Arta ipocriziei şi ipocrizia artei

Publicat în Dilema Veche nr. 585 din 30 aprilie - 6 mai 2015
Arta ipocriziei şi ipocrizia artei jpeg

● Tattoo de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes, regia: Radu Afrim; scenografia: Dragoş Buhagiar; video: Andrei Cozlac. Cu: Ali Deac, Daniel Plier, Emöke Boldizsár, Cristina Juks, Daniel Bucher. Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu, secţia germană.  

„Dacă pasezi publicului răspunderea pentru spectacol, el se gîndeşte la ceva şi tu te-ai scos.“ Replica din

, piesă scrisă de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes şi montată de Radu Afrim la Secţia Germană a Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, conţine o bună parte din problematica textului. Piesa face o analiză complexă asupra conceptului de „artă“: ce este arta, accesibilitatea ei, limitele abstractului/conceptualului, diferenţa între artă şi non-artă, frivolitatea artei contemporane, relaţia dintre artist şi public, implicarea publicului în actul artistic, responsabilităţile artistului/publicului etc. Arta în raport cu morala. Arta şi publicul ei. Arta şi artistul. Omul ca obiect de artă. Arta şi banii. Arta şi umanitatea. 

Narativ,

este o comedie neagră cu trei artişti, vecinul lor (personajul „rescris“ de Afrim ca un retardat social, o tipologie pe care regizorul o aduce mereu pe scenă, atras de vulnerabilitatea ei) şi un curator. Cuplul Lea (Emöke Boldizsár) – Fred (Daniel Plier), ea, actriţă, el, scriitor, amîndoi în criză financiară şi artistică, trăieşte într-un apartament minuscul în care a montat un studio de radio cu emisie pe Internet (scenografia lui Dragoş Buhagiar: un spaţiu cubist, dominat de alb în decor şi de culori vii în costume). Ascendenţa ei maghiară şi cea franceză a lui (biografii născocite de regizor) răbufnesc comic în momentele de erotism şi de furie. Vecinul Alex (Daniel Bucher), consumator de ursuleţi Haribo, întregeşte acest menaj. Apariţia lui Tiger (Ali Deac), artist conceptual de succes în America tuturor visurilor şi tuturor posibilităţilor, fost iubit al Leei – detaliu generator de gelozii – produce vii dezbateri despre artă. Căci Tiger arată, la propriu, ca un tigru: tatuajele care îi acoperă tot trupul sînt capodopere ale artei decorării corpului uman şi îl transformă într-un produs artistic, motiv să-şi lase corpul moştenire Leei. Situaţia este întoarsă pe toate părţile, cu argumente morale şi estetice (gîndul se duce ţintă la Marina Abramovici şi la testarea limitelor artei, inclusiv prin punerea corpului său la dispoziţia publicului, înarmat cu obiecte care o puteau ucide, în

). Ce poate fi considerat artă? Între poziţiile elitiste, dar certificate ale cuplului Lea – Fred şi perspectiva anarhistă, provocatoare a lui Tiger există nu numai o distanţă filozofică, ci şi una afectivă, atîta vreme cît argumentele implică manipulare emoţională/sexuală pe care artistul o exercită asupra Leei şi surorii ei, Naomi (Cristina Juks). Dar manipularea lui Tiger este mult mai amplă decît pare la prima vedere. După moartea sa – aparent autoprovocată – într-un accident, Lea şi Fred se trezesc acasă cu corpul lui Tiger, „moştenit“ şi îmbălsămat. E moral să păstrezi un cadavru uman pe post de operă de artă? Se dezumanizează acest corp-obiect astfel încît să devină vandabil? Care este relaţia între artă şi

şi ce rol joacă moralitatea în această relaţie? Moştenirea macabră provoacă însă o a doua schimbare de perspectivă. Lucrarea newyorkeză pe care o pregătea Tiger vizează exact această dispută privind moralitatea artei şi relaţiile umane. Practic, Tiger îşi înscenează moartea şi „moştenirea“ pentru a surprinde reacţiile prietenilor săi, care, înregistrate, constituie noua sa operă. O a treia schimbare de paradigmă scoate povestea din realitate şi o plasează strict în limitele ficţiunii, în romanul lui Fred, lecturat de Lea. Tot acest joc de deconstrucţii este o şaradă între real şi iluzie, între moral, imoral şi amoral, între viu şi video, practic, între adevăr şi manipulare. 

De obicei, show-urile lui Radu Afrim provoacă o analiză dinspre spectacular spre text căci imaginarul regizorului – operă de artă în sine, vizuală şi conceptuală deopotrivă – este atît de puternic încît reclamă primul analiza. În cazul de faţă, regizorul merge în parteneriat cu textul – o scriitură densă, lungă, surprinzătoare, care are nevoie de timp pentru a ajunge la „cestiune“, asta fiind una dintre mărcile lui Igor Bauersima (din păcate, nu ştiu alte piese de Réjane Desvignes) – pe care îl susţine în stilu-i caracteristic. Afrim face un spectacol „de interior“, formulă mai puţin folosită în stilistica personală. Mă refer la lipsa spaţiului imaginar din spectacol, a acelei extrarealităţi care prelungeşte realitatea şi care, împreună cu interioarele, constituie binomul de bază al spectacolelor sale (element specific afrimian). Sigur, există în

un perete de ecrane pe care rulează o serie de proiecţii, inclusiv „accidentul“ lui Tiger şi care funcţionează ca un minimum de extrarealitate, dar poetica rămîne predominant una a interiorului (aşa cum era şi în

(opţiune 9) la Baia Mare). Acesta este un motiv ca Afrim să construiască spectacolul, cu toată demenţa ideilor vehiculate, în limitele realului – de exemplu, scena lungă de început care explicitează relaţia dintre Lea şi Fred de la erotic la conflictual sau momentul în care Tiger îşi argumentează teoriile artistice, „sculptîndu-l“ pe Fred cu un tirbuşon – pe care le mai dinamitează ironic, în joacă (spargerea convenţiei de loc pentru a permite unui personaj să facă un traseu imposibil în logica spaţiului).

Afrim şi-a dovedit şi aici talentul de descoperitor şi şlefuitor de actori. Cel care beneficiază major de aceste aptitudini ale regizorului este tînărul actor Ali Deac, care dovedeşte în rolul lui Tiger o expresivitate bine nuanţată şi forţa unui parcurs complex al personajului, căruia îi susţine veridic toate schimbările de perspectivă.  Ali Deac uzează şi abuzează de corpul său, îi testează limitele, dovedindu-i mobilitatea şi flexibilitatea. Ceea ce face el este un tur de forţă, atît la nivel de corporalitate, cît şi ca actorie clasică, de text. De altfel, toţi actorii funcţionează bine în spectacol: Daniel Plier cu un stil precis, Emöke Boldizsár, comic-haotică şi cu o sexualitate retro, Cristina Junks şi Daniel Bucher pe muchie de cuţit, ea incert îndrăgostită, dar cert nimfomană, şi el cu o candoare între realitate şi prefăcătorie. 

este un spectacol provocator pe tema limitelor artei, moralităţii şi vieţii în vremuri în care singura religie unanim acceptată la nivel mondial este cea a profitului.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: D. Dumitru, A. Bulboacă

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cât de scumpă a ajuns una dintre cele mai faimoase stațiuni de pe litoral. „Lasă că Lidl nu e departe, iar la bulgari ne completăm stocul”
Românii sunt întâmpinați cu prețuri mari pe litoral, iar mulți dintre ei sunt dezamăgiți de asta. Inventivi, unii dintre ei se duc să-și cumpere bere de la supermarket, iar țigări și alimente de la vecinii bulgari. Mai greu este cu șezlongurile, care sunt mai scumpe ca în Creta sau Mamaia.
image
Fenomenul care schimbă complet satele pădurenilor. Cum arată așezările după decenii de depopulare VIDEO
După mai mult de jumătate de secol în care cele mai multe sate din Ținutul Pădurenilor s-au aflat într-un regres continuu al numărului de locuitori, înfățișarea așezărilor din Munții Poiana Ruscă a suferit transformări uimitoare.
image
Inima frântă poate fi vindecată. Cât costă intervenția
Cercetătorii susțin că prin stimularea electrică a creierului ar putea fi ameliorată suferința emoțională cauză de o despărțire. Altfel spus, există un remediu pentru ceea ce popular numim „inimă frântă”, care i-ar putea ajuta pe cei care suferă de depresie ori negativitate.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.