Despre natura corectă a lucrurilor

Publicat în Dilema Veche nr. 604 din 10-16 septembrie 2015
Despre natura corectă a lucrurilor jpeg

● Pentru că meriţi, proiect observaţional de artă activă în cadrul Platformei de Teatru Politic 2015. Echipa proiectului: Sever Andrei, Irina Gâdiuţă, Bogdan Georgescu, Vlad Georgescu, Andrei Ioniţă, Sînziana Nicola, Mihaela Sîrbu. Muzeul Naţional de Artă Contemporană.  

În 2012, apare o propunere legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină. Actul normativ prevedea informarea femeilor în legătură cu riscurile şi consecinţele avortului şi consilierea lor psihologică (dat fiind faptul că avortul este o traumă). La o privire atentă, prevederile legii restricţionau dreptul femeii asupra propriului corp (prin obligativitatea consilierii, care includea un timp de reflecţie şi un aviz din partea consilierului, ceea ce condiţiona nejustificat o decizie personală şi întîrzia actul medical, putînd chiar să îl facă inadecvat) şi utilizau mijloace de „informare“ manipulative (prezentarea filmelor şi fotografiilor embrionului sau obligativitatea semnării unui act prin care femeia declară că hotărîrea ei „înseamnă încetarea unei vieţi“, ambele menite să pună pacienta într-o situaţie traumatizantă emoţional). Dezbaterile în presă şi revolta organizaţiilor care susţin drepturile femeilor au dus la un vot negativ asupra legii în Parlament. 

Contextul apariţiei acestui act normativ este complex. Legea respectivă se aliază unei tendinţe internaţionale de restricţionare sau interzicere a avortului (în unele state americane, Polonia, Rusia, Ungaria), însă contextul local este cel determinant. Spectacolul

realizat în cadrul Platformei de Artă Politică 2015 de o echipă condusă de regizorul Bogdan Georgescu, panoramează acest peisaj autohton de norme sociale, mental colectiv, imperative religioase şi constrîngeri legale care pun presiune asupra femeii, îi afectează şi îi influenţează deciziile privind propriul corp şi propria existenţă. 

Bogdan Georgescu alege să structureze dramaturgic mai multe texte, unele din presă, altele din timpul consilierilor acordate de diferite asociaţii femeilor care doreau să facă avort. Dramaturgia spectacolului permite mai multe perechi de elemente de presiune. Un astfel de binom este bărbaţi-femei (mame). Mentalitatea patriarhală din societatea românească se afirmă răspicat în articole de presă semnate de bărbaţi, inclusiv de medici. Misoginismul, plasarea femeii strict în zona casnică, reducerea identităţii sale la postura de mamă se regăsesc constant în discursul public. Georgescu propune cîteva exemple, unele care maschează sub buna intenţie sau grija faţă de femeie o gîndire conservatoare nocivă. În discuţiile post-spectacol, regizorul remarca faptul că această scanare a mentalului masculin din România anului 2015 este singura parte din spectacol care nu a produs reacţii în public. Cred că motivul este unul simplu: asemenea discursuri retrograde sînt atît de frecvente încît ele constituie o regulă, nu o excepţie, astfel că nu mai intrigă pe nimeni.

Ce a produs însă reacţia publicului? În primul rînd, celălalt membru al acestei perechi de presiune: tipologiile feminine pro-life extrase din transcrierile unor şedinţe de consiliere a femeilor care vor să facă avort. Argumentele consilierilor includ referinţe religioase, exaltarea legată de menirea de a fi mamă în conexiune cu o retorică acuzatoare împotriva femeilor fără copii (care „au renunţat la copii pentru carieră“ – un stereotip reducţionist care denotă mai degrabă obtuzitatea mentală a celui care îl susţine decît să spună ceva despre „incriminate“).  Construcţia acestor tipologii utilizează clişeele care sînt sinteze de mentalităţi, nu şi deformări ale acestora, nici exagerări. Se observă astfel problema esenţială a propunerii legislative: consilierea psihologică nu este neutră, ci este realizată de oameni cu o opţiune clară în privinţa avortului, care nu oferă informaţii, ci încearcă să-şi impună punctul de vedere prin influenţare. Aici apare a doua pereche de elemente de presiune asupra femeii: autorităţile (prin impunerea parcurgerii unor etape restrictive şi umilitoare – asumarea rolului de „ucigaşă“ – înainte de avort) şi familia/societatea care condamnă decizia femeii. 

Şi totuşi, despre ce este vorba în spectacol? 

Conţinutul spectacolului se focusează pe problematica avortului şi pe argumentele fiecărei părţi combatante la nivel public, dar nu vizează tranşarea acestei dispute, nici susţinerea uneia dintre poziţii. Spectacolul identifică o altă problemă, aceea a confuziei (voite sau nu) între informare şi influenţare pe care o practică autorităţile (statul sau asociaţiile

în consilierea femeilor. La asta se adaugă un inventar al constrîngerilor sociale asupra femeilor într-o societate predominant patriarhală. Prin urmare, miza este de a descoperi în ce mod societatea încorsetează femeia, cum se insinuează mentalităţi pe care le credeam, dacă nu dispărute, măcar desuete, în ce fel este limitată libertatea, direct şi indirect, a unui om asupra lui însuşi. Spectacolul descoperă modul în care mentalul colectiv normat de stat constrînge libertatea individuală. 

Proiectul artistic propune dezbateri în care temele, ideile, modul şi instrumentele de lucru folosite sînt chestionabile. Susţinut de două actriţe (Mihaela Sîrbu, Sînziana Nicola) şi doi actori (Sever Andrei şi Andrei Ioniţă), performance-ul funcţionează sub forma unei polifonii teatrale, un concert de mentalităţi reflectate frust, coral sau în contrapunct. Bogdan Georgescu s-a remarcat prin austeritatea montărilor sale, păstrate în limita unui minimalism care nu exclude teatralitatea, dimpotrivă, o fortifică prin onestitatea mijloacelor de reprezentare. Parcursul său regizoral s-a consolidat în ultima vreme cu

În loc de concluzii 

Prietena mea din Los Angeles mi-a povestit că fiica ei a primit ca temă pentru acasă să îngrijească o păpuşă care trebuie hrănită, schimbată, ţinută în braţe la anumite intervale de timp (dese), altfel plînge. Tema a fost acordată nediscriminatoriu elevilor de ambe sexe şi s-a dovedit dificilă pentru toată lumea. Motivaţia ţine de numărul mare de mame minore înregistrat în ultimii ani în SUA, unde mama este, în acelaşi timp, un

naţional şi un

, în condiţiile în care nivelul de trai al clasei de mijloc permite unei familii să trăiască dintr-un singur salariu (lucrurile s-au mai schimbat din cauza recesiunii). Şcoala face educaţie sexuală, dar media promovează cu asiduitate glorioasa familie americană. Tema nu viza condamnarea natalităţii în cazul minorelor, ci o informare corectă şi nemijlocită despre ce înseamnă să ai un copil. Deşi metoda este discutabilă, am apreciat reacţia rapidă a şcolii în faţa unui fenomen care ia amploare şi modalitatea obiectivă de informare. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Județ sub teroarea urșilor și a șerpilor. Localnicii dintr-un municipiu se tem de trei zile să iasă din case VIDEO
Urșii au dat iama în mai multe zone locuite din Vâlcea. În reședința de județ, într-un cartier al orașului, fiarele au ajuns să se plimbe pe străzi, iar o familie s-a trezit cu un șarpe în casă.
image
De ce a „înghețat” la nivel ridicat prețul legumelor românești. Explicațiile unui fenomen neobișnuit
Legumele românești se vând la fel de scump ca la începutul sezonului, iar obișnuita pantă descendentă nu se face simțită ca în alți ani. De peste două săptămâni, prețurile la tarabe au înghețat, la propriu
image
Teoriile conspiraționiste și reticența la vaccin anulează un secol de cercetare medicală. Ce boli grave revin în forță
Medicii trag un semnal de alarmă și dau de înțeles că din cauza reticenței la vaccinare riscăm să anulăm aproape un secol de cercetare medicală. Boli care erau ținute în frâu, unele aproape eradicate, se întorc amenințător, făcând victime, tocmai fiindcă găsesc teren propice.

HIstoria.ro

image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.