Fapte și vorbe

Publicat în Dilema Veche nr. 843 din 4 - 10 iunie 2020
Fapte și vorbe jpeg

● George Coșbuc, Vorba de acasă. Eseuri, povestiri și schițe filozofice, Editura Vremea, 2020.

Scenă: în vara lui 1915, la Tismana, cu pantalonii suflecați și picioarele în apă, Coșbuc se întreține cu italienistul Ramiro Ortiz (viitorul magistru al lui G. Călinescu) în marginea Divinei Comedii. „Mare șarlatan e acest Dante al dumneavoastră. A pus stăpînire pe mine și nu mă mai lasă”, ar fi răbufnit, în răstimpuri, poetul. Sînt exact cuvintele pe care le-ar fi rostit și la Florența, halucinat, văzînd cum în penumbra unei ferestre apare și dispare chipul unei tinere blonde, „acum femeie, acum înger: mare șarlatan!”. Firește, cuvîntul n-are nimic peiorativ. Ortiz e cel dintîi care o-nțelege, insistînd asupra privirii lui Coșbuc din acele momente, iluminată de admirație. Și cum să n-o fi înțeles tocmai el, conștient că termenul provine din italiana medievală, unde are un sens mai apropiat, să zicem, de românescul „farmazon”?

Exclamația aceasta ar putea prefața foarte bine și lectura recentului volum restituit de Editura Vremea. Eseurile cu tematică lingvistică (și etnografică) ale autorului Firelor de tort nu le erau necunoscute stricților specialiști. În Istoria... sa, de exemplu, Nicolae Manolescu glosează asupra lor preț de cîteva paragrafe, uluit și încîntat de erudiția mobilizată de Coșbuc. Risipite, însă, prin periodice și disponibile, pînă mai ieri, doar în volumele de publicistică ale edițiilor critice, ele rămăseseră, practic, necunoscute, înclin să cred, pînă și profesorilor de limba română. E meritul exemplar al lui Cristian Bădiliță acela de a le fi strîns pe toate într-un singur corpus de peste 500 de pagini. Ar fi o impietate să încerc să le rezum. Cîteva stafide, totuși, din imensul „cozonac”, pe deplin răsplătitor.

„A-și lua lumea-n cap”, de pildă, trimite la o veche practică juridică atestată în Muntenia secolului al XVI-lea: în litigiile legate de proprietăți, țăranii erau puși să jure ținînd pe creștet o traistă plină cu pămîntul pe care-l revendicau. Sintagma „la botul calului” – referindu-se la un ultim pahar, repezit, mai mult în picioare – admite, arată Coșbuc, și cîteva variații hazlii. De felul lui „a bea la roată”, desemnînd, intuitiv, ebrietatea cruntă. Iarăși, a făgădui „marea cu sarea”, curentă încă astăzi, ar fi fost, inițial, un mai plauzibil „marea cu zarea”. Adică necunoscutul și inaccesibilul, care, pentru românii de-acum cîteva secole declanșa numaidecît imagini acvatice. Mai tereștri, aflăm, romanii sintetizau aceeași fanfaronadă printr-un magnos montes promittere. Nu de alt tratament pare să fi avut parte o altă expresie latinească, elephantum ex musca facis (s-o traduc?), care a dat, cu prozodie suplimentară, „a face din țînțar armăsar”. Bineînțeles, nu toate formulele inventariate de Coșbuc au supraviețuit. Unele fac figură de veritabile concetti baroce. Mă gîndesc la „a prinde prepelița de coadă”, „pe deasupra ca fuiorul popii”, „opt cu-a brînzei”, „tîrța-pîrța”, „brînză de iepure” și altele, nu puține. Poveștile lor sînt, însă, spectaculoase și, arhaice fiind, unele dintre ele funcționează aproape neologic: îi învață limba română pe nativii ei recenți.

Adeseori, Coșbuc se amuză colectînd jocuri de cuvinte cărora le dezghioacă umorul conținut. Se dă în vînt după palindromuri, lipograme, asonanțe și logogrifuri. Și, chiar dacă nu le numește așa (ci „chițibușuri”), are intuiția exactă a lor. Preferata mea rămîne mica antologie a cazurilor în care topografia funcționează caracterologic. Francezii zic aller à Clichy celor care propagă clișee. La noi, descoperă Coșbuc, există „a fi craiovean” (pentru amatorii de crailîcuri), „a sosi din Galați” (pentru filfizonii îmbrăcați de gală), „a avea moșie-n Grozăvești” (pentru lăudăroșii care nu mai contenesc să se grozăvească) și, în fine, „a se duce pe Urlați” (pentru cei care, încasînd o bătaie zdravănă, urlă de durere și rușine).

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Elementar, dragul meu Rache. Detalii mateine sub lupă, Editura Humanitas, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.