Cu dragostea e de glumit

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
Cu dragostea e de glumit jpeg

● Disco Love, după texte de Yasmina Reza, Olivier Lécot şi Jean Dujardin. Cu: George Albert Costea, Irina Drăgănescu, Sorina Ştefănescu, Vlad Udrescu, Iulia-Diana Samson. Godot SubScenă.  

Una dintre calităţile scenei teatrale neoficiale – independente, private, comerciale, alternative, cu toate variabilele lor – este accesul relativ uşor al tinerilor actori la un spaţiu de joc în care să-şi facă propriile spectacole. Teoretic, aici s-ar putea testa teme, tipuri de scriitură şi limbaje performative noi. Practic, acestea reprezintă o preocupare minoră în zona

, dominată de producţii comerciale. De aici apare şi necesitatea clarificărilor terminologice (termenul „independent“ este conectat cu critica sistemului şi teatrul de atitudine, dar în România, accepţiunea sa este mult mai largă şi cuprinde, de fapt, toate producţiile din afara teatrului de stat). Independentă sau comercială, scena

– spaţii speciale pentru teatru, cluburi, cafenele etc. – oferă tinerilor actori un loc de joc. Desigur, lucrurile nu sînt roze, condiţiile de producţie sînt reduse, bugetul este, de cele mai multe ori, inexistent. La asta se adaugă presiunea comercialului, în condiţiile în care veniturile vin exclusiv din vînzarea biletelor. Însă în lipsa accesului la fonduri publice (pe care statul finanţator le distribuie generos teatrelor de stat, care nu sînt la fel de generoase cu artiştii tineri şi nici cu noutăţile teatrale), scenele independente pot oferi tinerilor actori măcar exerciţiul artistic şi o minimă sursă de venit.

Un exemplu în acest sens este

, un spectacol construit de un grup de actori, colegi de generaţie, cunoscuţi din creaţiile regizorilor Catinca Drăgănescu şi Alexandru Mîzgăreanu. De altfel, cei doi, împreună cu Ioana Pashca şi Dragoş Ivăneţ (scenografi), i-au ajutat şi în această producţie. De exemplu, Catinca Drăgănescu a avut un rol esenţial în coagularea scenariului care ansamblează coerent texte de autori diferiţi – Yasmina Reza, Olivier Lécot şi Jean Dujardin – pe o structură dramaturgică ce trimite la

de Arthur Schnitzler. Scene în două personaje se succed într-o formulă repetitivă în care unul dintre parteneri este preluat în următorul cuplu. Poveştile se construiesc în jurul legăturilor sentimentale şi sexuale care implică diferite tipuri de dependenţă, în special afectivă. Personajele duc o viaţă dublă. Pe de o parte, este vorba de o existenţă stereotipă – precum o banală căsnicie, din care atracţia şi afectivitatea au dispărut, de ceva vreme, sau relaţiile indiferente ale unui Don Juan oarecare (donjuanismul reflectă dinamica rapidă a vieţii contemporane care afectează negativ relaţiile). Pe de altă parte, evadarea din această rutină existenţială se face tot într-o zonă clişeistică, personajele schimbă tiparul, dar nu îl distrug. Avem aşadar un cuplu format dintr-o soţie frustrată acasă (Sorina Ştefănescu), care face pe diva în afara familiei, şi un soţ (Vlad Udrescu) care pozează în martirul mariajului, dar acceptă cu uşurinţă aventuri extraconjugale. Se adaugă o starletă distrusă sentimental (Irina Drăgănescu), cu un trecut de damă de consum, un cuceritor rece, dependent de sex (George Albert Costea), care devine sentimental cînd se îndrăgosteşte, şi o virgină stîngace şi cam trecută (Iulia-Diana Samson), care oscilează între vise erotice şi idealuri casnice. Aceste personalităţi duble intră într-un şir de poveşti transplantate metaforic (prin regia colectivă) în cluburile de noapte, un mediu strălucitor şi superficial, în care clişeele sînt la ele acasă. Actorii fac viabile dublele tipologii, printr-o sintetizare inteligentă a convenţiilor relaţionale (explicite în cazul virginei care arată simultan două lucruri diferite: ce gîndeşte şi cum acţionează) şi prin umor. Căci un astfel de demers are obligatoriu nevoie de umor. 

Ca majoritatea covîrşitoare a spectacolelor din zona teatrului comercial,

este o poveste cu haz despre relaţii şi dificultăţile lor. Într-un astfel de spectacol este importantă tipologizarea personajelor, care sînt extrase esenţializate din cotidianul contemporan, apropriate de către spectator, care empatizează cu ele pentru că le identifică în proximitate. Situaţiile sînt şi ele preluate dintr-un inventar de disfuncţii relaţionale comune: frustrări conjugale, noncomunicare, infidelitate, obsesii afective, dependenţe emoţionale etc. Cu alte cuvinte, aceste spectacole operează cu realităţi personale cunoscute, care preocupă (cam) pe toată lumea. Sînt texte şi spectacole care vorbesc, la un nivel accesibil, despre viaţa cotidiană şi problemele ei, un teatru cu un public-ţintă general. De aici şi succesul, vizibil şi în cazul

. În spaţiul de la Godot SubScenă, reacţia spectatorilor – în bună parte, dar nu exclusiv, tineri sub 30 de ani – a arătat potenţialul de divertisment al spectacolului şi empatia publicului cu personajele de pe scenă. Aceste spectacole, în care realitatea este ficţionalizată în aşa fel încît să rămînă în zona neproblematică, să fie inofensivă, confortabilă pentru spectator şi să devină distractivă, răspund nevoii unui anumit tip de public. 

Privită panoramic, preferinţa pentru acest teatru este o reacţie a publicului faţă de teatrul burghez, cu toată metafora problematică şi elitismul viziunilor sale intelectuale asupra lumii. Forma aceasta de spectacol, la intersecţia dintre divertisment şi teatru de consum, poate fi un fel de declaraţie, indirectă şi involuntară, de disociere faţă de preţiozitatea teatrului de stat, încă dominat de clasic şi artificialitate. S-ar putea interpreta ca nevoia de a reveni la un soi de teatru popular („popular“ în sensul de accesibil ca tematică şi discurs performativ). Spectacolele social-politice sînt şi ele oponente ale teatrului estetizant, dar au cu totul alt public decît teatrul de consum. Sînt mai multe potenţiale publicuri care rejectează, fiecare în felul său, metaforizantul teatru burghez, al cărui limbaj performativ îşi arată tot mai mult defazarea faţă de noile curente teatrale. 

Revenind la Disco Love, spectacolul de la Godot SubScenă oferă prilejul de a vedea cîţiva actori buni într-un carusel relaţional comic, în care „legăturile bolnăvicioase“ se fac şi se desfac ca topurile muzicale. Cu alte cuvinte, de la „Would you go to bed with me“ la „Saudade“.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: R. Tuţă

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Otelul Galati FCSB (Sportpictures) jpg
Qarabag - FCSB, azi, ora 19.45, în grupele Ligii Europa. Campioana României caută puncte pentru „optimi”
FCSB joacă azi (ora 19.45), la Baku, cu Qarabag, o formație ieșită din cărțile calificării în faza următoare din Liga Europa la fotbal.
Denis Alibec jpg
Alibec și-a primit suspendarea după gestul care l-a scos din minți pe Hagi
Denis Alibec nu-și va putea ajuta echipa în următoarele două jocuri de campionat.
parasutist turnul eiffel png
Topul celor mai vizitate țări din lume. Ce destinații au atras cei mai mulți turiști în 2024?
Turismul global a înregistrat un an remarcabil în 2024, cu cifre record ale vizitatorilor în multe destinații. De la orașele vibrante ale Europei la peisajele exotice ale Asiei, topul celor mai vizitate țări a scos în evidență preferințele turiștilor din întreaga lume.
adjud jpeg
Sistemul e-Sigur poate detecta clar persoana de la volan și dacă aceasta poartă centură
Noile camere de supraveghere a traficului rutier oferă o calitate ridicată a imaginii, lucru care permite polițiștilor să observe clar cine se afla la volan și să verifice dacă șoferul purta centura de siguranță.
image png
Locul din România care ascunde galerii de 120 km. Are și o cameră principală, la 120 m adâncime
Situată în județul Harghita, Salina Praid este una dintre cele mai spectaculoase atracții turistice din România, atrăgând anual mii de vizitatori din toate colțurile lumii. Această salină nu este doar pentru relaxare și tratamente naturale, ci și o incursiune într-o lume subterană plină de povești ș
friptura vita istcok jpg
Jamie Oliver dezvăluie secretul unei fripturi perfect gătite: fragedă, suculentă și nemaipomenit de delicioasă!
Ai visat vreodată să gătești o friptură perfectă acasă? Acea friptură care te cucerește cu o textură fragedă, suculentă și un gust desăvârșit?
13 persoane au murit după ce au sărit dintr un tren din India Foto X jpg
13 oameni au murit loviți de tren, în India, după ce fugiseră dintr-un alt tren, de teama unui incendiu
Cel puțin 13 oameni au murit și cinci au fost răniți după ce au fugit din trenul în care se aflau, pentru că au auzit că ar fi izbucnit un incendiu. Ei au fost loviți de un tren aflat pe o cale ferată adiacentă.
Padure din viitoarea Centura Verde Bucuresti Ilfov foto Centura Verde jpeg
Animalul care s-a domesticit singur. Și-a dat seama că îi este mai bine să locuiască printre oameni
Elegantă, independentă și, uneori, imprevizibilă, pisica este astăzi unul dintre cele mai iubite animale de companie. Dar știați că pisicile nu au fost domesticite de oameni, ci s-au „domesticit” singure?
Netflix FOTO Shutterstock
Filmul din 2018, care are în distribuție un actor legendar, face furori pe Netflix. Ocupă locul 2 în topul preferințelor
Regizat de Brad Peyton și bazat liber pe seria de jocuri video cu același nume de la Midway Games, acest film din 2018, cu celebrul actor Dwayne Johnson în rol principal, ocupă în prezent un loc în Top 3 cele mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix.