Un jurnal necesar

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Un jurnal necesar jpeg

● Dominic Brezianu, De ce iubim bărbații, Editura Curtea Veche, 2020.

Homoerotismul este cea mai fragilă temă din biata noastră literatură. De la poemele lui Geo Bogza (care i-au adus autorului o condamnare la închisoare în anii ʼ30), trecînd prin jurnalul (încă nepublicat integral) al lui Ion Negoiţescu, pînă la romanele din ultimul deceniu ale unor Dora Pavel, Adrian Schiop sau Adrian Teleșpan și poezia lui Răzvan Andrei, nu se adună decît o mînă de cărți. Deși resursele provocatoare i-au rămas intacte, literatura gay românească nu se mai află totuși într-o zonă de risc. Îi lipsește însă ceea ce numim, de obicei, tradiție.

Ei bine, Dominic Brezianu (n. 1940) este scriitorul despre care se poate spune că a făcut cel mai mult în acest sens. De la debutul său de la jumătatea anilor ʼ90 a fost, pentru multă vreme, singurul scriitor autodeclarat gay, publicînd mai multe cărți de poezie cu subiect homoerotic, poeme antologate, în cele din urmă, în volumul Eroticele (Tracus Arte, 2012).

În mod surprinzător, oricum pe nedrept, poezia sa nu s-a bucurat de atenția și admirația cuvenite. Cauzele pot fi mai multe: relația noastră incertă cu subiectele tabu (infamul Articol 200 din Codul Penal, datînd din 1936 şi revizuit în 1968, a fost abrogat abia în vara lui 2001), prejudecățile tematice și lipsa tradiției literare (primele reușite artistice majore ale limbajului erotic au venit abia la jumătatea anilor 2000, odată cu sonetele porno-lirice ale lui Emil Brumaru din Infernala comedie și cu oralitatea licențioasă din romanul Băgău al Ioanei Bradea), precum și lipsa unui discurs critic adecvat, dar și caracterul editorial underground al cărților respective, publicate, cumva spre binele lor, la edituri marginale, și relativa discreție a autorului, care a trăit din 1981 în Statele Unite.

Jurnalul de față – cu un titlu deopotrivă ironic, provocator și înșelător – vine să continue, în modul cel mai firesc, literatura lui Dominic Brezianu. De altfel, de-a lungul timpului, poezia acestuia a parcurs un traseu pe cît de interesant, pe atît de firesc: de la Cu mai puține verbe (Cavallioti, 1996) la Poeme cinematografice (Karth, 2014), poemele sale, antiretorice și foarte concise, s-au desfășurat între notațiile de tip haiku și cadrele de tip cinematografic, ambele formule definind în bună măsură scriitura de tip diaristic.

Subtitlul „jurnal pe sărite” îi denotă încă de la început caracterul atipic, nu datele calendaristice fiind importante, ci datele interioare, stările. E un jurnal „în fărîme”, asemenea notațiilor cioraniene, cu care, de altfel, întreține o afinitate evidentă, și ca ton, dar și ca preocupare față de Dumnezeu. Căci, deși afișează o formulă austeră, cu notații chiar și de numai cîteva cuvinte, devine limpede destul de devreme faptul că jurnalul acoperă o varietate mare de subiecte și că oferă o gamă stilistică diversă: reflecții și observații, amintiri și confesiuni, citate și comentarii, liste și lirisme.

Însemnările despre muzica clasică și jazz, literatură și film, uneori chiar fragmente citate și inserții critice, alternează cu tot felul de considerații de ordin social, politic și religios, cu fapte diverse ori știri comentate, aspecte ale vremurilor noastre. Vise, amintiri și fantezii sînt însoțite de panseuri și reflecții pricinuite de arte, de manifestările societății, de conduita umană, de limbaj. Mici istorii și anecdote de familie, haioase, absurde ori scandaloase, alternează cu mondenități și curiozități istorice, uneori doar evocate, alteori comentate cu umor. E un jurnal de lecturi și de audiții, dar totodată e plin de scene stradale, vizuale ori dialogale, observate și redate cu multă finețe.

Evocarea unor trecuți parteneri sau iubiți și rememorarea melancolică a unor aventuri, flashback-urile sentimentale și declarațiile pentru unul sau mai mulți destinatari secreți, micile bilanțuri indiscrete și concluziile propriei „deveniri erotice”, elogiul plăcerilor carnale și al bărbaților tineri, cel mai adesea cu origini umile (se conturează o adevărată galerie de personaje), buchetul de confesiuni, lamento-uri, fascinații și uimiri sexuale, toate acestea conferă jurnalului un substrat homoerotic inedit. Și care se va constitui, de aici încolo, ca o referință la noi. Căci, în așteptarea, prea lungă, a împlinirii termenului după care jurnalul lui Ion Negoițescu va putea fi publicat integral și necenzurat, jurnalul lui Dominic Brezianu marchează, fie și doar prin acest aspect, o premieră. Remarcabile fiind polifonia și autenticitatea lui, balansul între ceea ce ar putea fi considerat promiscuu și înălțător, între lipsa de menajamente și preaplinul senzorial (Octavian Soviany vorbea undeva de un anume panerotism), între plăcerile instinctuale ale cărnii și deliciile intelectuale sofisticate.

Cosmopolit, exotic și totodată balcanic, prin anumite aspecte ce țin de cultură și mentalitate, alternînd pedanteria cu nostalgia și umorul, curiozitatea cu exasperările, senzualul cu mundanul, tonul deopotrivă retoric și categoric, dubitativ și sigur pe sine, elegant și nu de puține ori dramatic, liric și prozaic, abscons pe alocuri, intim și totodată abundent în trimiteri culturale, jurnalul „pe sărite” al lui Dominic Brezianu e un voiaj cu multe opriri și ocoluri, dar nicidecum pe ocolite. O călătorie revelatoare, necesară, unică prin felul în care este văzută lumea.

(fragment din prefața volumului)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.