Bilanţ preliminar

Publicat în Dilema Veche nr. 798 din 6-12 iunie 2019
Bilanţ preliminar jpeg

Întotdeauna am avut impresia că, la bilanţurile de sfîrşit de an editorial, cărţile care apar în prima jumătate a anului sînt nedreptăţite: au avut (timp pentru) o receptare mai bună, dar îşi vor fi pierdut prospeţimea, atunci cînd nu sînt de-a dreptul uitate/acoperite de noutăţi. Aşa că, de data asta, am să fac un fel de bilanţ preliminar, trecînd în revistă măcar o parte dintre cărţile apărute înainte şi în timpul Salonului Bookfest recent încheiat, ocazie cu care cei nehotărîţi își pot alcătui şi lista de lecturi pentru vară.

Vedeta acestui Bookfest a fost, fără îndoială, Melancolia lui Mircea Cărtărescu, volumul de trei nuvele cu care autorul masivului Solenoid se întoarce la genul scurt cu o trimitere clară la Nostalgia, cartea care l-a propulsat pe orbita prozei. (Citiţi şi o primă recenzie, pe pagina de alături, semnată de Cosmin Ciotloş.) Melancolia a fost şi cea mai vîndută carte Humanitas, confirmînd statutul, relativ paradoxal, al lui Mircea Cărtărescu de scriitor deopotrivă cult şi popular. A doua apariţie „surpriză“ îi aparţine lui Cristian Teodorescu, celălalt mare prozator în viaţă al generaţiei optzeciste, revenit cu Bucureşti, marea speranţă (Polirom), un roman alcătuit din peste o sută de vignete narative, care, la fel ca Medgidia, oraşul de apoi, se citeşte şi ca o colecţie de povestiri citadine de început de secol XX.

De altfel, proza scurtă a fost genul cel mai bine reprezentat la acest tîrg de carte, anunţînd un an încă şi mai bun decît a fost 2018. Enumăr aici, alfabetic, probabil toate volumele de proză scurtă ale acestei prime jumătăţi de an: Carmen-Francesca Banciu, Manual de întrebări (Tracus Arte), Teodor Bordeianu, Kurt (Paralela 45), Vitalie Ciobanu, Zilele după Oreste (Humanitas), Denis Dinulescu, Pista de popice (Tracus Arte), Roxana Dumitrache, Papa Nicolau (debut, Polirom), Teodor Hossu-Longin, Crima (Paralela 45), Dan Pleşa, Poveşti de dragoste şi neputinţă (Vellant), Ioana Scoruş, Freud Museum (Polirom), Radu Ştefănescu, Oameni mici (Tracus Arte), Horea Sibişteanu, Fetiş (Nemira), Radu Ţuculescu, Uscătoria de partid (Şcoala Ardeleană), plus In the mood for love. Antologia prozei erotice feminine (coord. Marius Conkan, Paralela 45) şi numărul 9 al revistei Iocan (Vellant).

La roman, aş începe cu debuturile, ambele remarcabile: Cristina Vremeş, Trilogia sexului rătăcitor (Humanitas) şi Mih-nea Mihalache-Fiastru, Expres (Curtea Veche), şi aş continua cu Diana Bădica, Părinţi, şi cu Vlad Drăgoi, Mica mea inimă de om singuratic (ambele Polirom), doi scriitori aflaţi la prima lor carte de proză. De altfel, ei nu sînt singurii poeţi convertiţi la proză: Constantin Abăluţă, Insula secretă a lui Prometeu (Casa de pariuri literare), Ioana Nicolaie, Cartea Reghinei (Humanitas) şi Dan Coman, Aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată (Polirom). Cît despre Andrei Crăciun, Şi fericirea era obligatorie, Tudor Ganea, 8, şi Adrian G. Romila, Apocalipsis (toate Polirom), aceştia sînt cei mai prolifici prozatori ai ultimilor ani, cu un ritm de un roman publicat în mai puţin de doi ani.

Eseul a fost şi el bine reprezentat şi voi menţiona aici, fără vreo împărţire strictă pe genuri, ce mi-a atras atenţia în mod deosebit. În primul şi în primul rînd, volumele apărute la Polirom: Vintilă Mihăilescu, În căutarea corpului regăsit. O ego-analiză a spitalului, Mirel Bănică, Bafta, Devla şi Haramul. Studii despre cultura şi religia romilor, Emanuela Constantini, Capitala imaginată. Bucureştiul în perioada formării şi consolidării statului naţional român (1830-1940), şi Diana Dumitru, Vecini în vremuri de restrişte. Stat, antisemitism şi Holocaust în Basarabia şi Transnistria. De la Humanitas, menţionez în primul rînd Arheologia iubirii de Cătălin Pavel (carte pe care o recomand cu asupra de măsură), mult-aşteptata „dare de seamă“ a lui Horia-Roman Patapievici, Anii urii, şi Caietul de ricoşat gînduri sau despre misterioasa circulaţie a ideilor de-a lungul timpului de Gabriel Liiceanu. Am mai remarcat volumele colective Ea. Perspective feministe asupra societății românești (coord. Oana Zamfirache, Curtea Veche) şi Postumanismul (coord. Alex Ciorogar, Tracus Arte), ambele cu multe contribuţii locale interesante.

Încep capitolul memorialistică şi portret cu Humanitas: Nicolae Iorga, Jurnalul ultimilor ani, 1938-1949. Inedit, Nicu Negrici, Amintiri din război 1941-1944 (ediţie îngrijită de Eugen Negrici), Tatiana Niculescu, Regele şi Duduia. Carol II şi Elena Lupescu dincolo de bîrfe şi clişee, şi Lucian Boia, Cum am trecut prin comunism. Al doilea sfert de veac. Foarte interesantă şi cartea lui Florian Banu despre Mihai Caraman. Un spion român în Războiul Rece (Corint) şi cea despre Iuliu Hossu. Trei portrete de Ruxandra Cesereanu, Ovidiu Ghitta şi Gelu Hossu (Galaxia Gutenberg). Reeditări: Livius Ciocârlie, Bătrîneţe şi moarte în mileniul trei (ediţie revăzută, Tracus Arte), şi, fireşte, Petre Stoi-ca, Amintirile unui fost corector & Însemnările cultivatorului de mărar (ediţie adnotată, Humanitas). Plus Petru Cimpoeşu, Bărbaţi fără degete şi alte amintiri penibile (Polirom).

Cărţile de poezie au fost, ca întotdeauna, suficient de multe pentru o nu avea o viziune de ansamblu satisfăcătoare, dar remarc totuşi cîteva titluri. La Casa de editură Max Blecher au apărut Livia Ştefan, Thanato Hotel, şi primul număr pe acest an al revistei Poesis Internaţional. În Colecţia „Vorpal“ a Editurii Nemira: Jesia Baciu, Jes, şi Krista Szöcs, Berlin. La Paralela 45, mult-aşteptata Jos Realitatea!, comeback-ul în poezie după treizeci de ani al lui Florin Iaru, şi varianta adăugită cu abuzurile Jandarmeriei din timpul protestului din 10 august 2018 a Scrisorii către un prieten şi înapoi către ţară de Ruxandra Cesereanu. Tot un comeback, dar după „numai“ zece ani, este şi dipticul lui Emilian Galaicu-Păun Apa.3D şi A(II)Rh+eu (Cartier). Şi nu în ultimul rînd: colegul Dan Stanciu cu volumul 2 din Despre (Herg Benet). 

P.S. Probabil ultimul eveniment literar de dinaintea vacanţei de vară: „Serata cu scrisori“, ediţie bonus, 14 iunie, de la ora 19, pe strada Arthur Verona din Bucureşti, în cadrul festivalului Street Delivery, cu: Svetlana Cârstean, Liliana Corobca, Dan Stanciu, Iulian Tănase şi Alex Tocilescu, citind scrisori de la poeți către poeți.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.