Lungul drum al nopții către lumină

Publicat în Dilema Veche nr. 846 din 25 iunie - 1 iulie 2020
Lungul drum al nopții către lumină jpeg

Anul acesta, în a doua săptămînă din mai, ar fi trebuit să mă aflu la Amsterdam. Pregătisem excursia de cîțiva ani, de cînd aflasem că, la 100 de ani după cel dintîi festival Mahler și la 25 de ani după al doilea, capitala Olandei va găzdui o nouă celebrare a compozitorului austriac. Numai că, din cauza pacostei coronavirale, m-am văzut nevoit să anulez tot și să mă mulțumesc cu Mahlerfest online, răsfăț gratuit în compensație pentru ceea ce ar fi trebuit să fie o megadesfășurare de forțe live la Concertgebouw: în fiecare zi, timp de zece zile, cîte o simfonie cît o lume întreagă, iar în a șaptea, nicidecum de odihnă, una cît o noapte cu toate fazele ei.

Concepută firesc în directa continuare a precedentei – „Tragica“ în La minor, la finalul căreia eroul simfonic, alter ego pentru autorul însuși, cade secerat ca de fulger –, simfonia mahleriană cu numărul 7 e cunoscută și ca „Lied der Nacht“ („Cîntecul nopții“), supranume pe care compozitorul se pare că nici nu l-a cunoscut, însă cu siguranță că l-ar fi încuviințat. Optzeci de minute înfîțișînd Noaptea pură, cea lipsită de stele, de lună, fără somn pașnic, în care întunericul domnește, în care singurul izvor de lumină sînt visele, fie și sub forma unui coșmar. După ce în vacanța anterioară, departe de capitala imperială, compusese cele două „Nachtmusik“ ce vor constitui părțile mediane pare, Mahler și-a definitivat lucrarea în vara lui 1905, într-o dezlănțuire de creativitate, un adevărat furor, după ce trecuse printr-un blocaj. De obicei, își găsea inspirația simfoniilor în natura din jurul colibelor sale de compoziție, dar pentru a șaptea s-a văzut nevoit să caute altundeva: „Vreme de două săptămîni n-a venit nicicum, așa că am alergat disperat în Dolomiți. Asta nu a schimbat nimic, așa că am renunțat și m-am întors acasă, deplin convins că va fi o vară pierdută“ (mărturisește el undeva). Salvarea a venit însă curînd, sub forma unei scurte plimbări cu barca pe lacul Wörthersee între Maiernigg și Krumpendorf: „La cea dintîi lovitură de vîslă, mi-a venit tema introductivă a primei mișcări – iar patru săptămîni mai tîrziu prima, a treia și a cincea mișcare erau gata“.

Astfel, avem o primă parte intensă, dramatică – un trup eșuînd la țărmul nopții ca pe o plajă pustie –, urmată de trei tablouri nocturne. Cel dintîi se constituie într-o deambulare prin pădure, cu chemări de pasăre și elemente de procesiune, pe care lui Mahler îi plăcea să-l compare cu Rondul de noapte zugrăvit de Rembrandt. Avansăm în ritmul unui marș dansant, ca și cum tocmai s-ar fi pus în mișcare grupul de militari din compania aflată sub comanda căpitanului Frans Banning Cocq și a locotenentului său Willem van Ruytenburch – umbre căzînd furioase pe podeaua din Rijksmuseum, unde, la fel, ar fi trebuit să mă aflu în excursia mult visată. Prin muzica lui Mahler, ascultată în buclă pînă la incantație, pînă la saturație, avem acces direct la veghea soldaților, ne-o însușim.

Pe cît de prietenoasă – în tot grotescul său mascat, una din cărțile de vizită tipic mahleriene – s-a dovedit această plimbare, pe atît de înfricoșătoare, dacă nu chiar sumbră, pare următoarea mișcare, un scherzo ce poartă notația „schattenhaft“ (tenebros), de parcă un diavol s-ar schimonosi la ascultător. După un bizar dialog pianissimo între timpane și contrabași, peste care se suprapun accente sardonice de alămuri, ne avîntăm într-un dans amenințător, ce ridiculizează la modul sarcastic, aproape morbid, valsul vienez, cu strigăte, sclipiri și un lamento revenit fără încetare. Puternicul caracter coșmaresc al mișcării e conferit de orchestrația nepămînteană: solouri de violă, cu timbrul ei grav, se înalță deasupra canavalei sonore, tema și acompaniamentul făcînd amîndouă turul orchestrei mai degrabă decît să fie interpretate de un un instrument anume, la fel cum într-un vis vocile trec de la o figură la alta. Pizzicato-ul devine atît de necruțător încît partitura conține teribila notație fffff, cu nota „trageți atît de tare încît corzile să lovească lemnul“. Așadar, plesnete ca de bici peste inima violoncelelor. Așadar, în inima simfoniei, visul. Imaginînd, el ar putea foarte bine să-i aparțină Almei, soția compozitorului, așa cum puțin sub inima visătoarei din Coșmarul de Johann Heinrich Füssli șade un demon hlizit, într-o imagine care ilustrează perfect starea de spirit ce transpare din această muzică sinistră, cu melanjul său de libido mai mult sau mai puțin sublimat. Să vizualizăm scena: pictura lui Füssli înfățișează atît conținutul oniric, cît și trupul care visează, astfel încît sîntem în același timp înăuntrul visului și în afara lui; apariția unui cap cabalin cu ochi albi prin deschizătura din perdeaua stacojie groasă și incubul așezat pe abdomenul femeii adormite întruchipează forța opresivă, sufocantă. Deși static, tabloul este însuflețit de același furor ca și simfonia lui Mahler, ca într-un arc peste timp, de la pre- la postromantism.

După scena intimă parodiată în serenada părții a patra – mandolină cuplată cu chitară –, într-un contrast uriaș ce pune capăt tonalității progresive, începută cu Si minor înspre Do major, intrăm în altă zodie. Trecem de la noapte la zi, în lumina orbitoare a răsăritului și sub soarele bombastic, dar banal, cum pare orice zi cu apucăturile ei. Un rondo final țipător, așa cum a fost el receptat încă de la premiera ce a avut loc în 1908, la Praga. În cei trei ani trecuți de la finalizarea simfoniei, în viața lui Mahler s-au petrecut însă niște schimbări hotărîtoare: plecarea de la conducerea Operei din Viena, moartea primei sale fetițe și, ca un capac, vestea că suferă de o maladie cardiacă incurabilă –  tot atîtea motive pentru a mai tempera din optimismul acestei mișcări, amplificînd astfel caracterul întunecat al întregii lucrări.

Pe 7 iulie se vor împlini 160 de ani de la nașterea lui Gustav Mahler într-un sătuc din Boemia. La toamnă, dacă pacostea coronavirală nu va cunoaște noi valuri, voi trece pe-acolo. Să fie într-un vis bun!

Ovidiu Komlod este poet și prozator. Cea mai recentă carte publicată: noapte-lumină, poeme, Casa de Editură Max Blecher, 2017.

Foto: Gustav Mahler (wikimedia commons)

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.