De ce 2 și nu 1

Ramona ARDELEAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1029 din 28 decembrie – 10 ianuarie 2023
image

Deși au două picioare, oamenii au preferat să meargă mai curînd într-unul singur, șchiopătînd, șontîc-șontîc, prin istorie și făcând din această voită infirmitate suprema virtute, supremul eroism. Sacrificîndu-și celălalt picior, complementar, mersul într-un singur picior a devenit, din lipsă de imaginație, iubire și bunăvoință, falsa virtute a falsului și-ncrîncenatului erou. A celui care sabotîndu-și din rea-voință complementarul, și-a secretat de-ndată și veninul orgoliului, născocind cu el falsa impresie, falsa credință și falsa doctrină că 1 e mai puternic decît 2, că 1 e mai mult decît 2, că 1 e învingător. Așa a ajuns doctrina învingătorului reducționist, a falsului 1, să domnească peste tot în lume, devenind doctrina de căpătîi a oamenilor și a societăților create de ei. 

Căci, respingînd perechea, complementarul și amputîndu-l, sacrificîndu-l pe 2, oamenii și societățile lor evoluționiste au pariat, dimpotrivă, pe 1, pe reducționistul și orgoliosul 1, considerîndu-l veșnicul învingător. O întreagă, decadentă, istorie, civilizație și educație s-au clădit, de altfel, pe amputarea perspectivei pereche, pe amputarea perspectivei complementare, privilegiind reducționismul, adică „infirmitatea”, din care s-a născut apoi logica absurdului. O logică răsturnată, strîmbă sau deformată, care a dus la credința că dezechilibrul, infirmitatea, adică reducționismul lui 1, e mai profitabil și mai „credibil” decît echilibrul, armonia sau complementaritatea lui 2, că, altfel spus, 1, nu 2, este (și trebuie să fie) învingător.

Pariul pe 1 și descotorosirea de 2 a generat, în această logică absurdă, caricaturala strădanie a oamenilor de a-și „dovedi infirmitatea/reducția, de a-și justifica și chiar valida poziția infirmă, în încercarea eroico-absurdă și eroico-iluzorie de a paria pe reducționista „performanță” a lui 1, fie aceasta, bunăoară, de a merge mai sigur” cu un singur picior, de a apuca mai „ferm” cu o singură mână, de a auzi mai „tare” cu o singură ureche, de a vedea mai „clar” cu un singur ochi, ba chiar de a înțelege mai „limpede” cu o singură emisferă cerebrală. Totul e să fii „într-un picior”, „într-o mână”, „într-o ureche”, „într-un ochi” sau „într-o emisferă cerebrală”, adică să fii în stare de această performanță reducționistă considerabilă, care scutindu-te de mișcarea alternativă îți oferă prin compensație, adică prin amputație, o perspectivă „sigură”, surdă însă și absurdă, de vreme ce e vorba de o singură, unică, reducționistă perspectivă.  Altfel, cine știe, o a doua perspectivă ar putea să ne-ncurce socotelile, lucrurile ar putea lua o întorsătură diferită, sporind în complexitate și zădărnicindu-ne calculele mărunțele, așa că e mai sigur s-o retezăm, s-o amputăm eroic, obținînd, prin compensare, respectiv reducție, simplificare, mutilare, o infirmitate sigură, certă, adică o contraclaritateclaritate potrivnică a părții împotriva celeilalte/celorlalte părți sau, altfel spus, o claritate a infirmității părții împotriva complementarității vieții.

Ne putem atunci, retoric desigur întreba, de unde încăpățînarea de a persista în această infirmitate, în acest reducționism eroic, cîtă vreme Dumnezeu/Natura nu i-a pricinuit omului un asemenea neajuns, ci, dimpotrivă, l-a înzestrat, pentru a-l ține în echilibru, cu perechea de 2 sau două – mîini, picioare, ochi, urechi și emisfere cerebrale. Dar omul, în trufia-i nemăsurată, a respins perechea, 2-ul, și a ales neperechea, 1-ul, făcînd din el supremul, absolutul erou. Din amputarea dimensiunii complementare, oamenii și-au cioplit apoi „titluri” de glorie, ocupînd „funcții” și „poziții” dintre cele mai „înalte” și mai „grele”. Au făcut, de asemenea, „dreptate”. Cum? Simplu. Declarînd război celeilalte părți, adică părții pereche, pe care, din lipsă de fairplay și pentru a-și justifica „sfîntul” război, au numit-o partea adversă

Și uite-așa, jumătățile adverse, adicătelea falsele unități, au început a se ciondăni și răfui unele cu altele  orbii „străfulgerîndu-i” cu săgețile lor luminoase pe alți orbi, surzii zbierînd la alți surzi, șchiopii dînd „la gioale sau faultînd alți șchiopi, ciungii ridicînd amenințător mîna la alți ciungi, pentru ca în vîrful piramidei, la un nivel mai avansat de generalitate a problemei, clasa „logică” a emisfericilor de stînga să se ia la trîntă cu clasa, tot „logică”, emisfericilor de dreapta, într-un  joc de-a baba-oarba sau de-a alba-neagra, propus după modelul terțului exclus, conform căruia ceva e fie alb, fie negru, fie pro, fie contra. Un joc sforăitor, arogant, teribil de plictisitor, reducționist și exclusivist, care a făcut cu putință întreaga scindare sau polarizare socială și existențială. 

Astfel, pentru că n-au înțeles complementaritatea, oamenii au inventat competiția, singularitatea și singurătatea…jumătăților sau părților – a „stîngii” împotriva „dreptei” și viceversa, prin care picioarele, drept și stîng, ale umanității, cu tot cu emisferele lor cerebrale, în loc să fie un cuplu, un tandem, un dans, o pereche, se află în competiție și eroică opoziție, de unde și proverbiala zicere „unde nu-i cap, vai de picioare”. 

Într-adevăr. Căci de vreme ce acestea sînt „date” complementar, sistemic sau „împreună”, și nu separat, reducționist-competitiv sau nonsistemic, ar trebui, poate tocmai de aceea, să conștientizăm la nivel plenar ce înseamnă și ce este cu adevărat complementaritatea. Și asta pentru simplul și întemeiatul motiv că ea rezidă în primul rînd în axa de încrucișată simetrie sau oglindire, ce face posibilă comunicarea jumătăților noastre complementare sub forma compasiunii, simpatiei, voinței bune și empatiei, în virtutea cărora piciorul drept îl susține pe cel stîng și invers, mîna dreaptă i se întinde celei stîngi și invers, urechea dreaptă o ascultă pe cea stîngă și invers, ochiul drept îl luminează pe cel stîng și invers, iar emisfera dreaptă o acompaniază pe cea stîngă, făcînd-o să înțeleagă mai profund și viceversa.

Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri, deoarece nici chiar la nivel individual nu sîntem, cum credeam, un 1, ci un 2.  Și, astfel, reușim, în sfîrșit, „să ne dăm mîna” și să redevenim ceea ce dintotdeauna eram – o pereche, un cuplu, un indestructibil 2.

Ramona Ardelean este doctor în filozofie, lector al Universității de Știință și Tehnologie Politehnica din București. Ultima carte publicată: Eul și fragmentarea conștiintei umane. O explorare din perspectiva fizicii cuantice, filosofiei, teologiei și psihanalizei, Editura Humanitas, București, 2019 (varianta e-book) și Editura „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, 2019 (varianta tipărită).

Foto: wikimedia commons.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.
Jose Ortega y Gasset jpg
(In)dispensabilitatea valorilor
Lumea este plină de oameni care nu au venit în contact cu marile valori.

Parteneri

Donald Trump cu Zelenski și Macron la Paris FOTO Shutterstock jpg
Aliații de lungă durată ai SUA iau în calcul modalități de a riposta împotriva acțiunilor lui Trump: „Am trecut de la seducție la strategie”
Aliații de lungă durată ai SUA spun că dispun de mijloace de a riposta față de acțiunile lui Trump, tarifare și nu numai, și sunt gata să le folosească, scrie Politico, care a obținut punctele de vedere a peste 20 de oficiali guvernamentali din Europa și Canada.
   Artistul a ales să petreacă un altfel de Paște departe de forfota și agitația Bucureștiului
Unde s-a sărbătorit Jorge de ziua numelui! Sfântul Gheorghe l-a prins la mare înălțime! „A zis că o să plângă atunci când plecăm”
Jorge (42 de ani) e pus pe plimbări exotice. Înainte de începerea sezonului estival, artistul își plimbă familia prin locuri la care doar visa atunci când era mic.
marcel bolos jpeg
Legea salarizării ar putea fi amânată. Ce se întâmplă cu banii din PNRR-ul României SURSE
Ministrul fondurilor Europene Marcel Boloș a anunțat că Legea salarizări ar putea fi amânată, afirmând că sunt jaloane îndeplinite în avans, Executivul dorind să amâne alte șase.
Digital Forum Series DRIF VII   Vizual Education and Digital Skills jpg
Educația în era inteligenței artificiale. Digital International Series revine la București cu sprijinul Ministerului Educației
Inteligența artificială, alfabetizarea digitală și lupta cu dezinformarea sunt temele centrale ale unui eveniment de nivel înalt organizat la București de Smart Everything Everywhere, cu sprijinul Ministerului Educației și al unor ambasade.
Foto Tazz   Wolt general png
Finlandezii care au cumpărat Tazz încep să opereze în România. Ce produse vor livra
Wolt, compania care a cumpărat aplicația Tazz, intră oficial pe piața din România, din luna mai și va opera în 35 de orașe din țară, a informat joi operatorul, precizând și ce produse va livra.
Vincent Nichols, liderul Bisericii Romano-Catolice  din Marea Britanie şi Wales
Un cardinal vorbește despre partea întunecată a alegerii noului papă. „Conclavul este intimidant”
Liderul bisericii romano-catolice din Anglia și Țara Galilor a declarat că în mod sigur nu va fi următorul pontif, dar așteaptă cu nerăbdare datoria „intimidantă” de a alege succesorul Papei Francisc.
iulia vantur colaj instagram jpg
Iulia Vântur, dezvăluiri neștiute despre viața în India. Ce dor o macină cel mai mult: „Mi-e dor de prima dragoste....”
Iulia Vântur a vorbit cu sinceritate despre viața ei în India. Deși simte că acolo a devenit „acasă”, vedeta încă duce dorul de România. În plus, chiar dacă are o carieră de succes peste granițe, aceasta recunoaște că îi lipsește „prima dragoste”, televiziunea și i-ar plăcea să vină mai des în țară.
alegeri putin foto eu vs disinfo png
Ce alegem într-o lume întoarsă pe dos?
Într-o perioadă a secolului XXI în care lumea în general parcă a luat-o razna, cu tot mai multe tulburări, conflicte și confruntări între națiuni, între state, între interese divergente.
autobuz fara sofer iasi jpg
Un autobuz turcesc interzis prin lege, prezent într-un mare oraș al României
Este un model de ultimă generație, prezentat pentru prima dată în România.