Einstein şi Frankenstein

Publicat în Dilema Veche nr. 629 din 10-16 martie 2016
Einstein şi Frankenstein jpeg

În cuvintele tale, text de Peca Ștefan; regia: Radu Apostol; scenografia: arh. Gabi Albu; muzica: Bobo Burlăcianu; video: Elena Găgeanu; Cu: Katia Pascariu, Mihaela Rădescu. Centrul de Teatru Educațional Replika.

De la înfiinţarea sa în urmă cu cîţiva ani, Asociaţia Culturală Replika are o activitate susţinută care s-a intensificat după deschiderea spaţiului din strada Lînăriei din Bucureşti: producţii, coproducţii, ateliere, găzduire de spectacole. Cea mai recentă producţie este În cuvintele tale (premiera va fi în 23 şi 24 martie), un spectacol în care dramaturgul Peca Ştefan şi regizorul Radu Apostol pun problema modului în care copiii se regăsesc (sau nu) în identitatea naţională, cum se raportează ei la moştenirea culturală autohtonă şi la multiculturalism. Aceasta este tema principală a spectacolului, dar lîngă ea, Peca şi Apostol adună şi alte subiecte: suferinţa copiilor şi incapacitatea adulţilor de a-i înţelege, educaţia rigidă din şcoli, obsesia memorizării şi a uniformizării în sistemul de învăţămînt românesc.

Spectacolul are la bază 900 de povești digitale spuse de români (copii şi adulţi) despre multiculturalism, adunate în proiectul Agora Culturală@Biblioteca Ta şi finanţat prin Granturile norvegiene şi Programul Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european în România. Pare o informaţie tehnică, dar ea este cea care generează atît contextul, cît şi substanţa show-ului.

Există două părţi distincte: una care contextualizează conţinutul prin referirea la programul norvegian hiperbirocratic – oferindu-i Katiei Pascariu un savuros rol de profesoară tipicară, plină de bunăvoinţă şi corectitudine – şi care lansează subiectul (cum vorbim despre moştenirea noastră culturală) şi o a doua care ficţionalizează şi concentrează mai multe poveşti reale.

Proiectul lansează o provocare: adună poveştile şi oferă un punct de reper în analiza lor. Doar prin raportare la ceilalţi ne putem stabili măsura, ne putem vedea limitele sau inadecvarea. Ce gîndim şi cum vorbim despre multiculturalism şi tradiţii? Cît de încorsetate sînt opiniile noastre despre noi înşine, cît de prinse în tipare idealist-bucolice, cît de muzeificată este identitatea naţională – perspectiva noastră asupra ei, de fapt – şi cît de rupţi sîntem de standardele europene – care au clişeele lor – şi de viaţa reală?

Povestea fetiţelor Einstein (Doiniţa) şi Frankenstein (sora ei) concentrează această dihotomie între realitatea crudă, adevărată şi cea cosmetizată, falsa imagine „oficială“ despre noi înşine. Moartea surorii mai mici îi provoacă Doiniţei o suferinţă pe care adulţii – mama şi profesorii – nu ştiu să o aline. Pusă să îşi prezinte viziunea despre „tradiţii“ pentru proiectul norvegian, copila scrie despre ceea ce o doare, despre adevărul şi realitatea ei: pierderea surorii. Atît şcoala, cît şi mama îi refuză povestea şi o forţează să memoreze un text cu viziunea lor despre tradiţii, cu realitatea şi adevărul lor. Doar că acest text nu numai că este străin Doiniţei, dar este şi fals, scris cu toate clişeele pe care şcoala le cultivă, căci învăţămîntul românesc muzeifică materiile predate. Moştenirea culturală este „ucisă“, căci prin predare devine hiperbolizată şi intangibilă, este vidată de vitalitate. Şcoala se autoreproduce în automatismele pe care le propune elevilor, preferînd clişeul în locul sistemelor de gîndire. Autenticitatea povestirii Doiniţei produce o breşă în tiparele şcolii şi demonstrează ruptura între standardele educaţiei – seci, comatoase – şi viaţa reală a copiilor. Două realităţi apar concomitent în spectacol prin inserarea în video, în timp real, a imaginii actorilor, folosind croma (fundal albastru sau verde), astfel încît spectatorul are două perspective simultan: teatrul şi proiecţia. Realitatea frustă şi varianta ei marketizată. Imaginile digitalizate oferă o perspectivă genuină, adăugarea personajelor şi a obiectelor o comentează/interpretează/caricaturizează. Dar imaginile video au şi alte valenţe, exprimă imaginaţia sau visele Doiniţei. Este aici sugestia tiparelor pe care le creează şcoala sau familia şi în care copiii trebuie să se „potrivească“, idee susţinută într-o metaforă cu un set de creioane colorate pe o parte – „intrăm în şcoală aşa“ – şi monocolore pe cealaltă – „şi ieşim aşa“. Uniformizarea ucide nu numai creativitatea, ci şi personalitatea copiilor.

Doiniţa ia contact cu satul, arhivă de tradiţii în varianta oficială, dar privirea ei proaspătă detectează contextul social dramatic (populaţia îmbătrînită, săracă) şi revelează laturile ridicol-absurde şi sumbre ale tradiţiilor (Alexandru Dabija a evidenţiat existenţa unui horror românesc în poveştile populare, de exemplu, în „Capra cu trei iezi“). În acelaşi timp, Doiniţa parcurge un drum al vindecării, ­căci, confruntată cu alte morţi (asistă la înmormîntarea unei femei bătrîne, metaforic putînd fi chiar moştenirea culturală), ea reuşeşte să accepte pierderea surorii. Fetiţa cu trupul lui Minnie Mouse se maturizează prin suferinţă.

Cele două actriţe evoluează într-o arhitectură performativă complexă, cu multiple şi rapide schimbări de identitate (succedate ca foile de ceapă, una peste alta, nu una după alta, astfel că un personaj „impersonează“ alt personaj) şi stări (comedie, dramă, emoţie). Mihaela Rădescu este o actriţă experimentată care trece fluid, cu eleganţă, prin sinusoidala de caractere. Katia Pascariu, emoţionantă şi comică, joacă pe sîrmă, jonglînd rafinat cu dramaticul şi comicul, cu maturitatea rigidă şi suferinţele copilăriei, fără exagerări sau clişee. Este o actriţă specială, cu o permanentă candoare, regăsibilă în fiecare rol pe are îl joacă, indiferent de tipologia acestuia sau de estetica spectacolului. Katia Pascariu nu este o ingenuă, dar emploi-ul ei ar putea fi cel de „om bun“.

În cuvintele tale este un spectacol matur şi emoţionant, recomandat copiilor peste 10 ani, dar mai ales adulţilor, părinţi şi profesori, care se pot întreba ce vor să îi înveţe pe cei mici: să reproducă informaţii sau să gîndească?

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: V. Cojanu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

spital gorj
Putea fi salvat adolescentul care a murit așteptând o ambulanța? Chirurg pediatru: „Nu mai e de competența nimănui, aici s-a ajuns”
Medicul chirurg de la spitalul din Târgu-Jiu care a refuzat să opereze un adolescent de 16 ani, motivând că nu are competențe de chirurg pediatru, este în culpă, potrivit unei legi recent adoptate. Dincolo de lege, rămâne în schimb răspunderea profesională, spune un medic cu mii de pacienți operați.
image png
Ce făcea Silviu Prigoana cu piciorul-proteza, atunci când făcea dragoste. Câți bani a plătit, cel mai mult, pentru o femeie
Silviu Prigoană a participat cu doar câteva zile înainte de a muri în podcastul lui Bursucu. Emisiunea online nu a fost difuzată în totalitate, ci doar câteva segmente. De acolo am putut afla unele din experiențele sale de viață. Acela a fost momentul în care regretatul om de afaceri a mărturisit su
explozie arad jpeg
Presupușii criminali ai milionarului din Arad s-au îmbogățit peste noapte după îndeplinirea misiunii
Cei doi bărbați, suspectați de moartea milionarului Ioan Crișan, s-au îmbogățit „peste noapte”, la scurt timp de la dispariția omului de afaceri arădean. La peste trei ani de la actul criminal, aceștia au o situație financiară precară.
atac de cord Pixabay jpg
Fructul care întărește inima, reduce grăsimea abdominală și previne un atac de cord
Afinele, aceste fructe mici și aromate, sunt cunoscute nu doar pentru gustul lor deosebit, ci și pentru multiplele beneficii asupra sănătății. Studii numeroase demonstrează că un consum regulat de afine contribuie la întărirea inimii, reduce grăsimea abdominală și diminuează semnificativ riscul de a
Vacanță de Revelion altfel în trei țări diferite Colaj Maria Manole Facebook
Cum să petreci vacanța de Revelion în trei țări, 10 zile, cu mai puțin de 1.500 de euro, două persoane
Grupurile de călătorii de pe Facebook sunt adesea surse excelente de inspirație pentru pasionații de aventuri și explorări neconvenționale. Un exemplu este povestea unui cuplu care a sărbătorit trecerea dintre ani 2023–2024 explorând România, Ungaria și Georgia.
Deschidere Transfăgărăşan în 2022 Foto CNAIR
Când ar putea începe modernizarea Transfăgărășanului. Care este stadiul proiectului
După mai multe decenii pe parcursul cărora nu s-a investit aproape nimic, în toamna anului viitor ar putea începe în sfârșit lucrările de modernizare la Transfăgărășan, considerat de mulți drept cel mai spectaculos drum din lume.
image png
Un bărbat de 27 de ani a șocat pe toată lumea: „Nu mă deranjează că iubita mea face amor cu alți bărbați, atâta timp cât pot să privesc asta”
Infidelitatea partenerei de viață a semănat în mintea partenerului ei dorința de a o vedea în timp ce face dragoste cu alți bărbați. Ulterior, și-a dat seama că acest fetiș nu este unul tocmai sănătos și și-a dorit să afle ce anume din interiorul lui l-a determinat să gândească și să simtă așa.
euro foto pixabay jpg
Un fost bancher explică secretul băncilor românești cu profit dublu față de cele occidentale. „Wow, magie bancară?”
Cunoscutul analist economic Radu Georgescu arată cum reușesc băncile românești să aibă o profitabilitate dublă față de cele vechi, în condițiile în care aproape toate companiile au probleme.
Mircea Geoană si mihaela FB jpg
Averea lui Mircea Geoană: Moștenirile candidatului și achizițiile controversate ale familiei
Mircea Geoană și soția dețin o avere semnificativă, iar imobilele deținute de familia candidatului la președinție ar fi fost cumpărate de multe ori sub prețul pieței, de la prieteni, la rândul lor beneficiari ai unor contracte cu statul, potrivit Public Record.