Dance Me to the End of February

Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
Dance Me to the End of February jpeg

● Festivalul „Like CNDB“ #1 

Centrul Naţional al Dansului ocupă luna februarie cu un festival, „Like CNDB“ #1 (9-28 februarie). Evenimentul poate fi privit ca un fel de raport performativ de activitate a scenei de dans contemporan, în care sînt prezentate cîteva dintre spectacolele ultimilor ani (realizate cu sprijinul sau independent de CNDB), care au marcat esteticile, tematicile, direcţiile coregrafice în spaţiul românesc.

Este şi un gest de curtoazie pe care îl face Centrul faţă de spectatorii săi, într-o vreme în care austeritatea bugetară a devenit dureroasă (CNDB are cel mai mic buget de cînd există, în condiţiile în care a fost mereu candidat la titlul de instituţia cu cele mai puţine fonduri de la stat). În acest context, festivalul devine şi un exerciţiu de frondă, prin care CNDB arată că se încăpăţînează să existe şi să funcţioneze, în ciuda încăpăţînării Ministerului Culturii de a-i minimaliza importanţa şi finanţele.

Cvartet pentru o lavalieră – conceptul Vavei Ştefănescu, pus în practică de diferiţi dansatori (în festival, în 15 februarie, participă Carmen Coţofană, István Téglás şi Mihai Mihalcea), este o instalaţie sonor-performativă (universul sonor: Vlaicu Golcea), desfăşurată în timp real, fără un scenariu coregrafic prestabilit. Cei trei performeri închişi într-o cabină telefonică construiesc aleatoriu, prin improvizaţie, un univers claustrofob în care se produce lupta pentru respiraţie ca metaforă despre existenţa urbană sufocantă, viaţa care asfixiază individul, autismul social, dar şi despre teamă, abandon, vulnerabilitate, instinct de supravieţuire. Performance-ul depinde de sonorităţile create live de Vlaicu Golcea, care generează expresii unice la fiecare reprezentaţie.

Realia (Bucureşti – Beirut) este al doilea spectacol în care apare Farid Fairuz, un personaj din legendele urbane ale dansului contemporan. Este vorba, de fapt, despre o biografie ficţională. Farid Fairuz, un alter ego al lui Mihai Mihalcea, a apărut în peisajul autohton în Bun rămas (sau despre discretele scăpări ale sistemului limbic), dar existenţa sa precede acest performance. Realia (13 februarie) este un univers compozit, construit din planuri multiple ale unor universuri alternative, reale şi imaginare. Se amestecă realitatea cu ficţiunea, se condensează două biografii într-un singur corp, pentru ca la intersecţia acestor linii dramaturgice să rezulte o chestionare incitantă a societăţii în problemele ei esenţiale: politică, artă, religie, sexualitate. Fairuz/Mihalcea detonează tabuurile, demonstrează ipocrizia unei societăţi cinice, în care individul nu-şi mai găseşte locul.

Coregrafa Mădălina Dan a purtat o luptă – cîştigată – cu o boală dificilă (limfom Hodgkin). Experienţa bolii, a vulnerabilităţii unui corp degradat, a suferinţei fizice şi psihice, a făcut-o să regîndească nu numai existenţa – ca o perioadă finită, efemeră, care trebuie îngrijită cu atenţie –, dar şi dansul, ajutor nepreţuit în procesul de vindecare (corpul antrenat s-a vindecat mai uşor), al cărui destin/rol/scop în societate pare neclar şi nedrept expulzat la periferia priorităţilor. Hematopoesis (16 februarie, între orele 12,00 şi 20,00) este un maraton coregrafic (performance duraţional) de opt ore, pe care Mădălina Dan l-a conceput ca pe o formă de celebrare a însănătoşirii. O forţare a corpului, în oglindă cu perioada de boală în care acesta a fost fragil, chinuit, uneori nefuncţional. Bucuria mişcării ca antidot pentru agonie. Maratonul transformă durata de performare într-una de vindecare, reconfigurează timpul de spectacol ca o perioadă de recuperare, în care corpul se reface, viaţa este reevaluată, se iau decizii. Este un timp analitic. Hematopoesis (termenul defineşte procesul de producere, multiplicare şi specializare a celulelor în măduva osoasă) este un performance al vindecării.

István Téglás are o experienţă de cîţiva ani buni în dansul contemporan, în care excelează datorită mobilităţii corpului şi a gîndirii coregrafice (care îl caracterizează şi ca actor – gîndeşte traseele personajelor, mişcările şi volumele corpurilor în mişcare etc., lucruri vizibile din modul în care personajele sale se înşurubează în peisajul scenic). Dance a Playful Body (coregrafia: Andreea Novac, 27 februarie) este o piesă de rezistenţă a lui Téglás, în care lucrează cu deplinătatea corpului său. Nuditatea îl expune; suferinţa, calmul, agresivitatea, diverse stări ale corpului îl introduc pe spectator în intimitatea performerului, o intimitate care poate fi, la rîndul ei, stînjenitoare, curioasă, înfricoşătoare, acaparatoare. Dance a Playful Body explorează un corp şi modul în care acesta comunică prin expunere.

Invitatul festivalului este noua revelaţie de la Cluj – Parallel de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu, interprete Lucia Mărneanu şi Kata Bodoki-Halmen. Performance-ul abordează corpul ca material pentru afirmarea identităţii sexuale şi include confesiunea demersului dificil de a fi acceptat într-o normalitate standard, cutumizată de societate. Relaţia cu părinţii este punctul vulnerabil, torturanta lor intoleranţă atrage frustrare şi sentimentul degradant de a fi respins (în societatea românească este perceptibilă încă implicarea nocivă a părinţilor în viaţa copiilor, de la impunerea domeniului de studiu, la aprobarea partenerului de viaţă. Nu e vorba de restricţii normative, ci de o mentalitate vizibilă prin modul în care părintele percepe copilul, ca pe o prelungire a sa, mai degrabă decît ca pe o fiinţă cu gînduri şi emoţii proprii). Parallel este un poem performativ despre identităţile alternative, suferinţa de a nu fi înţeles şi înstrăinarea de părinţi, un spectacol cinic, comic şi emoţionant, care are tăietura rece a bisturiului.

Partea performativă a festivalului a început în 9 februarie cu spectacolul Cristinei Lilienfeld – Lay(ers), cîştigător al Marelui Premiu în competiţia Alt concurs naţional de coregrafie, şi se va încheia pe 27 februarie, cu performance-ul Despre tandreţe (coregrafie şi interpretare: Andreea Novac).

„Like CNDB#1“ oferă cadrul pentru prezentarea unei cărţi despre unul dintre cei mai incitanţi creatori contemporani de teatru. Lansarea volumului Teatrul lui Romeo Castellucci, în traducerea Cristinei Modreanu, apărut în colecţia de carte „Scena.ro“, va fi urmată de proiecţii din spectacolul Tragedia Endogonidia (20 februarie).

„Power to the People“ – un curs de „împuternicire“, condus de Paul Dunca şi Paolo Lagana, care pleacă de la motto-ul: „If you don’t love yourself, how the hell you gonna love somebody else?“ (RuPaul) a avut o primă etapă pe 6 februarie, iar următoarele vor fi pe 14 şi respectiv 28 februarie.

Toate evenimentele vor avea loc la CNDB, Sala „Stere Popescu“.

Oana Stoica este critic de teatru.

974 16 Iamandi coperta jpeg
Pledoarie pentru revalorizarea arhaicului
Sîntem destul de receptivi la astfel de influențe, de care uneori nici nu mai sîntem conștienți.
p 17 2 jpg
Puzzle
Pe urmele ei, Serre-moi fort se dovedește un veritabil film de laborator, de joacă cu posibilitățile mediului
974 17 Breazu jpeg
Anatolia neopsihedelică
Iar peste toate astea stă vocea lui Gaye Su Akyol, versatilă și stăpînă pe situație.
p 23 Omul ideal, 1943 jpg
Victor Brauner – Alfa și Omega. Pictura în ceară și „desenul cu lumînarea“
În creația brauneriană a anilor 1943-1945, desenul incizat în ceară devine o imagine magică adecvată timpurilor moderne.
Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.

Adevarul.ro

image
Austria se opune aderării României şi Bulgariei la Schengen. Anunțul, făcut de ministrul de Interne
Ministrul austriac de Interne, Gerhard Karner, a anunțat hotărârea definitivă a ţării sale de a se opune prin veto aderării României şi Bulgariei la spaţiul Schengen, din cauza creşterii migraţiei ilegale.
image
A renunțat la „visul american” și s-a întors în România. Povestea pensiunii dintr-un cătun izolat în splendoare
După 26 de ani petrecuți în Statele Unite ale Americii, Virgil Marchiș s-a întors definitiv acasă, în Maramureș, unde și-a făcut o pensiune împreună cu femeia iubită. Spune că nu s-ar mai duce în America decât în vizită și doar alături de partenera lui.
image
Actori din Wednesday, despre filmările în România: „Nimic nu m-a pregătit pentru asta”
Câțiva dintre actorii străini din serialul „Wednesday” (Addams), producția filmată în România, care a avut cea mai bună lansare de pe Netflix, au vorbit despre experiența lor din țara noastră, într-un interviu pentru HotNews.ro

HIstoria.ro

image
Căderea comunismului în Polonia şi Ungaria. „Reabilitarea” lui Imre Nagy
Dintre cei șase sateliți ai Uniunii Sovietice în Europa răsăriteană, Polonia și Ungaria au reprezentat un caz aparte.
image
Prima zi de ocupație germană în București
În dimineața zilei de 6 decembrie 1916, primarul Bucureștilor, Emil Petrescu, însoțit de mai mulți ambasadori – Vopicka (SUA) sau baronul Vredenburg (Olanda) – au ieșit în întâmpinarea armatelor Puterilor Centrale până aproape de Chitila.
image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.