A dou─âzecea Gal─â UNITER

Publicat în Dilema Veche nr. 429 din 3 - 9 mai 2012
A mai trecut un tîrg jpeg

Iac-a┼ča se duce via┼úa, din Gal─â ├«n gal─â. Luni 23 aprilie, orele 21, c├«nd Ion Caramitru a dat intrarea ├«n cea de-a 20-a s─ârb─âtoare anual─â a UNITER, am r─âmas holbat cu ochii-n soarele ce-mi umbrea dulcea pas─âre a tinere┼úii. Nu mai ┼čtiu cum va fi fost ├«n 1993 la Odeon, dar ┼čtiu c─â: 1) nu am ratat dec├«t o singur─â edi┼úie ├«n dou─â decenii, doar fiindc─â nu eram ├«n ┼úar─â, 2) pe atunci eram fanatizat de neuitata nebunie pe nume Richard III (Mihai M─âniu┼úiu & Marcel Iure┼č), f─âceam pagini Richard Eyre ├«n LA&I ┼či m─â l─âsam alintat de Corina ┼×uteu, energia nepereche care ne invita, pe Tania ┼či pe mine, al─âturi de Sandu Dabija, la atelierele ECUMEst, s─â le povestim str─âinilor cum devine cu teatrul ├«n dictatur─â. Estimp, am fost ├«n juriul final din 1994, al─âturi de Mihai Fotino, Victor Rebengiuc, Florica Ichim, Cristina Dumitrescu, Dumitru Solomon ┼či Irina Prodan, apoi ├«n juriile concursului ÔÇ×Piesa anuluiÔÇť, 1997, 1998, 2000, 2009, unde aveam s─â-i descop─âr pe Radu Macrinici, Petre Barbu, Saviana St─ânescu, Olga Delia Mateescu, dar ┼či, ca dramaturgi, pe Ion Mircea ┼či Liviu Ioan Stoiciu, f─âc├«nd uitate tonele de maculatur─â dactilografiat─â (care mi-au m├«ncat multe nop┼úi) cu nefericite pasti┼če la Victor Eftimiu ┼či Valeriu Anania, la Marin Sorescu, Teodor Mazilu, Ion B─âie┼ču, D. Solomon...

Chiar: umblu ├«n sacul cu amintiri ┼či (l─âs├«nd de-o parte at├«tea secven┼úe suculente, incredibile ast─âzi, cu Ion Bogdan Lefter, Marina Constantinescu, Victor Scorade┼ú, Marian Popescu ┼či Nicolae Manolescu) dau de scena cu acel Mi┼ču Fotino ├«nduio┼č─âtor de ┼čocat de refuzul junilor actori, proasp─ât angaja┼úi postrevolu┼úionar la Na┼úional, de a juca ├«n weekend. C├«te zile oi tr─âi n-am s─â uit stupefac┼úia B─âtr├«nului Me┼čter: ÔÇ×auzi, drag─â, ce abera┼úie! ─é┼čtia cic─â s├«mb─âta, duminica ┼či lunea nu calc─â ├«n teatru! Cic─â-s liberi! P─âi, unde ┼či c├«nd s-a pomenit a┼ča ceva!? Se ┼čtie de secole c─â actorul, curva ┼či chelnerul musai s─â stea nesmintit la cheremul publicului la sf├«r┼čit de s─âpt─âm├«n─â!ÔÇť.

Anul trecut, la Gal─â, ┼čtiu c-am folosit verdictul ÔÇ×desfrunzireÔÇť, pled├«nd pentru o reinventare, o resuscitare, o infuzie de imagina┼úie ├«ntru redimensionarea fenomenului. Anul ─âsta mi se ├«mbie alte epitete de jalnic─â fragilitate, precum s─âr─âcu┼ú ┼či tristu┼ú. Una peste alta, senza┼úia final─â a fost una de ÔÇ×s-a dus fala falnicei Vene┼úiiÔÇť. Poate unde-am stat, de data asta, la balcon, nemaiv─âz├«nd ┼či nesalut├«nd high life-ul breslei, f─âr─â str├«ngeri de m├«n─â, z├«mbete largi, conversa┼úii eclatant ipocrite, coate aluzive, ┼čoapte complice ┼či n─âucitoare efluvii olfactive, f─âr─â pariuri la ureche privindu-i pe c├«┼čtig─âtori, f─âr─â largile spa┼úii de snobilime luxoas─â ┼či cotoaieri diplomatice din Sala Mare a Na┼úionalului, ori de la Sala Palatului, dar, ce-i drept, ┼či f─âr─â umilele reac┼úii de animale dresate-n rezerva┼úie, ca la edi┼úiile desf─â┼čurate-n Studioul 3 sau 4 al TVR. Uneori, lucruri dintr-astea ├«ntre┼úin iluzia c─â, da, teatrul nu mai poate de bine.

Fapt e c─â, de┼či mi-am dat singur pinteni s─â m─â bucur con┼čtiincios de la orele 21 p├«n─â spre 1 noaptea, nu am reu┼čit s─â plec altminteri dec├«t sleit. Nici m─âcar iritat, decep┼úionat la modul agresiv, ca alt─âdat─â, ci resemnat ca o c├«rti┼ú─â scoas─â cu for┼úa pe brazd─â. Cu o irepresibil─â senza┼úie de pauperitate. Mult mai pu┼úine prezen┼úe de calibru. Mult mai pu┼úine vorbiri emo┼úionante. Mult mai pu┼úine momente artistice excitante. Mult mai pu┼úine spectacole ├«n chip cople┼čitor concurente.

Mult mai pu┼úine ambi┼úii regizorale ┼či actorice┼čti ├«n conflict. Mult mai pu┼úine impasuri op┼úionale la premiile de debut (├«ntre actori, autori, regizori, scenografi), ├«ntre teatrologi ┼či cronicari, ├«ntre coregrafi, p─âpu┼čari ┼č.a.m.d. Oare vom mai avea parte c├«ndva de acei evisceran┼úi pumni ├«n stomac, cu suflarea dumnezeie┼čte ├«ntret─âiat─â, ca la n─âucitoarea premiere a Ginei Patrichi? Sau de clipe de levita┼úie, ca la prezen┼úa scenic─â a unor Liviu Ciulei, Olga Tudorache, Valeria Seciu, Marcel Iure┼č, ┼×tefan Iordache, David Esrig, Hora┼úiu M─âl─âele, Victor Rebengiuc, George Banu...?

Mi se spune de peste tot s─â g├«ndesc pozitiv. S─â exalt jum─âtatea plin─â a paharului. S─â m─â bucur de ce este, nu s─â m─â lamentez de ce nu avem ┼či bovariz├«nd la ce-ar fi putut s─â fie. Cu alte cuvinte, de vreme ce tot se-alege praful, ├«ncai s─â sprijinim ce-a mai r─âmas din acoperi┼č, s─â inject─âm lapte de ciment ├«n funda┼úie ┼či s─â v─âruim copacii din gr─âdin─â ├«mpotriva omizilor.

Bun.

A┼ča c─â voi spune c─â m-au bucurat enorm premiile ob┼úinute de Mariana Mihu┼ú (ÔÇ×cea mai bun─â actri┼ú─â ├«n rol principalÔÇť: Bunica din ├Ängropa┼úi-m─â pe dup─â plint─â, la Bulandra, un uluitor amestec de for┼ú─â, disperare, isterie dominatoare, nesa┼úiu afectiv, sadism matern ┼či spulber existen┼úial) ┼či Raluca Verme┼čan (Helen din XXL, Teatrul ACT, ata┼čant─â performan┼ú─â monologal─â, o actri┼ú─â dotat─â deopotriv─â cu adrenalin─â ┼či vulnerabilitate, cu trufie, cruzime, sete de putere ┼či ging─â┼čie paradoxal─â). Dar nu-mi pot reprima imensa triste┼úe pentru ├«nfr├«ngerea lui Marian R├ólea, cu extraordinara sa partitur─â din rolul Sa┼ča Saveliev, ├«n aceea┼či ├Ängropa┼úi-m─â pe dup─â plint─â, unde are simultan vreo dou─â v├«rste ┼či trei personalit─â┼úi, duc├«nd ├«n spinare o lume ┼či-o via┼ú─â ├«n egal─â m─âsur─â vide ┼či preapline, exemplare ┼či exasperante.

M-am bucurat sincer de Yuri Kordonsky (ÔÇ×cel mai bun spectacol: Ultima zi a tinere┼úii, Teatrul ÔÇ×Radu StancaÔÇť din Sibiu), dar la fel de sincer m-a nec─âjit c─â a pierdut Costin Manoliu cu Taina iubirii (P─ârintele Arsenie Boca) la Teatrul Radiofonic.

M-a intrigat că nu a spus nimeni, într-o propoziţie măcar, despre ce este vorba în Ultimul pact, piesa Oanei Maria Cajal, premiată de juriul Casei Regale a României, ca să nu mai spun că volumul a fost de negăsit, dacă voiai să-l cumperi, în holul teatrului.

├Än schimb, ne-am regalat nu doar cu un Ioan Gyuri Pascu savuros ca-ntotdeauna (chit c─â mai trist, ├«n ciuda str─âlucirilor hip-hopiste), dar mai ales cu violoncelismul oximoronic al lui Adrian Naidin, care precis c─â l-ar fi ravisat pe Dorin Liviu Zaharia. La limita kitsch-ului, adev─ârat (amalgam├«nd tulnic─ârimi maramure┼čene ┼či linii melodice din Michael Jackson), dar nu mai pu┼úin acaparant pentru auzul nostru cotropit de agresiunile postmodernit─â┼úii.

├Än 2011 am r─âmas f─âr─â Liviu Ciulei ┼či Alexandru Tocilescu, duhul am├«ndorura fiind emo┼úionant prezent ├«n seara Galei. Adev─ârul e c─â, teatralice┼čte, s├«ntem tot mai pustii┼úi. Orfani dezorienta┼úi.

Altminteri, dincolo de alura impresionant─â a doctorului Sandu Mihai Cocia┼ču, ori de ÔÇô ├«ntr-adev─âr ÔÇô imposibila alegere ├«ntre Victor Rebengiuc ┼či Cornel Scripcaru, ├«n Ivanov-ul de la Bulandra, la premiul pentru cel mai bun actor ├«n rol secundar (a c├«┼čtigat, pe merit, cred eu, Scripcaru-Lebedev, dar asta numai fiindc─â Rebengiuc a f─âcut... rol principal din Matvei Semionovici ┼×abelski!), eu m-am ales cu imaginea unei impresionante ├«mp─âtimiri scenice pe nume Monica Andronescu (premiul pentru critic─â de teatru). I-am fost vecin de scaun ┼či i-am urm─ârit atent, cu patern─â curiozitate, reac┼úiile de spectator. Aplaud─â frenetic participativ, ├«┼či etaleaz─â sincer, cu juvenil─â ├«ncruntare, rezervele, palpit─â jubilativ ┼či exclam─â cu patos. Pe scurt, sim┼úi c─â iube┼čte Scena. Promit s─â-i citesc articolele cu aplica┼úiune.

Apropo de scen─â, ┼×tefan Oprea a f─âcut o apropiere subtil─â. A evocat-o pe Marguerite Yourcenar. La ├«ntrebarea ÔÇ×Ce a┼úi lua numaidec├«t dintr-o cas─â cuprins─â de fl─âc─âri?ÔÇť, autoarea Memoriilor lui Hadrian a r─âspuns: Focul. La fel noi, iubitorii teatrului ÔÇô a spus criticul ie┼čean ÔÇô, vom spune c─â, odat─â trecu┼úi Dincolo, ne-ar fi de ajuns s─â ducem cu noi o scen─â, cu c├«┼úiva histrioni.

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

952 15 1 jpeg
T─âcerea capodoperei ╚Öi fo╚Önetul vie╚Ťii
Teribila absen╚Ť─â a emo╚Ťiei, am ├«n╚Ťeles, ├«╚Öi avea sursa ├«n faptul c─â aceste monumente exemplare le port ├«n mine, c─â ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-jungl─â
Mozaicul referen╚Ťial al c─âr╚Ťii lui Alexandru N. Stermin poate p─ârea deconcertant, dac─â n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea c─â s├«ntem efectiv ÔÇ×c─âzu╚Ťi din jungl─âÔÇŁ ╚Öi c─â dinamica biologic─â ╚Öi social─â a junglei poate da seama de ceea ce am fost ╚Öi de ceea ce am devenit, ├«n prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
C├«nt─â, zei╚Ť─â, m├«nia ce-aprinse pe Venus Actri╚Ťa
ÔÇ×FurÔÇŁ este un spectacol despre rela╚Ťia de putere dintre b─ârba╚Ťi ╚Öi femei ├«n mediul artistic ╚Öi are la baz─â un roman, ÔÇ×Venus im PelzÔÇŁ (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg

Adevarul.ro

image
┼×ofer omor├ót ├«n b─âtaie la Bac─âu pentru c─â a atins din gre┼čeal─â cu ma┼čina oglinda unei dubi┼úe
O crim─â ├«nfior─âtoare a avut loc miercuri seara pe o strad─â ├«n Bac─âu, dup─â o acro┼čare ├«n trafic ┼či un scurt scandal. Doi b─ârba┼úi au fost deja re┼úinu┼úi, dup─â ce victima a fost g─âsit─â pe asfalt, f─âr─â suflare.
image
O actri┼ú─â rom├ónc─â adoptat─â de un cuplu britanic ┼či-a rev─âzut mama la 34 de ani dup─â ce a fost l─âsat─â ├«ntr-un orfelinat
O actri┼ú─â foarte apreciat─â ├«n Marea Britanie ┼či fost─â prezentatoare la BBC Radio York ┼či BBC Country File Live, Adriana Ionic─â are o poveste de via┼ú─â tulbur─âtoare ┼či demn─â de un film.
image
SARS-CoV-2 continu─â s─â fac─â ÔÇ×puiÔÇť. Ultimul este ┼či cel mai infec┼úios
Noua subvariant─â BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infec┼úioas─â dec├ót varianta Omicron ┼či provoac─â deja ├«ngrijor─âri ├«n r├óndul speciali┼čtilor independen┼úi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.