A fost sau n-a fost?

Publicat în Dilema Veche nr. 546 din 31 iulie - 6 august 2014
A fost sau n a fost? jpeg

● Viză de clown, de Saviana Stănescu, regia: Alexandru Mihail, scenografia: Vladimir Turturică. Cu: Nicoleta Lefter, Marius Damian, Meda Victor, Alexandru Papadopol, Ionuţ Kivu, Relu Poalelungi. Teatrul Odeon. 

Spectacolul de final de stagiune al Teatrului Odeon, Viză de clown, prezentat în avanpremieră în prezenţa autoarei textului, Saviana Stănescu, a regizorului Alexandru Mihail şi a doi dramaturgi americani invitaţi (Rajiv Joseph şi José Rivera, ambii cu texte montate pe scenele româneşti) pare a fi episodul al doilea dintr-un diptic despre imigranţi şi emigrare. Primul termen al dipticului ar putea fi În container, spectacolul dramaturgului moldovean Constantin Cheianu, în regia lui Cristian Ban, dar şi Blifat, în regia lui Alexandru Mihail, pe un text de Gabriel Pintilei (ambele spectacole ale Odeonului). În container documentează fuga de acasă: o reţea clandestină organizează plecarea (în containere) în mult visata Irlanda, a moldovenilor care evadau dintr-un alt container, mare cît o ţară. Blifat, ultimul spectacol al lui Alexandru Mihail înainte de plecarea în SUA (unde a obţinut un masterat în regie la Yale School of Drama), era o scanare a familiei disfuncţionale româneşti, la rîndul ei un container care conţine clişeele relaţiilor de cuplu şi ale celor dintre părinţi şi copii, o cuşcă din care îţi doreşti să evadezi. A-ţi lua lumea în cap este o formă de eliberare de sufocare, indiferent ce te înăbuşă, familia sau ţara. Revenind la raţionamentul de mai sus, primul termen al dipticului se constituie din poveşti despre locul din care fugim, acest „acasă“ care merită să fie părăsit şi care, în piesa Savianei Stănescu, este sugestiv descris de un clovn: „Am plecat de acasă (n. red. – Republica Moldova) din cauză că nu mai puteam să fac oamenii să rîdă.“ „Acasă“ este acolo unde oamenii sînt trişti. Tot mai des se invocă starea de depresie naţională – ca mediu nociv – drept motiv de imigrare (un clişeu: „dincolo oamenii sînt relaxaţi“). Saviana Stănescu pare să spună că visul american s-a schimbat şi nevoia de siguranţă materială, fără să fie abandonată, a fost lăsată în plan secund, fiind devansată de împlinirea personală. Să fie noul vis american găsirea iubirii? Acesta este visul omenirii de la începuturi, dar nu ştiu dacă piesa se constituie într-un semn că pragmatica societate americană (alt clişeu) caută fericirea şi în altă parte decît contul în bancă.

Concret, textul porneşte de la o ştire despre o filieră de imigrare, controlată de un român şi un ucrainean, prin care au ajuns în SUA peste 800 de imigranţi ilegali, cu vize false de artişti de circ (aliens with extraordinary abilities in the circus). De aici apare şi titlul original al piesei – Aliens with extraordinary abilities, care uzează de multiplele sensuri ale cuvîntului aliens (străini, imigranţi, apatrizi, extratereştri). Imaginînd două dintre aceste destine, Saviana Stănescu explorează o lume marginală, la limita supravieţuirii, într-o continuă luptă pentru a ancora în visul american. Mediul este o Americă dură, insensibilă la poveşti lacrimogene, necruţătoare cu vulnerabilii, nerăbdătoare cu suferinţa, o Americă rece, care căleşte firile fragile cu indiferenţa ei la durere. Un clovn din Republica Moldova (Nadia) şi un altul rus, devenit şofer de taxi (Borat) ajung în centrul lumii, The Big Apple, New York, „oraşul care nu doarme niciodată“ şi despre care se spune că, dacă ai reuşit acolo, ai reuşit oriunde (încă un clişeu). Vor reuşi Nadia şi Borat? Poveştile lor ating toate punctele dintr-o sinusoidă dramatică: speranţă, disperare, aventură, imprevizibil, comic, tragic, oniric. Cu o structură fragmentară, alertă, textul prilejuieşte un spectacol dinamic, cu treceri rapide dintr-o scenă în alta, în care prioritare sînt naraţiunea şi caracterele. Pe o podea acoperită de graffiti (din păcate, nu se vede întreg desenul din sală), spaţiile sînt identificate printr-un obiect-simbol (canapea, cabină telefonică etc.). Scenografia lui Vladimir Turturică permite mişcarea rapidă între spaţii, este axată pe utilitate şi sugestie, construită să servească textului. Clovnul Ginger – numele de scenă al moldovencei Nadia – îşi cîştigă existenţa făcînd animale din baloane şi trucuri pentru copii (ca personajele din Ich clown, spectacolul Verei Ion şi al lui Sorin Poamă, încă un posibil prim termen în diptic, care descria o altă perspectivă, a celor care pleacă temporar şi se întorc acasă). Expresia ludică a omenirii, clovnul întrupează în aceste texte fragilitatea societăţii, zona ei vulnerabilă, călcîiul lui Ahile. Borat face taximetrie la negru pentru o reţea mafiotă albaneză. Amîndoi fug de poliţiştii de la Imigrări, variantele democratice ale Poliţiei Politice de acasă, din perioada comunistă (activă încă), forme ale fricii care acaparează, în mintea Nadiei şi a lui Borat, identitatea fiecărei persoane întîlnite (toate personajele secundare se concentrează în aceste două caractere, interpretate de Ionuţ Kivu şi Relu Poalelungi). Nadia şi Borat visează bani de chirie şi statut legal. Cît de ieftin a devenit visul american?

Regizorul Alexandru Mihail dovedise o mînă sigură în anteriorul său spectacol de la Teatrul Odeon, Blifat. De data aceasta, el s-a dovedit şi mai ferm în a struni povestea, în a-i coagula sensurile şi a da spaţiu personajelor. Căci Viză de clown este, în primul rînd, un spectacol de personaj care beneficiază de interpretări fericite. Alexandru Papadopol devine, cu abilitate, dintr-un personaj iritant, unul providenţial. Foarte potrivită este Meda Victor în Lupita, reuşind să fie credibilă fără clişee într-un personaj latino, frumoasă fără vulgaritate şi autoritară fără răutate, afişînd un soi de umanitate americană, care uită, dacă e cazul, de bani, fără a-şi pierde pragmatismul. Marius Damian este, poate, cel mai colorat personaj, un potlogar ratat din Estul Europei, grobian, egoist, melancolic şi alcoolic, dar cu umor. Pentru Nicoleta Lefter, rolul Ginger/Nadia aduce ceva diferit faţă de anterioarele sale prestaţii, un personaj eminamente bun, naiv şi blînd, pe care reuşeşte să îl facă veridic, emoţionant, comic cu măsură şi tragic fără patetism. De cîţiva ani, actriţa parcurge un traseu profesional bogat, în care acumulează experienţe şi îşi şlefuieşte instrumentele de lucru, intuiţia şi tehnica ei s-au aprofundat, a devenit mai puternică şi a ajuns, cu subtilitate, să domine scena.

Deşi plecată din România din 2001, Saviana Stănescu a dus la New York nevrozele est-europene pe care continuă să le investigheze în textele sale, în poveşti şi personaje în permanentă căutare de finaluri fericite. În Viză de clown, scriitoarea alege două finaluri, un happy-end pe care îl răstoarnă fără ezitare. Visul american rămîne doar un vis. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: O. Tibăr

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Magazin Auchan din Rusia FOTO Profimedia
Economia Rusiei se prăbușește. Inflația a accelerat, în timp ce UE urmează să impună un nou pachet de sancțiuni
Inflaţia a accelerat în luna noiembrie în Rusia, până la 8,9% în ritm anual, a anunţat Oficiul federal de statistică, înainte de o reuniune de politică monetară la Banca Rusiei, la care ar putea fi decisă o nouă majorare a dobânzii de bază, care este deja la un nivel record în ultimii 20 de ani.
Reconstituire a unei temnițe medievale  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL JPG
Secretele înfiorătoarelor temnițe medievale. „Niște puțuri uriașe ce seamănă cu infernul”
Câteva cetăți medievale din România au păstrat camerele întunecoase folosite de foștii lor stăpâni ca închisori și săli de tortură. Însă nu numai beciurile acestor edificii erau destinate condamnaților, iertați de pedeapsa unei morți rapide.
marina voica jpeg
Bărbatul care a înșelat-o pe Marina Voica, după ce a rămas văduvă: „Nu l-am prins, dar l-am bănuit și am spus tot”
Marina Voica, una dintre cele mai carismatice, talentate și frumoase cântărețe a avut o viață demnă de scenariul unui film. A avut două căsnicii de-a lungul timpului, iar după moartea ultimului soț a fost victima infidelității.
banner dan helciug png
hacker profimedia jpg
BNR: Riscurile cibernetice sunt ridicate. Incidentele din sectorul bancar au crescut în ultimii ani
BNR menţionează că riscurile cibernetice rămân ridicate în contextul geopolitic tensionat şi al evoluţiei digitalizării şi inteligenţei artificiale, incidentele din sectorul bancar fiind în creştere în ultimii ani.
Schengen shutterstock 9 jpg
Parlamentul Olandei a aprobat aderarea României și Bulgariei la Schengen. Extremistul Geert Wilders a încercat să blocheze decizia
Ţările de Jos au dat oficial undă verde admiterii complete a Bulgariei şi României în spaţiul Schengen, în urma unui vot în parlamentul olandez care a avut loc miercuri şi care a susţinut decizia recentă a guvernului în acest sens.
FOTO Ramona Florea / Facebook
Un tânăr de 17 ani a fost dat dispărut în Capitală. Poliția cere ajutorul populației. Unde a fost văzut ultima oară
Poliţia Capitalei a fost sesizată miercuri cu privire la dispariția unui minor, care a plecat de la o adresă din Sectorul 1 și nu a mai revenit până în prezent.
vladimir putin gettyimages jpg
De ce Putin este tot mai interesat de inteligența artificială: „Rusia trebuie să participe pe picior de egalitate în cursa globală”
Liderul de la Kremlin, Vladimir Putin, a anunțat miercuri că Rusia va dezvolta inteligența artificială, în încercarea de a contesta dominația Statelor Unite în una dintre cele mai promițătoare și cruciale tehnologii ale secolului XXI.
  Alina Laufer se simte arestată la domiciliu