Acest oraş e în grija locuitorilor săi

Publicat în Dilema Veche nr. 279 din 18 Iun 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Două evenimente au deschis vara în Bucureşti: "Noaptea Albă a Galeriilor" şi "Street Delivery". "Noaptea Galeriilor" a ajuns la a treia ediţie, iar "Street Delivery" a închis strada pentru maşini şi a deschis-o pentru oameni, pentru a patra oară. Sînt evenimente care dezvoltă un cîmp cultural nou, în care participarea şi interacţiunea sînt termenii de bază. Totul pentru redobîndirea spaţiului public şi a spaţiilor de reflecţie publică. Aceste evenimente dau sens unor comunităţi spontane, ele combină elemente sociale, culturale şi ideologice care în general sînt slab reprezentate în oraş. Accentul pus pe colaborare şi reţea " ambele sînt evenimente de reţea, cu participanţi care se auto-coordonează, nu sînt centralizate şi fixate într-o singură direcţie " le transformă în instituţii temporare, în care regulile se pot rezuma simplu: deschidere şi acces liber. În acest an, cele două evenimente-platformă s-au intersectat în seara de vineri spre sîmbătă, cînd traseul propus de "Noaptea Galeriilor" a inclus şi strada Verona, unde se aflau cîteva dintre spaţiile de expunere. Aceste platforme îşi dovedesc vitalitatea într-o zonă culturală în care nici statul şi nici domeniul privat nu excelează. Sînt interstiţii sociale care vor genera următoarea mutaţie culturală a oraşului. Într-o retorică a crizei, aceste două evenimente, un mix de solidaritate şi interes cultural privat, demonstrează că economia înrederii e singura funcţională. Reţeaua invizibilă a lumii vizuale "Noaptea Albă a Galeriilor", desfăşurată în noaptea de vineri (12 iunie) spre sîmbătă, a ajuns la a treia ediţie. Dacă nu poţi ajunge la toate spaţiile de expunere înseamnă că platforma s-a extins, depăşind cadrul comunităţii artistice: 28 de spaţii deschise, proiecţii de filme în aer liber şi peste 100 de artişti au compus traseul nopţii albe. Eu am început călătoria de la Atelier în tranziţie, un spaţiu temporar, într-un subsol de pe Edgar Quinet. La intrare, pe zidurile dintre două blocuri, street-artiştii (IRLO, ZangaKid) erau la muncă. Peste stradă, la Centrul de Introspecţie Vizuală, puteai vedea expoziţia "Am dubii", o serie de filme video ale artiştilor Jesse Jones şi Declan Clarke, curator: Ştefan Tiron. Nu puteai să nu remarci vocile şoptite care citeau din Manifestul Partidului Comunist. La CIV puteai să faci o călătorie audio prin zonă (parte a proiectului "Ars Telefonica" de anul trecut, prin care s-a lansat Centrul) sau să participi la lansarea catalogului "Ars Telefonica". La un an după lansare, coerenţa acestui spaţiu non-comercial de expunere, unitatea vizuală şi deschiderea către arta contemporană din estul european fac din el un proiect special şi reuşit. Am continuat traseul spre "UNA Galeria", unde erau expuşi premianţii Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, promoţia 2008-2009. Din păcate, lucrările erau expuse (la) comun, într-o configuraţie care cu siguranţă nu putea fi opera unui curator: genuri, tehnici, intenţii şi atitudini diferite reunite fără nici un concept, în acelaşi spaţiu. La ALERT Studio, aflat la o stradă distanţă, oamenii socializau în faţa celor două cămăruţe cu instalaţii şi lucrări (artişti: Emanuel Borcescu, Alina Buga, Cătălin Burcea, IRLO, NOPER). Pe Christian Tell s-a deschis acum cîteva luni spaţiul Laika, o galerie într-o cameră. Am vizitat expoziţia lui Dan Beudean, o lume cu accente mistice şi ironice, cu instalaţii din obiecte reciclate, colaje şi intervenţii pe lucrări existente de design interior comunist. Călătoria a continuat la galeria H’art unde expoziţia de "pictură obsedată de centralitate" a Ancăi Mureşan, "Pînă la urma zilelor", e una dintre cele mai plictisitoare văzute în acea noapte. La point contemporary, expoziţia "lih" a lui Gili Mocanu, chiar dacă e prezentată într-un mod inovator, e probabil la fel de plictisitoare. point contemporary e o galerie comercială nouă, pe două niveluri (Strada Icoanei, nr. 15), cu o atitudine glamour pentru colecţionarii care tocmai se nasc şi în România. La Galeria Posibilă au fost proiectate trei piese video-art: Bob’s your uncle (Nicu Ilfoveanu & Michele Bressan), A.S.B.T (Matei Bejenaru) şi Felicia spune (Răzvan & Irina Botea), se bea socată şi se mînca budincă cu cireşe şi căpşune. Am ajuns la Paradis Garaj (un spaţiu alternativ într-un fost garaj pe strada Batiştei, organizat de Claudiu Cobilanschi şi Ştefan Tiron) unde tineri şi adolescenţi schimbau colecţii de surprize Turbo şi sărbătoreau un revelion ad-hoc. Am lăsat party-ul în urmă şi am ajuns la Cărtureşti, unde se află prezentat conceptul pavilionului românesc de la Bienala de Arhitectură de la Veneţia de anul trecut: Bolt, sau scaunul în trei picioare. Am încheiat traseul pe lîngă Gara de Nord, la Galeria Andreiana Mihail. Expoziţia "Nimic mai de preţ ca valoarea zilei" (artişti: Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Mureşan, Mona Vătămanu şi Florin Tudor, curator: Magda Radu) examinează trecutul comunist din mai multe puncte de vedere şi prin optica unor artişti din generaţii diferite, utilizînd medii diferite. Montajele fotografice şi litografiile lui Ion Grigorescu, Manifestul Partidului Comunist în păsărească (Ciprian Mureşan) şi instalaţia video a Monei Vătămanu şi a lui Florin Tudor sînt cîteva lucrări care nu trebuie ratate. Îmi pare rău că nu am ajuns la Galeria 29 (într-un bloc de la capătul oraşului) " un proiect al artistului Mircea Nicolae, la Centrul Naţional al Dansului " un performance de Manuel Pelmuş şi "Cartea cu desene", şi nici la Galeria 26 unde expunea Nicolae Comănescu 3 în 1: Muştar, Cenuşă & Noroi. În aceeaşi noapte a fost lansat site-ul www.me moriecolectiva.org care vrea să reunească amintirile anilor 1950-2000 într-un "aer de familie". Au fost proiectate imagini din colecţie la Muzeul Ţăranului Român şi pe faţada Teatrului Naţional de Operetă. "Noaptea Albă a Galeriilor" e un eveniment necesar pentru stabilirea unei reţele active de artişti, curatori şi public în Bucureşti. Cele 28 de spaţii de expunere sînt de două ori mai multe ca anul trecut şi probabil mai puţine ca anul viitor. Această platformă, iniţiată de Suzana Dan şi Silvia Rogozea, face posibil un mediu de interacţiune în Bucureşti, pe care altfel nici administraţia publică, nici mediul privat nu-l pot oferi. Spaţiul public reinventat "Street Delivery" ar trebui să se întîmple săptămînal, nu doar pe 12, 13 şi 14 iunie. Ajuns la a patra ediţie, e o platformă care militează pentru recîştigarea spaţiului pietonal şi transformarea străzii Arthur Verona într-o axă culturală a oraşului. Mixul de patrimoniu, producţie contemporană, inovaţie, solidaritate, concerte şi arta străzii este revigorant într-un Bucureşti pierdut din punct de vedere urbanistic. Avînd la un capăt librăria Cărtureşti (care, pe zi ce trece, devine un centru cultural complex găzduind spaţii expoziţionale, librărie, ceainărie şi terasă cu verdeaţă) şi în celălalt " parcul Grădina Icoanei, lîngă care a fost amplasată o scenă, "Street Delivery" a adunat pentru trei zile cele mai diverse stiluri de viaţă şi de expresie. Carte, dar şi biciclete. În grădina Cărtureşti s-a organizat o bibliotecă în aer liber, unde puteai citi o carte la umbră sau puteai primi stickere şi manifeste anarhiste. De altfel, o parte dintre cărţi aveau ca temă anarhismul. În acelaşi spaţiu exista şi un free shop, loc în care puteai face trocuri instant sau pur şi simplu lăsai obiecte culturale şi luai altele (CD-uri, cărţi, haine, electronice). Pe stradă exista şi un atelier de legătorie manuală pentru cei pasionaţi de epoca Gutenberg, dar şi spaţii amenajate pentru lectură: lîngă expoziţia de bandă desenată, unde copiii răsfoiau intens cărţile, sau la un vechi pick-up unde sîmbătă Alice în Ţara Minunilor făcea o audienţă de invidiat. Sîmbătă şi duminică mai mulţi poeţi (Marius Ianuş, Cosmin Perţa, Teodor Dună), la invitaţia lui Răzvan Ţupa, au compus poeme relaţionale: vorbeai cu poetul şi acesta îţi scria poemul. Vis-

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.