Cele două feţe ale Tihnei

Publicat în Dilema Veche nr. 603 din 3-9 septembrie 2015
Cele două feţe ale Tihnei jpeg

ÔŚĆ Tihna, dup─â romanul omonim al lui Attila Bartis. Regia: Radu Afrim; decorul: Adrian Damian; costumele: M├írton Erika; light design: Aszalos Attila; video: Sebesi S├índor; improviza┼úii muzicale: Kiss Bora. C├«nt─â: Varga Bal├ísz, Gall├│ Ern├Â. Cu: B├ínyai Kelemen Barna, B. F├╝l├Âp Ersz├ębet, Kiss Bora, Berekm├ęri Katalin, Nagy Dorottya, Biluska Annam├íria, Bartha L├íszl├│ Zsolt, Gall├│ Ern├Â, Ruszuly Ervin, Varga Bal├ísz, Husz├ír G├íbor, K├Âlcze Kata, Nagy P├ęter. Teatrul Na┼úional din T├«rgu Mure┼č ÔÇô Compania ÔÇ×Tompa Mikl├│sÔÇť.  

ÔÇ×Undeaifostb─âieteÔÇť, zice cu voce stins─â ┼či cu privirea goal─â, din patul burdu┼čit cu pl─âpumi, perne ┼či firimituri de p├«ine, ├«n care zace ├«nf─â┼čurat─â ├«ntr-un morman de haine. Aerul e ├«nchis ┼či lumina p├«lp├«ie doar din veioze. E o c├«rti┼ú─â amnezic─â, memoria i se reseteaz─â periodic, ├«n func┼úie de pragul durerii ┼či al vinii sau de pierderea neuronilor. Mama din romanul lui Attila Bartis,

, ┼či cea din spectacolul omonim al lui Radu Afrim, interpretat─â de B. F├╝l├Âp Ersz├ębet, topite ├«ntr-una singur─â. 

Cu o structur─â arborescent─â, romanul lui Bartis este o provocare pentru dramatizare (├«n Ungaria, exist─â o ecranizare de R├│bert Alf├Âldi ┼či o pies─â de teatru, scris─â de autor ÔÇô

. Dificultatea principal─â a dramatiz─ârii const─â ├«n numeroasele fire narative ┼či pove┼čtile adiacente lor, dar ┼či ├«n specificul nara┼úiunii, acea construc┼úie a frazei care urm─âre┼čte memoria ┼či conexiunile (extrem de) personale ├«ntre evenimente. Reducerea romanului la simpla povestire ar fi amputat calitatea adapt─ârii. Prin urmare, Afrim avea de dep─â┼čit un obstacol serios. Dramatizarea lui se concentreaz─â pe triunghiul mama-fiul-iubita, prefer├«ndu-i politicului plonjarea ├«n tenebroasa re┼úea de dependen┼úe, iubiri, uri care se ┼úes ├«ntre Andor We├ęr ┼či femeile din via┼úa sa, toate nebune, una autentic─â, Mama, celelalte, substitute ale ei, iar pentru el acest lucru ad├«nce┼čte, ca ├«n oglinzi paralele, complexul lui Oedip (de care ├«l leag─â un incest ├«ntrerupt ┼či o fals─â orbire). Sigur, acesta este ┼či nucleul c─âr┼úii, doar c─â regizorul elimin─â alte fire narative ÔÇô preotul (Afrim nu are apetit pentru dezbateri religioase), biografia Eszterei (redus─â pentru c─â ea constituie ├«n sine o alt─â poveste), drama lui Andor dup─â moartea mamei (ar fi lungit prea mult un spectacol care dureaz─â deja trei ore) ÔÇô ┼či plaseaz─â politicul ├«n plan secund, ca fundal (┼či impuls) pentru tenebrele psihice. Politicul este eminamente grotesc la Afrim, reconvertit

, nu pentru a-l minimaliza, ci pentru a-i surprinde oribilitatea, absurdul, modul ├«n care sistemul deforma individul. ├Änmorm├«ntarea fiicei, vie, dar evadat─â din Ungaria comunist─â, pentru ca Mama s─â se dovedeasc─â bun cet─â┼úean ┼či s─â-┼či continue cariera de actri┼ú─â, devine la Afrim o operet─â (cu ÔÇ×song-ul

-ului negruÔÇť pe post de bocet), audien┼úa Mamei la liderii de partid este o parodie de film de spionaj, cameleonica ├ëva Jord├ín, amanta tat─âlui, este un personaj atemporal, ale c─ârei v├«rste se construiesc teatral. Toate aceste momente, macabre sau abrazive ├«n roman, devin grote┼čti pe scen─â, c─âci sublimarea dramei ├«n comic este tipic afrimian─â. ├Än plus, regizorul folose┼čte acest comic ┼či ├«n momentele de tensiune maxim─â pentru a oferi debu┼čee dramei (c├«nd ├ëva ├«i spune adev─ârul despre tat─âl s─âu, Andor reac┼úioneaz─â agresiv, dar violen┼úa este deconstruit─â pe scen─â; ┼×obolanul este o autocitare din spectacolul

cu trimitere la lumea promiscu─â frecventat─â de ├ëva; certurile lui Andor cu Mama alterneaz─â cu momente de tandre┼úe precum joaca cu p├«inea: pas─ârea Rebek─âi, ├«ntrupat─â de un actor care fluier─â ├«n colivie, este o metafor─â pentru ├«ncarcerarea afectelor). 

Modul ├«n care se face nara┼úiunea ├«n spectacol mixeaz─â mai multe procedee: direct, de c─âtre Andor ghemuit pe dulapuri, cu voce din off live, la persoana I sau a III-a, uneori c├«ntat (song-urile au ca texte fragmente din roman, ├«n fundal c├«nt─â Varga Bal├ísz ┼či Gall├│ Ern├ ├«ntr-un fel care aminte┼čte de Anthony), prin ├«nregistr─âri audio sau video. Procedeele func┼úioneaz─â ├«mpreun─â, condens├«nd drama. Afrim creeaz─â astfel dinamica nara┼úiunii, dar, mai ales, p─âstreaz─â scriitura inconfundabil─â a lui Attila Bartis, evit├«nd s─â transforme romanul ├«ntr-un schelet dezgolit de carne. 

Ce p─âstreaz─â Afrim ├«n spectacol din cartea lui Bartis? Rela┼úia freudian─â dintre mam─â ┼či fiu, multiplicat─â prin leg─âturile lui sexual-amoroase cu diferite femei. Substitutele mamei s├«nt voluptuoasa Eszter, buna Rebeka, cinica ├ëva, dar ┼či lucida sor─â Judit (cu care formeaz─â o variant─â de Oreste ┼či Electra), toate nebune ┼či, cu excep┼úia ├ëvei, toate fragile. ├ëva ┼či Mama s├«nt la fel de nocive ┼či de puternice, au o for┼ú─â de distrugere devastatoare. Andor se zbate ├«ntre mai multe teritorii (spa┼úii sparte ├«n decor), ├«ntre Mama, iubita ┼či amantele sale, este dependent de suferin┼ú─â, pe care o ├«ndur─â ┼či o provoac─â ├«n egal─â m─âsur─â. ├Än ┼úinuta lui casnic─â ÔÇô blugi largi, tricou g─âurit, descul┼ú ÔÇô, Andor se afl─â ├«ntr-o intimitate cu mizeria. Afrim mai p─âstreaz─â penumbra (tot romanul pare a se petrece ├«n ├«ntuneric), ochii fic┼či ┼či goi ai Mamei ┼či voluptatea sexualit─â┼úii, la limita maladivului. O Eszter devoratoare ca un animal r─ânit, tremur├«nd de dorin┼ú─â ┼či de durere. O ├ëva Jord├ín cu o sexualitate care repugn─â vomitiv. Rebeka prostituata, cu bigudiuri din doze de bere, are o obscenitate frust─â, aproape non-sexual─â, pragmatic─â. ┼×i mai este Judit, o absen┼ú─â dureroas─â, a┼ča cum Eszter este o prezen┼ú─â dureroas─â, cu o sexualitate strivit─â. Afrim p─âstreaz─â aceast─â ├«nc─ârc─âtur─â de sentimente ┼či dependen┼úe afective, dorin┼úe febrile ┼či sc├«rb─â, furie ┼či fric─â, aceast─â ur─â a personajelor, niciodat─â dus─â p├«n─â la cap─ât, mereu transformat─â ├«n vin─â, ├«ntorc├«ndu-se ca un bumerang asupra lor. Andor, Eszter, Mama, Judit, Rebeka se autodistrug. Singur─â ├ëva Jord├ín pare neatins─â de vina care str─âbate timpul ┼či timpurile. 

Se mai p─âstreaz─â portretele: Mama (B. F├╝l├Âp Ersz├ębet), cu for┼úa ei castratoare, uraganic─â atunci c├«nd era vivace, strivitoare c├«nd se devitalizeaz─â, cu greutatea ei de cadavru ambulant ┼či cu privirea absent─â; Andor (B├ínyai Kelemen Barna), prins ├«ntr-o capcan─â, ├«ntre senzualitate, ur─â ┼či datorie, parcurge drumul spre angoasa fatal─â (romanul lui Bartis este un mecanism de ├«n┼úelegere a sinuciderii); Eszter (Kiss Bora), o prezen┼ú─â voluptuoas─â ├«n sex, dragoste ┼či ├«n suferin┼ú─â; ├ëva Jord├ín, de un cinism maladiv (Berekm├ęri Katalin), fantomatica Rebeka (Nagy Dorottya).

Actorii maghiari din T├«rgu Mure┼č joac─â filmic, eludeaz─â artificialul, teatralitatea psihologic─â, de parc─â textul, cu toate suferin┼úele ┼či volupt─â┼úile sale, s-ar fi ├«ntrupat din ei. E aici un mister care ┼úine ├«n egal─â m─âsur─â de actori, regizor ┼či scriitor, care face spectacolul s─â se preling─â dureros, f─âr─â tihn─â, prin venele spectatorilor.

Spectacolul

va fi prezentat la Bucure┼čti ├«n Festivalul Na┼úional de Teatru (23 octombrie ÔÇô 1 noiembrie 2015). 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: Z. Rab

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Pizza, povestea fabuloas─â de peste ani ani - cum s-a ajuns la cutia de ast─âzi?
Unul dintre cele mai apreUnul dintre cele mai apreciate tipuri de m├ónc─âruri din lista celor fast food este pizza. O aciate tipuri de m├ónc─âruri din lista celor fast food este pizza. O ador─â mai ales copiii. Pu╚Ťini ╚Ötiu c─â acest preparat este, de fapt, o inven╚Ťie, a ap─ârut dintr-o gre╚Öeal─â s─â spunem.
image
Ministerul ucrainean al Apărării: Bătăliile din estul ţării vor decide soarta Ucrainei
Bătăliile care se duc în estul Ucrainei ar putea decide soarta ţării, a declarat marţi purtătorul de cuvânt al Ministerului ucrainean al Apărării, Oleksandr Motuzianik.
image
Rusia sus┼úine c─â nu va renun┼úa la planurile sale ├«n Ucraina, ├«n pofida sanc┼úiunilor ┼či a ajutorului occidental pentru Kiev
Ministrul rus al ap─âr─ârii, Serghei ┼×oigu, a declarat c─â Rusia ├«┼či va continua 'opera┼úiunea special─â militar─â' ├«n Ucraina, ├«n pofida 'ajutorului masiv din partea Occidentului' pentru Kiev ┼či a sanc┼úiunilor occidentale instituite ├«mpotriva Moscovei.