Centenarul la firul ierbii

Publicat în Dilema Veche nr. 778 din 17-23 ianuarie 2019
Centenarul la firul ierbii jpeg

● Nu chiar 1918 de Csaba Székely, regia: Cristian Ban, scenografia: Andreea Simona Negrilă, muzica: Konya Ütö Bence, regizor tehnic: Lidia Baciu, lumini: Bárbuly Zoltán, sunet: Magyar Csaba. Cu: Sebastian Marina, Ioana Costea, Costi Apostol, Elena Popa, Fatma Mohamed, Claudia Ardelean, Anca Pitaru, Ion Fiscuteanu Jr., Daniel Rizea, Sergiu Aliuș, Mona Codreanu, Mirela Bucur, Camelia Paraschiv. Teatrul „Andrei Mureșanu“, Sfîntu Gheorghe.

Aniversarea celor 100 de ani de la încheierea Primului Război Mondial a generat, în 2018, o serie de producţii teatrale. Dintre acestea – nu foarte multe, căci sărbătoarea a demarat pe la mijlocul anului trecut –, puţine au investigat critic subiectul şi au propus perspective viabile asupra lui. Cîteva spectacole minimaliste şi unul singur de amploare (despre care voi scrie săptămîna viitoare), care merită să fie luate în discuţie, reprezintă o recoltă subţire, măcar în raport cu fondurile alocate (multe dintre producţii nu sînt nici măcar proaste, ci inconsistente, destinate unei dispariţii rapide).

Printre spectacolele de reţinut aş trece premiera Teatrului „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe, care avut loc chiar de Ziua Naţională, la o sută de ani de la Marea Unire. După cum îi spune şi titlul, Nu chiar 1918 este un spectacol despre Unire, dar nu numai, sau mai bine zis, foloseşte evenimentul de acum 100 de ani pentru a spune cîte ceva despre lumea de azi. Spectacolul propune o paralelă între idealurile Unirii şi discursurile asupra acestora, pe de o parte, şi realitatea actuală, pe de altă parte, între ce s-a propus/dorit atunci şi unde s-a ajuns azi, incluzînd, tangenţial, şi o perspectivă a maghiarilor asupra Unirii. Textul lui Csaba Székely este o comedie clasică (unitate de timp, loc şi acţiune) în registru minor, bazată pe comic de limbaj şi de situaţie, şi care ilustrează, prin punerea sub lupă a unui detaliu (un sat trasilvănean) din tabloul României contemporane, uriaşul decalaj dintre proiecţia eroică asupra viitorului pe care au avut-o artizanii Unirii la 1918 şi derizoriul realităţii sociale o sută de ani mai tîrziu. Într-un sat româno-maghiar din Ardeal, primarul (Sebastian Marina creează un baron rural) obţine fonduri de la Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale (ironică denumire în raport cu structura etnică a satului) pentru producerea unui spectacol de Centenar. Actorii sînt sătenii, scenografia e rudimentară, scenariul este o însăilare din discursurile rostite în Adunarea de la Alba Iulia, pe un fundal alegoric (cu Ardealul, Moldova şi Ţara Românească întrupate), iar scopul spectacolului este să îi ofere edilului ocazia de a fugi cu banii de producţie. Între glorificarea sforăitoare şi stîngace a Unirii şi delapidarea fondurilor publice, îşi fac loc nişte intrigi amoroase care potenţează încurcăturile.

Regizorul Cristian Ban accentuează paralelismul trecut-prezent prin schematizarea performativă a actanţilor şi acţiunii (teatrul epic susţine reflectarea asupra subiectului, nu ilustrarea acestuia), cu personaje-simbol care evoluează într-un format spectacular demonstrativ: soţia – Ioana Costea, amanta – Elena Popa, sătenii, ungurul – interpretat asumat comic de un nevorbitor de limbă maghiară, Costi Apostol (detaliu care susţine abordarea critică a personajelor). Glisînd între efectul brechtian de distanţare şi gaguri, producţia este construită în ramă: serbarea primarului este integrată în spectacolul propriu-zis, care este comentat, la rîndul său, de două prezentatoare (Fatma Mohamed şi Claudia Ardelean – textul lor este format din didascalii). Creat ca o matrioşkă, spectacol în spectacol, Nu chiar 1918 determină o reflectare asupra stagnării (nivel de trai, civilizaţie, mentalitate) pe care o traversăm de 100 de ani şi a inadecvării festivismului de paradă, artificial, pe un fond social marcat de precaritate şi xenofobie. Dar demersul devine cumva prea schematic şi demonstrativ, la asta contribuind amputarea textului prin eliminarea unor fragmente care nuanţau şi îmbogăţeau panorama socială. Este vorba despre identitatea sătenilor, reduşi, în spectacol, la un personaj colectiv, dar care, în scriitură, aveau biografii ce arătau, pe de o parte, că relaţia fiecăruia cu primarul este construită pe interese comune (mai ales financiare) şi, pe de altă parte, că problematica socială este diversă (dincolo de sărăcia omniprezentă, se observă conservarea unor mentalităţi şovine, rasiste, misogine). Aplatizarea personajelor prin anularea identităţilor personale în favoarea celei de grup diminuează profunzimea spectacolului şi lasă unele elemente în aer (exemplu: nu se justifică de ce personajul alegoric Ţara Românească este jucat de două „actriţe“, motivaţia existînd în text).

rosencrantz foto 2 radu matei jpg jpeg

Fără a fi ultragiant în vreun fel, spectacolul a fost ţinta unor atacuri, inclusiv în seara premierei, cînd a fost pichetat pe motiv de atentat la demnitatea naţională. Scandalul a luat amploare, ajungînd în media naţionale, deşi nici în momentul protestului, nici după aceea, detractorii nu l-au văzut. Problema ridicată de aceştia este etnia dramaturgului, element „impardonabil“ şi într-un scandal anterior, generat de spectacolul Mihai Viteazul al Companiei Teatru 3G din Tîrgu Mureş. Concret, un dramaturg maghiar nu ar avea dreptul să scrie despre istoria românilor, susţin acuzatorii (aceiaşi), „uitînd“ că istoria este comună mai multor etnii şi că, înainte de a contesta, ar fi util de cunoscut obiectul contestat. Acuzat acum, în România, că este antiromân, Csaba Székely era acuzat anul trecut, în Ungaria, că este antimaghiar, după ce criticase regimul lui Viktor Orbán. Cum s-ar zice, nici aşa, nici altminteri. Desigur, contestarea spectacolelor din România ale lui Székely, de tipul protestelor (cu steaguri, imn şi costume naţionale) împotriva filmelor cu tematică -LGBT de la Muzeul Ţăranului Român, este comic anacronică („ne fură ungurii Ardealul“), dar are o neliniştitoare conexiune cu noul discurs public („Uniunea Europeană ne fură suveranitatea naţională“). Acest naţionalism, ridicol deocamdată, poate deveni periculos (cei cinci români atacaţi săptămîna trecută la Belfast sînt victimele exact acestui tip de naţionalism). Poate ar fi util să ne amintim o frază din discursul de la Alba Iulia al lui Iuliu Maniu, citată şi în spectacol: „Noi nu voim să devenim din oprimați, oprimatori, din asupriți, asupritori“. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Radu Matei

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Ministrul apararii ucrainei si al suediei X png
Suedia nu se lasă intimidată de amenințările Rusiei. „Nu ne va putea împiedica să continuăm să sprijinim Ucraina”
Suedia anunță Rusia că, în ciuda amenințărilor, continuă să sprijine Ucraina, a declarat vineri ministrul suedez al Apărării, Pal Jonson, potrivit AFP.
saga jpg
Ciocolatierii români își lansează colecțiile de dulciuri și cadouri pentru sărbătorile de iarnă la Festivalul Chocolate Saga
Festivalul Chocolate Saga a deschis sezonul cadourilor cu o ediție de Crăciun, la Sala Polivalentă din București și reunește cele mai mari nume din România în domeniul ciocolatei.
ninsori abundente in europa. foto GETTYIMAGES
Ninsorile abundente au blocat traficul rutier și feroviar în Germania și Franța
Germania și Franța se confruntă, în mai multe regiuni, cu perturbări semnificative ale traficului rutier şi feroviar, în urma ninsorilor abundente De asemenea, autoritățile franceze au decis să închidă temporar programul de vizite la Turnul Eiffel.
Alegerile în București. FOTO Inquam Photos / Mălina Norocea
Centru de informare și asistență electorală pentru alegerile prezidențiale și referendumul din 24 noiembrie
Expert Forum, organizație membră a Coaliției Vot Corect, organizează un centru de informare și asistență electorală pentru alegerile prezidențiale și referendumul din 24 noiembrie.
romania olanda handbal facebook jpg
 R9 OB5    Castrul roman Drobeta, Drobeta Turnu Severin122 jpg
Povestea Castrului de la Drobeta, care păzea una dintre realizările inginerești ale Antichității
Povestea Castrului de la Drobeta, care păzea una dintre cele mai mari realizări inginerești ale Antichității În călătoriile noastre pe rutele propuse de cel mai recent program de turism cultural din țara noastră, România Atractivă, am descoperit una cu totul specială, întrucât atestă legătura noast
Rutte FB Nato png
Mark Rutte, în vizită la Donald Trump, în Florida. În ce relații se află cei doi
Ruta unui zbor guvernamental confirmă faptul că Mark Rutte, secretarul general al NATO a fost în vizită la noul președinte ales al SUA, Donald Trump.
Perchezitii
Percheziții într-un dosar de trafic de migranți. Grupul infracțional acționa în România și Bulgaria
Polițiștii și procurorii DIICOT au efectuat 13 percheziții domiciliare în 11 localităţi de pe raza judeţului Bihor, într-un dosar privind săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat şi trafic de migranţi. Infractorii își desfășurau activitatea în România și Bulgari
gaini jpg
Pasărea de curte cu carnea neagră care se vinde cu 2.200 de euro. Cine o are se poate îmbogăți. Cum arată?
Găinile pe care le întâlnim cel mai des sunt albe, roșcate sau pestrițe alb cu negru. Ayam Cemani este o rasă exotică de găină, neagră complet în exterior, penele, ciocul, creasta, picioarele, dar și în interior, mai precis carnea și oasele sunt tot negre.