Dramaturgie contemporană la Tîrgu Mureş

Publicat în Dilema Veche nr. 512 din 5-11 decembrie 2013
Dramaturgie contemporană la Tîrgu Mureş jpeg

● Connect2ACT. Contra iubirii, de Esteve Soler. Regia: Radu-Alexandru Nica; decor: Cristina Milea; costume: Diana Cojocaru; muzica: Vlaicu Golcea. Cu: Alexandra Ţifrea, Luchian Pantea, Mihai Crăciun, Roxana Marian, Elena Purea, Monica Ristea, Rareş Budileanu, Csaba Ciugulitu, Anca Loghin, Ioana Cheregi, Georgiana Gherghu, Raisa Ané, Diana Avrămuţ, Andrei Chiran, Costin Gavăză, la Teatrul Naţional Tîrgu Mureş.

● În carne vie, de Rajiv Joseph. Regia: Alina Nelega. Cu: Andrei Chiran, Raisa Ané, la Teatrul Naţional Tîrgu Mureş. 

După o perioadă îndelungată de stat în umbră, Teatrul Naţional Tîrgu Mureş – un conglomerat instituţional care reuneşte două companii, una română, „Liviu Rebreanu“ şi alta maghiară, „Tompa Miklós“ – a reuşit să atragă atenţia în ultimii ani, odată cu schimbarea viziunii manageriale, prin venirea la conducere a lui Attila Gáspárik, secondat de Alina Nelega. Compania „Liviu Rebreanu“ a lansat un program de dramaturgie contemporană, românească şi străină, prin care s-a conectat la problemele realităţii imediate, dar şi la tendinţa teatrului est-european de chestionare a istoriei recente, respectiv a perioadei comuniste (Efectul Genovese de Alina Nelega, regia Gavril Cadariu investighează efectele colaborării cu Securitatea, din perspectiva complicităţii prin tăcere). Compania „Tompa Miklós“ mizează, la rîndul ei, pe noua dramaturgie, promovînd unul dintre cei mai talentaţi dramaturgi ai ultimelor decenii, Csaba Székely, a cărui Trilogie a minelor scanează comico-tragic un peisaj rural transilvănean în descompunere.

Între 22 şi 25 noiembrie, Teatrul Naţional Tîrgu Mureş a organizat un showcase – Connect2ACT – în care, pe lîngă prezentarea recentelor sale premiere, a lansat Fabulamundi. Playwriting Europe în România – o platformă europeană de dramaturgie prin care se urmăreşte construirea unei viziuni critice asupra societăţii şi interconectarea dramaturgilor din mai multe ţări pentru a reliefa punctele comune şi diferenţele de structură sau abordare. Programul a fost completat de două ateliere de scriere dramatică, susţinute de dramaturgi invitaţi în proiecte, Letizia Russo şi Esteve Soler, cărora li s-a adăugat un alt atelier, cooordonat de dramaturgul american Rajiv Joseph. De altfel, Soler şi Joseph au putut asista la spectacole realizate la Tîrgu Mureş după textele lor, iar Russo – la un spectacol-lectură cu piesa sa Prima iubire.  

În Contra iubirii, regia Radu-Alexandru Nica, parte a Trilogiei lui Esteve Soler, alături de Contra progresului şi Contra democraţiei, din cele şapte piese scurte care alcătuiesc textul (structura e identică în toate episoadele Trilogiei) au rămas şase (s-a renunţat la monologul directorului de casting pentru filme porno). Nica, împreună cu scenografa Cristina Milea au tratat Sala Parking – noul spaţiu de joc din teatru, frust şi abraziv, numai bun pentru hiperrealismul şi duritatea dramaturgiei contemporane – ca pe un puzzle în care spaţiile de joc răsar printre spectatori. Imaginea este aceea a unei instalaţii voyeuriste în care publicul şi personajele în stand by privesc – viziune perversă – fiecare scenă care se derulează în diverse zone din sală. Burlesc sau absurd, textul lui Soler prezintă iubirea ca pe un act de cruzime, vorbeşte de dependenţă pînă la patologic, despre anihilarea personalităţii umane în cuplu, despre uzură şi manipulare, despre ură ca resort al atracţiei fizice şi despre supravieţuirea iubirii. Scena aleasă de regizor pentru final face din iubire o apocalipsă ai cărei supravieţuitori trăiesc pînă la moarte acest sentiment mistuitor. Doar că omenirea nu se mai naşte încă o dată. Rămaşi singuri pe o planetă neprietenoasă, cei doi astronauţi îşi consumă existenţa ţinînd în viaţă iubirea în mod artificial. Dragostea va muri odată cu ei. Poate că intenţia autorilor a fost optimistă, aceea a unei iubiri care supravieţuieşte în ciuda stingerii lumii, dar senzaţia că această dragoste este sortită dispariţiei e mult mai puternică. (Vocea înregistrată a astronautului care spune „te iubesc“ se aude repetitiv mult timp după moartea sa, ca în Ultima bandă a lui Krapp de Samuel Beckett; de altfel, Soler are afinităţi cu Beckett – în această piesă, o altă scenă trimite la O, ce zile frumoase.) Decorul este construit futurist, din materiale transparente, cu elemente tubulare în diverse variante (pot alcătui un pat, un podium, o cameră de hotel), care sugerează interiorul uman, reţeaua de intestine şi vase de sînge, chiar şi o inimă smulsă (cea din scena de teatru de păpuşi, care conţine, în contrapunct cu forma de expresie naivă, o poveste despre cruzimea iubirii). Textul lui Esteve Soler demască iubirea ca formă de tortură, expresie a cruzimii şi a dependenţei bolnăvicioase, un mod de distrugere, o modalitate de control a omenirii. De exemplu, într-una dintre piese, corporaţiile îi obligă pe angajaţi să ia pastile de dragoste, de care devin dependenţi, iar fericirea artificial indusă le creează nevoi. A iubi înseamnă a consuma, iar asta aduce profit corporaţiilor. Cercul se închide. Soler dă alt sens teoriei Sfîntului Pavel – „dacă dragoste nu avem, nimic nu sîntem“ – o proiectează într-un viitor al capitalismului care nu e foarte departe. De altfel, spectacolul lui Radu Nica este aproape integral proiectat într-un viitor robotizat, mai puţin scena burlescă din teatrul de păpuşi. Contra iubirii este un show inteligent şi spectaculos ca imagine, despre iubirea dăunătoare şi sfîrşitul iluziilor.

Şi În carne vie de Rajiv Joseph este tot o sinteză a iubirii, văzută prin prisma dezastrelor psihice exteriorizate fizic. El şi ea se întîlnesc, pe parcursul a 20 de ani, în spitale sau în diferite momente dificile, soldate, de regulă, cu răni. Un ochi scos, un picior rupt, o conjunctivită sau comă. O poveste de iubire accidentată, căci dragostea, ea însăşi un accident, este terorizantă şi oarecum criminală. Autodistrugerea este o formă de reprimare a angoasei şi un simptom al instabilităţii interioare. Textul este extrem de ofertant pentru actori. Sub mîna sigură a regizoarei Alina Nelega, Raisa Ané şi Andrei Chiran construiesc în detaliu două personaje fragile, ale căror resorturi interioare sînt dezaxate, de la teribilismul adolescentin, la fronda maturităţii. Alina Nelega optează pentru Sala Parking şi o scenografie austeră, o tablă pe care spaţiile sînt desenate cu cretă, amintind de filmul lui Lars Von Trier, Dogville. Minimalismul hiperrealist al decorului combinat cu schimbarea costumelor şi machiajul la vedere – producerea rănilor şi ştergerea lor – demontează mecanismele teatrale, aşa cum şi textul operează o deconstrucţie a mitologiei iubirii. Spectacol frust şi puternic, În carne vie este o reflecţie despre o formă gravă de depresie urbană, care produce invaliditate emoţională.  

Oana Stoica este critic de teatru.

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

Anamaria Prodan si fiica ei Sarah Dumitrescu FOTO Facebook
Fiica Anamariei Prodan, dezvăluiri după divorțul impresarei de Reghecampf: „Când o văd plângând, mă rupe”
Sarah Dumitrescu Prodan, fiica din prima căsătorie a impresarei cu baschetbalistul Tibi Dumitrescu, a mărturisit în cadrul unei emisiuni online cât de afectată este mama sa după divorțul de antrenorul Laurențiu Reghecampf.
Soldati ucraineni in transee FOTO Captura Twitter jpg
Imagini incredibile din tranșeele ucrainene. Asemănarea dintre situația de acum și cea din Primul Război Mondial
Soldații au ajuns să doarmă în tranșee unde apa e până la glezne sau chiar mai rău, fiind improvizate paturi din diferite obiecte. Mai mult, temperaturile au scăzut drastic.
Qatar 2022 poster FOTO Shutterstock jpg
Fanii englezi au trecut prin momente incredibile la conacul unui milionar qatarez: „Vă așteaptă o mașină afară”
Un grup de susținători ai naționalei Angliei au trecut printr-o situație surprinzătoare în Qatar, acolo unde au mers să vadă mai multe meciuri de la Campionatul Mondial.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.