Berlin. Reţele

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
Berlin  Reţele jpeg

Coadă în faţa Berliner Festspiele sîmbătă, la miezul nopţii. Tineri între 20 şi 30 de ani. Ultimul spectacol din showcase-ul Theatertreffen s-a încheiat în urmă cu două ore, dar acum începe deja tradiţionala petrecere de final de festival cu DJ Lars Eidinger (Party Autistic Disco – Pop is pop and art is art). Tehnicienii au demontat decorul din John Gabriel Borkman de la Burgtheater, Viena şi au aranjat scena pentru party, cu lumini, ecran de proiecţie şi masa pentru DJ (pe care Lars Eidinger urcă din cînd în cînd ca să anime publicul), bar (cu băuturi servite în pahare de sticlă). Party-ul are loc chiar pe scenă, delimitată de sală doar prin­tr un cordon. Nimeni nu pare stresat că se strică/murdăreşte ceva (şi nici nu se întîmplă lucruri grave, dar, desigur, cîteva pahare sparte au rămas pe scenă). Garderoba este deschisă toată noaptea. După succesul din ultimii ani, cînd accesul la petrecere a fost liber, anul acesta, organizatorii au decis să introducă bilete de 5 euro. În schimbul biletelor, primim brăţări de hîrtie. În numai două ore, Berliner Festspiele s-a transformat din scenă de teatru mainstream în club de noapte. Colega din Rusia, Ana Iacimeneva, producător la Opera din Ekaterinburg, are un „şoc pozitiv“. De ce? „Pentru că pe o scenă de teatru se poate întîmpla aşa ceva.“ Germanii nu au nici o legătură cu veneraţia, cu „sfînta scîndură“ sau „templul teatrului“, şi asta este reconfortant. Găsesc aici o naturaleţe, absentă acasă şi redescoperită la Berlin, a lucrurilor în pas cu timpul, o nonmuzeificare. Evoluţiile sînt fireşti, nefiresc este să le opreşti. La Berlin, nu se mumifică nici arta performativă şi nici spaţiile, în general.

Lars Eidinger, actorul emblematic al lui Thomas Ostermeier de la Schaubühne, vedetă în Germania şi în afara ei („Eidinger şi Ostermeier fac un teatru de export“, spune unul dintre ghizii noştri), atrage un public tînăr cu dubla sa identitate, de om de teatru/film şi DJ în cluburi. Aflu că în Germania teatrul nu e considerat tocmai cool şi că tinerii sînt mai interesaţi de muzică, vizual sau media, dar la spectacolele pe care le-am văzut, sălile au fost pline, chiar dacă nu a jucat Eidinger.

Oameni

Contactul pe care Theatertreffen îl realizează cu oamenii de teatru străini (critici, manageri culturali, artişti) prin intermediul Programului Vizitatorilor al Ministerului de Externe al Germaniei este esenţial pentru ambele părţi. Germanii îşi prezintă scena teatrală (inclusiv zona noninstituţională, învăţămîntul artistic – din perspectivele profesorilor şi ale studenţilor – şi spaţiile de joc), acţiune prin care evită închiderea în bula proprie, iar străinii înţeleg un sistem teatral şi forţa lui (inclusiv cea financiară). Dar programul oferă şi interconectarea unor oameni din întreaga lume şi compararea unor tipuri de teatru şi a unor contexte culturale complet diferite.

Dramaturg, actor, compozitor, Charlie Haffner din Sierra Leone a avut un şoc financiar la Berlin. Investiţia germană anuală în artele performative (teatru, dans, operă) – reamintesc cifra din primul articol, două miliarde de euro – este inimaginabilă pentru ţara lui în care PIB abia atinge 5000 de miliarde de dolari americani. Greu de imaginat a fost şi pentru Claus Caesar, dramaturg la Deutsches Theater Berlin, că există ţări în care nu se pot investi aceşti bani în artele performative. O altă problemă a fost durata show-urilor. Charlie Haffner, dar şi Mandla Mbothwe (Creative Manager la Artscape Theatre Center din Africa de Sud) şi Martha Mukaiwa (critic de artă din Namibia) au reclamat lungimea spectacolelor, deşi 90 sau 120 minute sînt durate normale în Europa. În Africa însă, show-urile au în medie 40-50 minute şi sînt urmate de discuţii, pentru că teatrul face parte din procesul de educaţie. Scriitor şi curator de arte performative, Zhao Chuan din Shanghai promovează forme noi de teatru social, alternative la cel instituţional (conservator şi eminamente estetic) într-un context politic neprietenos cu astfel de iniţiative. Ihab Zahdeh este actor şi director artistic al Teatrului Yes din Hebron, Cisiordania (Palestina), singurul teatru care a existat vreodată în acest oraş. Prin urmare, misiunea sa este să introducă şi să dezvolte conceptul de teatru într-o comunitate care nu-l cunoaşte, în special prin spectacole şi ateliere pentru copii şi adolescenţi (educaţia generaţiilor tinere). Daniel Lassard este actor şi regizor într-o companie de teatru de limbă franceză, dintr-un oraş de limbă engleză, dintr-o provincie preponderent franceză din Canada. Este o minoritate într-o minoritate şi scopul său este să păstreze cultura franceză în zona engleză canadiană. Micile detalii arată marile diferenţe culturale, sociale, politice.

Desigur, au fost prezenţi şi oameni de teatru care funcţionează în contexte cunoscute. Dáša Ciripová lucrează pentru Festivalul de la Nitra, Slovacia. Dóra Büki este managerul teatrului independent Proton din Budapesta, al cărui cofondator este regizorul de teatru şi film Kornél Mundruczó. Mark Ball este director artistic al LIFT – bienala londoneză de teatru. Artur Gukasian organizează în Erevan (Armenia) High Fest International Performing Arts Festival. Artiştii şi criticii din America de Sud se ocupă de teatru politic şi dans contemporan. Dincolo de diferenţe, constatăm că avem aceleaşi preocupări şi probleme.

De fapt, în Berlin am cunoscut oameni, nu sisteme sau clădiri. Nemţii ştiu cel mai bine asta. Încă nu au terminat de reconstruit şi nu cred că vor termina vreodată, sînt într-un perpetuum mobile arhitectural, precum liftul Pater noster văzut la Ministerul de Externe, care nu se opreşte din rotaţia lui, astfel încît trebuie să urci şi să cobori din mers (asemenea ascensoare se găsesc în clădirile vechi din Germania). Identitatea se (re)con­struieşte în funcţie de realitate, timp, loc şi de oamenii din jur.

Le mulţumesc ghizilor noştri germani – pe care i-am botezat „angels“ –, artişti în viaţa de zi cu zi: Ariane Pauls, Boris Abel şi Vincent Bozek. Pentru mine, Berlinul are chipul lor.

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Arthur Ghukasyan, Judith Buss

Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.
O cineastă de redescoperit jpeg
O cineastă de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.