Acest oraş e în grija locuitorilor săi

Publicat în Dilema Veche nr. 279 din 18 Iun 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Două evenimente au deschis vara în Bucureşti: "Noaptea Albă a Galeriilor" şi "Street Delivery". "Noaptea Galeriilor" a ajuns la a treia ediţie, iar "Street Delivery" a închis strada pentru maşini şi a deschis-o pentru oameni, pentru a patra oară. Sînt evenimente care dezvoltă un cîmp cultural nou, în care participarea şi interacţiunea sînt termenii de bază. Totul pentru redobîndirea spaţiului public şi a spaţiilor de reflecţie publică. Aceste evenimente dau sens unor comunităţi spontane, ele combină elemente sociale, culturale şi ideologice care în general sînt slab reprezentate în oraş. Accentul pus pe colaborare şi reţea " ambele sînt evenimente de reţea, cu participanţi care se auto-coordonează, nu sînt centralizate şi fixate într-o singură direcţie " le transformă în instituţii temporare, în care regulile se pot rezuma simplu: deschidere şi acces liber. În acest an, cele două evenimente-platformă s-au intersectat în seara de vineri spre sîmbătă, cînd traseul propus de "Noaptea Galeriilor" a inclus şi strada Verona, unde se aflau cîteva dintre spaţiile de expunere. Aceste platforme îşi dovedesc vitalitatea într-o zonă culturală în care nici statul şi nici domeniul privat nu excelează. Sînt interstiţii sociale care vor genera următoarea mutaţie culturală a oraşului. Într-o retorică a crizei, aceste două evenimente, un mix de solidaritate şi interes cultural privat, demonstrează că economia înrederii e singura funcţională. Reţeaua invizibilă a lumii vizuale "Noaptea Albă a Galeriilor", desfăşurată în noaptea de vineri (12 iunie) spre sîmbătă, a ajuns la a treia ediţie. Dacă nu poţi ajunge la toate spaţiile de expunere înseamnă că platforma s-a extins, depăşind cadrul comunităţii artistice: 28 de spaţii deschise, proiecţii de filme în aer liber şi peste 100 de artişti au compus traseul nopţii albe. Eu am început călătoria de la Atelier în tranziţie, un spaţiu temporar, într-un subsol de pe Edgar Quinet. La intrare, pe zidurile dintre două blocuri, street-artiştii (IRLO, ZangaKid) erau la muncă. Peste stradă, la Centrul de Introspecţie Vizuală, puteai vedea expoziţia "Am dubii", o serie de filme video ale artiştilor Jesse Jones şi Declan Clarke, curator: Ştefan Tiron. Nu puteai să nu remarci vocile şoptite care citeau din Manifestul Partidului Comunist. La CIV puteai să faci o călătorie audio prin zonă (parte a proiectului "Ars Telefonica" de anul trecut, prin care s-a lansat Centrul) sau să participi la lansarea catalogului "Ars Telefonica". La un an după lansare, coerenţa acestui spaţiu non-comercial de expunere, unitatea vizuală şi deschiderea către arta contemporană din estul european fac din el un proiect special şi reuşit. Am continuat traseul spre "UNA Galeria", unde erau expuşi premianţii Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, promoţia 2008-2009. Din păcate, lucrările erau expuse (la) comun, într-o configuraţie care cu siguranţă nu putea fi opera unui curator: genuri, tehnici, intenţii şi atitudini diferite reunite fără nici un concept, în acelaşi spaţiu. La ALERT Studio, aflat la o stradă distanţă, oamenii socializau în faţa celor două cămăruţe cu instalaţii şi lucrări (artişti: Emanuel Borcescu, Alina Buga, Cătălin Burcea, IRLO, NOPER). Pe Christian Tell s-a deschis acum cîteva luni spaţiul Laika, o galerie într-o cameră. Am vizitat expoziţia lui Dan Beudean, o lume cu accente mistice şi ironice, cu instalaţii din obiecte reciclate, colaje şi intervenţii pe lucrări existente de design interior comunist. Călătoria a continuat la galeria H’art unde expoziţia de "pictură obsedată de centralitate" a Ancăi Mureşan, "Pînă la urma zilelor", e una dintre cele mai plictisitoare văzute în acea noapte. La point contemporary, expoziţia "lih" a lui Gili Mocanu, chiar dacă e prezentată într-un mod inovator, e probabil la fel de plictisitoare. point contemporary e o galerie comercială nouă, pe două niveluri (Strada Icoanei, nr. 15), cu o atitudine glamour pentru colecţionarii care tocmai se nasc şi în România. La Galeria Posibilă au fost proiectate trei piese video-art: Bob’s your uncle (Nicu Ilfoveanu & Michele Bressan), A.S.B.T (Matei Bejenaru) şi Felicia spune (Răzvan & Irina Botea), se bea socată şi se mînca budincă cu cireşe şi căpşune. Am ajuns la Paradis Garaj (un spaţiu alternativ într-un fost garaj pe strada Batiştei, organizat de Claudiu Cobilanschi şi Ştefan Tiron) unde tineri şi adolescenţi schimbau colecţii de surprize Turbo şi sărbătoreau un revelion ad-hoc. Am lăsat party-ul în urmă şi am ajuns la Cărtureşti, unde se află prezentat conceptul pavilionului românesc de la Bienala de Arhitectură de la Veneţia de anul trecut: Bolt, sau scaunul în trei picioare. Am încheiat traseul pe lîngă Gara de Nord, la Galeria Andreiana Mihail. Expoziţia "Nimic mai de preţ ca valoarea zilei" (artişti: Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Mureşan, Mona Vătămanu şi Florin Tudor, curator: Magda Radu) examinează trecutul comunist din mai multe puncte de vedere şi prin optica unor artişti din generaţii diferite, utilizînd medii diferite. Montajele fotografice şi litografiile lui Ion Grigorescu, Manifestul Partidului Comunist în păsărească (Ciprian Mureşan) şi instalaţia video a Monei Vătămanu şi a lui Florin Tudor sînt cîteva lucrări care nu trebuie ratate. Îmi pare rău că nu am ajuns la Galeria 29 (într-un bloc de la capătul oraşului) " un proiect al artistului Mircea Nicolae, la Centrul Naţional al Dansului " un performance de Manuel Pelmuş şi "Cartea cu desene", şi nici la Galeria 26 unde expunea Nicolae Comănescu 3 în 1: Muştar, Cenuşă & Noroi. În aceeaşi noapte a fost lansat site-ul www.me moriecolectiva.org care vrea să reunească amintirile anilor 1950-2000 într-un "aer de familie". Au fost proiectate imagini din colecţie la Muzeul Ţăranului Român şi pe faţada Teatrului Naţional de Operetă. "Noaptea Albă a Galeriilor" e un eveniment necesar pentru stabilirea unei reţele active de artişti, curatori şi public în Bucureşti. Cele 28 de spaţii de expunere sînt de două ori mai multe ca anul trecut şi probabil mai puţine ca anul viitor. Această platformă, iniţiată de Suzana Dan şi Silvia Rogozea, face posibil un mediu de interacţiune în Bucureşti, pe care altfel nici administraţia publică, nici mediul privat nu-l pot oferi. Spaţiul public reinventat "Street Delivery" ar trebui să se întîmple săptămînal, nu doar pe 12, 13 şi 14 iunie. Ajuns la a patra ediţie, e o platformă care militează pentru recîştigarea spaţiului pietonal şi transformarea străzii Arthur Verona într-o axă culturală a oraşului. Mixul de patrimoniu, producţie contemporană, inovaţie, solidaritate, concerte şi arta străzii este revigorant într-un Bucureşti pierdut din punct de vedere urbanistic. Avînd la un capăt librăria Cărtureşti (care, pe zi ce trece, devine un centru cultural complex găzduind spaţii expoziţionale, librărie, ceainărie şi terasă cu verdeaţă) şi în celălalt " parcul Grădina Icoanei, lîngă care a fost amplasată o scenă, "Street Delivery" a adunat pentru trei zile cele mai diverse stiluri de viaţă şi de expresie. Carte, dar şi biciclete. În grădina Cărtureşti s-a organizat o bibliotecă în aer liber, unde puteai citi o carte la umbră sau puteai primi stickere şi manifeste anarhiste. De altfel, o parte dintre cărţi aveau ca temă anarhismul. În acelaşi spaţiu exista şi un free shop, loc în care puteai face trocuri instant sau pur şi simplu lăsai obiecte culturale şi luai altele (CD-uri, cărţi, haine, electronice). Pe stradă exista şi un atelier de legătorie manuală pentru cei pasionaţi de epoca Gutenberg, dar şi spaţii amenajate pentru lectură: lîngă expoziţia de bandă desenată, unde copiii răsfoiau intens cărţile, sau la un vechi pick-up unde sîmbătă Alice în Ţara Minunilor făcea o audienţă de invidiat. Sîmbătă şi duminică mai mulţi poeţi (Marius Ianuş, Cosmin Perţa, Teodor Dună), la invitaţia lui Răzvan Ţupa, au compus poeme relaţionale: vorbeai cu poetul şi acesta îţi scria poemul. Vis-

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Fostul premier bulgar Boiko Borisov FOTO EPA-EFE
Alegeri în Bulgaria: Partidul lui Borisov, pe primul loc (exit-polluri)
Partidul conservator al fostului premier bulgar Boiko Borisov s-a clasat pe primul loc în urma alegerilor legislative de duminică, potrivit sondajelor publicate la ieşirea de la urne, însă ar putea avea mai probleme în a găsi parteneri pentru a guverna.
Alexandru Muraru/ Facebook
Alexandru Muraru, despre cazul Bălășoiu: „Există informații că îndeletnicirile lui erau cunoscute”
Deputatul PNL Alexandru Muraru a transmis că PSD datorează explicații privind scandalul sexual în care este implicat parlamentarul exclus din partid, afirmând că există informații potrivit cărora „îndeletnicirile” lui erau cunoscute.
Liderul centralei nucleare Zaporojie, Igor Murașov, a fost răpit de forțele ruse. Foto: Twitter
Directorul centralei nucleare din Zaporojie, în „detenție temporară”. Informația, confirmată de AIEA
Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică (AIEA) a confirmat sâmbătă “detenţia temporară” a directorului centralei nucleare ucrainene Zaporojie, Ihor Muraşov, transmite EFE.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.