A douăzecea Gală UNITER

Publicat în Dilema Veche nr. 429 din 3 - 9 mai 2012
A mai trecut un tîrg jpeg

Iac-aşa se duce viaţa, din Gală în gală. Luni 23 aprilie, orele 21, cînd Ion Caramitru a dat intrarea în cea de-a 20-a sărbătoare anuală a UNITER, am rămas holbat cu ochii-n soarele ce-mi umbrea dulcea pasăre a tinereţii. Nu mai ştiu cum va fi fost în 1993 la Odeon, dar ştiu că: 1) nu am ratat decît o singură ediţie în două decenii, doar fiindcă nu eram în ţară, 2) pe atunci eram fanatizat de neuitata nebunie pe nume Richard III (Mihai Măniuţiu & Marcel Iureş), făceam pagini Richard Eyre în LA&I şi mă lăsam alintat de Corina Şuteu, energia nepereche care ne invita, pe Tania şi pe mine, alături de Sandu Dabija, la atelierele ECUMEst, să le povestim străinilor cum devine cu teatrul în dictatură. Estimp, am fost în juriul final din 1994, alături de Mihai Fotino, Victor Rebengiuc, Florica Ichim, Cristina Dumitrescu, Dumitru Solomon şi Irina Prodan, apoi în juriile concursului „Piesa anului“, 1997, 1998, 2000, 2009, unde aveam să-i descopăr pe Radu Macrinici, Petre Barbu, Saviana Stănescu, Olga Delia Mateescu, dar şi, ca dramaturgi, pe Ion Mircea şi Liviu Ioan Stoiciu, făcînd uitate tonele de maculatură dactilografiată (care mi-au mîncat multe nopţi) cu nefericite pastişe la Victor Eftimiu şi Valeriu Anania, la Marin Sorescu, Teodor Mazilu, Ion Băieşu, D. Solomon...

Chiar: umblu în sacul cu amintiri şi (lăsînd de-o parte atîtea secvenţe suculente, incredibile astăzi, cu Ion Bogdan Lefter, Marina Constantinescu, Victor Scoradeţ, Marian Popescu şi Nicolae Manolescu) dau de scena cu acel Mişu Fotino înduioşător de şocat de refuzul junilor actori, proaspăt angajaţi postrevoluţionar la Naţional, de a juca în weekend. Cîte zile oi trăi n-am să uit stupefacţia Bătrînului Meşter: „auzi, dragă, ce aberaţie! Ăştia cică sîmbăta, duminica şi lunea nu calcă în teatru! Cică-s liberi! Păi, unde şi cînd s-a pomenit aşa ceva!? Se ştie de secole că actorul, curva şi chelnerul musai să stea nesmintit la cheremul publicului la sfîrşit de săptămînă!“.

Anul trecut, la Gală, ştiu c-am folosit verdictul „desfrunzire“, pledînd pentru o reinventare, o resuscitare, o infuzie de imaginaţie întru redimensionarea fenomenului. Anul ăsta mi se îmbie alte epitete de jalnică fragilitate, precum sărăcuţ şi tristuţ. Una peste alta, senzaţia finală a fost una de „s-a dus fala falnicei Veneţii“. Poate unde-am stat, de data asta, la balcon, nemaivăzînd şi nesalutînd high life-ul breslei, fără strîngeri de mînă, zîmbete largi, conversaţii eclatant ipocrite, coate aluzive, şoapte complice şi năucitoare efluvii olfactive, fără pariuri la ureche privindu-i pe cîştigători, fără largile spaţii de snobilime luxoasă şi cotoaieri diplomatice din Sala Mare a Naţionalului, ori de la Sala Palatului, dar, ce-i drept, şi fără umilele reacţii de animale dresate-n rezervaţie, ca la ediţiile desfăşurate-n Studioul 3 sau 4 al TVR. Uneori, lucruri dintr-astea întreţin iluzia că, da, teatrul nu mai poate de bine.

Fapt e că, deşi mi-am dat singur pinteni să mă bucur conştiincios de la orele 21 pînă spre 1 noaptea, nu am reuşit să plec altminteri decît sleit. Nici măcar iritat, decepţionat la modul agresiv, ca altădată, ci resemnat ca o cîrtiţă scoasă cu forţa pe brazdă. Cu o irepresibilă senzaţie de pauperitate. Mult mai puţine prezenţe de calibru. Mult mai puţine vorbiri emoţionante. Mult mai puţine momente artistice excitante. Mult mai puţine spectacole în chip copleşitor concurente.

Mult mai puţine ambiţii regizorale şi actoriceşti în conflict. Mult mai puţine impasuri opţionale la premiile de debut (între actori, autori, regizori, scenografi), între teatrologi şi cronicari, între coregrafi, păpuşari ş.a.m.d. Oare vom mai avea parte cîndva de acei evisceranţi pumni în stomac, cu suflarea dumnezeieşte întretăiată, ca la năucitoarea premiere a Ginei Patrichi? Sau de clipe de levitaţie, ca la prezenţa scenică a unor Liviu Ciulei, Olga Tudorache, Valeria Seciu, Marcel Iureş, Ştefan Iordache, David Esrig, Horaţiu Mălăele, Victor Rebengiuc, George Banu...?

Mi se spune de peste tot să gîndesc pozitiv. Să exalt jumătatea plină a paharului. Să mă bucur de ce este, nu să mă lamentez de ce nu avem şi bovarizînd la ce-ar fi putut să fie. Cu alte cuvinte, de vreme ce tot se-alege praful, încai să sprijinim ce-a mai rămas din acoperiş, să injectăm lapte de ciment în fundaţie şi să văruim copacii din grădină împotriva omizilor.

Bun.

Aşa că voi spune că m-au bucurat enorm premiile obţinute de Mariana Mihuţ („cea mai bună actriţă în rol principal“: Bunica din Îngropaţi-mă pe după plintă, la Bulandra, un uluitor amestec de forţă, disperare, isterie dominatoare, nesaţiu afectiv, sadism matern şi spulber existenţial) şi Raluca Vermeşan (Helen din XXL, Teatrul ACT, ataşantă performanţă monologală, o actriţă dotată deopotrivă cu adrenalină şi vulnerabilitate, cu trufie, cruzime, sete de putere şi gingăşie paradoxală). Dar nu-mi pot reprima imensa tristeţe pentru înfrîngerea lui Marian Râlea, cu extraordinara sa partitură din rolul Saşa Saveliev, în aceeaşi Îngropaţi-mă pe după plintă, unde are simultan vreo două vîrste şi trei personalităţi, ducînd în spinare o lume şi-o viaţă în egală măsură vide şi preapline, exemplare şi exasperante.

M-am bucurat sincer de Yuri Kordonsky („cel mai bun spectacol: Ultima zi a tinereţii, Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu), dar la fel de sincer m-a necăjit că a pierdut Costin Manoliu cu Taina iubirii (Părintele Arsenie Boca) la Teatrul Radiofonic.

M-a intrigat că nu a spus nimeni, într-o propoziţie măcar, despre ce este vorba în Ultimul pact, piesa Oanei Maria Cajal, premiată de juriul Casei Regale a României, ca să nu mai spun că volumul a fost de negăsit, dacă voiai să-l cumperi, în holul teatrului.

În schimb, ne-am regalat nu doar cu un Ioan Gyuri Pascu savuros ca-ntotdeauna (chit că mai trist, în ciuda strălucirilor hip-hopiste), dar mai ales cu violoncelismul oximoronic al lui Adrian Naidin, care precis că l-ar fi ravisat pe Dorin Liviu Zaharia. La limita kitsch-ului, adevărat (amalgamînd tulnicărimi maramureşene şi linii melodice din Michael Jackson), dar nu mai puţin acaparant pentru auzul nostru cotropit de agresiunile postmodernităţii.

În 2011 am rămas fără Liviu Ciulei şi Alexandru Tocilescu, duhul amîndorura fiind emoţionant prezent în seara Galei. Adevărul e că, teatraliceşte, sîntem tot mai pustiiţi. Orfani dezorientaţi.

Altminteri, dincolo de alura impresionantă a doctorului Sandu Mihai Cociaşu, ori de – într-adevăr – imposibila alegere între Victor Rebengiuc şi Cornel Scripcaru, în Ivanov-ul de la Bulandra, la premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar (a cîştigat, pe merit, cred eu, Scripcaru-Lebedev, dar asta numai fiindcă Rebengiuc a făcut... rol principal din Matvei Semionovici Şabelski!), eu m-am ales cu imaginea unei impresionante împătimiri scenice pe nume Monica Andronescu (premiul pentru critică de teatru). I-am fost vecin de scaun şi i-am urmărit atent, cu paternă curiozitate, reacţiile de spectator. Aplaudă frenetic participativ, îşi etalează sincer, cu juvenilă încruntare, rezervele, palpită jubilativ şi exclamă cu patos. Pe scurt, simţi că iubeşte Scena. Promit să-i citesc articolele cu aplicaţiune.

Apropo de scenă, Ştefan Oprea a făcut o apropiere subtilă. A evocat-o pe Marguerite Yourcenar. La întrebarea „Ce aţi lua numaidecît dintr-o casă cuprinsă de flăcări?“, autoarea Memoriilor lui Hadrian a răspuns: Focul. La fel noi, iubitorii teatrului – a spus criticul ieşean –, vom spune că, odată trecuţi Dincolo, ne-ar fi de ajuns să ducem cu noi o scenă, cu cîţiva histrioni.

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

952 15 1 jpeg
Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții
Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-junglă
Mozaicul referențial al cărții lui Alexandru N. Stermin poate părea deconcertant, dacă n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea că sîntem efectiv „căzuți din junglă” și că dinamica biologică și socială a junglei poate da seama de ceea ce am fost și de ceea ce am devenit, în prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița
„Fur” este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, „Venus im Pelz” (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.