Irakli Kobakhidze, făcute în marja Summit-ului Comunității Politice Europene de la Budapesta, unde a afirmat că scrutinul din Repub
prigoana  iii jpeg
Suport tehnic frauda hacker FOTO Shutterstock jpg
Cum a rămas un român fără 1.000 de euro după ce un străin l-a convins să-și instaleze o aplicație
Alt tip de înșelătorie, în România! Un bărbat, din Maramureș, a rămas fără aproape 5.000 lei, după ce un străin l-a convins să-și instaleze o aplicație pe telefonul mobil. Omul a fost convins să investească în acțiuni, crezând că așa va face profit.