Ang├ęlica Liddell jele┼čte

Publicat în Dilema Veche nr. 542 din 3-9 iulie 2014
Ang├ęlica Liddell jele┼čte jpeg

ÔŚĆ Ping Pang Qiu, de Ang├ęlica Liddell. Cu: Ang├ęlica Liddell, Lola Jim├ęnez, Fabi├ín Augusto G├│mez Boh├│rquez, Sindo Puche. La Festivalul Interna┼úional de Teatru Sibiu. 

O femeie ├«n rochie ro┼čie, cu o peruc─â turcoaz, roste┼čte un monolog despre China. Vorbe┼čte ├«ncet, impersonal, dar ├«┼či expune non┼čalant un s├«n sau ├«┼či ridic─â obraznic rochia peste talie. Nu poart─â lenjerie intim─â. Este seduc─âtoare, cu o senzualitate afi┼čat─â indiferent, care frizeaz─â uneori, aparent accidental, eroticul. O expunere deta┼čat─â, nu rece, mai degrab─â nep─âs─âtoare, care capteaz─â senzorial privirile, ├«n timp ce textul, de┼či rostit neutru, sun─â visceral poetic. Ping Pang Qiu este un performance politic cu un scenariu nenarativ ┼či o structur─â postdramatic─â, ├«n care Ang├ęlica Liddell curatoriaz─â texte, imagini, ac┼úiuni ┼či obiecte prin care ├«ncearc─â s─â conceptualizeze dispari┼úia Chinei sub dictatura comunist─â. Spectacolul dezbate rela┼úia ├«ntre dictatur─â ┼či intimitate, modul ├«n care prima o distruge pe a doua. Efectul de bumerang ÔÇô cu referire direct─â la Revolu┼úia Cultural─â ┼či Mao ÔÇô prin care ÔÇ×evolu┼úiaÔÇť politic─â duce la extinc┼úia societ─â┼úii are corespondent ├«n identitatea individului: identificarea proprie a autoarei la intersec┼úia ├«ntre disciplin─â, pasiune ┼či ambi┼úia de a ├«nv─â┼úa cele 4000 de caractere chineze┼čti ÔÇ×pentru a putea ├«ndura disperareaÔÇť. Spectacolul este o introspec┼úie ├«ntr-o Chin─â disp─ârut─â sub dictatur─â, depersonalizat─â prin controlul abuziv al vie┼úii personale. Tinerii chinezi, pentru care Mao este o legend─â, s├«nt victimele propagandei. Formula teatral─â folosit─â de Ang├ęlica Liddell este una radical postmodern─â, bazat─â pe performarea conceptelor. Spectacolul nu ┼úine cont de construc┼úii dramaturgice ┼či dramatice, mai degrab─â asociaz─â monoloage ┼či ac┼úiuni ├«ntr-un construct performativ. Ang├ęlica Liddell performeaz─â dezinvolt, dezinhibat, asum├«ndu-┼či postura unei Chine indecente politic, indecente moral, indecente uman.  

Spectacolul inventariaz─â diferite elemente de cultur─â chinez─â, de la caracterele necesare pentru lectur─â la statuetele miniaturale ce ├«ntruchipeaz─â armata (├«n rela┼úie direct─â cu doi solda┼úi chinezi ├«n pantaloni scur┼úi, interpreta┼úi de actori), de la a┼ča-numita ÔÇ×diploma┼úie Ping PongÔÇť care a relaxat rela┼úiile americano-chineze ├«n anii ÔÇÖ70 (invitarea echipei de tenis de mas─â a SUA ├«n China, urmat─â de vizita pre┼čedintelui Nixon) ┼či a dus la ÔÇ×orbireaÔÇť Americii ├«n fa┼úa ├«nc─âlc─ârii drepturilor omului la Beijing (efectul de bumerang), de la imaginea iconic─â a omului care a blocat cu m├«inile goale tancurile din Pia┼úa Tiananmen, la Micu┼úa Carte Ro┼čie a lui Mao, din care doctrina comunist─â este recitat─â litanic. Pe fundalul operei lui Gluck ÔÇô Orfeu ┼či Euridice, Ang├ęlica Liddell ini┼úiaz─â un demers de eliberare de obsesia unei Chine iubite, abandonat─â acum ÔÇ×mor┼úiiÔÇť, o Euridice niciodat─â reg─âsit─â, anihilat─â de ├«ndoctrinarea cultural─â ┼či teroarea politic─â (ÔÇ×un om f─âr─â doctrin─â seam─ân─â mai mult cu un omÔÇť). Ping Pang Qiu este un drum ├«n infern pentru a constata dispari┼úia unei lumi ┼či efectele acestei dispari┼úii, este o rela┼úie ca un sistem de p├«rghii ├«ntre dragostea pentru China cea vie ┼či ura fa┼ú─â de fantoma ei nevrotic─â, este pl├«nsul de dup─â moarte: ÔÇ×Cum e posibil ca o iubire a┼ča plin─â de dorin┼ú─â s─â fie criticat─â?ÔÇť  

Performance-ul se ridic─â pe dou─â axe, una politic─â, care porne┼čte aparent pro-China comunist─â ┼či sf├«r┼če┼čte prin r─âsturnarea paradigmei, ┼či alta personal─â, care reclam─â (in)capacitatea de a iubi c├«nd obiectul dorin┼úei este distorsionat p├«n─â la anihilare. Zgomotul sec al mingilor de ping-pong ÔÇô sport practicat de mul┼úi copii chinezi ÔÇô care sar la perete peste un corp pr─âbu┼čit pe masa de tenis, sun─â ritmic, ca gloan┼úele. ├Änregistrarea momentului c├«nd un om singur opre┼čte, pentru c├«teva clipe, tancurile s─â p─âtrund─â ├«n Pia┼úa Tiananmen genereaz─â o reac┼úie de contaminare: Ang├ęlica Liddell reia gesturile opozantului, corpul ei se ÔÇ×muleaz─âÔÇť dup─â al lui. Nu este vorba de mimetism, ci de preluarea unei ac┼úiuni ┼či asumarea unui mesaj, de subminarea unui regim dictatorial printr-o mi┼čcare corporal─â inofensiv─â, care ├«ns─â paraziteaz─â sistemul ca un virus (de exemplu, ├«n Rusia, Pussy Riot ├«┼či manifest─â opozi┼úia fa┼ú─â de Vladimir Putin dezvelindu-┼či s├«nii). Un gest politic este un gest personal, ┼či invers, jocul nevrotic al actorilor se dovede┼čte a integra aceste mi┼čc─âri subversive, dar ┼či unele simbolice precum pozi┼úia performerei aplecat─â peste masa de tenis ├«n timp ce pl├«nge, metafor─â a unui popor oprimat, abuzat, sacrificat pentru pacea ┼či economia mondiale ├«n timp ce America ÔÇ×nu vedeÔÇť crima. Sau corpul Ang├ęlic─âi Liddell, dezvelit, nudul adorat al femeii albe iubite de un chinez ÔÇô dragoste interzis─â, c─âci ÔÇ×s─â iube┼čti o femeie alb─â este contrarevolu┼úionarÔÇť (ÔÇ×dar conduc─âtorul a spus c─â americanii s├«nt prietenii no┼čtri acumÔÇť ÔÇô ipocrita diploma┼úie Ping Pong). Un corp care pulseaz─â ├«n dragoste ┼či se cere iubit, dar ┼či un corp care agonizeaz─â. Ce lume este aceea ├«n care dragostea este contrarevolu┼úionar─â ┼či trebuie ├«n─âbu┼čit─â cu napalm? Ori fluturarea sincron a Micu┼úei C─âr┼úi Ro┼čii a lui Mao pe muzica lui Gluck din Orfeu ┼či Euridice, imagine a unui popor ├«ndoctrinat, depersonalizat. Ping Pang Qiu este un spectacol despre suferin┼ú─â ┼či disperare, despre abuz ┼či acceptarea lui, este un show viu, ├«n care performerii plonjeaz─â f─âr─â rezerve ┼či inhibi┼úii ceea ce radicalizeaz─â expresia ┼či anuleaz─â conven┼úia. O viziune dur─â, necosmetizat─â asupra r─âului uman care deruteaz─â publicul (├«n special pe cel din Rom├ónia, nu tocmai familiarizat cu o astfel de onestitate artistic─â). Este o form─â de violen┼ú─â ├«n aceast─â sinceritate, ├«n acest dispre┼ú vomitat pe scen─â cu disperare.  

Artist cu o amprent─â profund personal─â ÔÇô ceea ce face ca invitarea ei la Sibiu, ├«n FITS, s─â reprezinte un gest de curaj ÔÇô, Ang├ęlica Liddell a fost marea revela┼úie a Festivalului de la Avignon ├«n 2010, c├«nd a prezentat acest spectacol, partea a doua a unei trilogii despre China. ├Än limba rom├ón─â i s-au publicat dou─â piese, So┼úii Palavrakis (├«n antologia Teatru spaniol contemporan 2, editat─â de Funda┼úia Cultural─â ÔÇ×Camil PetrescuÔÇť ┼či revista Teatrul azi) ┼či Casa for┼úei (Antologia pieselor prezentate ├«n sec┼úiunea ÔÇ×spectacole ÔÇô lectur─âÔÇť, Festivalul Interna┼úional de Teatru Sibiu, 2014). De altfel, Antologia FITS 2014 este un instrument util (poate nu ┼či confortabil, din cauza dimensiunilor mari) de lucru pentru regizori ┼či actori, c─âci cuprinde texte ale unor dramaturgi de impact, precum Neil LaBute, ale unora cu un univers interior foarte personal, ca Ang├ęlica Liddell ┼či Wajdi Mouawad, sau ale scriitorilor tineri precum Alexandra Badea, prezent─â ├«n volum cu Pulverizare, piesa care a ob┼úinut Marele Premiu pentru literatura dramatic─â ├«n 2013, decernat de Centrul Na┼úional al Teatrului din Fran┼úa. FITS ├«┼či asum─â permanent riscuri ┼či asta ├«l face incitant.  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: G. Sanz

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.