Cealaltă Europă

Publicat în Dilema Veche nr. 718 din 23-29 noiembrie 2017
Cealaltă Europă jpeg

 Exit, scris pe baza improvizațiilor de: Schilling Árpád, Láng Anna-má-ria. Regia: Schilling Árpád. Dramaturgia: Bíró Bence. Translator: Kedves Emöke, Molnár Zoltán. Coordonator producție: Dobre Júlia, Fekete Réka, Gálovits Zoltán, Bojana Kovacevic, Ságodi Ildikó. Cu: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Éder Enikö, Mátrai Lukács Sándor, Tokai Andrea, Vass Richárd, Andrei Elek, Carmen Vlaga-Bogdan, -Ninoslav Dordevic, Branislav Jerkovic, Dragana Susa. Teatrul Maghiar de Stat „Csiki Gergely“, Timişoara, în coproducţie cu Teatrul Clasic „Ioan Slavici“, Arad, și Teatrul Național din Sombor (Serbia). La Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti #4. 

Aflată la a patra ediţie, Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti (Teatru. Performance. Film. Dezbatere), iniţiată şi curatoriată de criticul Cristina Modreanu, se afirmă ca unul dintre cele mai coagulate demersuri teatrale, bine ancorate nu doar în realitatea imediată, ci şi în actualitatea performativă. În acest an a debutat şi un proiect de cursă lungă, Microistoria, o arhivă online de poveşti ale oamenilor obişnuiţi din România, care a avut ca primă temă „Spune o poveste care ţi-a schimbat viaţa“ (în fiecare an va fi o temă şi se va organiza un casting, iar cei rămaşi în finală sînt prezentaţi publicului). Cele 13 poveşti finaliste ale acestei ediţii pot fi văzute online pe site-ul www.microistoria.ro.

Spectacolele invitate au tratat, din diverse perspective, tema din acest an, „Europa?“: eşuarea visului european în cazul româncelor care acordă îngrijiri la domiciliu pentru bătrîni şi bolnavi în Italia (Rovegan de Catinca Drăgănescu), reconstrucţia arborelui genealogic prin prisma (eşecului) imigrării timp de trei generaţii (Bun de export, text: Alex Tocilescu, regia: Catinca Drăgănescu), identitatea est-europeană este europeană? (Exit de Árpád Schilling), homofobia la nivel mondial într-o documentare despre cazuri de agresiune (Căpcăuni, text: Yann Verburgh, regie: Eugen Jebeleanu).

Spectacolul lui Árpád Schilling, Exit, a fost prezentat la Bucureşti după ce regizorul maghiar a fost declarat în Parlamentul de la Budapesta „pericol pentru securitatea naţională“. Incidentul ar fi hilar, dacă în Ungaria (şi nu doar acolo) nu s-ar simţi apăsarea unui regim restrictiv, ceea ce face ca astfel de decizii să fie mai degrabă frisonante decît absurde. În Exit, Schilling ridică problema unei identităţi est-europene. Un grup de persoane – în spectacol joacă actori români, maghiari din România şi din Ungaria, sîrbi, iar identitatea etnică a actorilor se regăseşte în cea a personajelor – intră în scenă (un spaţiu gol), împinşi din exterior, printr-o uşă, de cineva/ceva nevăzut. Un timp tac, stînd ciorchine, lipiţi de uşa care nu se mai deschide. Scena aminteşte de lagărele de concentrare naziste, doar că personajele sînt îmbrăcate şi au bagaje. Un sentiment de nelinişte răzbate însă, şi el este accentuat de faptul că nimeni nu ştie nici de ce se află acolo, nici ce va urma. Aparent, locul este în Marea Britanie, într-un centru de primire a imigranţilor economici est-europeni, dar în fapt el este un spaţiu tranzitoriu, suspendat între două lumi, între estul Europei şi Europa însăşi, mai mult una metaforică, nu imaginară, ci imaginată (perspectiva noastră asupra ei). Folosind un spaţiu comun într-o perioadă de timp, grupul devine o comunitate care reproduce, în laborator, o mostră de est-europenism. Dinamica grupului este influenţată de bagajul emoţional al fiecăruia, de mentalităţi şi prejudecăţi, de naţionalism şi stratificări etnice (diferenţierea dintre ungurii din Ungaria şi cei din România sau fata de etnie romă – Tokai Andrea – care este tratată ca cetăţean de rang inferior de toată lumea, cu excepţia fostului preot care poartă şi el stigmatul unei acuzaţii, incerte, de pedofilie – Balázs Attila), de drame personale (precum relaţia disfuncţională a cuplului de sîrbi – Dragana Susa şi Branislav Jerkovic), de frici, speranţe şi un trecut care se vrea uitat etc. Grupul se coagulează ca un est mai mic, cu teritorii cîştigate şi apărate, cu segregări etnice şi cu refuzul de a accepta „străini“ (românca gonită de toţi – Carmen Vlaga-Bogdan), conflicte şi solidarităţi vremelnice. Este un bagaj al biografiilor personale, dar şi al istoriei, naţionale şi regionale, pe care îl purtăm cu noi pînă la uşa Europei, din care poate facem parte geografic, dar căreia nu simţim, deocamdată, că îi aparţinem. Este un joc pe muchie al clişeelor pe care le avem unii despre alţii şi pe care „le emitem“ ca naţiuni şi etnii, tipare de comportament, obsesii naţionale ca parte dintr-o identitate est-europeană pe care o afirmăm şi o renegăm în egală măsură. Dar şi percepţia identităţii europene este tot clişeistică, o formă standard pe care personajele se străduiesc să şi-o însuşească (englezindu-şi numele şi exersînd politeţuri formale), depersonalizîndu-se.

rosencrantz foto biro marton 1 jpg jpeg

Există un personaj misterios, un sîrb (Ninoslav Dordevic) – deşi identitatea lui etnică nu e relevantă aici – care poartă o discuţie la telefon la începutul spectacolului, din care reiese că ar exista un complot, legat de izolarea imigranţilor, de care el nu e străin. Identitatea personajului rămîne neclarificată, dar ascensiunea sa ca lider al imigranţilor în negocierile cu autorităţile britanice îi oferă posibilitatea unei manipulări grosolane prin crearea unei false situaţii de criză – imaginarea unui conflict armat / epidemie în exterior (agresorii îşi ţin victimele izolate vorbind de false pericole externe şi erijîndu-se în apărătorii lor). Personajul mi a amintit de bancul care circulă în Estul Europei, cu aplicare la fiecare etnie în parte, despre cazanele cu smoală în care fierb păcătoşii în iad, singurul nepăzit fiind al respectivei etnii, căci dacă unul vrea să iasă la suprafaţă, îl trag ceilalţi la fund. Aşa şi în spectacolul lui Schilling: uşa Europei (metaforic reprezentată de Marea Britanie) este ţinută cu viclenie închisă chiar de un est-european. Faptul că, la final, cele mai multe personaje rămîn în acest spaţiu, deşi sînt libere (să intre în Europa), arată că sîntem prizonierii propriilor mentalităţi, frici şi obsesii, că ceea ce ne reţine este mai degrabă în interiorul nostru decît afară. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Biro Marton

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

elena lasconi ma concentrez doar pe castigarea alegerilor prezidentiale 924927 webp
Elena Lasconi, interviu în presa din Italia: „România este pregătită pentru prima femeie președinte”
„Elena Lasconi vrea să schimbe regulile vechii politici și ale vieții femeilor din România”, este descrierea făcută Elenei Lasconi, în deschiderea interviului acordat de aceasta publicației Elle Italia.
timisu de sus png
Stațiunea superbă pe care puțini români o cunosc! Se va transforma complet în această iarnă
România este, fără doar și poate, un adevărat cufăr de comori, atunci când vine vorba despre potențialul turistic.
Ilinca Vandici DSC 6510 (1) jpg
Cât costă parfumul pe care l-a lansat Ilinca Vandici. Nu orice femeie își permite să-l cumpere
Ilinca Vandici, una dintre cele mai cunoscute și iubite prezentatoare TV din România, a ales să exploreze o nouă latură a pasiunii sale și a lansat primul său brand de parfumuri, SIGMA Perfumes. Colecția include trei parfumuri inspirate de personalitățile femeilor din jurul ei, una dintre ele fiind
Trenurile  afectate de vremea rea Foto CFR Infrastructura Facebook jpg
Circulația trenurilor afectată în mai multe județe din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Anunțul făcut de CFR
Traficul feroviar a fost afectat de condiţiile meteo nefavorabile înregistrate pe raza judeţelor aflate sub codul galben şi portocaliu de vânt puternic, ploi şi ninsori viscolite.
variola maimutei 2 jpg
OMS transmite că variola maimuței continuă să reprezinte o urgenţă de sănătate publică
Epidemia de Mpox continuă să reprezinte o urgenţă de sănătate publică, a declarat vineri Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), relatează Reuters şi AFP.
foto1 bomba nucleara jpeg
Statele Unite își modifică strategia nucleară. Ce spun despre bomba nucleară gravitațională B61-13
Departamentul de Apărare al SUA anunță modificări ale strategiei privind armele nucleare. A fost publicat un raport privind „necesitatea ajustării posturii de descurajare nucleară”.
Barrot si Lammy la Londra X lammy png
Șefii diplomației franceze și britanice s-au angajat să lupte împotrivta „putinizării lumii”
Miniștrii de externe ai Franței și Marii Britanii s-au întâlnit la Londra, unde s-au angajat să lupte împotrivta „putinizării lumii”, potrivit Agerpres.
poza mare pestera jpg
10 tone de gunoaie, adunate din Peştera Scărişoara. Cum distrug românii colțurile de rai pe care le mai avem
Natura a fost darnică atunci când a înzestrat România. Din păcate, se pare că oamenilor fac parcă totul să distrugă colţurile de rai pe care le mai avem. Ultimul exemplu: Peştera Scărişoara. Într-o amplă acţiune de ecologizare au fost scoase nu mai puţin de 10 tone de gunoaie aruncate de turişti, in
pantofi dunare budapesta captura video jpg
Povestea tristă din spatele pantofilor de pe malul Dunării. Monumentul este o amintire a unui tragic episod din timpul celui de-al Doilea Război Mondial
60 de perechi de pantofi sunt înșirate pe malul Dunării în Budapesta, Ungaria. Monumentul istoric, numit chiar așa „Pantofi pe malul Dunării”, situat nu departe de clădirea Parlamentului Ungariei, are în spate o poveste tristă. Sunt ruginți, din fier și înfipți în betonul trotuarului. Cui au aparțin