● alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz, după „Titanicul” de Florin Lăzărescu. Un spectacol de Daniel Chirilă. Scenografia: Andreea-Diana Nistor. Cu: Loredana Cosovanu, Tiberiu Enache, Alina Mîndru, Claudia Chiraș, Călina Epuran, Elena Albu. Spectacolul a fost creat în cadrul proiectului RURAL, co-finanțat de AFCN. Platforma culturală Frilensăr București.

La un an și jumătate de la debutul pandemiei, teatrul funcționează deopotrivă în spațiul fizic și online. Am văzut recent două spectacole din această lume hibridă. Nu au nimic în comun în afara faptului că oferă, fiecare în felul său, experiențe teatrale de calitate.

Offline. Frilensăr este o platformă culturală independentă, coagulată de actorul, regizorul și dramaturgul Daniel Chirilă. În ultimii ani, activitățile lor culturale, spațiile de lucru și zonele de interes s-au diversificat – de exemplu, au început să lucreze cu adolescenți și să-și extindă arealul de lucru de la București la Piatra Neamț și orașele din împrejurimi –, dar nu au renunțat la tema care i-a lansat, recuperarea unui etos al satului românesc, dincolo de perspectivele clișeistice, pozitive sau negative. Una dintre recentele lor creații este alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz, adaptare a povestirii Titanicul de Florin Lăzărescu (din volumul Lampa cu căciulă), în care o femeie în vîrstă, alcoolică, de la sat, așteaptă ca fiul său să fie eliberat din închisoare. Spectacolul face parte din RURAL, „un proiect cultural de teatru popular contemporan ce constă în dezvoltarea unui spațiu de creație artistică performativă ce va porni de la evoluția funcțiilor și derivatelor socio-culturale ale satului românesc postsocialist. Proiectul continuă astfel una din direcțiile artistice ale platformei culturale Frilensăr, și anume, cea de analiză și explorare a temelor tradiționale din lumea rurală specifică țării noastre”.

alcool... este un diptic teatral, cu o primă parte narativă și o a doua concertistică. Povestea se construiește printr-un personaj de grup care funcționează în primul rînd sonor, cu o coralitate atent orchestrată ce include textul și sunetele create de instrumente muzicale. Prima parte este o prelucrare de teatru popular cu tușe de kabuki și commedia dellʼarte, cu personaje cu măști ce sînt stereotipuri de caractere rurale. Universul muzical, incipient aici, prefigurează dezvoltarea muzicală din a doua parte a spectacolului. Liniile cu care se desenează tabloul satului vin din text – alcoolism, precaritate, violență domestică cotidiană, toate tratate în cheie minoră, cu un umor negru, pe fundalul unei petreceri de pomină. Se insinuează și o familiaritate a morții, ca eveniment firesc, integrabil în cotidian, expresie a binecunoscutului fatalism autohton, abordat la intersecția absurdului cu ridicolul și tragicul. Concertul preia tema morții, priveghiul muzical oferă pasaje admirabile de jazz, folk, rock într-o perspectivă critic-ironică asupra obiceiurilor și tradițiilor de înmormîntare, strîns legate de cutumele religioase. Este o lume dezidealizată, profund tristă, redată printr-o formulă spectaculară atît de densă, eclectică și de bine performată teatral și muzical încît trezește o reală încîntare. Este admirabil modul în care Daniel Chirilă și Frilensăr reușesc să își găsească o voce unică în peisajul teatral din România.

 

● Efecte secundare de Lucy Prebble. Traducere: Vlad Bălan și Camelia Pintilie. Cu: Vlad Ionuț Popescu, Oana Jipa, Camelia Pintilie, Bogdan Nechifor. Regia: Vlad Bălan. Scenografia: Miruna Croitoru. Mișcarea scenică: Irina Ștefan. Muzica originală: Cristina Juncu. Light design: Dragoș Mărgineanu. Sound design: Sever Andrei. Operator lumini-sunet: Alexandru Medveghi. Camere: Antonia Ciobanu, Alexandru Demian, Marius Paica. Montaj video: Adrian Pârcălabu. Sunet: Dragoș Mărgineanu. Unteatru.

Online. Selecționat în Festivalul Național de Teatru 2021, care s-a derulat online, spectacolul Efecte secundare abordează un subiect delicat, depresia, deschizînd mai multe fronturi de discuție. Connie și Tristan se înscriu voluntari pentru testarea unui medicament antidepresiv. În timpul studiului, se vor îndrăgosti unul de altul. Ceea ce trăiesc ei este o stare naturală sau indusă de medicamentul care crește nivelul dopaminei în creier? Avem controlul asupra trăirilor și deciziilor noastre sau ele sînt rezultatul unor procese chimice influențate de diverși factori externi? Este depresia o boală sau expresia unei perspective lucide și, prin urmare, demoralizatoare asupra existenței? Textul britanicei Lucy Prebble este consistent în argumentele pe care le oferă de o parte și de alta în această luptă dintre creier și inimă, însă se ferește să dea răspunsuri categorice. Vidul pe care îl simte depresivul apare în contrast cu explozia de senzații de care are parte îndrăgostitul, iar asta este confuzant cînd se întîmplă aceleiași persoane. Spectacolul deschide și alte subiecte conexe precum exploatarea comercială a depresiei de către producătorii de medicamente, etica profesională și influențarea studiilor clinice etc.

Vlad Bălan face un spectacol curat, bine lucrat, dinamic și poetic, a cărui mare calitate vine din jocul actoricesc. Actorii fac personaje minuțios migălite. Camelia Pintilie construiește excelent un personaj complex, psihiatra Lorna James, o persoană tonică și autoritară, cu principii profesionale și personale ferme, morale, dar extrem de fragilă emoțional. Bogdan Nechifor face din șeful ei, Toby, un manipulator secretos, dar relaxat, doar că relaxarea lui frizează indiferența față de ceilalți, chiar lipsa de scrupule. Tristan – Vlad Ionuț Popescu și Connie – Oana Jipa navighează cu delicatețe într-o relație care se încheagă la temperaturi diferite și în care certitudinile sînt dinamitate continuu, iar confuzia legată de propriile sentimente nu se știe dacă alimentează luciditatea sau paranoia. Este de remarcat grija tuturor pentru un continuu echilibru între multiplele elemente din care se coagulează personajele, între latura lor luminoasă și demonii din interior. Nu mai puțin important la vizionarea online, reușita actorilor este pusă în valoare prin filmarea de calitate.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Marius Șumlea - alcool, lumină și puțină moarte. studiu de caz (sus); Vlad Catană - Efecte secundare (jos)