Această tăcere care ţîşneşte

Publicat în Dilema Veche nr. 463 din 27 decembrie 2012 - 3 ianuarie 2013
Această tăcere care ţîşneşte jpeg

● Efectul Genovese, de Alina Nelega; regia: Gavriil Cadariu; scenografia: József Bartha; cu: Nicolae Cristache, Cătălina Mustaţă, Diana Avrămuţ, Sergiu Marocico. Teatrul Naţional Tîrgu – Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“ 

După o lungă staţionare într-un con de umbră, Teatrul Naţional din Tîrgu-Mureş – instituţie-mamut, cu două companii, una română, „Liviu Rebreanu“, cealaltă maghiară, „Tompa Miklos“ – dă semne că ar vrea să iasă la lumină. Două spectacole ale maghiarilor coproduse împreună cu Studio Yorick lansează un dramaturg, Csaba Szekeley. Românii plusează cu un program de dramaturgie contemporană inaugurat cu textul Alinei Nelega, Efectul Genovese şi cu un al doilea program, „Teatru de risc“ – „dedicat tinerilor creatori şi proiectelor lor“, adică „celor care doresc să rişte plecînd de la un text nou care n-a mai fost montat, o viziune scenografică, un mod nou de a gîndi interpretarea actorului sau un alt mod de a lucra cu actorul în teatru sau în performance“ – al cărui prim episod a fost MEDE/EA, text şi regia Roxana Marian.

Efectul Genovese ridică problema inacţiunii, boală contagioasă în societatea românească, dar nu numai. Numele sindromului – Genovese – vine de la o americancă ucisă pe stradă, fără ca cineva să intervină, deşi au existat martori. Sindromul trecătorului grăbit sau al responsabilităţii difuze, cum i se mai spune, „este o manifestare psihologică care presupune că o persoană este mai puţin probabil să intervină într-o situaţie de criză cînd sînt prezente şi alte persoane care ar putea ajuta decît dacă ar fi singură“. Concret, fiecare crede că va interveni altcineva sau ezită să ia atitudine dacă ceilalţi nu o fac. Solidaritate în inerţie. Alina Nelega identifică acest sindrom în timpul comunismului sub forma tăcerii cu care poporul a fost complice regimului. Dosarele Securităţii, scoase trunchiat la lumină (după ce multe au fost pierdute, mistificate, distruse), afectează major acum viaţa celor implicaţi, aşa cum a făcut-o, la vremea ei, Poliţia politică. Textul semnalează acest tsunami al lustraţiei care ar trebui să înceapă prin ne-minciună. Adevărul! ţipă o tînără către părinţii ei care i-au ascuns colaborarea cu Securitatea. Dar care este adevărul? Şi după ce îl afli, cu ce instrumente îl judeci? Poţi să judeci azi pe cei care au tăcut sau au colaborat ieri, ca să-şi salveze viaţa, a lor şi a altora? Poţi să îţi justifici laşitatea de ieri prin frică sau conformism? Cei tineri vor să afle, cei în vîrstă vor să ascundă. Lupta se dă între intoleranţă şi băgatul sub preş. Încercăm să înţelegem; dar putem judeca? Meritul textului şi al spectacolului este că nu dă verdicte, ci pune întrebări. Cei care au opus rezistenţă (ca tînăra pianistă care vorbeşte înaintea concertului despre artişti şi spectatori îngheţaţi de frig în sălile de spectacol) au fost lăsaţi în offside, să se expună singuri. Marea masă a tăcut, s-a conformat normei. Cum se poate judeca asta? De ce nu s-a vorbit atunci? De ce nu se vorbeşte acum?

Spectacolul se construieşte simplu, auster, fără false complexităţi. O dramă de familie generată de dosare de Securitate, o confruntare între generaţii şi conştiinţe, între sacrificii şi nevoia de adevăr. În Sala Studio a teatrului mureşean, spaţiul de joc, gol, este delimitat de scaunele spectatorilor puse în cerc, iar actorii se amestecă în public. Un cor antic, vocea comunităţii funcţionează ca generator şi disturbator de conştiinţă, în acelaşi timp, mai puţin judecată publică şi mai mult bîrfa de pe la colţuri. Este o poveste a noastră, despre noi, oricare dintre noi. Se întîmplă multora, unii n-au aflat încă, dar o vor trăi. Două lucruri sînt crude în acest spectacol: ideea că noile generaţii cresc în minciună, perpetuată în absenţa unei lustraţii, şi faptul că aceleaşi noi generaţii învaţă foarte repede (sau e instinct?) să folosească trecutul ca armă (şantaj). Între căutarea adevărului şi vînătoarea de vrăjitoare, graniţa e foarte subţire. Dar tema din Efectul Genovese este, totuşi, conformismul, inacţiunea ca atitudine civică, inatitudinea. Finalul lărgeşte cadrul, de la tăcerea complice din comunism la cea de astăzi, cînd trecem muţi pe lîngă moartea celorlalţi. Corul invocă neutru o serie de crime/sinucideri cu martori, dar la care nimeni nu vede sau nu aude nimic. E bine să nu te amesteci într-o tragedie individuală. Aşa cum e bine să nu te amesteci nici într-una naţională. Asta pare a fi constanta tranziţiei dintr-o lume în alta: tăcerea care ne-a unit.

● MEDE/EA sau Despre fericirea conjugală, scenariul şi regia: Roxana Marian; scenografia: Alina Herescu; cu: Elena Purea, Costin Gavază, Diana Avrămuţ, Luchian Pantea, Emilia Banciu. Teatrul Naţional Tîrgu-Mureş, compania „Liviu Rebreanu“ 

Cu MEDE/EA sau Despre fericirea conjugală m-am întîlnit în „Programul de practică teatrală pentru regiunile de vest şi nord-vest“, derulat de Teatrul 74 din Tîrgu-Mureş, în 2011. Textul era interesant, dar sufocat de o regie confuză. Compania „Liviu Rebreanu“ a reluat piesa ca episod-pilot al unui program numit „Teatru de risc“. Regia aparţine, de data aceasta, chiar autoarei. Definit ca poem dramatic în proză, textul este o reinterpretare a piesei antice, în cheie contemporană. Ce poate determina o femeie de azi să se răzbune pe bărbatul său, ucigîndu-şi şi ucigîndu-i copiii? Roxana Marian renunţă la pruncucidere (Neil LaBute reinterpreta Medeea într-o piesă scurtă, păstrînd finalul), dar găseşte altă modalitate letală de exprimare a urii. Problema e cum se ajunge la această ură? Piesa face o scanare a dezagregării unui cuplu în contextul bombardării agresive din media şi publicitate cu sloganuri utopisto-consumeriste despre fericirea absolută şi iubirea ideală. Branduri care vînd, „fericirea“ şi „iubirea“ sînt vidate de esenţă şi reduse la interfaţă, la cuvînt. Conceptul Roxanei Marian este limpede (foarte folosit): pe un platou TV se filmează un reality-show în care subiectul senzaţional este tragedia unei familii. Medeea (Elena Purea) şi Iason (Costin Gavază) conturează drama din monoloage interioare, fără nici o interacţiune între ei. Aceasta este, de fapt, fisura: necomunicarea (şi ea un brand, negativ), simptom al unei boli urbane, însingurarea. Între nevoile Ei neîmplinite, devenite frustrări, şi construcţia Lui imaginară a unei vieţi perfecte pe care, însă, este incapabil să o realizeze (Iason e un antierou) se cască o prăpastie cît toată psihanaliza lui Freud. Ura creşte încet, bine alimentată de nemulţumiri, tăceri, minciuni, într-o lume care propovăduieşte, aproape obscen, fericirea. A nu fi fericit devine un păcat de care eşti exclusiv vinovat. Ura Medeei este noua formă a fericirii, iar tăcerea a fost cea care i-a despărţit. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: C. Ganj

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

banner jean paler jpg
Jean Paler revine pe Litoral, la 72 de ani: „Îmi ajung banii numai pentru sâmburii de cireșe”. Ce pensie are după 50 de ani de actorie?
Jean Paler revine pe Litoral, la 72 de ani: „Am bani numai pentru sâmburii de cireșe”, Ce pensie are, după 50 de ani de actorie?
PTgwMCZoYXNoPWE1MWJiYTY0NGU1YTQ4MmMwYzI0MzVmZjFlN2I2OTM0 thumb jpg
Cum a dat lovitura o româncă în Las Vegas: „Fața mea arată groaznic, dar mă simt incredibil”
Alice Ardelean, în vârstă de 33 de ani, a reușit să obțină prima sa victorie în UFC, cea mai prestigioasă promoție de arte marțiale mixte din lume. Sportiva româncă s-a impus în fața braziliencei Rayanne dos Santos, într-o gală desfășurată la Las Vegas.
Putin si Trump la Osaka FOTO EPA-EFE
Putin i-a transmis lui Trump că Rusia „va trebui să răspundă” atacurilor cu drone ale Ucrainei
Președintele rus Vladimir Putin i-a spus lui Donald Trump, într-o convorbire telefonică purtată miercuri, că Moscova va trebui să răspundă atacurilor recente cu drone ale Ucrainei, a declarat președintele american.
paul ciprian pintea   foto fb alunita voiculescu jpg
Senatorul POT, cunoscut pentru gafele din CV și dosarele penale, a trecut la PSD. Titus Corlățean: „S-a depășit linia roșie!”
Senatorul Paul Ciprian Pintea, ales pe listele POT și devenit cunoscut după ce a menționat în CV că urmează cursuri la Academic Singles – un site de matrimoniale – s-a afiliat grupului parlamentar PSD.
Constantin Mituleţu-Buică. foto mediafax
Fostul preşedintele AEP Mituleţu Buică a fost achitat în dosarul în care era acuzat de abuz în serviciu
Magistraţii bucureşteteni l-au achitat miercuri pe fostul preşedinte al AEP, Constantin-Florin Mituleţu-Buică, în dosarul în care era acuzat de abuz în serviciu.
gica hagi gica popescu foto sportpictures jpeg
Lui Gică Hagi i se face vânt din România: „Ar fi bine să plece într-un alt campionat”
Antrenorul Gică Hagi a plecat de la Farul, unde a rămas doar acționar majoritar.
aparate colectare ambalaje SGR  foto Auchan jpg
Cum a reușit un bărbat să câștige sute de mii de lei prin sistemul SGR. Ar fi dat lovitura cu un singur pet
În doar patru luni, un bărbat din Chitila, județul Ilfov, ar fi cauzat un prejudiciu de peste 700.000 de lei prin exploatarea ilegală a sistemului RetuRo SGR. Suspectul este acum cercetat penal pentru înșelăciune.
Gergely Gulyas FOTO EPA EFE jpg
Ungaria: „Dezastrul de la Salina Praid, cauzat de neglijență umană”. Statul vecin oferă sprijin României
Neglijenţa umană se află „în mod clar” la originea dezastrului de la Salina Praid, a declarat șeful de cabinet al premierului ungar Viktor Orban, Gergely Gulyas.
Nicolae Ceaușescu, vizitând spitalul de copii „Grigore Alexandrescu”, după cutremurul din 4 martie 1977 (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 36/1977)
Dictatorul Nicolae Ceaușescu și mortalitatea infantilă în 1980
Regimul comunist de la București a investit în combinate gigantice după cum dicta Moscova și este clasic combinatul metalurgic din Galați, o copie ideologică a celui de la Magnitogorsk.