Teatru online / offline

Publicat în Dilema Veche nr. 919 din 18 – 24 noiembrie 2021
Teatru online / offline jpeg

● alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz, după „Titanicul” de Florin Lăzărescu. Un spectacol de Daniel Chirilă. Scenografia: Andreea-Diana Nistor. Cu: Loredana Cosovanu, Tiberiu Enache, Alina Mîndru, Claudia Chiraș, Călina Epuran, Elena Albu. Spectacolul a fost creat în cadrul proiectului RURAL, co-finanțat de AFCN. Platforma culturală Frilensăr București.

La un an și jumătate de la debutul pandemiei, teatrul funcționează deopotrivă în spațiul fizic și online. Am văzut recent două spectacole din această lume hibridă. Nu au nimic în comun în afara faptului că oferă, fiecare în felul său, experiențe teatrale de calitate.

Offline. Frilensăr este o platformă culturală independentă, coagulată de actorul, regizorul și dramaturgul Daniel Chirilă. În ultimii ani, activitățile lor culturale, spațiile de lucru și zonele de interes s-au diversificat – de exemplu, au început să lucreze cu adolescenți și să-și extindă arealul de lucru de la București la Piatra Neamț și orașele din împrejurimi –, dar nu au renunțat la tema care i-a lansat, recuperarea unui etos al satului românesc, dincolo de perspectivele clișeistice, pozitive sau negative. Una dintre recentele lor creații este alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz, adaptare a povestirii Titanicul de Florin Lăzărescu (din volumul Lampa cu căciulă), în care o femeie în vîrstă, alcoolică, de la sat, așteaptă ca fiul său să fie eliberat din închisoare. Spectacolul face parte din RURAL, „un proiect cultural de teatru popular contemporan ce constă în dezvoltarea unui spațiu de creație artistică performativă ce va porni de la evoluția funcțiilor și derivatelor socio-culturale ale satului românesc postsocialist. Proiectul continuă astfel una din direcțiile artistice ale platformei culturale Frilensăr, și anume, cea de analiză și explorare a temelor tradiționale din lumea rurală specifică țării noastre”.

alcool... este un diptic teatral, cu o primă parte narativă și o a doua concertistică. Povestea se construiește printr-un personaj de grup care funcționează în primul rînd sonor, cu o coralitate atent orchestrată ce include textul și sunetele create de instrumente muzicale. Prima parte este o prelucrare de teatru popular cu tușe de kabuki și commedia dellʼarte, cu personaje cu măști ce sînt stereotipuri de caractere rurale. Universul muzical, incipient aici, prefigurează dezvoltarea muzicală din a doua parte a spectacolului. Liniile cu care se desenează tabloul satului vin din text – alcoolism, precaritate, violență domestică cotidiană, toate tratate în cheie minoră, cu un umor negru, pe fundalul unei petreceri de pomină. Se insinuează și o familiaritate a morții, ca eveniment firesc, integrabil în cotidian, expresie a binecunoscutului fatalism autohton, abordat la intersecția absurdului cu ridicolul și tragicul. Concertul preia tema morții, priveghiul muzical oferă pasaje admirabile de jazz, folk, rock într-o perspectivă critic-ironică asupra obiceiurilor și tradițiilor de înmormîntare, strîns legate de cutumele religioase. Este o lume dezidealizată, profund tristă, redată printr-o formulă spectaculară atît de densă, eclectică și de bine performată teatral și muzical încît trezește o reală încîntare. Este admirabil modul în care Daniel Chirilă și Frilensăr reușesc să își găsească o voce unică în peisajul teatral din România.

919 17 rozencrantz efecte secundare foto vlad catana jpg jpeg

● Efecte secundare de Lucy Prebble. Traducere: Vlad Bălan și Camelia Pintilie. Cu: Vlad Ionuț Popescu, Oana Jipa, Camelia Pintilie, Bogdan Nechifor. Regia: Vlad Bălan. Scenografia: Miruna Croitoru. Mișcarea scenică: Irina Ștefan. Muzica originală: Cristina Juncu. Light design: Dragoș Mărgineanu. Sound design: Sever Andrei. Operator lumini-sunet: Alexandru Medveghi. Camere: Antonia Ciobanu, Alexandru Demian, Marius Paica. Montaj video: Adrian Pârcălabu. Sunet: Dragoș Mărgineanu. Unteatru.

Online. Selecționat în Festivalul Național de Teatru 2021, care s-a derulat online, spectacolul Efecte secundare abordează un subiect delicat, depresia, deschizînd mai multe fronturi de discuție. Connie și Tristan se înscriu voluntari pentru testarea unui medicament antidepresiv. În timpul studiului, se vor îndrăgosti unul de altul. Ceea ce trăiesc ei este o stare naturală sau indusă de medicamentul care crește nivelul dopaminei în creier? Avem controlul asupra trăirilor și deciziilor noastre sau ele sînt rezultatul unor procese chimice influențate de diverși factori externi? Este depresia o boală sau expresia unei perspective lucide și, prin urmare, demoralizatoare asupra existenței? Textul britanicei Lucy Prebble este consistent în argumentele pe care le oferă de o parte și de alta în această luptă dintre creier și inimă, însă se ferește să dea răspunsuri categorice. Vidul pe care îl simte depresivul apare în contrast cu explozia de senzații de care are parte îndrăgostitul, iar asta este confuzant cînd se întîmplă aceleiași persoane. Spectacolul deschide și alte subiecte conexe precum exploatarea comercială a depresiei de către producătorii de medicamente, etica profesională și influențarea studiilor clinice etc.

Vlad Bălan face un spectacol curat, bine lucrat, dinamic și poetic, a cărui mare calitate vine din jocul actoricesc. Actorii fac personaje minuțios migălite. Camelia Pintilie construiește excelent un personaj complex, psihiatra Lorna James, o persoană tonică și autoritară, cu principii profesionale și personale ferme, morale, dar extrem de fragilă emoțional. Bogdan Nechifor face din șeful ei, Toby, un manipulator secretos, dar relaxat, doar că relaxarea lui frizează indiferența față de ceilalți, chiar lipsa de scrupule. Tristan – Vlad Ionuț Popescu și Connie – Oana Jipa navighează cu delicatețe într-o relație care se încheagă la temperaturi diferite și în care certitudinile sînt dinamitate continuu, iar confuzia legată de propriile sentimente nu se știe dacă alimentează luciditatea sau paranoia. Este de remarcat grija tuturor pentru un continuu echilibru între multiplele elemente din care se coagulează personajele, între latura lor luminoasă și demonii din interior. Nu mai puțin important la vizionarea online, reușita actorilor este pusă în valoare prin filmarea de calitate.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Marius Șumlea - alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz (sus); Vlad Catană - Efecte secundare (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.