Duhul aurului

Publicat în Dilema Veche nr. 791 din 18-24 aprilie 2019
Duhul aurului jpeg

● Frații Sisters / The Sisters Brothers (Franța-Spania-România-Belgia-SUA, 2018), de Jacques Audiard. 

The Sisters Brothers a deschis cea de-a treia ediție a American Independent Film Festival chiar în prezența regizorului, și a fost filmat parțial în România, în vara lui 2017, fiind coprodus, printre alții, de Cristian Mungiu. Este și prima producție în limba engleză a unuia dintre cineaștii contemporani emblematici, care lucrează aici cu actori din prima linie a Holly-wood ului precum Joaquin Phoenix (cel mai în formă actor american al momentului), John C. Reilly sau Jake Gyllenhaal.

Ca în mai toate filmele lui Jacques Audiard, și acesta rescrie într-un fel genul abordat, fără să fie totuși inovator la nivel formal, ci mai degrabă ca tonalitate emoțională. Așadar, formula unui western în stilul clasic american à la John Ford sau Howard Hawks este o premisă înșelătoare, mai apropiată stilistic fiind, pînă la un punct, de melajul de absurd, umor negru și reflecție amară din Balada lui Buster Scruggs a fraților Coen, cu care The Sisters Brothers a fost în competiție la Veneția, în 2018, unde a cîștigat Leul de Argint pentru regie. Miza peliculei nu este atît dramatismul traiectoriei epice a celor doi frați protagoniști, deși foarte prezent de la primul la ultimul cadru, ci acea ferocitate uneori tandră a relațiilor interumane care îi este o marcă proprie regizorului francez, fie că este vorba de drumul inițiatic al unui tînăr delincvent arab intrat în închisoare din Un profet (2009) (poate cel mai bun film al său), confruntarea unui fost combatant tamil cu un univers al crimei diferit de cel de care fugise din țara de origine în Dheepan (Palme d’Or la ediția din 2015) sau rescrierea unei povești de dragoste în urma unui accident de muncă ce o mutilează pe Stéphanie, eroina interpretată de Marion Cotillard în Rugină și oase (2012), filmul cu cel mai mare succes comercial al francezului.

Tandemul format din doi frați, doi criminali plătiți, Eli (John C. Reilly) și Charlie (Joaquin Phoenix), desigur bravi și simpatici, cu veleități de filosofi ai răului, ca în orice film de gen, este pivotul în jurul căruia se dezvoltă o intrigă relativ simplă, însă cu răsturnări de situație. Fiindcă, deși ocupă un plan secund în scenariu, un alt cuplu format din Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed), un om de știință care a descoperit o metodă revoluționară de a extrage aurul din apă, și inteligentul și rafinatul detectiv John Morris (Jake Gyllenhaal) deturnează picarescul spre un strat ceva mai profund. Era epoca în care Goana după aur se impregna de ideile utopice ale unor socialiști ca Saint-Simon și -Fourier, care pledau pentru un progresism social care îl captivează pe Warm. El visează să întemeieze în Dallas un falanster, ca instituție care să redea omului perfecțiunea sa originară.

Cei doi frați Sisters sînt total complementari: Eli este amabil și sufletist, visează la o fericire domestică și îl veghează din umbră pe Charlie, care este un lider înnăscut, dominator, impulsiv și sălbatic ca stihiile naturii. Frații pornesc, angajați de un misterios comandor (Rutger Hauer), pe urmele lui Warm și Morris, care văd în armonie o lege fundamentală a universului, ce îl poate reapropia de om de inocența pierdută („Nu avem altă opțiune“, crede Warm). O provocare pentru cea mai bună dintre lumile posibile, cum este și cea din The Sisters Brothers, unde aviditatea pare totuși mai apropiată organic de natura umană decît generozitatea. Vraja aurului a captivat umanitatea încă de la antici și alchimiști, care visau să prindă esența tezaurului galben în misterioasele lor formule și alambicuri („A face aur va fi într-o zi la fel de ușor ca a sufla sticla. Tot rozînd cu dinții coaja lucrurilor, o să ajungem să găsim pricina tainică a afinităților și a dezacordurilor“, spune Zenon, medicul, alchimistul și filosoful din romanul lui Marguerite Yourcenar Piatra filosofală, cu cîteva secole anterior istoricei Goane după aur). Jacques Audiard nu merge atît de departe, nici nu își propune, însă amestecul de magie, splendoare, transcendent și cruzime transformă simbolic pepitele sale de aur și irizațiile lor incantatorii, de știmă a apelor, în tot atîtea jaloane ale caracterului eroilor, spre o deplină devenire spirituală, ca mai toți protagoniștii filmelor sale.

Interpretarea puternică a tuturor actorilor (o surpriză fiind Riz Ahmed în rolul lui Warm), alături de dialogurile vii, pline de umor sau, dimpotrivă, de o discretă melancolie, rigoarea vizuală, ritmul narativ și o anumită finețe regizorală vizibilă inclusiv în detalii transformă The Sisters Brothers într-un film agreabil prin sine însuși, fără să vrea să epateze. Bonus: o secvență finală superbă, realizată într-un singur plan (cu toate că există o discretă tăietură de montaj – a recunoscut regizorul la București –, ea este însă insesizabilă pentru ochiul prins în acel puzzle vizual).

Scenariul este o adaptare a romanului lui Patrick DeWitt și l-a cucerit pe -Audiard prin amestecul de epic, tragic și umor. „Am vrut să fac un basm, eu nu am făcut un western, fiindcă nu am neapărat legitimitatea culturală de a face un western. Prin urmare, am abordat lucrurile diferit – este un film de epocă, este o poveste.“ Omagiu adus prieteniei, solidarității umane și forței legăturilor de sînge, dar și forței idealurilor, filmul a fost dedicat de regizor fratelui său. The Sisters Brothers rulează pe ecranele din toată țara din 18 aprilie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.