Corpul feminin, un corp marginal

Publicat în Dilema Veche nr. 785 din 7-13 martie 2019
Corpul feminin, un corp marginal jpeg

● Negreşită, spectacol de & cu Mădălina Brândușe, Alina Medoia, Ioana Chițu, Carolina Vozian, Maria Sgârcitu, Alex Horghidan, Mișa Dumitriu, Paula Dunker. Spectacolul a fost creat în cadrul proiectului „Bucharest Love“ co-finanțat de AFCN. Asociația Quantic / Macaz Teatru Coop. 

O serie de spectacole abordează în ultima vreme politicile corpului: perspectiva personală şi a societăţii asupra acestuia, corpul ca instrument social şi politic, hipersexualizarea publică şi demonizarea corpului în familie etc. Trebuie precizat din capul locului că este vorba despre producții din altă sferă decît dansul, acolo unde corpul este subiectul principal de spectacol și instrumentul de lucru. O parte dintre aceste demersuri performative de explorare a corpului ţin de afirmarea anormativităţii şi investigarea identităţii de gen, cu toate implicaţiile aferente: stereotipii, restricţii, intoleranţă sau toleranţă condescendentă, agresivitate etc. Apariţia acestor spectacole vine şi din specificitatea anului trecut, marcat de aşa-zisul referendum pentru familie, eşuat juridic şi politic, dar care a scos la suprafaţă conservatorismul, habotnicia şi ura din societate şi le-a lăsat acolo, la vedere, în lumina zilei. Într-unul dintre spectacolele create la Macaz – spaţiu cunoscut ca fiind preocupat de justiţia socială şi de subiecţii marginali –, Negreşită, corpul este explorat la intersecţia dintre feminism, identitate -queer, educaţie precară şi radicalism religios. O serie de prejudecăţi, clişee, arhetipuri de gen şi roluri sociale se manifestă în relaţie cu un corp. Cel mai dureros este că acest corp, astfel încorsetat de rigori sociale, este al altcuiva, căci impunerea restricţiilor se adresează, de regulă, celuilalt. Este aici o nuanţă, căci apărătorii moralei şi ai regulilor îşi exercită intransigenţa pe alţii, nu pe propria piele.

Chiar şi printre spectacolele despre identitatea queer, Negreşită are o tematică aparte. Apartenenţa la comunitatea LGBT este chestionată, în special, ca homosexualitate masculină, restul categoriilor fiind reprezentate, metaforic, de aceasta, întrucît problemele sînt comune tuturor. Dar există şi anumite specificităţi (să ne gîndim, de exemplu, la problematica persoanelor trans). În 2013, UNITER premia pentru debut două creatoare – căci doar ele se încadrau în cerinţele premiului – ale spectacolului Parallel (producător GroundFloor şi Colectiv A, Cluj), Leta Popescu şi Lucia Mărneanu. Parallel a fost, probabil, cel mai vizibil performance local despre identitatea de gen feminină (nu aş risca să spun că fost şi singurul spectacol pe tema asta la vremea respectivă, căci poate au mai fost şi altele, pe care eu să nu le ştiu, dar cel puţin la nivel de impact public, a fost cel mai puternic). Homosexualitatea feminină era tratată din interior, prin naraţiuni personale la nivel afectiv, şi din exterior, prin reprezentarea unui inventar de acţiuni şi reacţii, cu o intenţionată notă (auto)ironică ce potenţa, fără să ascundă, drama unei astfel de persoane într-o societate homofobă. Negreşită continuă acest discurs, conectînd feminismul cu identitatea queer şi cu panoramarea mentalului colectiv, însă într-o notă dramatică.

rosencrantz foto nicu lazur jpg jpeg

Pornit de la poveşti personale din Republica Moldova, în care integrează statistici neutre, spectacolul se joacă puţin şi cu clişeele identității naționale. Basarabia este mereu o terra incognita pentru români, deşi ne place să ne-o apropriem în discursurile patriotarde, dar despre care, de fapt, nu ştim mare lucru. Ceea ce credem că ştim este, de fapt, perspectiva noastră asupra acestei ţări, ceea ce reprezintă ea pentru noi mai degrabă decît cum este ea în realitate. Există însă unele caracteristici aparent confirmate, inclusiv în spectacolele de acolo (ca acelea ale Nicoletei Esinencu de la Teatru Spălătorie din Chişinău), precum conservatorismul religios şi educaţia rudimentară, inclusiv în ceea ce priveşte sexul şi genul. Religiozitatea, aparent generalizată, vizează mai degrabă norme comportamentele decît valori spirituale. Eul narator feminin din Negreşită părăseşte această ţară încremenită într-o educaţie şi o morală de secolul al XIX-lea, dominată de homofobie, misoginism, machism şi religiozitate, cărora le-a fost victimă, pentru un Bucureşti cosmopolit, parte din Uniunea Europeană a tuturor visurilor. Capitala României este o metropolă, măcar ca dimensiuni. Şi dimensiunile contează, căci fata noastră din Moldova s-ar putea pierde în uriaşul cosmopolis, iar asta este tot ce îşi doreşte: un anonimat care să îi permită să fie ea însăşi, să trăiască după propriile dorinţe şi reguli, fără ca asta să atragă judecata, ba chiar condamnarea din partea societăţii. Însă, în Bucureşti, ea se confruntă cu alt tip de intoleranţă şi discriminare – cu misoginismul, condescendenţa de gen, abuzul verbal („Te învăţ eu să îţi placă bărbaţii“ – se poate intui varietatea de violenţe verbale în jurul acestei idei). Dacă homosexualitatea masculină este pasibilă de violenţă fizică din partea heterosexualilor, cea feminină este supusă abuzului psihic, agresiunii verbale şi, eventual, fizice, umilirii publice, hărţuirii (toate sînt forme de bullying). Deci două axe par a traversa spectacolul: dezvoltarea unor diferite tipuri de expresie a homofobiei de către comunităţi urbane, în funcţie de caracteristicile polis-ului, şi afirmarea unui feminism queer, puţin vizibil/exprimat în teatrul local.

În Negreșită, corpuri fluide se insinuează în interioare intime, alcătuite din paturi şi perne. Identitatea naratoarei trece de la o actriță la alta (Alina Medoia, Ioana Chiţu, Mădălina Brînduşe), transcende corpul, care este doar o formă. Eul se mulează în corp ca un lichid într-un vas, fiind reprezentativ pentru o serie de identităţi specifice. O identitate este forţată să se dezvolte în funcţie de ce e în jurul ei, de mentalităţi, prejudecăţi, stereotipuri, agresiuni. Ostracizată în public, ea se poate afirma numai în intimitate, de aceea spaţiul în care „se aude“ naratoarea este unul personal.

Negreșită este un spectacol destinat în egală măsură comunităţii de gen, ca împărtăşire a traumelor şi, prin asta, ca vindecare şi solidarizare, dar şi heteronormativilor, ca o formă de cunoaştere din interior a identităţii queer. E despre sine pentru sine şi pentru ceilalţi. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Nicu Lazur

Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.

Adevarul.ro

image
Ninsorile cuprind aproape toată România: masa de aer polar vine cu temperaturi de coșmar. Unde viscolește puternic
Ninsorile cuprind majoritatea zonelor, sâmbătă, iar în vest şi în sud se vor semnala ploi și lapoviţă. Pe crestele Carpaţilor este în continuare viscol, dar vântul se intensifică şi în jumătatea vestică a ţării.
image
Culmea absurdului. Șofer amendat pentru că a respectat legea. Poliția, învinsă cu propriile imagini
Un șofer din Timiș, amendat pentru că nu a respectat semnificaţia indicatorului ,,Oprire” la trecerea de nivel cu calea ferată, a obținut anularea sancțiunii în instanță demonstrând că a respectat legea „la virgulă”.
image
Medic ATI, despre „tradiția” șpăgilor din spitale: „O preocupare otrăvită, o idolatrie de Ev Mediu”
Cazul medicului oncolog din Suceava, care a fost prins în flagrant când lua mită de la pacienții bolnavi de cancer, este criticat de un medic. Doctorița Ecaterina Petrescu Botoncea este de părere că această practică ar trebui interzisă.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.