Evanghelia după Woland

Publicat în Dilema Veche nr. 477 din 4-10 aprilie 2013
Evanghelia după Woland jpeg

● Maestrul şi Margareta după M. Bulgakov. Regia: Zoltán Balázs; scenografia: Velica Panduru. Cu: Ofelia Popii, Marius Turdeanu, Mariana Mihu, Adrian Neacşu, Ákos Orosz, Pali Vecsei, Serenela Mureşan, Zoltán Lendváczky, Eduard Pătraşcu, Erika Tankó, Adrian Matioc, Cătălin Pătru, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Vlad Robaş. O co-producţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu şi a Teatrul Maladype din Budapesta.

O jumătate de sală de teatru / biserică părăginită, cu plafonul / cupola crăpat(ă) şi balconul / amvonul în care stau membrii consiliului artistic care exercită cenzura asupra romanului blasfemitor. În lojele laterale, Pilat şi Afranius discută despre Iisus. Sînt doisprezece cu toţii, plasaţi la înălţime, în „ceruri“, poziţia din care decid soarta muritorilor de rînd. Aşa începe spectacolul lui Zoltán Balázs după romanul lui Mihail Bulgakov, Maestrul şi Margareta, cu Cina cea de Taină, în care se pregăteşte mistificarea adevărului, crearea Poveştii (teatrul şi biserica sînt spaţii ale poveştilor). În scenă „apare“ şi al treisprezecelea personaj de la „cină“, Berlioz, dar numai la telefon, fiind deja decapitat. Această primă scenă lansează cele două planuri ale spectacolului, planul lui Iisus şi al lui Woland – Satana, povestea religioasă din anii 30 d.H. şi aventurile diavoleşti din Moscova anilor 1930. Ceea ce uneşte planurile este replica lui Woland – „binele nu poate exista fără rău“ –, dusă mai departe pînă la „răul creează binele“.

Romanul lui Bulgakov, luxuriant, e un amestec de realism şi fantastic, dificil de transpus pe scenă, dar, în ciuda acestui lucru, a fost de multe ori dramatizat. Zoltán Balázs elimină latura socială – fresca Moscovei din prima parte a secolului trecut – şi păstrează cele două planuri – mitul biblic şi aventurile Satanei – pe care le intersectează cu povestea de dragoste dintre Maestru şi Margareta, totul mutat într-un teatru de revistă / biserică în care se află un copac (primordial) şi viţă-de-vie (scenografia Velica Panduru). Decorul conţine, astfel, ambivalenţa bine – rău pe care se ridică tot spectacolul. Cheia este finalul, construit rotund în raport cu prima scenă. Spectacolul are două variante, datorită dublei distribuţii pentru echipa Satanei. În varianta „română“ – Mariana Mihu în Woland, Serenela Mureşan în Behemoth şi Eduard Pătraşcu în Hella –, Levi Matei creează legenda biblică, denaturînd prin hiperbolizare viaţa lui Iisus. Pilat îl ucide pentru a păstra secretul. Iisus – Margareta şi Pilat – Maestrul aduc povestea din lume în iadul lui Woland. Religia „inventată“ de Pilat cucereşte întunericul. În varianta cu actorii de la Maladype – Ákos Orosz în Woland, Zoltán Lendváczky în Behemot şi Erika Tankó în Hella –, Woland se află în centru şi regizează transformarea poveştii în religie (în spectacol, Woland este regizor, nu specialist în magie neagră ca în roman). Iuda inventează învierea lui Iisus, Pilat îl ucide, Iisus – Margareta şi Pilat – Maestrul pleacă din iad spre lume. Woland creează religia. Acestea sînt diferenţele de viziune, însă ambele atestă faptul că Iisus trebuia să existe pentru a salva omenirea, iar dacă existenţa sa reală nu e suficientă, diavolul poate da o mînă de ajutor. Răul şi binele se autentifică reciproc.

Aceasta este partea filozofică a spectacolului, căreia i se adaugă scena balului lui Woland, la care amfitrioana Margareta primeşte oaspeţii – cărora Zoltán Balázs le dă identitatea unor teoreticieni de teatru şi mari regizori (de la Stanilavski la Purcărete) care „ard“ în iad, metaforă sugestivă pentru chinurile creaţiei artistice.

Complex ca structură şi ca sensuri, spectacolul sibian nu este lipsit de probleme. Construcţia este duală, scene de teatru alternează aproape matematic cu scene filmate, necesare pentru naraţiune, dar şi pentru a reda dimensiunea fantastică a poveştii, printr-un suprarealism naiv. Sînt scene filmate în spaţii mici, cu o singură cameră care decupează şi combină chipuri şi corpuri, scene întregi sau fragmente într-un tablou suprarealist, cu ajutorul unei coregrafii complicate – personaje care apar brusc, dispar şi reapar în alt punct etc. Această alternanţă ar trebui să dinamizeze ritmul, dar lungimea filmelor şi scenele de teatru statice (cu excepţia momentului de music-hall) au efect contrar. Spectacolul se va aşeza în timp, poate şi cu ajutorul unui montaj mai alert. O altă problemă apare la dramatizare, care structurează romanul cu dificultate. Cele două variante de spectacol sînt complementare, astfel că este de preferat să fie văzute ambele – sensurile textului transpar mai limpede prin compararea finalurilor.

Maestrul şi Margareta este spectacolul unui regizor a cărui amprentă stilistică, remarcată în performance-urile anterioare de la teatrul său din Budapesta, este aici schimbată aproape complet. Preferinţa pentru teatrul de mişcare, improvizaţii, muzică se recunoaşte doar în scena de teatru în teatru (music-hall). În rest, Zoltán Balázs optează pentru un stil care aminteşte de Viaţa cu un idiot al lui Andry Zholdak, în variantă narativă (la Zholdak – se trăia povestea, aici – se spune). Maestrul şi Margareta este şi spectacolul actorilor, iar trupa de la Sibiu funcţionează bine compact, ca întotdeauna. De data aceasta, reuşita majoră este a Marianei Mihu – Woland în varianta „românească“. Personajul este străin, iar regizorul îi gîndeşte acest detaliu biografic ca o imposibilitate de comunicare (Woland vine din alte lumi) care îi conferă stranietate. Mariana Mihu face o adevărată creaţie, cu vocea răguşită, spartă, care răzbate cu efort, ajutată de limbajul mimico-gestual făcut cu precizie pedantă. Expresia corporală e perfectă, elegantă, autoritară, există o geometrie a mişcării, care se regăseşte şi la celălalt Woland, din varianta „maghiară“. Ákos Orosz îşi compune mai simplu străinătatea, prin limbă (vorbeşte engleză şi română, nu limba maternă, maghiara, ceea ce îi dă o stare de inconfort şi îl face diferit). Este interesant traseul pe care îl parcurge Margareta (Ofelia Popii), o cîntăreaţă care repetă destinul faustian prin pactul cu diavolul, pentru a ajunge în final Iisus. Este un parcurs al devenirii, o Golgotă pe care o urcă. Expunerea ei goală la balul lui Woland este o răstignire. Maestrul (Marius Turdeanu) este, ca şi în roman, un personaj definit mai mult de absenţă decît de prezenţă. Prin urmare, apariţiile sale sînt puţine şi predominant în film. Îmbrăţişaţi lîngă copacul primordial, cei doi reflectă imaginea cuplului originar din povestea poveştilor.

Maestrul şi Margareta este un spectacol frumos, complicat şi imperfect, care îţi face poftă să reciteşti romanul lui Bulgakov.

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner morți 23 noiembrie png
3 florin piersic 1 jpg jpeg
„Te voi iubi mereu, Omule!”. Florin Piersic, mesaj tulburător la aflarea morții lui Gabriel Cotabiță: N-ai fost „doar un simplu trecător”
Maestrul Florin Piersic a transmis un mesaj public, la scurt timp după aflarea veștii morții artistului Gabriel Cotabiță. „Vei continuă să trăiești in inima mea. Te voi iubi mereu, Omule!”, a spus actorul.
pitic  jpg
Un pitic de grădină făcut din ecstasy i-a lăsat interziși pe polițiști. „Din când în când dăm peste ceva special”
Recent polițiștii antidrog din Olanda au făcut o descoperire care i-a uimit chiar și pe ei. În timpul unor perchziții, le-a atars atenția un anumit obiect: un pitic de grădină. S-au întrebat
gabriel cotabita mihai traistariu jpg
netflix pexels jpg
Filmul de pe Netflix care a fost lansat acum trei zile, dar deja a rupt topurile. Trebuie urmărit împreună cu familia
În apropierea sezonului sărbătorilor de iarnă, nu doar filmele de Crăciun ocupă un loc în topul celor mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix. Un film ce se află în prezent pe locul 2 se pare că i-a cucerit pe abonați. A fost lansat în urmă cu trei zile, pe data de 20 noiembrie
traian basescu foto FB traian basescu jpg
Traian Băsescu: „Eu plec în Congo! Nicule dragă, nu te mai agita să pari în opoziţie, că nu păcăleşti pe nimeni”
Cu o zi înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale 2024, fostul președinte Traian Băsescu îi transmite un mesaj liderului PNL.
viscol la ranca   captura drdp craiova jpeg
Viscol în stațiunea Rânca. Apelul drumarilor către șoferi: „Nu va deplasați dacă nu este necesar”
Drumarii acționează cu utilaje de desăpezire pe drumul DN 67 C, în zona stațiunii Rânca, unde ninge viscolit. O alertă de vânt sever a intrat în vigoare la ora 14:18.
Gabriel Cotabita pe scena de la Mamaia
Întâmplarea care l-a făcut pe Gabriel Cotabiță vedetă în România. Cânta prin localurile din Craiova și primise o interdicție misterioasă
Gabriel Cotabiță s-a identificat total cu celebrul Festival de la Mamaia, emblematic pentru muzica românească.
gabi cotabita fiice  jpg
Drama lui Gabi Cotabiță. Fetele lui i-au interzis să aibă copii cu Alina, a doua lui soție. Povestea spusă chiar de el
Moartea lui Gabriel Cotabiță este o undă de șoc pentru lumea artistică și pentru toți românii care i-au ascultat piesele mai ales în anii 80-90. Gabi Cotabiță se retrăsese din lumina reflectoarelor de câțiva ani și ducea o viață liniștită alături de soția lui, Alina,