Berlin. Ibsen

Publicat în Dilema Veche nr. 643 din 16-22 iunie 2016
Berlin  Ibsen jpeg

● Un duşman al poporului de Henrik Ibsen; adaptarea: Dietmar ­Dath; traducerea: Hinrich Schmidt-Henkel; regia: Stefan Pucher; scenografia: Barbara Ehnes; costume: Annabelle Witt; muzica: Christopher Uhe; video: Ute Schall; lighting design: Frank Bittermann; dramaturgia: Andreas Karlaganis. Cu: Markus Scheumann, Isabelle Menke, Sofia Elena Borsani, Timur Blum, Sinan Blum, Robert Hunger-Bühler, Siggi Schwientek, Tabea Bettin, Nicolas Rosat, Matthias Neukirch. Muzică live: Becky Lee Walters. Filmare live: Ute Schall. Schauspielhaus Zürich.

Teatrul german pare îndrăgostit de Henrik Ibsen. În Theatertreffen 2016, showcase-ul teatrului de limbă germană organizat de Berliner Festspiele, au fost selecţionate două producţii din afara Germaniei, Un duşman al poporului (Schauspielhaus Zürich) şi John Gabriel Borkman (Burgtheater im Akademietheater, Viena), dar în repertoriul teatrelor germane am găsit multe titluri ibseniene, şi nu doar textele explicit politice (Peer Gynt la Deutsches Theater). Direct sau subtil, marea majoritate a spectacolelor germane este focusată pe politic.

Un duşman al poporului este o producţie elveţiană în regia lui Stefan Pucher, unul dintre regizorii germani importanţi. Textul, rescris de Dietmar ­Dath, a fost conectat cu problemele contemporane. Punctul de pornire este un centru spa în care apa este poluată din cauza exploatărilor prin fracturare hidraulică. Subiectul este însă pierdut pe parcursul spectacolului, căci interesul se mută în zona discursului politic şi a manipulării prin noile media. Scandalul izbucneşte pe portalul DEMOnline, Internetul şi reţelele de socializare sînt parte esenţială din instrumentarul manipulării politice. Este identificată o pseudo-realitate livrată pe post de realitate: democraţia este mimată, căci atît presa online, cît şi campania electorală funcţionează pe bază de scenarii. Transparenţa se realizează prin interfeţe digitale care prelucrează adevărul. „Digital participation“ permite un fals control al societăţii asupra politicului. În foaierul teatrului, publicul este invitat să asiste la campania electorală, discursurile sînt live, dar, de fapt, totul este regizat şi asta este observabil mai ales de către spectatorii rămaşi în sală, care pot urmări pe un ecran transmisia dezbaterilor din care transpare o realitate fabricată. Spectacolul este puternic marcat de video, cu filmare în timp real, proiecţii care permit panoramarea (plan întreg / plan detaliu) şi multiperspectivarea scenei. Elementul central este o machetă a centrului spa, vizibilă integral numai prin filmare, şi care este piesa esenţială la final: ea este ridicată în podul teatrului, ­lăsînd să se vadă o „rădăcină“ imensă. Practic, problema apei otrăvite este doar vîrful aisbergului.

Dincolo de cîteva trimiteri la politica locală, spectacolul elveţian abordează tema universal valabilă a minciunii electorale. Decorul este steril, dominat de tehnologie. Actorii joacă sec, cu o distanţare dusă în extrem, aproape fără nuanţă, expozitiv şi cumva necharismatic. Markus Scheumann se descurcă însă ceva mai bine în rolul doctorului Stockmann, are o angoasă care seduce oarecum. Costumele au constituit un mister pe care nici dramaturgul Andreas Karlaganis nu a reuşit să-l elucideze în discuţia pe care am avut-o: deşi acţiunea este plasată în prezent, costumele sînt din anii ’70.

●  John Gabriel Borkman de Henrik Ibsen; traducere de Martin Thomas Pesl; regia şi adaptarea: Simon Stone;  decor: Katrin Brack; costume: Tabea Braun; muzică: Bernhard Moshammer; lighting design: Frie­drich Rom; dramaturgie: Klaus Miss­bach. Cu: Martin Wuttke, Birgit Minichmayr, Max Rothbart, Caroline Peters, Nicola Kirsch, Roland Koch, Liliane Amuat. Burgtheater im Akademietheater, Viena.

Producţia vieneză John Gabriel Borkman pare a fi, la prima vedere, un spectacol pur estetic. Sub direcţia tînărului Simon Stone, premiat în Austria pentru regia acestui spectacol (Nestroy Theatre Award 2015) şi care semnează şi adaptarea textului, show-ul se conectează direct la actualitate (Facebook, Internet, Britney Spears etc.), dar rămîne esenţial într-o zonă poetică. Mai puţin cunoscută în România (dar jucată la Berlin – anul trecut, în Theatertreffen, a fost prezentă o producţie a Teatrului „Maxim Gorki“ în regia Karinei Henkel), piesa îl are în centru pe fostul bancher Borkman, condamnat pentru delapidare, la ceva timp după ieşirea acestuia din închisoare. Cu o carieră terminată şi fără speranţa de a-şi repara demnitatea, el este prins între relaţiile amoroase cu două femei, soţia şi sora acesteia, şi o alta, complicată, cu propriul fiu. Întreaga acţiune se petrece în casă, mai puţin ultima scenă, moartea lui Bork­man, care are loc undeva, afară, în zăpadă. În spectacolul lui Simon Stone, scandalul de corupţie în care a fost implicat Borkman a lăsat urme pe Internet, el şi soţia încă se confruntă cu ruşinea şi dezonoarea care le-au dezagregat micul univers familial. Însă Stone preferă comedia dramei, astfel încît toate personajele sînt un pic caricaturizate, amuzante şi efervescente. În plus, decorul inten­ţionat feeric conţine, la rîndul său, o doză de ironie căci în „interior“ ninge liniştit, cu fulgi mari, de la început pînă la sfîrşit. Personajele apar / se ridică din zăpadă – care se aşterne într-un strat tot mai gros – sau îşi fac intrarea spectaculos, derapînd ca Fred Astaire. Conceptual, ideea decorului este aceeaşi cu aceea din Prinz Friedrich von Homburg, regizat de Armin Petras la Teatrul „Maxim Gorki“ (doar că acolo era vorba de o ploaie continuă) şi explicaţia e simplă: este vorba de aceeaşi scenografă, Katrin Brack.

Şi totuşi, cu puţină detaşare faţă de frumuseţea în sine a ninsorii, se observă că spectacolul configurează un matriarhat oarecum agresiv. Megalomanul Borkman, distrus de închisoare, devine prizonierul-bufon al celor două femei, este sfîşiat între nevoia lor de posesiune şi lipsa lor de iubire. Femeile sînt dominatoare în isteria lor, provocată de lupta pentru acest bărbat ruinat. Cu o interpretare excelentă (cea mai bună, alături de cea din der die mann, din tot ce am văzut în Theatertreffen), spectacolul este proaspăt şi viu. (va urma)

Călătorie realizată la invitaţia Ministerului de Externe al Republicii Federale Germania şi susţinută de Institutul Goethe şi Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Oana Stoica este critic de teatru.

FotoL T.  Dorendorf, M. Werner

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

legume botosani (1) jpg
Județul suprinzător din România care poate hrăni peste două milioane de români. Zona cu potențial incredibil nevalorificată suficient
Botoșani, unul dintre cele mai sărace județe din România, are de fapt un potențial agricol imens, spun specialiștii în domeniu. Datorită caracteristicilor sale geografice, dar și a tradițiilor agro-zoo ale localnicilor, această zonă nord-moldavă poate hrăni mai bine de 10% din populația țării.
spital gorj
Putea fi salvat adolescentul care a murit așteptând o ambulanța? Chirurg pediatru: „Nu mai e de competența nimănui, aici s-a ajuns”
Medicul chirurg de la spitalul din Târgu-Jiu care a refuzat să opereze un adolescent de 16 ani, motivând că nu are competențe de chirurg pediatru, este în culpă, potrivit unei legi recent adoptate. Dincolo de lege, rămâne în schimb răspunderea profesională, spune un medic cu mii de pacienți operați.
image png
Ce făcea Silviu Prigoana cu piciorul-proteza, atunci când făcea dragoste. Câți bani a plătit, cel mai mult, pentru o femeie
Silviu Prigoană a participat cu doar câteva zile înainte de a muri în podcastul lui Bursucu. Emisiunea online nu a fost difuzată în totalitate, ci doar câteva segmente. De acolo am putut afla unele din experiențele sale de viață. Acela a fost momentul în care regretatul om de afaceri a mărturisit su
explozie arad jpeg
Presupușii criminali ai milionarului din Arad s-au îmbogățit peste noapte după îndeplinirea misiunii
Cei doi bărbați, suspectați de moartea milionarului Ioan Crișan, s-au îmbogățit „peste noapte”, la scurt timp de la dispariția omului de afaceri arădean. La peste trei ani de la actul criminal, aceștia au o situație financiară precară.
atac de cord Pixabay jpg
Fructul care întărește inima, reduce grăsimea abdominală și previne un atac de cord
Afinele, aceste fructe mici și aromate, sunt cunoscute nu doar pentru gustul lor deosebit, ci și pentru multiplele beneficii asupra sănătății. Studii numeroase demonstrează că un consum regulat de afine contribuie la întărirea inimii, reduce grăsimea abdominală și diminuează semnificativ riscul de a
Vacanță de Revelion altfel în trei țări diferite Colaj Maria Manole Facebook
Cum să petreci vacanța de Revelion în trei țări, 10 zile, cu mai puțin de 1.500 de euro, două persoane
Grupurile de călătorii de pe Facebook sunt adesea surse excelente de inspirație pentru pasionații de aventuri și explorări neconvenționale. Un exemplu este povestea unui cuplu care a sărbătorit trecerea dintre ani 2023–2024 explorând România, Ungaria și Georgia.
Deschidere Transfăgărăşan în 2022 Foto CNAIR
Când ar putea începe modernizarea Transfăgărășanului. Care este stadiul proiectului
După mai multe decenii pe parcursul cărora nu s-a investit aproape nimic, în toamna anului viitor ar putea începe în sfârșit lucrările de modernizare la Transfăgărășan, considerat de mulți drept cel mai spectaculos drum din lume.
image png
Un bărbat de 27 de ani a șocat pe toată lumea: „Nu mă deranjează că iubita mea face amor cu alți bărbați, atâta timp cât pot să privesc asta”
Infidelitatea partenerei de viață a semănat în mintea partenerului ei dorința de a o vedea în timp ce face dragoste cu alți bărbați. Ulterior, și-a dat seama că acest fetiș nu este unul tocmai sănătos și și-a dorit să afle ce anume din interiorul lui l-a determinat să gândească și să simtă așa.
euro foto pixabay jpg
Un fost bancher explică secretul băncilor românești cu profit dublu față de cele occidentale. „Wow, magie bancară?”
Cunoscutul analist economic Radu Georgescu arată cum reușesc băncile românești să aibă o profitabilitate dublă față de cele vechi, în condițiile în care aproape toate companiile au probleme.