Băieţii pe acoperişul fierbinte

Publicat în Dilema Veche nr. 809 din 22-28 august 2019
Băieţii pe acoperişul fierbinte jpeg

● Biloxi Blues, de Neil Simon, traducere: Ştefan Statnic, Regia: Mircea Rusu, light design: Cristian Ciopată, sunet: Daniel Nae. Cu: Liviu Romanescu, Eduard Cîrlan / Dragoş Dumitru, George Burcea, Sorin Dobrin, Daniel Hara, Valentin Paraschivu, Crina Matei / Silva Helena Schmidt, Bogdan Florea / Mihai Munteniţă, Sara Cuncea, Anca Ionel, Diana Toma, Andreea Beatrice Lazăr. TNB, Amfiteatru. 

Piesa celebră a lui Neil Simon, Biloxi Blues, scrisă în 1984 şi ecranizată în 1988, în regia lui Mike Nickols, cu Matthew Broderick (care jucase şi în spectacol) şi Christopher Walken, este unul dintre cele mai jucate texte contemporane. Partea a doua a unei trilogii semiautobiografice (denumită Eugene Trilogy, primul episod – Brighton Beach Memoirs, ultimul – Broadway Bound), Biloxi Blues este o incursiune în măruntaiele armatei americane care pregătea soldaţi pentru al Doilea Război Mondial. Acţiunea se petrece într-o unitate militară din Biloxi, Mississippi, în 1943, iar personajele sînt tineri abia ieşiţi din şcoală care parcurg, odată cu instrucţia militară, şi maturizarea. Personajul narator, Eugene (alter ego al lui Neil Simon), un scriitor aspirant, prezintă viaţa cazonă ca o povestire, încercînd să contureze cît mai precis personajele (colegii de armată) şi destinele lor. Uneori, Eugene participă el însuşi la naraţiune, dar nu are niciodată acţiuni importante şi nu ia decizii esenţiale pentru restul soldaţilor, plasîndu-se voluntar în rolul comentatorului. În textul original (şi în film), una din mize este duritatea vieţii cazone, reliefată prin confruntarea dintre neexperimentaţii soldaţi şi sergentul Merwin J. Toomey, întruchipare a disciplinei militare impuse prin metode neortodoxe, adept al unei moralităţi inflexibile, aplicate cu forţa. Uneori, textul îşi dovedeşte vîrsta: de exemplu, pedepsirea unui personaj pentru homosexualitate trece destul de repede, fără contextualizare (în 1943, homosexualitatea era delict); identitatea evreiască a două personaje, inclusiv naratorul, nu este conectată în nici un fel cu războiul pentru care acestea erau pregătite şi în care antisemitismul avea un rol major; unele personaje funcţionează ca stereotipuri etnice, profesionale sau de gen – evreul fricos şi interesat de bani, prostituata care „educă“ sexual recruţii şi are o poveste lacrimogenă (un abuz neexploatat dramaturgic), iubita adolescentă şi inocentă etc. Dar greutatea textului vine din analiza masculinităţii, a formării personalităţilor prin explorarea camaraderiei şi a maturizării într-un cadru specific, armata, şi într-un timp în care valorile sociale se răsturnau. Patriarhatul era pe cale să piardă teren, ca şi discriminările etnice şi de gen. Ele sînt încă acolo, în textul lui Simon, în timpul războiului care zgîlţîia atunci lumea, dar după terminarea lui se întrezărea o nouă eră. Neliniştea încleştării armate şi a lumii care îi va urma pîndesc ca un animal de pradă dincolo de umorul lui Neil Simon.

foto 2 mihaela petre jpg jpeg

Spectacolul de la TNB datează din 2012 şi a fost creat de către actorul Mircea Rusu, aici în calitate de profesor la UNATC, pentru foştii săi studenţi, care tocmai absolviseră facultatea de actorie. Preluat de Teatrul Naţional din Bucureşti prin programul „Uşi deschise pentru toţi“, spectacolul continuă să se joace după șapte ani, cu distribuţia modificată, astfel că în reprezentaţia de la începutul lunii august au jucat doar o parte dintre actorii iniţiali. Într-un spaţiu gol, cu cîteva elemente – geamantane de lemn din care „se face“ tren, cazarmă etc. şi un pat „adevărat“, care reprezintă universul prostituatei Rowana (Crina Matei) –, regizorul atenuează conflictul cazon, accentuînd procesul de maturizare a tinerilor prin prietenie, solidaritate, învăţarea unor reguli de viaţă (onestitate, onoare, demnitate, corectitudine), începerea vieţii sexuale şi descoperirea iubirii. Maturizarea lor este accelerată de războiul care îi aşteaptă pentru a-i testa la alt nivel, care include curajul, suferinţa, chiar moartea. Replicile sînt alerte şi inteligente, personajele sînt cărnoase, deşi ele reprezintă mai degrabă tipologii (tocilarul nevolnic fizic, băiatul cu muşchi care vrea o carieră în armată, fricosul, cel slab la minte, dar puternic etc.). În ciuda schimbărilor de distribuţie, actorii evoluează bine, individual şi ca grup. Sînt stăpîni pe personaje, de la veteranii Liviu Romanescu (Eugene – omniscient, cu umor), Daniel Hara (sergentul Toomey – rigid, puternic şi veridic în momentul de fragilitate) şi Valentin Paraschivu -(Joseph Wykowski – muşchi, şmecherie, autosuficienţă şi tuşe umane) la nou veniţii George Burcea (Roy Selridge – fizic impunător şi minte scurtă), Bogdan Florea (Don Carney – fragil, mai ales psihic) şi Sorin Dobrin (James Hennesey – lucid, mereu în gardă, probabil din cauza „ilegalităţii“ orientării sale sexuale). Arnold Epstein, personajul principal al semificţiunii lui Eugene, un tip vulnerabil prin fizicul anemic, simţul dreptăţii şi spiritul educat (calităţi neapreciate în armată), este jucat de Dragoş Dumitru din distribuţia iniţială, alternativ cu Eduard Cîrlan. Am văzut spectacolul cu Eduard Cîrlan, actor interesant în teatru (joacă în spectacolele lui Alexandru Dabija de la TNB, Recviem şi Două loturi) şi film (Radu Jude l-a distribuit în Inimi cicatrizate şi Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari), nu doar prin fizionomia specială, ci şi prin acurateţea interpretării, prin umorul fin şi prin inteligenţa cu care nu-şi supralicitează datele fizice. Deşi joacă (aparent) mult, personajele sale nu sînt de prim plan (cu această excepţie), dar Cîrlan este un actor care merită roluri vizibile.

Reprezentaţia din august a avut loc în spaţiul inaugurat în această vară la TNB, Amfiteatru. Este noua „sală“ a teatrului, amplasată pe acoperişul clădirii (echivalează cu fostul La Motoare, unde se juca teatru în aer liber înainte de renovarea imobilului), în spaţiul fostei Săli Ronde a Centrului Naţional al Dansului de la etajul al patrulea al teatrului (la etajul al treilea se află acum o cafenea cu terasă în aer liber). Bine dotat tehnic – sunet impecabil pentru teatru în aer liber –, spaţiul a găzduit spectacole ale TNB, dar şi independente. Pînă la sfîrşitul lunii, Amfiteatru va funcţiona ca un cinema în aer liber. Şi dacă vremea este bună, spaţiul va rămîne deschis pentru teatru şi film şi în septembrie. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihaela Petre

Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.
O cineastă de redescoperit jpeg
O cineastă de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă.
Exotic & orchestral jpeg
Exotic & orchestral
Danezii Efterklang se aventurează prin părțile noastre să-și prezinte cel mai recent album, cu adevărat unul de primăvară, încărcat de candoare și speranță, în contrasensul mersului mondial al lucrurilor.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.