Bestiarul subiectiv al iubirii

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 28 mai - 3 iunie 2020
Bestiarul subiectiv al iubirii jpeg

● Linn Ulmann, Neliniște, traducere de Ovio Olaru, Editura Polirom, 2020.

A spune despre Neliniște că e o sondare a memoriei ar însemna să reduci capacitatea acestui „document” de a naște stranietatea intrinsecă marilor opere. A spune despre aceeași carte că e un portret al tatălui dispărut sau al unei mame mereu absente ar însemna să te legi exclusiv de persona acelui cuplu. Nici măcar aceste două afirmații combinate nu reușesc să descrie cu suficientă precizie proza lui Linn Ullmann din acest monument închinat absenței și iubirii. El, în jurul căruia se ridică și se dărîmă vieți (de femei, pentru că, așa cum spune un personaj din carte, „Bărbații vin și pleacă”), e un golem plămădit din zgura rămasă în urma pasiunilor lui arzătoare, la fel de iute stinse de o nouă pasiune venită să se așeze pe locul pîrjolit de căsnicie și paternitate.

Nu este corect nici să pui în umbră latura documentară (e vorba despre o documentație fragilă, subiectivă, îmbibată de dureri neconștientizate) a cărții: El este nimeni altul decît Ingmar Bergman, ea, fetița-scriitoare, este fiica lui Liv Ullmann, actrița care dă chip personajului feminin din Scene dintr-o căsnicie (și nu numai, bineînțeles). Doar că El, aici, nu este altceva decît o stafie care bîntuie în jurul casei sale de pe insula Fårö, în care a trăit între 1967 și 2007, anul morții, sau care își face simțită absența prin vocea păstrată de fiică în memoria unor casete de reportofon, înregistrate în ultimii lui ani de viață. Femeia care scrie este fetița născută cînd tatăl avea 47 de ani, ultimul dintre cei nouă copii ai săi, pe care i-a făcut cu șase femei. Strigoiul acesta genial împrăștie în jurul lui suferință și urmași, diferențele dintre cele două „produse” nefiind majore. Cu toate acestea, cartea lui Ullmann nu e una a amărăciunii, nu răzbate aici resentimentul, ci, din contra, iubirea mesmerizată a unui copil care n-a avut parte destul nici de tatăl legendar, claustrat pe insula lui, nici de mama celebră, care se constituie într-un mister la fel de adînc, dar mult mai mobil.

În anii cînd naratoarea îi ia tatălui aceste microinterviuri, ea însăși se află la vîrsta mijlocie, în timp ce el e trecut bine de 80 de ani. Ea a cunoscut atît experiența mariajului, cît și pe cea a divorțului, e mamă și o scriitoare în plină afirmare, în timp ce El începe să piardă. Să piardă amintiri (deși, repetă ea, memoria lui e mai bună, mereu mai bună), să-și piardă legendara punctualitate și, mai presus de orice, să-și piardă cuvintele. Titlul celebrului său film, cu Max von Sidow, Ca într-o oglindă (1 Corinteni 13,12: „Acum vedem ca într-o oglindă în chip întunecos”) acoperă perfect din punct de vedere semantic duelul dintre tată și fiică, cît și eforturile individuale, separate ale celor doi de a înfrunta golul, memoria evanescentă. Este aici, pe deasupra, și o încercare emoționantă de a găsi o intimitate care n-a existat niciodată într-o formă limpede conturată (întîlnirile cu el, din copilărie, aveau loc doar în timpul verii, iar pe parcursul unei zile, fetița avea parte de o „audiență” cvasioficială cu tatăl). Cu toate astea, El este mai uman și mai sentimental acum, în aceste fragmente pline de goluri, decît în întreaga lui relație fragmentată cu fiica.

Cartea lui Linn Ullmann e sondare în lumea tăcerii. Tăcere care îmbracă nenumărate forme: arta-tăcere, tăcerea-iubire, tăcerea germinativă. De aici și pînă la tema unei singurătăți implacabile nu e decît un pas: naratoarea cărții scrie un bestiar subiectiv al iubirii, în centrul căruia se află două ființe fantastice, mamă și tată, care, privite prin oglinda întunecată, nu sînt niciodată împreună, ci doar izolate fiecare în propria singurătate. Iar produsul acestor două singurătăți, format în alambicul-fetiță, își caută o cale de a ieși la lumină și de a exista autonom, sub soare.

Traducerea lui Ovio Olaru este ireproșabilă.

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Caragiale. Scrisoarea pierdută, Polirom, 2019.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.