Nesurorile

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Nesurorile jpeg

● Trei surori, un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov, traducerea: Raluca Rădulescu, scenariul, regia şi universul sonor: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, video design: Andrei Cozlac, sound design: Călin Ţopa, lighting design: Mircea Mitroi, Cristian Şimon. Cu: Raluca Aprodu, Natalia Călin, Flavia Giurgiu, Marius Manole, Emilian Oprea, Istvan Teglas, Irina Movilă, Ada Galeș, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos. TNB.

Noua versiune a celor Trei surori cehoviene este una „de maturitate“, declară regizorul Radu Afrim. În 2003, el montase piesa lui Cehov la Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe, ţinîndu-se oarecum de textul original, pe care îl deconstruia prin tot felul de „derapaje“ dramaturgice şi vizuale. Spectacolul a produs rumoare, a atras fani înfocaţi, a indignat critici străini (Michael Billington de la The Guardian l-a catalogat „a reductive approach to Chekhov“). 16 ani mai tîrziu, regizorul revine cu un nou concept performativ, în care textul nu îi mai aparţine lui Cehov.

Trei surori este un construct vizual, sonor, performativ, un poem de trei ore care curge în ritmul negrăbit al gîndurilor. Un arsenal vizual bogat, cu proiecţii şi filmări live, şi un univers sonor psihedelic funcţionează împreună într-un decor pe două niveluri şi trei planuri: unul central, la parter – un interior domestic minimalist high class (pentru România), cu mobilier geometric; un altul suprarealist, în fundal, cu copaci încapsulaţi; un al treilea la etaj, ca bază de lansare „în cosmos“, toate spaţiile fiind suport pentru videomapping şi avînd o poetică futuristă. Acţiunile şi textul se situează pe lîngă realitate, în universurile interioare ale personajelor. Sînt sunete (inclusiv cuvinte), imagini, mişcări. Concret, rarele căderi în realism au doar rolul de a susţine căderea în sine a personajelor, adică lumea gîndurilor, emoţiilor şi stărilor incontrolabile, de a prezenta reperul de la care se depărtează. Spectacolul este un excurs de la Cehov, temporal (se petrece în prezent şi chiar în viitor), geografic (este localizat în România), narativ (personajele au evoluţii diferite faţă de cele cehoviene) şi ca plan de acţiune (la Cehov, personajele evoluează în planul realist, aici ele funcţionează pe plan emoţional şi al gîndurilor). Afrim glisează pe tema melancoliei, întreg constructul performativ are lentoarea şi imponderabilitatea acestei stări care joncţionează cu cea din textul lui Cehov la final, cînd surorile afrimiene, ca şi cele cehoviene, rămîn claustrate în timpul şi spaţiul lor.

foto radu afrim 1 jpg jpeg

Există o voită şi asumată detaşare faţă de personajele iniţiale, pe care regizorul o subliniază prin referinţa la Odiseea spaţială 2001 (o recuperare a trecutului din perspectiva prezentului, plasat în viitor), atribuindu-i lui Bobik, copilul Nataşei şi al lui Andrei, planul viitorului imaginar (în original, „oamenii de peste o sută de ani“). Bobi k68 (Ciprian Nicula) este o conştiinţă posibilă şi nu mai puţin melancolică. Însă toate personajele sînt conştiente de cei 119 ani care le despart de cele originale şi explorează timpul prezent din această perspectivă. Olga (Natalia Călin) îşi trăieşte resemnarea cu un oarecare umor, tuşat de accese de iritare, sabotate însă comic de alunecarea limbajului în argou. De altfel, la nivel lingvistic, Afrim amestecă vocabularul milenialilor cu unul casual, cu note rurale sau de mahala. Maşa (Raluca Aprodu), o femme fatale cu un simţ dezvoltat al posesiunii – în ciuda adulterului, are mici conexiuni tandre cu soţul ei, ridicolul Kulîghin (Florin Călbăjos), numai pentru a-l menţine ca satelit în jurul său –, face un cuplu pictural cu Verşinin (Emilian Oprea), un fante rus refugiat din cauza regimului Putin, trăgînd după el o soţie nefericită. Despărţirea lor o încapsulează pe Maşa lîngă un mesteacăn. Afrim şi-a păstrat două idei din precedentul Trei surori: materializarea veşnicei sinucise doamne Verşinin (care umbla cu ştreangul de gît în primul spectacol), aici Persephona (Irina Movilă), cea care trăieşte în umbră, şi emascularea lui Andrei Prozorov (Marius Manole), de la purtatul vălului de mireasă, în primul spectacol, la apariţia drag queen în prezent, cînd se luptă împotriva naturii sale. Aici apare şi cea mai firească modificare a unui fragment de text, celebra mărturisire a nefericirii casnice pe care o face Andrei surorilor, care începe cu fraza „Nataşa este o femeie minunată“, se reduce la „Nataşa este o femeie“. Nataşa (Ada Galeş) nu mai este inadecvată lumii prin prost gust, ci printr-un activism ecologic vocal, care zgîrie melancolia surorilor. Irina (Flavia Giurgiu), pasionată de dans contemporan (artă pe care regizorul o ironizează, aşa cum a făcut, mai ascuţit, şi în Dansul Delhi) şi de contorsiunile corpului, care urmează celor ale sufletului, este într-o relaţie afişată cu Tuzenbach (Istvan Teglas), un spion doborît de dragoste.

Spectacolul are o doză consistentă de erotism, picturalizat şi coregrafiat, abundă de teme la zi, de la schimbarea climatică la derapajele politice populiste, dar păstrate în cadrul estetic, fără o investigare sau o poziţionare argumentată faţă de ele. Miza spectacolului este o panoramă subiectivă şi emoţională asupra prezentului, filosofarea din textul original este înlocuită de poetică, atît scenariul liric, cît şi constructul sonor-vizual-corporal păstrîndu-se exclusiv în zona esteticii. Afrim nu documentează realitatea, ci desenează în transă o frescă a lumii contemporane, dincolo de raţiune, doar cu afect. Încercarea de a percepe spectacolul cu instrumentele criticii clasice dă greş – naraţiunea este sincopată, firele narative sînt abandonate uneori, unele personaje sînt neclare (ce fel de spion este Tuzenbach, rus sau german, şi de ce cele trei surori ar reprezenta un interes pentru un serviciu secret? de ce Andrei este un personaj kinky pînă aproape de final, în contrast cu celelalte? concret, de ce fuge Verşinin din Rusia?). Una dintre imaginile puternice mi s-a părut a fi Putin (Marius Manole), asistînd la Jocul Caprei, colorată ca un curcubeu: sugestia homofobiei putiniste este mixată cu moartea violentă a personajului din tradiţia populară. Dar, încă o dată, spectacolul lui Afrim nu funcţionează după legile logicii, ci ca o curgere tumultuoasă a imaginarului şi a emoţiilor. Trei surori este, de fapt, un uriaş gif live.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă (sus), Radu Afrim (jos) 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.