Victimă şi agresor

Publicat în Dilema Veche nr. 796 din 23-29 mai 2019
Victimă şi agresor jpeg

● De-a baba oarba de Edna Mazya, traducerea: Ada Maria Ichim. Cu: Alexandra Spătaru, Radu Stoian, Florin Crăciun, Adrian Georgescu, Adrian Loghin. Regia: Radu Stoian, coregrafia: Teodora Budescu, concept scenografic: Samuel Mihailovici, compoziție muzicală: Aurel Ciucur, light design: Cristian Ciopată, sunet: Daniel Octavian Nae, regie de scenă: Daniel Buglea. TNB, Programul 9G. 

Scrisă în 1993, piesa Jocuri în curtea din spate a scriitoarei israeliene Edna Mazya este inspirată de un caz real, care a împărţit societatea în două. În 1988, într-un kibuţ din nordul Israelului, șapte băieţi de 17 ani au violat o fată de 14 ani. Băieţii proveneau din familii „bune“, care au încercat să îi salveze, aruncînd vina pe victimă (acuzată că i-ar fi provocat). Scandalul a fost efervescent şi a dus la un proces controversat. Unii dintre băieţi nu au fost acuzaţi iniţial (ca urmare a manevrelor salvatoare ale familiilor lor), dar în urma dezvăluirilor din presă şi a presiunii publice, toţi cei șapte agresori au ajuns în instanţă. Condamnările nu au fost egale, ţinîndu-se cont de circumstanţele fiecărui inculpat. Primul lucru care frapează în textul Ednei -Mazya, care ficţionalizează acest caz cu doar patru agresori, este exact finalul, cu pronunţarea pedepselor. În piesă, instigatorul, Asaf, care nu este şi violator, este declarat nevinovat în lipsa probelor, deşi fără iniţiativa şi contribuţia lui, fapta nu ar fi avut loc. Aici apare un prim subiect de dezbatere: dacă incidentul a fost urmarea unei manipulări atent conduse de Asaf, care şi-a coordonat prietenii într-o acţiune agresivă din punct de vedere psihic şi afectiv, apoi şi fizic, şi a exploatat vulnerabilităţile, mentale şi emoţionale, ale unei adolescente, care este responsabilitatea lui, a părinţilor şi a profesorilor pentru fapta comisă? Educaţia în familie şi şcoală ar trebui să ofere adolescenţilor modele de comportament, să-i pregătească pentru înţelegerea propriului corp, să le inducă şi dezvolte respectul pentru celălalt. În ce măsură sînt copiii responsabili de faptele lor (de care, de altfel, sînt vinovaţi, dar vinovăţia nu implică neapărat şi responsabilitate) şi în ce măsură ar trebui să dea socoteală pentru ele adulţii? Se poate pune totul pe seama furtunilor hormonale şi a teribilismului specifice vîrstei? Sînt adolescenţii victimele unui sistem de educaţie eşuat?

Un alt subiect se deschide aici, în strînsă legătură cu primul: nesfîrşita discuţie despre responsabilitatea victimei, care „provoacă“ agresorul. Şi aşa sărim direct din naraţiunea ficţionalizată a Ednei Mazya din 1993 în realitatea din România anului 2019. În luna ianuarie a acestui an, a apărut în presă o serie de investigaţii (exemplu: în Libertatea – „Cum batjocoreşte Justiţia fetele de 10 ani violate“ de Mirela Neag, Adriana Oprea, Cătălin Tolontan și Răzvan Luțac) care arată că, deşi Ministerul Justiţiei susţine că sînt peste 500 de cazuri de pedofili condamnaţi, multe dintre pedepse sînt mici sau fără executare întrucît magistraţii consideră că victimele, fete de 10-13 ani, au consimţit actul sexual sau l-au provocat, îmbrăcîndu-se sumar. Dintr-odată, cazul lui Dvori, personajul Ednei Mazya, devine insuportabil de real.

rosencrantz foto florin ghioca jpg jpeg

Piesa a fost montată în România în 2011 de regizorul Bobi Pricop, ca examen de licenţă, spectacolul avînd parte de recunoaşterea criticii şi de o serie de reprezentaţii la Teatrul Act. De curînd, a fost produs un nou spectacol, creat tot de o generaţie tînără, la TNB, în programul 9G. Sub titlul De-a baba oarba, spectacolul regizorului Radu Stoian (care apare şi ca actor, în rolul lui Asaf) echilibrează mai multe perspective, unele antagonice: versiunea victimei şi cea a agresorilor, spaţiul de joc (teren de fotbal / părculeţ) al adolescenţilor şi spaţiul oficial, în care se derulează procesul, naraţiunea reală şi interpretarea ei în instanţă. Scenografia (realizată din materialele din magazia de decoruri a TNB, după un concept de Samuel Mihailovici) şi regia construiesc împreună spectacolul la intersecţia acestor medii. Interesant este că, de exemplu, în ambele spaţii de acţiune, al adolescenţilor şi al magistraţilor, apar forme de hărţuire. Copila este manipulată de băieţi, provocată să-şi dovedească „maturitatea“ şi agresată. Procuroarea este hărţuită de avocaţi, care afişează un misoginism subversiv faţă de ea, în timp ce sînt agresivi verbal cu victima (este un abuz psihologic, de fapt). De altfel, scriitoarea propune folosirea aceloraşi actori pentru ambele medii, victima şi agresorii transformîndu-se, printr-un element de costum (roba), în procuroare şi avocaţi. Juxtapunerea mediilor şi personajele duble permit examinarea unor comportamente care se înrădăcinează în copilărie şi se agravează la maturitate precum -bullying-ul care poate degenera în violenţă fizică. În acelaşi timp, se oferă actorilor ocazia de a explora registre diferite, iar distribuţia din De-a baba oarba profită din plin de asta. Alexandra Spătaru face din Dvori o adolescentă obişnuită, adică rebelă, care vrea să pară mai matură decît e, deşi nu îşi stăpîneşte impulsurile, şi o procuroare stăpînă pe sine, cu o umanitate caldă, dar reţinută. Băieţii au caractere diferite, cu Asaf (Radu Stoian) ca mascul Alfa al grupului, cu Sela (Florin Crăciun) şi Gidi (Adrian Georgescu) drept locotenenţii săi, care îl urmează şi îl copiază, şi cu Shmulik (Adrian Loghin), ratatul, hărţuit de ceilalţi, de la care „împrumută“ comportamentul abuziv pentru a se apăra, ajungînd astfel, la rîndul său, hărţuitor. Descătuşarea lor agresivă apare cînd sînt împreună, este catalizată de apartenenţa la grup. Este puţin probabil ca fiecare singur să devină agresor, căci violenţa izbucneşte sub impulsul şi controlul unuia dintre ei, Asaf, singurul care nu participă fizic la agresiune, ci doar o orchestrează. Comportamentul exploziv devine reţinut atunci cînd actorii joacă rolurile avocaţilor, cinici, manipulatori şi intimidanţi şi care funcţionează ca un personaj colectiv.

De-a baba oarba este un spectacol de văzut mai ales de către publicul tînăr, eventual însoţit de discuţii cu psihologi, profesori şi medici. Pe fondul lipsei de educaţie sexuală în şcoli, al recrudescenţei agresiunilor sexuale asupra minorilor, al unei Justiţii care protejează agresorii şi cultivă misoginismul, teatrul poate fi o voce pentru victime şi poate oferi un teren pentru dezbateri. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Florin Ghioca

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.