Cealaltă Europă

Publicat în Dilema Veche nr. 718 din 23-29 noiembrie 2017
Cealaltă Europă jpeg

 Exit, scris pe baza improvizațiilor de: Schilling Árpád, Láng Anna-má-ria. Regia: Schilling Árpád. Dramaturgia: Bíró Bence. Translator: Kedves Emöke, Molnár Zoltán. Coordonator producție: Dobre Júlia, Fekete Réka, Gálovits Zoltán, Bojana Kovacevic, Ságodi Ildikó. Cu: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Éder Enikö, Mátrai Lukács Sándor, Tokai Andrea, Vass Richárd, Andrei Elek, Carmen Vlaga-Bogdan, -Ninoslav Dordevic, Branislav Jerkovic, Dragana Susa. Teatrul Maghiar de Stat „Csiki Gergely“, Timişoara, în coproducţie cu Teatrul Clasic „Ioan Slavici“, Arad, și Teatrul Național din Sombor (Serbia). La Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti #4. 

Aflată la a patra ediţie, Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti (Teatru. Performance. Film. Dezbatere), iniţiată şi curatoriată de criticul Cristina Modreanu, se afirmă ca unul dintre cele mai coagulate demersuri teatrale, bine ancorate nu doar în realitatea imediată, ci şi în actualitatea performativă. În acest an a debutat şi un proiect de cursă lungă, Microistoria, o arhivă online de poveşti ale oamenilor obişnuiţi din România, care a avut ca primă temă „Spune o poveste care ţi-a schimbat viaţa“ (în fiecare an va fi o temă şi se va organiza un casting, iar cei rămaşi în finală sînt prezentaţi publicului). Cele 13 poveşti finaliste ale acestei ediţii pot fi văzute online pe site-ul www.microistoria.ro.

Spectacolele invitate au tratat, din diverse perspective, tema din acest an, „Europa?“: eşuarea visului european în cazul româncelor care acordă îngrijiri la domiciliu pentru bătrîni şi bolnavi în Italia (Rovegan de Catinca Drăgănescu), reconstrucţia arborelui genealogic prin prisma (eşecului) imigrării timp de trei generaţii (Bun de export, text: Alex Tocilescu, regia: Catinca Drăgănescu), identitatea est-europeană este europeană? (Exit de Árpád Schilling), homofobia la nivel mondial într-o documentare despre cazuri de agresiune (Căpcăuni, text: Yann Verburgh, regie: Eugen Jebeleanu).

Spectacolul lui Árpád Schilling, Exit, a fost prezentat la Bucureşti după ce regizorul maghiar a fost declarat în Parlamentul de la Budapesta „pericol pentru securitatea naţională“. Incidentul ar fi hilar, dacă în Ungaria (şi nu doar acolo) nu s-ar simţi apăsarea unui regim restrictiv, ceea ce face ca astfel de decizii să fie mai degrabă frisonante decît absurde. În Exit, Schilling ridică problema unei identităţi est-europene. Un grup de persoane – în spectacol joacă actori români, maghiari din România şi din Ungaria, sîrbi, iar identitatea etnică a actorilor se regăseşte în cea a personajelor – intră în scenă (un spaţiu gol), împinşi din exterior, printr-o uşă, de cineva/ceva nevăzut. Un timp tac, stînd ciorchine, lipiţi de uşa care nu se mai deschide. Scena aminteşte de lagărele de concentrare naziste, doar că personajele sînt îmbrăcate şi au bagaje. Un sentiment de nelinişte răzbate însă, şi el este accentuat de faptul că nimeni nu ştie nici de ce se află acolo, nici ce va urma. Aparent, locul este în Marea Britanie, într-un centru de primire a imigranţilor economici est-europeni, dar în fapt el este un spaţiu tranzitoriu, suspendat între două lumi, între estul Europei şi Europa însăşi, mai mult una metaforică, nu imaginară, ci imaginată (perspectiva noastră asupra ei). Folosind un spaţiu comun într-o perioadă de timp, grupul devine o comunitate care reproduce, în laborator, o mostră de est-europenism. Dinamica grupului este influenţată de bagajul emoţional al fiecăruia, de mentalităţi şi prejudecăţi, de naţionalism şi stratificări etnice (diferenţierea dintre ungurii din Ungaria şi cei din România sau fata de etnie romă – Tokai Andrea – care este tratată ca cetăţean de rang inferior de toată lumea, cu excepţia fostului preot care poartă şi el stigmatul unei acuzaţii, incerte, de pedofilie – Balázs Attila), de drame personale (precum relaţia disfuncţională a cuplului de sîrbi – Dragana Susa şi Branislav Jerkovic), de frici, speranţe şi un trecut care se vrea uitat etc. Grupul se coagulează ca un est mai mic, cu teritorii cîştigate şi apărate, cu segregări etnice şi cu refuzul de a accepta „străini“ (românca gonită de toţi – Carmen Vlaga-Bogdan), conflicte şi solidarităţi vremelnice. Este un bagaj al biografiilor personale, dar şi al istoriei, naţionale şi regionale, pe care îl purtăm cu noi pînă la uşa Europei, din care poate facem parte geografic, dar căreia nu simţim, deocamdată, că îi aparţinem. Este un joc pe muchie al clişeelor pe care le avem unii despre alţii şi pe care „le emitem“ ca naţiuni şi etnii, tipare de comportament, obsesii naţionale ca parte dintr-o identitate est-europeană pe care o afirmăm şi o renegăm în egală măsură. Dar şi percepţia identităţii europene este tot clişeistică, o formă standard pe care personajele se străduiesc să şi-o însuşească (englezindu-şi numele şi exersînd politeţuri formale), depersonalizîndu-se.

rosencrantz foto biro marton 1 jpg jpeg

Există un personaj misterios, un sîrb (Ninoslav Dordevic) – deşi identitatea lui etnică nu e relevantă aici – care poartă o discuţie la telefon la începutul spectacolului, din care reiese că ar exista un complot, legat de izolarea imigranţilor, de care el nu e străin. Identitatea personajului rămîne neclarificată, dar ascensiunea sa ca lider al imigranţilor în negocierile cu autorităţile britanice îi oferă posibilitatea unei manipulări grosolane prin crearea unei false situaţii de criză – imaginarea unui conflict armat / epidemie în exterior (agresorii îşi ţin victimele izolate vorbind de false pericole externe şi erijîndu-se în apărătorii lor). Personajul mi a amintit de bancul care circulă în Estul Europei, cu aplicare la fiecare etnie în parte, despre cazanele cu smoală în care fierb păcătoşii în iad, singurul nepăzit fiind al respectivei etnii, căci dacă unul vrea să iasă la suprafaţă, îl trag ceilalţi la fund. Aşa şi în spectacolul lui Schilling: uşa Europei (metaforic reprezentată de Marea Britanie) este ţinută cu viclenie închisă chiar de un est-european. Faptul că, la final, cele mai multe personaje rămîn în acest spaţiu, deşi sînt libere (să intre în Europa), arată că sîntem prizonierii propriilor mentalităţi, frici şi obsesii, că ceea ce ne reţine este mai degrabă în interiorul nostru decît afară. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Biro Marton

anansi nobel literar annie ernaux png
Annie Ernaux, laureata Nobelului literar din acest an, două romane în pregătire în colecția Anansi. World Fiction
Trei dintre romanele lui Annie Ernaux se află în pregătire la Editura Pandora M, în cadrul îndrăgitei colecții „Anansi. World Fiction”, coordonată de scriitorul Bogdan-Alexandru Stănescu.
965 15 Regele Lear foto J  L  Fernandez jpg
Bătrînețea: reacționară sau asumată?
Aceste gînduri sînt inspirate de propria-mi vîrstă, ca și de un recent spectacol cu Regele Lear semnat de Thomas Ostermeier la Comedia Franceză.
965 16 IAMANDI cop3 jpeg
În oglinda Holocaustului
Pe cît de consistentă, pe atît de necunoscută și ignorată este memorialistica „românească” a Holocaustului, care a avut parte la noi de două ratări de receptare, petrecute la patru-cinci decenii distanță.
p 17 jpg
O devenire complicată
Brotherhood este un documentar ce urmărește viața unei familii de păstori din Bosnia rurală.
965 17 Amanda Shires jpg
Amanda Shires și Brandi Carlile
Ambele au boicotat cel puțin cîte un eveniment în care Trump a încercat să se asocieze electoral cu scena country, dar mai mult decît asta ar trebui să conteze excelentele lor albume recente.
p 23 Dublul dublului, 1946 jpg
Victor Brauner – Hipnotism, o dimensiune specială a privirii
Pentru Brauner, relaţia specială pe care privitorul o poate întreţine cu opera de artă este asemănătoare cu aceea pe care o putem avea cu o „fiinţă vie“.
Ștefan Popescu Art Safari (2) jpg
964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!

Adevarul.ro

gigi becali
Becali îi dă pe toți afară după Silkeborg - FCSB: „Sunt praf, circari! Trebuie să scăpăm de ei”
FCSB a desconsiderat competiția și mers cu rezervele în Danemarca pentru meciul din etapa a 3-a a Conference League. Rezultatul s-a văzut: 5-0 pentru gazde.
Proteste in Bosnia FOTO Profimedia jpg
Tensiuni în Bosnia: Mii de opozanţi sârbi bosniaci au protestat față de „fraudele” la alegeri
Mii de persoane au răspuns joi seară la apelul opoziţiei din entitatea sârbă din Bosnia pentru a protesta împotriva alegerii în fruntea ei a lui Milorad Dodik
Ștefania Tinica FOTO: Poliția Dorset
Cum operează hoațele din banda din care făcea parte și o româncă în Anglia
„Rolex Rippers”, o bandă de hoți cunoscută în Marea Britanie, care ar fi formată din femei din Europa de Est, printre care și o româncă, ce jefuiesc bărbații bogați pentru ceasurile lor de firmă, au comis noi furturi, dar de data aceasta atacă femeile în vârstă.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.