Copilăria a pierit în zori

Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
Copilăria a pierit în zori jpeg

With a Little Help from My Friends sau Un joc pe bune, de Maria Manolescu. Regia: Alexandru Mîzgăreanu, scenografia: Romulus Boicu, muzica: Alexandru Suciu, Video Mapping & Design: Luca Achim, Cristian Niculescu. Cu: Alexandru Voicu / Bogdan Florea, Irina Antonie, Vlad Bălan, Andrei Cătălin, Beatrice Rubică, Teatrul Excelsior. 

Piesa Mariei Manolescu, With a Little Help from My Friends, lansată de dra­mAcum în 2006, a devenit textul-simbol al dramaturgiei despre adolescenţi din România. O noapte de vară în Vama Veche petrecută de cîţiva tineri confuzi, care încearcă să-şi găsească propria identitate printre normele sociale (şi încălcarea lor) stabilite de adulţi, cu iubiri eşuate şi prietenii puse la încercare, se sfîrşeşte tragic. Textul traversează micile teribilisme adolescentine, înregistrează revoltele fără cauză şi limbajul licenţios pe sub care se insinuează frustrările, fricile şi o melancolie fatală. Maria Manolescu surprinde subtil acea vîrstă la care lucrurile par toate importante, dramatice sau reversibile. Linia de demarcaţie între viaţă şi moarte este aproape invizibilă. Textul panoramează starea indefinibilă de bine-rău, nesiguranţa identitară, beţia şi confuzia libertăţii. La Teatrul Excelsior, regizorul Alexandru Mîzgăreanu recreează Vama Veche ca un spaţiu al experienţelor, boem şi liber, mai aproape de trecutul undergound al staţiunii decît de prezentul ei mainstream. De altfel, textul este scris în perioada hedonismului sălbatic de la Vama Veche, de unde şi un anume parfum de flower-power, iar regizorul captează acest indiciu în spectacol. Muzica urmează această idee, astfel că Beatles-ii rămîn în spectacol cu piesa care dă titlul, la care se adaugă alte trupe, mai ales Nirvana (idol mai apropiat de generaţia actuală). Astfel, dintr-o zonă a restricţiilor (părinţi, şcoală), personajele se regăsesc brusc într-una a libertăţii absolute. Situaţia este confuză şi degenerează. 

Maria Manolescu tipologizează universul adolescentin: teribilistul, mucalitul, inocenta, diva etc. Lumea liceenilor este stratificată exact ca societatea adulţilor. Pe scenă tronează o statuie uriaşă, un cap răsturnat care susţine sentimentul de irealitate pe care îl au tinerii (scenografia: Romulus Boicu). De aici apare şi uşurinţa gesturilor extreme – suferinţele sînt şi reale, şi disproporţionate faţă de realitate –, care par să poată fi anulate dimineaţă, cînd realitatea va reintra în drepturi. Însă extravaganţele nopţii nu dispar precum magiile lui Puck. Una dintre lecţiile maturizării este că jocul de-a viaţa şi de-a moartea e pe bune. 

Spectacolul este viu, dinamic, are o charismă datorată veridicităţii reconstrucţiei universului adolescentin, cu angoasele şi excentricităţile sale. Actorii sînt dezinvolţi, oferindu-le personajelor exact atîta culoare cît e nevoie. E o linie subţire între realism, cu duritatea lui, uneori fermecătoare şi umorul gros, o linie de care, cel puţin la data premierei, actorii erau conştienţi. Cu Alex Voicu, actor stăpîn pe tehnică şi personaj, cu ceva mai experimentaţii Irina Antonie şi Andrei Cătălin, cunoscuţi deja din Pisica verde, şi cu tinerii Vlad Bălan şi Beatrice Rubică, spectacolul se susţine mai ales (dar nu exclusiv) în faţa unui public adolescent. Aceasta este, de altfel, una dintre problemele textelor despre adolescenţi: target ul. Unele texte şi spectacole funcţionează deopotrivă pentru tineri şi adulţi, altele se adresează exclusiv uneia dintre cele două categorii de vîrstă. Aici apar uneori şi probleme de scriitură (texte despre tineri care se adresează însă exclusiv publicului matur). 

Înaintea premierei de la Excelsior, Radu Iacoban a avut premieră la Teatrul de Comedie, în dublă ipostază, dramaturg şi regizor, cu un text similar ca tematică: Emancipare. Spectacolul narează întîmplările unei nopţi în care patru adolescenţi fug de acasă. Motivul poate fi un impuls teribilist, nevoia de libertate sau un acces de revoltă, dar nimic nu e clar şi exact asta este tema: indefinibila confuzie. Din nou, lucrurile sfîrşesc (posibil) tragic, deşi aici intervine o altă confuzie, de scriitură. Cu actori ceva mai maturi decît cei din With a Little Help… – Conrad Mericoffer şi Ana Ularu, ca să dau doar două exemple –, spectacolul funcţionează pentru ambele publicuri. 

Interzis sub 18 ani, de Mihaela Michailov. Regia: Lenuş Teodora Moraru. Cu: Iulia Samson, Andreea Șovan / Teodora Daiana Păcurar, Ion Bechet, Raluca Botez, Scenografia: Gelu Rîşca, Teatrul Excelsior. 

Tot la Excelsior, Lenuş Teodora Moraru a transformat în spectacol piesa Mihaelei Michailov, Interzis sub 18 ani, un text care abordează o temă precisă: dubla măsură pe care adulţii o aplică adolescenţilor. O tînără de aproape 18 ani (17 ani şi 3 luni), cu părinţi divorţaţi, rebelă şi „incontrolabilă“, se confruntă cu noua iubită a tatălui său, o tînără puţin peste 18 ani. În timp ce prima este tratată ca un minor, a doua este considerată femeie. Copilul Lulu şi iubita-copil Mona îl dau tatălui (şi ulterior şi mamei) prilejul manifestării unei ipocrizii de „bună credinţă“. Concret, dublul standard există, dar nici unul dintre adulţi nu poate fi acuzat de rea intenţie. În schimb, ambii sînt susceptibili de superficialitate în relaţia cu copilul, de rigiditate în gîndire, de un egoism neintenţionat. Ei pozează în părinţi buni, depăşiţi de un copil recalcitrant. Aşa să fie? Legea trasează o linie clară între matur și imatur, dar legea este un construct. Părinţii sînt cei care greşesc, care nu înregistrează maturizarea copilului şi îl văd doar ca pe o responsabilitate. Lulu (expresiva şi talentata Iulia Samson) este abandonată în cadrul familiei, devine prizoniera mentalităţilor părinţilor, iar rebeliunea ei – sex, alcool, droguri, absenţe la şcoală – este răspunsul la stimuli negativi: dezagregarea familiei, bătălia deschisă dintre părinţi, trecerea ei pe planul al doilea în viaţa acestora (fiecare vrea „să îşi refacă“ viaţa), relaţia rigidă cu ei etc. Practic, cele două generaţii şi-au dinamitat punţile de comunicare. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Romulus Boicu, Radu Tuta

interzis sub 18 ani foto radu tuta jpg jpeg
Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

Adevarul.ro

image
Andreea Antonescu, supărare mare înainte de naștere. Totul are legătură cu fiica sa: „E foarte greu pentru mine“ | adevarul.ro
Deși așteaptă cu nerăbdarea aducerea pe lume a celui de-al doilea copil, Andreea Antonescu are o amărăciune în suflet. Fiica ei a ales să locuiască în SUA, alături de tatăl său, după ce s-a pronuntat divorțul dintre părinții săi.
image
Halep jubilează: Victorie mare în cazul de dopaj. Explicațiile venite pe filiera TAS | adevarul.ro
Simona Halep (31 de ani) poate răsufla ușurată după mult timp.

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.