Despre tigri şi frică

Publicat în Dilema Veche nr. 461 din 13-19 decembrie 2012
Despre tigri şi frică jpeg

● Tigrul Sibian, un spectacol de Gianina Cărbunariu; cu: Paula Gherghe, Toma Dănilă, Rolando Matsangos. Sala Nouă a Teatrului de Comedie. 

Cred că sînt cam o sută de bibelouri, acelea pe care le ştim cu toţii din vitrinele părinţilor: beţivii, balerina, ţărăncuţa cu coş pe umăr, veveriţa, cîinele pătat. O lume de porţelan. Imaginea îngheţată a unei frumuseţi afişată ostentativ ca să-şi ascundă goliciunea. În spectacolul Gianinei Cărbunariu, un oraş oarecare din România, al cărui nume nu se rosteşte niciodată pe scenă, dar apare în titlu, ei bine, acest oraş (ne)ştiut este configurat din bibelouri, încremenit în autoadmiraţie: pentru faţadele renovate şi pieţele cu porumbei, pentru cartierele rezidenţiale şi turiştii care fotografiază pietre, pentru perfecţiunea locuitorilor civilizaţi, catedralele săseşti şi terasele cu specialităţi ardeleneşti. Spectacolul face tomografia unei metropole de succes şi scoate la lumină urmele unor boli ascunse. Ca un tigru într-un oraş de porţelanuri.

Gianina Cărbunariu pleacă de la un fapt divers real care e departe de preocupările ei anterioare. În 2011, un tigru evadează de la Grădina Zoologică din Sibiu, rătăceşte pe la marginea oraşului cîteva ore şi este împuşcat de echipa de urmărire, incapabilă să-l captureze viu. Realitatea este ficţionalizată într-o formulă de teatru-fabulă. Tigroaica Mihaela (personaj real) face o plimbare iniţiatică prin Sibiu: ia taxiul, ajunge în Piaţa Mare, în cartierele rezidenţiale şi în zonele cu homleşi, obţine un credit de nevoi personale pentru care îşi pune blana gaj, îi atrage, dar îi şi sperie pe turişti etc. În drumul ei, priveşte cu ochii străinului un oraş suprasaturat de propria imagine şi este privită ca o străină, cea diferită de ceilalţi. Tema spectacolului este tocmai această scanare neutră a unui organism – oraşul – a cărui autopercepţie este atrofiată de mulţumirea de sine. Cîteva idei se subsumează temei: stratificarea socială în funcţie de topografie – centru şi noile zone rezidenţiale, pe de o parte, şi cartierele sărace, de partea cealaltă –, etnici minoritari vs majoritari, temele tabu – homleşi şi romi –, evitate cu falsă pudoare, corporatismul capitalist sinistru (în episodul de la bancă) etc. Gianina Cărbunariu pulverizează imaginea unui oraş românesc care reuşeşte să arate ce cele europene prin devoalarea unor realităţi neplăcute ascunse sub preş. Orice centru are margini despre care nu se vorbeşte. Pentru orice om mulţumit de oraşul lui, există cîte un „ratat“ care doarme în cutii de carton la periferie. Genetica socială a burgului german ajuns model european în România nu exclude pensionarii terorizaţi de chefurile vecinilor, minoritarii de culoare deposedaţi de cocioabele în care locuiesc şi cîinii vagabonzi vînaţi (ambii, pentru a păstra imaginea curată a oraşului), variantele locale de băieţi deştepţi şi casele lor minunate. Gianina Cărbunariu afirmă că spectacolul vorbeşte despre libertate şi captivitate, dar conceptele se referă, cu siguranţă, la nivel mental. Locuitorii burgului transilvănean se dovedesc deţinuţi într-o concepţie rigidă. A nu recunoaşte problemele oraşului echivalează, pentru ei, cu inexistenţa acestora. Sigur, cîte oraşe din România nu ascund exact aceleaşi hibe, chiar dacă nu au de apărat imaginea unei reuşite europene precum Sibiul?

Păstrînd o formulă de teatru cu care a obişnuit publicul – trei actori cu care lucrează constant, Paula Gherghe, Rolando Matzangos şi Toma Dănilă joacă multiple personaje, imagini video, care focusează pe un detaliu creînd un montaj între plan larg live şi prim plan video, la care se adaugă muzica lui Bobo Burlăcianu –, Gianina Cărbunariu adaugă, de această dată, un ingredient savuros: fabula. Prin urmare, cîteva scene cu animale sînt delicioase. Povestea despre apariţia tigroaicei Mihaela în Piaţa Mare, spusă de porumbei, ciori şi vrăbii (metafore ale claselor sociale) sau interogarea animalelor de la Zoo despre fuga colegei lor sînt comedii veritabile, susţinute actoriceşte impecabil. Probabil asta era cea mai bună soluţie de a vedea un oraş cu toate hibele lui: să priveşti prin ochii „animalelor“ sale. 

● Arhiva performativă, un spectacol de Gianina Cărbunariu; cu: Paula Gherghe, Toma Dănilă, Rolando Matsangos. Sala Nouă a Teatrului de Comedie. 

Arhiva performativă se află la întretăierea a două proiecte ale Gianinei Cărbunariu şi le continuă pe amîndouă. Unul este un spectacol făcut în Germania, la Münchner Kammerspiele, Sold out, care urmărea povestea saşilor şi a şvabilor vînduţi în perioada comunistă, de statul român, statului german. Spectacolul are la bază documentarea în Germania, interviuri cu cei care au fost „marfă vie“ în astfel de tranzacţii. Celălalt proiect vizează o serie de spectacole despre imixtiunea Securităţii în viaţa oamenilor, înainte de căderea comunismului. Arhiva performativă este compusă dintr-o serie de poveşti reale care descriu un procedeu mafiot pe care Securitatea l-a practicat în vînzarea etnicilor germani. Dincolo de acordul – neînregistrat nicăieri, de altfel – între România şi Germania, prin care statul german plătea statului român bani pentru fiecare etnic plecat în RFG, exista o reţea de intermediari prin care se putea face rost de paşaport german. Desigur, pe bani mulţi, trimişi, de rudele din Germania, celui care încerca să plece. Poveştile par ficţiuni, deşi sînt reale. Întîlniri noaptea, pe cîmp, cu un necunoscut căruia i se dă o sacoşă de bani (chiar şi 20.000 de mărci germane) fără nici un fel de acte, după care se aşteaptă paşaportul (uneori, şi 20 de ani). Cine avea o casă frumoasă pleca mai repede, căci exista mereu un şef din Securitate care dorea acea casă. Ajunşi în Germania, erau sfătuiţi să nu vorbească despre asta. Şi cei mai mulţi nu vorbesc. Încă le e frică. Necunoscuţii cărora le-au dat banii sînt acum nume cunoscute din lumea politică sau a afacerilor.

Lectura scoate la iveală o mafie a Securităţii care dubla cîştigurile, obţinînd bani de la cei care urmau să plece pentru un paşaport plătit deja de statul german. O plată dublă, bani mulţi despre care nu se ştie unde au ajuns (în buzunarul securiştilor sau în cel al statului care întreţinea o astfel de reţea mafiotă – cine a avut acces la aceşti bani neînregistraţi în momentul Revoluţiei?) şi, mai ales, o formă de menţinere a fricii şi, prin urmare, a supunerii. Un sistem perfect de control al populaţiei.

Arhiva performativă este un spectacol care trebuie văzut pentru că luminează cîteva episoade din istoria ultimilor 70 de ani despre care prea puţini ştiu. Despre ele, nu se scrie în cărţile de istorie. În continuare, frica tace, probabil susţinută de necunoaştere. Aşa devenim victimele unei istorii care minte prin omisiune. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: S. Crăciun

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner morți 23 noiembrie png
3 florin piersic 1 jpg jpeg
„Te voi iubi mereu, Omule!”. Florin Piersic, mesaj tulburător la aflarea morții lui Gabriel Cotabiță: N-ai fost „doar un simplu trecător”
Maestrul Florin Piersic a transmis un mesaj public, la scurt timp după aflarea veștii morții artistului Gabriel Cotabiță. „Vei continuă să trăiești in inima mea. Te voi iubi mereu, Omule!”, a spus actorul.
pitic  jpg
Un pitic de grădină făcut din ecstasy i-a lăsat interziși pe polițiști. „Din când în când dăm peste ceva special”
Recent polițiștii antidrog din Olanda au făcut o descoperire care i-a uimit chiar și pe ei. În timpul unor perchziții, le-a atars atenția un anumit obiect: un pitic de grădină. S-au întrebat
gabriel cotabita mihai traistariu jpg
netflix pexels jpg
Filmul de pe Netflix care a fost lansat acum trei zile, dar deja a rupt topurile. Trebuie urmărit împreună cu familia
În apropierea sezonului sărbătorilor de iarnă, nu doar filmele de Crăciun ocupă un loc în topul celor mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix. Un film ce se află în prezent pe locul 2 se pare că i-a cucerit pe abonați. A fost lansat în urmă cu trei zile, pe data de 20 noiembrie
traian basescu foto FB traian basescu jpg
Traian Băsescu: „Eu plec în Congo! Nicule dragă, nu te mai agita să pari în opoziţie, că nu păcăleşti pe nimeni”
Cu o zi înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale 2024, fostul președinte Traian Băsescu îi transmite un mesaj liderului PNL.
viscol la ranca   captura drdp craiova jpeg
Viscol în stațiunea Rânca. Apelul drumarilor către șoferi: „Nu va deplasați dacă nu este necesar”
Drumarii acționează cu utilaje de desăpezire pe drumul DN 67 C, în zona stațiunii Rânca, unde ninge viscolit. O alertă de vânt sever a intrat în vigoare la ora 14:18.
Gabriel Cotabita pe scena de la Mamaia
Întâmplarea care l-a făcut pe Gabriel Cotabiță vedetă în România. Cânta prin localurile din Craiova și primise o interdicție misterioasă
Gabriel Cotabiță s-a identificat total cu celebrul Festival de la Mamaia, emblematic pentru muzica românească.
gabi cotabita fiice  jpg
Drama lui Gabi Cotabiță. Fetele lui i-au interzis să aibă copii cu Alina, a doua lui soție. Povestea spusă chiar de el
Moartea lui Gabriel Cotabiță este o undă de șoc pentru lumea artistică și pentru toți românii care i-au ascultat piesele mai ales în anii 80-90. Gabi Cotabiță se retrăsese din lumina reflectoarelor de câțiva ani și ducea o viață liniștită alături de soția lui, Alina,