DJ Karamazov

Publicat în Dilema Veche nr. 795 din 16-22 mai 2019
DJ Karamazov jpeg

● Delirium de Enda Walsh, după Frații Karamazov de F.M. Dostoievski, traducerea și regia: Vlad Massaci, decor: Adrian Damian, costume: Luiza Enescu, muzică și sound design: Vlaicu Golcea, video design: Ioana Bodale, light design: Andrei Délczeg, coregrafie: Răzvan Mazilu. Cu: Mihai Smarandache, Marius Damian, Mădălina Ciotea, Sabrina Iașchevici, Alexandru Papadopol, Vlad Bîrzanu, Cezar Antal, Constantin Cojocaru. Teatrul Odeon. 

Dramatizarea unui roman este o acțiune curajoasă. Nu de puţine ori, în locul acestei dificile operaţiuni este preferată scrierea unui text care preia personajele, naraţiunile principale şi temele operei în cauză, dar reprezintă o creaţie independentă de sursa de inspiraţie. Este cazul piesei irlandezului Enda Walsh, Delirium, adaptare a romanului Fraţii Karamazov de Dostoievski, creată în 2008 la comanda companiei londoneze Theatre O. Textul este construit numai din șapte personaje – cei patru fraţi Karamazov (Dimitri, Ivan, Alioşa şi nelegitimul Smerdiakov), tatăl lor, Feodor, şi cele două femei care le traversează vieţile şi morţile, nobila Katerina şi prostituata Gruşenka –, angrenate într-o luptă între pasiune, păcat şi credinţă. Enda Walsh abstractizează spaţiul şi timpul: nu mai e vorba de Rusia ţaristă, ci de un loc nedefinit, contemporanizat (telefoane mobile, avioane, cluburi), iar scenariul este redus la conflictul dintre fraţi şi tatăl lor în legătură cu banii şi femeile. Conflictul este simplificat, renunţîndu-se la ramificaţiile care îl nuanţau, la evoluţiile spirituale ale personajelor şi la răstunările de situaţie care urmează acestora. Textul se opreşte la asasinarea tatălui (sper că asta nu reprezintă o dezvăluire – deşi vizionarea spectacolului fără lectura prealabilă a romanului este posibilă, ea pierde semnificativ din profunzime în lipsa reperului literar), deci nu înregistrează procesul lui Dimitri şi convertirea sa morală, nici sinuciderea lui Smerdiakov sau nebunia lui Ivan. Ceea pe pune în centru Enda Walsh este dominaţia patimei, ba chiar radicalizarea ei (Feodor şi Dimitri sînt afemeiaţi, Gruşenka – o hedonistă fără scrupule, inteligenţa cultivată a lui Ivan este sterilă, Alioşa este un bigot, Smerdiakov – un manipulator, Katerina – o înfumurată) care intră în conflict cu armonia divină. Căci Ivan contestă nu atît existenţa lui Dumnezeu, cît posibilitatea ca acesta să fi creat o lume degradată, să fi determinat ororile, violenţa şi mizeria ei. Iar Alioşa reclamă tocmai imposibilitatea Cuvîntului de a răzbate prin acest univers murdar şi, mai ales, de a-l asana, motiv pentru care el este martor mut aproape tot spectacolul, abia la final exprimîndu-şi speranţa privind umanitatea într-un discurs care seamănă, însă, cu retorica motivaţională.

rosencrantz foto 2 adi bulboaca jpg jpeg

Spectacolul lui Vlad Massaci de la Teatrul Odeon setează coordonatele din text: un spaţiu aseptic, format din mai multe ecrane cu diferite dimensiuni, forme şi amplasamente, pe care rulează imagini canonice (Cina cea de taină, Iisus pe munte, Iisus în mormînt, un peşte – simbol christic, peste toate alergînd gîndaci, „insecta karamazoviană“, cum zice Feodor, adică o fiinţă inferioară, abjectă), delimitat de spectatori printr-un şanţ acoperit cu pămînt (element primar); clubul de noapte ca loc al ispitei, plăcerii şi decăderii, definit de un element scenografic (bara la care evoluează Gruşenka) şi de sunet (Vlaicu Golcea creează, pe lîngă un spaţiu sonor aproape continuu, ritmic şi dramatic, şi o serie de song-uri, cel puţin două fiind excelente: cîntecul de dragoste al lui Dimitri pentru Gruşenka, susţinut de muzicalitatea lui Mihai Smarandache şi de coregrafia senzuală a lui Răzvan Mazilu, şi cel al lui Feodor, o strigătură de nuntă, cu tuşe manelistice, pe care Marius Damian o execută perfect). Cîntecele şi păpuşile – în calitate de narator, Smerdiakov aminteşte cîteva poveşti care precedă conflictul, precum căsniciile violente ale lui Feodor, iar Alioşa îl aduce în scenă pe Părintele Zosima sub forma unei marionete (o păpuşă-şosetă), cu vocea lui Constantin Cojocaru – sînt cerinţe ale textului pe care Massaci le urmează întocmai astfel încît arhitectura spectacolului, deşi austeră, are tuşe de grotesc şi ludic. Dar în această construcţie, fundamentale rămîn personajele, unele prilejuind creaţii remarcabile.

Mihai Smarandache face un Dimitri animalic, o forţă fizică dominată de simţuri, mai degrabă amoral decît imoral, ţintuit în mizerie de atracţia irezistibilă faţă de femei, supus unui erotism patologic, o brută conştientă de propria degradare. Este fabulos cum actorul reuşeşte să redea primitivismul carnal fără obscenitate, dar şi fără să-l sterilizeze, rămînînd un personaj mustos, febril, teluric. O variaţie a lui Dimitri este tatăl Feodor, pe care Marius Damian îl construieşte cu măiestrie ca pe un grobian violent, dominator, cu o nonşalantă lipsă de morală, cabotin şi needucat (de unde şi costumarea sa în Duhul din lampă, confundînd indienii cu indigenii americani). Şi Gruşenka este carnală, frustă, dar nu simplă, iar Sabrina Iaşchevici îi dă senzualitatea obraznică a stripteuzelor fără să se dezbrace. Ivan al lui Alexandru Papadopol este un intelectual steril, care nu reuşeşte să conecteze ştiinţa şi cultura cu realitatea, un spectator neutru al agresivităţii, detaşat de mizeria morală a familiei numai pentru a se lăsa mişcat de dragostea pentru o cam anostă Katerina (Mădălina Ciotea face, din păcate, un personaj sec, crispat), pe care însă, la o adică, nu se sfieşte să o dispreţuiască făţiş. Alioşa este plasat din scriitură într-o muţenie care îl pune în umbră, dar Vlad Bîrzanu dă sens tăcerii prin preluarea „chipului de piatră“ al lui Buster Keaton (în scena petrecerii, el poartă pălăriuţa specifică artistului). Cînd, în sfîrşit, vorbeşte, textul îl îngroapă (din nou!) prin pozitivismul de duzină. Cezar Antal este un Smerdiakov bonom, cu o ghiduşenie uneori absurdă, rău prevestitoare.

Spectacolul pierde ritmul uneori, căci filosofarea pe scenă „ţine“ dacă este ludică. Feodor, Dimitri şi Ivan reuşesc să facă asta, însă unele scene se lungesc şi devin obositoare. Dar cu toate rezervele, inclusiv ratarea unor personaje, spectacolul are un aer proaspăt datorită lecturii moderne a unui text clasic, spaţiului fizic şi sonor contemporan, dar mai ales a unor excelente interpretări. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cristian Mureșan, economist român din Paris: „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“ EXCLUSIV
Economistul Cristian Mureșan spune că în 1989, țări precum Polonia și România au plecat pe picior de egalitate și au avut o creștere spectaculoasă a PIB-ului, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană.
image
image
Care este cea mai ieftină capitală din Europa pentru amatorii de city break-uri. Se poate mânca cu mai puțin de 3 euro
În orașul cu cel mai bun preț pentru amatorii de city break-uri costurile sunt cu peste 10% mai mici decât cel de pe locul secund, Lisabona.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.