Testul omului-facebook

Zaharia S. COTOI
Publicat în Dilema Veche nr. 1032 din 18 ianuarie – 24 ianuarie 2024
image

Probabil că cel mai important efect al exploziei rețelelor sociale este apariția unui nou tip uman, pe care, în lipsa unui alt termen consacrat cît de cît, îl numesc omul-facebook. Apărut încet-încet pe parcursul ultimelor două decenii, omul-facebook este un fel de excrescență high-tech a naturii umane apărută în urma contactului acesteia cu miraculosul Internet. Este un fel de hibrid, un fel de bastard născut din împreunarea vulnerabilității noastre vinovate de totdeauna cu obrăznicia pretins inocentă a virtualului cel nou. Rețeaua de socializare, acum se știe, suge cu totul umanitatea din noi și ne-o retransmite, ne-o reinoculează, modificată în parametrii ei, dar neschimbată în esență, fecundată cu falsul boților. Abia văzînd ce au făcut rețelele de socializare din noi, cum ne-au modificat opțiunile, valorile, structura prieteniilor și inimicițiilor, cum ne-au forjat viziunile și visurile, vedem cît sîntem de slabi. Și nu doar că sîntem ușor penetrabili, nu doar că mințile noastre pot fi atît de ușor luate, dar se pare că o căutăm cu lumînarea, se pare că mergem prin viață alergînd, chiar cu disperare, după iluzii și minciuni, plictisiți sau revoltați de realitate și adevăr, deși nu știm aproape nimic despre acestea. Astfel, fugim după omul-facebook, îl căutăm, îl cultivăm – e narcoticul nostru, e tiranul dulce și plăcut al sufletului nostru, el face ce am vrea să facem noi, dar dintr-un motiv sau altul nu putem face. Ni se pare să rezonează cu noi, dar, de fapt, noi rezonăm cu el. 

Ați văzut filmele acelea în care civilizația noastră este invadată de extratereștri care iau înfățișare omenească cu scopul de a prelua controlul asupra omenirii și doar cîțiva vizionari sînt în stare să-i depisteze printre noi? Ei bine, omul-facebook este o alcătuire de asemenea, invaziv, gen. Dacă lumea ta e mintea ta, atunci află că nu toți oamenii pe care-i percepi ca fiindu-ți semeni vii chiar sînt semenii tăi vii. Mintea ta / lumea ta este infiltrată de „extratereștri” care par oameni vii, dar ei nu sînt astfel. Omul-facebook este una dintre speciile „extraterestre” care îți populează mintea/lumea cu scopul de a prelua controlul asupra ta, iar tu, fericit și fără să înțelegi ce faci, i-l cedezi.

Omul-facebook este omul care nu ar exista pentru noi dacă nu ar exista rețeaua; este omul care, în afara rețelei, e zero, e nimic; omul pe care îl percepem proeminent și bine conturat în rețea, dar despre care, odată ridicînd ochii de pe ecranul telefonului și decuplînd mintea noastră din „rețea”, constatăm că nu există, dispare ca un fum. Da, unii oameni există doar prin intermediul rețelei, ceea ce înseamnă că nu sînt reali, dacă sensul cuvîntului realitate mai este acela firesc, de bun-simț. La rîndul lor, cei mai mulți dintre acești oameni sînt chiar plăsmuiri ale rețelei, pentru că ei știu bine că nu ar exista fără rețea; ei s-au construit pentru și în rețea din simplul motiv că în lumea reală au ratat. E mai ușor să strîngi adeziuni în rețeaua socială virtuală decît în lumea reală pentru că, printre altele, în rețea poți prosti mai ușor lumea. 

Fiecare dintre noi cunoaște un număr de oameni; ca să aflați dacă cineva dintre cei pe care îi cunoașteți este un om-facebook sau nu, testul e simplu. Închideți ochii, amintiți-vă bine personajul și gîndiți-vă dacă ați fi auzit măcar de existența lui în absența rețelei. Dacă da, atunci e un om real, dacă nu, e un om-facebook.

Ați auzit de boți? Sigur ați auzit. Sînt acele aplicații software care execută anumite sarcini în mod repetitiv pe rețelele de socializare, anume create pentru a imita prezența și reacția umană. Pe rețeaua virtuală, botul parazitează omul dîndu-i iluzia că alți oameni citesc ce scrie, îi fac semne de simpatie sau îi duc mai departe mesajul. Ei bine, omul-facebookeste, pentru lumea reală, ceea ce este botul informatic pentru lumea virtuală – un parazit. Se lipește de tine dîndu-ți impresia că tu te-ai lipit de el și își împlinește existența de rețea din entuziasmul cu care îl susții sau îl urmărești. Nu zic să scăpăm de el, nu zic să facem curățenie în lumea noastră și să redevenim reali, cum eram înainte de „rețele”, că nu se mai poate. Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem. 

Zaharia S. Cotoi a fost realizator al emisiunii Europa Christiana la Trinitas TV și este vicepreședintele Centrului de Studii de Drept Natural și Analiză Normativă.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.
Jose Ortega y Gasset jpg
(In)dispensabilitatea valorilor
Lumea este plină de oameni care nu au venit în contact cu marile valori.

Adevarul.ro

image
România, determinare, în loc de hăhăieli și fițe: explicația succesului cu Ucraina și demontarea unei idei ridicole
România s-a calificat, în premieră, la turneul final Billie Jean King Cup. Rezultatul se datorează cuplului Ana Bogdan – Jaqueline Cristian. Cele două au acceptat mereu convocarea și, inclusiv când au pierdut, au dat totul pe teren. Ceea ce nu se poate spune despre multe alte jucătoare.
image
Ursul care a ajuns la doi pași de București, căutat în continuare de jandarmi. De ce animalele sălbatice își părăsesc habitatul
Un pui de urs care a ajuns sâmbătă la doi pași de București era căutat aseară de jandarmi. Animalul sălbatic a fost văzut sâmbătă în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs, să nu se fotografieze cu el.
image
Coperta albumului „Cantafabule” al trupei Phoenix, reconstituită de autor. De ce a fost supusă cenzurii comuniste VIDEO
Primul dublu-album scos în România a aparținut trupei Phoenix și se numește „Cantafabule”. A fost scos în urmă cu 49 de ani, însă creația artiștilor pentru copertă nu a trecut de cenzura vremii.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.