Dragostea în vremea nebunilor

Publicat în Dilema Veche nr. 534 din 8-14 mai 2014
Dragostea în vremea nebunilor jpeg

● Folia, Shakespeare & Co, coregrafia: Gigi Căciuleanu, scenografia: Corina Grămoşteanu, muzica: Paul Ilea. Teatrul Metropolis & Fundaţia Art Production.

● Hail Love, un spectacol de Galea Bobeicu, scenografie: Andrada Chiriac. 

Întîmplarea face ca la o lună distanţă să văd două spectacole diferite conceptual, dar care mizează pe mişcare ca performanţă fizică, în coregrafie fixă. Fenomenul este important din punctul de vedere al polarizării existente pe scena românească de dans. Esenţializînd tendinţele coregrafice autohtone, se constată o fractură între constanta baletului clasic şi eclectismul performance-ului hiperconceptualizat (în cadrul căruia limbajele coregrafice sînt diverse). Între cele două direcţii este o zonă rarefiată, cu puţine spectacole în coregrafii moderne, ample ca dramaturgie şi distribuţie, focalizate pe mişcare ca expresie a frumuseţii. Lipsa acestei zone de mijloc a avut consecinţe şi asupra publicului de dans, căruia i-a lipsit o tranziţie între cele două limbaje coregrafice, clasic şi postmodern.

Gigi Căciuleanu este un maestru al mişcării, pe care o gîndeşte geometric, în „volume şi vectori“ (şi o teoretizează la fel, într-o matematică poetică în care vizualizează corpul în mişcare ca pe o structură geometrică în spaţiu, intuindu-i evoluţia şi influenţîndu-i traiectoria, după cum se deduce din cartea sa – Vînt, volume, vectori). Căciuleanu leagă indestructibil corpul dansator de muzică şi literatură, sisteme complexe ale inteligenţei şi emoţiei umane, care se pot exprima şi descifra prin dans. Această asociere este definitorie pentru coregraf, care a practicat-o în mai multe spectacole (Mozart Steps, Carmina Burana, Noche Bach). Recenta premieră de la Teatrul Metropolis – care marchează şi înfiinţarea oficială a trupei sale de dans „Gigi Căciuleanu România Dance Company“ –, Folia, Shakespeare & Co alcătuieşte, împreună cu D’ale noastre (spectacol al Teatrului Naţional Bucureşti), un diptic – cu care se va face un turneu naţional – în care universuri literare diferite sînt explorate prin intermediul corpului. Căciuleanu captează specificul unui scriitor şi îl redimensionează la scară cosmică. Lumea oamenilor este transpusă într-o lume a ideilor prin intermediul corpului. Universul caragialian din D’ale noastre oferă imaginea spumoasă a românismului, a unei anume autoironii naţionale, sănătoasă, atinsă însă de o tuşă de tragism. În Folia..., subiectul analizei coregrafice este Shakespeare, al cărui portret literar se traduce coregrafic printr-o colorată lume a bufonilor. Căciuleanu face teoria bufonului shakespearian în multiplele sale ipostaze: provocator al zîmbetului, autor al încurcăturilor, vocea adevărului, luciditatea melancolică a înţelepciunii, candoarea lumii şi demenţa puterii. Dar ipostaza supremă este cea de Cupidon-bufon, exponentul nebuniei iubirii, dulcea iluzie care face viaţa frumoasă şi lumea suportabilă. Sînt în spectacol şi alte elemente shakespeariene: maleabilitatea genurilor, deghizarea ca mască a lumii, geografii (dansul cu meridianele făcute din jumătăţi de cerc) şi timpuri, rescrise coregrafic în duete şi grupuri care se însăilează din individualităţi nesincrone, dar armonice pe variaţii ale Foliei – dans portughez din secolul al XV-lea, prelucrat de muzicianul Paul Ilea în formule diverse (de la jazz la musical). Costumele Corinei Grămoşteanu, în special tichiile – diferite, dar unitare stilistic –, sugerează esenţializat individualităţile în grup. Dansul este străbătut de texte în varianta originală (în engleză), poate cam multe şi teatral rostite, ceea ce atenuează, din păcate, umorul coregrafiei.

Dansactorii – termen excelent folosit de Căciuleanu – sînt cei cu care a mai lucrat în România, mai vechi sau mai noi. Printre ei, sînt cîţiva remarcaţi de-a lungul timpului în spectacolele sale: Ioana Marchidan, Ştefan Lupu, Lari Georgescu, Arcadie Rusu (aici cameleonic şi ghiduş, pus pe joacă). Dar, cu o dublă distribuţie, ansamblul funcţionează bine, energic şi precis şi ar fi nedrept să nu se remarce exact această calitate, a identităţii de grup construită din individualităţi.  

Pe Ştefan Lupu l-am regăsit în Hail Love (lucrare de disertaţie a coregrafei Galea Bobeicu, realizată în urmă cu doi ani şi reluată de curînd la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti), un construct coregrafic narativ care spune o poveste de dragoste din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Este vorba, de fapt, de un triunghi amoros cu o evreică şi doi bărbaţi, un evreu şi un nazist, în relaţia cărora, complicată, pasională, torturantă, se poate citi o dramaturgie a războiului. În spectacol apar o serie de teme: seducţia răului, capcanele războiului, fluctuaţia raportului de putere, paradigma bine – rău, retorica senzualităţii pe fundalul terorii. Galea Bobeicu lucrează naraţiunea cu trupuri care se conectează convulsiv unul la celălalt, în geometrii fluide care produc o sublimare a corpurilor. Coregrafa-dansatoare posedă o imaginaţie de tip arhitectural a mişcării. Actul iubirii dansat cu gambele (restul corpului nevizibil, întins pe covor), relaţia atracţie – respingere dintre Nazist şi Ea, ori un sentiment liniştitor de abandonare în iubire în relaţia cu Evreul – toate sînt pasaje de coregrafie inteligentă şi imaginativă în spaţiu. Bucuria pe care o oferă spectacolul este tocmai această corporalitate geometrică, seducătoare prin fluiditatea ei. Galea Bobeicu este o prezenţă, la rîndul său, fermecătoare, cu un corp longilin şi flexibil şi cu graţia unei dansatoare clasice. Bogdan Iacob (Evreul) susţine expresiv traseul unui personaj echilibrat, care refuză statutul de victimă. Partea cea mai complicată îi revine lui Ştefan Lupu, actor care, prin plasticitatea corporală şi precizia mişcării, construieşte un personaj charismatic, deşi este vorba despre un farmec al răului. Imaginea lui în rolul Nazistului, în costumul de piele neagră, cu privirea tăioasă, este puternică, rece, care se transformă într-una a senzualităţii, a iubirii sublimate în dorinţă şi care deraiază în malefic. Poate că spectacolul acuză o oarecare desuetudine a limbajului prin prea explicita narativitate, dar nu puţine pasaje coregrafice oferă plăcerea dansului ca frumuseţe şi mişcare inteligentă.  

Întărirea acestei zone de spectacol coregrafic contemporan este benefică deopotrivă pentru comunitatea dansului şi pentru public, şi asta pentru că prima îşi diversifică esteticile şi se măreşte prin adeziunea actorilor la coregrafie, iar cel de-al doilea pentru că este beneficiarul direct al unui tip de performance accesibil ca limbaj şi seducător ca imagine.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: C. Zincă, D. Ioniţă

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image